پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه آبان ماه با اضافه شدن سه میلیون یارانه بگیر واریز شد.یارانه بر اساس دهک بندی خانوار و معیار مشخص پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود.شرط جدید برای دریافت یارانه 

دهک بندی جدید خانوارها با ارزیابی وسع خانوار مجدد انجام می شود

به‌دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، ۹ دهک از ۱۰ دهک دریافت‌کننده یارانه ۴۵هزار و۵۰۰تومانی وارد فهرست دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی شدند، اما امکان ثبت اعتراض و ثبت‌نام معترضان و متقاضیان جدید هم حفظ شد.
براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.
البته برای ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه ضروری است. همچنین همه اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ستاره ۴۳۸۵۷ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

واریز یارانه جدید

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، درصورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰هزار تومان به ازای هر نفر و درصورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌حساب آنان واریز خواهد شد. درصورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به‌حساب آنان کسر خواهد شد.

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت‌ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.  

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل کنند.

از تیرماه تاکنون، یارانه ۳میلیون نفر از ۵میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت‌ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، به‌تدریج برقرار شده است.  

نکته قابل‌توجه این است که دهک بندی خانوارها براساس رفتار اقتصادی آنها قابل تغییر است و بر همین اساس، همانطور که امکان برقراری یارانه خانوارهای معترض و جدید وجود دارد، قطع یارانه خانوارهای حاضر در فهرست یارانه‌بگیران نیز امکان‌پذیر است؛ به‌عنوان نمونه، هفته پیش درباره کسانی که سهمیه ۲هزار دلاری خریداری می‌کنند یا با اجاره دادن کارت ملی خود به دیگران این سهمیه به‌نام آنها ثبت می‌شود، اعلام شد که اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار، هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و در دهک‌بندی آنها مؤثر خواهد بود؛ مثلا خانواری که چهار نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود که در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد و در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

جزئیات یارانه حق عائله مندی برای زنان

بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بسیاری از قوانین در جامعه وجود دارد که که منسوخ، جایگزین و یا اصلاح شده‌اند.
نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل  اعلام کرد، به ۹۰ درصد زنان مستمری‌بگیر سرپرست خانوار حق عائله‌مندی تعلق می‌گیرد. حق عائله‌مندی یکی از قوانین تصویب شده برای کمک خرج بودن مستمری‌بگیران در بحران اقتصادی کنونی است. این مبلغ برای تامین هزینه فرزندان در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید حق عائله‌مندی برای تمام کارکنان و بازنشستگان اعمال می‌شود و حتی ماه گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی مشمول افزایش نیز شد. این در حالی است که لزوم رسیدگی دولت به زنان سرپرست خانوار بیش از هر قشر دیگری حس می‌شود. عدم واریز این حق تا به امروز سوال برانگیز است.

پیش از این به خانم‌های سرپرست خانوار که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت نمی‌شد. بانوانی که در شرایط سخت اقتصادی و وجود ابرتورم بار سنگین مسئولیت هزینه‌های زندگی و فرزندان تحت تکفل خود را به دوش می‌کشند و حتی از ابتدایی‌ترین حقوق خود نیز برخوردار نیستند. علت عدم پرداخت حق عائله‌مندی توسط تامین اجتماعی چه بود؟ طبق گفته رییس کمیسیون اصل ۹۰، دلیل تامین اجتماعی این بود که آنها باید نامه ای از دادگاه مبنی بر کفالت ارائه کنند اما دادگاه از لحاظ شرعی نمی‌توانست چنین نامه‌ای صادر کند. چرا که کفالت و کفیل فرزند بودن از لحاظ شرعی فقط برای پدر و پدربزرگ پدری است و غیر از آن فقط حق سرپرستی و حضانت داده می‌شود. البته دولت خسارتی را نیز برای ادعای خلاف واقعیت برای این بانوان نیز درنظر گرفته است.

یارانه

اگرچه با پیگیری‌های انجام شده، پرداخت حق عائله‌مندی توسط تامین اجتماعی به خانم‌های سرپرست خانوار انجام می‌شود اما مجلس برای چنین واریزی ناچیزی نیز شرط قرار داده است. این زنان باید یک تعهد محضری بدهند که اگر ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند را داشته، به تامین اجتماعی خسارت دهند. این کار برای آن است که ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند مطرح نشود.

با وجود تمام موضوعات ذکر شده مواردی نیز وجود دارد که اگر روی فیش حقوقی زنان سرپرست خانوار اعمال شود، زندگی بهتری را در ابرتورم امروز برای آن‌ها فراهم می‌شود. باید به این سوال پاسخ داد که چه فاکتورهایی لازم که تاکنون مجلس و دولت مورد غفلت قرار داده‌اند؟ برای آسایش اقشار آسیب‌دیده مجلس چه ابعادی را باید در نظر گیرد تا پرداخت مخارج خانواده‌های این چنینی تسهیل شود؟ در این باره با خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفتگو کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

باید قوانین را به‌روزرسانی کنیم

خلیل بهروزی‌فر نماینده مجلس درباره دایره مشمولیت زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: این افراد از طرفی زیر مجموعه دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی به حساب می‌آیند و از سویی دیگر به دلیل اینکه تحت حمایت سازمان‌های دولتی نیستند، از حیطه نهادهای مربوطه خارج است. البته به کسانی زنان سرپرست خانوار می‌گویند که شرایط خاصی را دارا باشند. این خانم‌ها خود سرپرست خانواده هستند و افرادی از اعضای خانوار و فرزندان را نیز تحت تکفل خود دارند.

او اعمال نشدن چنین مبلغی بر فیش حقوقی این افراد را به قوانین گذشته نسبت داد و عنوان کرد: اکنون بسیاری از قوانین در جامعه وجود دارد که که منسوخ، جایگزین و یا اصلاح شده‌اند. همچنین لازم است برخی از قوانین نیز، به تناسب و براساس نیازهایی که امروزه شناسایی شده‌اند وضع شود تا اگر گره‌ای وجود دارد باز شود. به طور کلی قوانین متناسب با مقاطع مختلفی که در حال سپری هستیم تصویب خواهد شد.

ضمانت اجرایی؛ لازمه اجرای طرح‌های اجرایی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به هدف چنین قانون‌هایی خاطرنشان کرد: حمایت از زنان خانه‌دار در صدر تصمیمات مجلس قرار گرفته است. در این میان، برخی از مواردی وجود دارد که شاید ضرورت پیش‌بینی آن در قانون حس نشود. برای چنین مواردی باید در آیین نامه اجرایی، بندی پیش‌بینی و توسط سازمان مسئول آن تضمین شود. همچنین هیئت دولت نیز باید به تصویب برسد تا اجرایی شود. بخش مسئول این ماجرا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است.

بهروزی‌فر در خاتمه پیرامون زمان اعمال این پرداختی گفت: این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است. زمانی که به تایید شورای نگهبان نیز برسد، باید آیین‌نامه آن تنظیم و تدوین شود. در نهایت نیز این امر باید به تصویب هیئت دولت نیز برسد و یک فرایندی را طی کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: