پایگاه خبری خانه فوتبال:

مدافع اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: از این وضعیت برنامه‌ریزی در فوتبال کشور خسته شده‌ایم. مقصر حذف تیم ملی فقط کی روش نیست.
محمدرضا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد مباحث مطرح شده در خصوص ادامه همکاری یا خداحافظی کارلوس کی‌روش با تیم ملی فوتبال کشورمان پس از حذف در مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 قطر، اظهار داشت:‌ ابتدا باید بابت شرایط سختی که برای  تیم ملی در قطر پیش آمد و منجر به حذف ما از جام‌جهانی شد، تأسف خورد. در جام‌جهانی اتفاقاتی افتاد که نباید می‌افتاد. تمام انتقادها نیز متوجه نفر اول تیم ملی یعنی کارلوس‌ کی‌روش است. همه مردم حق دارند بدانند چه اتفاقی در تیم او افتاد که به خاطر آنها نتوانستیم از گروه خود صعود کنیم.

* کی‌روش فرصتی برای ایجاد تغییر در تیم ملی نداشت

وی افزود: از طرفی باید دید چه شرایطی را برای کی‌روش فراهم کردیم. او در دوره قبلی حضورش در کشورمان توانست کارهای مثبتی برای این تیم انجام بدهد اما اینبار نتوانست به دلیل نداشتن امکانات و شرایط لازم کار خاصی انجام بدهد. اگر فرصت مناسبی را در اختیارش می‌گذاشتیم، شاید اتفاق دیگری می‌افتاد. دیدید کی‌روش از تمام بازیکنان قدیمی‌اش در جام‌جهانی استفاده کرد و فقط ابوالفضل جلالی را به عنوان بازیکن جدید به جام‌جهانی برد. به دلیل نداشتن فرصت لازم نتوانست تغییری در تیم ملی ایجاد کند.

* کی‌روش متوجه است باید برخی نفرات را خط بزند

مدافع اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد:‌ اگر قرار است همچنان از کی‌روش در تیم ملی استفاده کرده و حمایتش کنیم، باید خودش هم تغییراتی در این تیم انجام بدهد و قطعا این کار را می‌کند. پس از بازی با آمریکا دیدید که گفت باید از نفرات جدیدی در تیم ملی استفاده کرد. از مربی بزرگ و باتجربه‌ای مثل کی‌روش همین انتظار هم می‌رود. او متوجه می‌شود من نوعی که دیگر سنم نمی‌خورد، نمی‌توانم بدوم و کار را برای تیم ملی درآورم باید از تیم خط بخورم.

مهدوی عنوان کرد: قانون فوتبال همین است باید واقعیت را بگوییم. در این مدت چه کاری برای کی‌روش انجام دادیم. اردوها و بازی‌های تدارکاتی خیلی مناسبی نداشته و نفرات را هم کامل در اختیارش نگذاشتیم. نتوانست به خوبی لیگ‌مان را رصد کند و یک‌شبه سرمربی تیم ملی شد. 5، 6 روز بعد از آمدن به ایران، نیز اردویی یک هفته‌ای برگزار کرده و طبیعی است در آن شرایط نمی‌توانست بازیکنانی که شناختی از آنها ندارد، مقابل اروگوئه و سنگال بازی بدهد.

* برگزاری اردوی یک هفته‌ای قبل از جام جهانی خنده‌دار است

وی ادامه داد:‌ به هر کسی بگویید تیم ملی ما با نفرات کامل خود فقط یک هفته قبل از جام‌جهانی اردوی مناسب برگزار کرده است می‌خندد برای هر جام‌جهانی از 4 سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنند اگر قرار است کی‌روش در تیم ملی بماند یا نفراتی مثل دایی، نکونام و ... جایگزینش شوند. باید از همین الان برای جام‌جهانی 2026 برنامه‌ریزی و کار کنیم نه اینکه یکسال  یا یک ماه قبل از شروع مسابقات یادمان بیفتد که چنین تورنمنت مهمی را پیش‌رو داریم. ما در فوتبال دنیا در همه چیز استثناء هستیم. برنامه‌ریزی برای باشگاه‌داری، تیم‌داری، رسیدگی به تیم‌ها ملی و... هیچ برنامه‌ای نداریم برخی تیم‌های ما حتی در همین لیگ برتر در حد محلات هستند. آدم از این موضوع خنده‌اش می‌گیرد.

* ژاپن برای قهرمانی جهان برنامه ریزی کرده اما باشگاه‌های بزرگ ما را به آسیا راه نمی‌دهند

مربی تیم نساجی گفت: وقتی بزرگ‌ترین باشگاه‌های ما را در لیگ قهرمانان آسیا راه نمی‌دهند نباید مقصر حذف تیم ملی در جام‌جهانی را فقط متوجه کارلوس‌ کی‌روش بدانیم. از چه چیزی می‌خواهیم دلخور باشیم. ژاپن برای قهرمانی در جام‌جهانی 2050 برنامه‌ریزی کرده و قطعا با توجه به برنامه‌هایش برنده این جام خواهد شد. قول می‌دهم که ژاپن با این برنامه‌ریزی قهرمان جهان می‌شود. مثل ما نیستند یک روز اسکوچیچ را سرمربی بگذاریم و روز دیگر بلاژویچ، علی دایی، برانکو، کی‌روش  و ... بدون اینکه هیچ برنامه‌ای داشته باشیم. باور کنید از این وضعیت برنامه‌ریزی در فوتبال کشور خسته شده‌ایم.

* برای هجومی شدن تیم ملی باید ابتدا ساختار لیگ را تهاجمی کرد

مهدوی در خصوص اینکه خیلی‌ها اعتقاد دارند تیم ملی باید رو به استفاده از فوتبال هجومی بیاورد و در این شرایط مطرح شدن نام جواد نکونام که یکی از الگوهای مربی‌گری‌هایش را کارلوس  کی‌روش می‌داند و در فولاد نیز از شیوه‌های تدافعی استفاده می‌کند، تناقضی با فوتبال هجومی ندارد گفت:‌ برای هجومی شدن تیم ملی ابتدا باید ساختار تیم‌های لیگ برتر را تهاجمی کرد. قانون دنیا این است که سرمربی تیم ملی برای اجرای تاکتیک مدنظر خود با سرمربیان تیم‌های باشگاهی صحبت می‌کند تا روش و سیستمی که می‌خواهد از آن استفاده کند، ابتدا در لیگ برتر استفاده شود.

مدافع اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت:‌ مربی تیم ملی از مربی باشگاه می‌خواهد فلان بازیکن را پرورش داده و او را به سطح حضور در عرصه ملی برساند، یا از دروازه‌بان خارجی استفاده شود یا نشود. کدام یک از این کارها را در فوتبال کشورمان انجام می‌دهیم؟ آیا اگر علی دایی، جواد نکونام، امیر قلعه‌نویی، محمد خاکپور و ... سرمربی ما شوند چند روز یا چند ماه دیگر نفر سومی نمی‌آید و با  کسب یک نتیجه ضعیف نمی‌گوید او را بردارید؟ علی دایی را با یک باخت برکنار کردیم. امیر قلعه‌نویی به دلیل حذف در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی برکنار شد.

* به امثال نکونام برای سرمربیگری تیم ملی 5 سال زمان بدهید

مهدوی عنوان کرد: چه چیز ما درست است که نوک پیکان انتقادات را به سمت کی‌روش می‌گیریم. دو میلیون نفر انتقادات مرا می‌بینند و 5 میلیون نفر هم می‌گویند مهدوی برای خودش حرف می‌زند. متأسفانه مردم و مسؤولان ما انتقادپذیر نیستند. وقتی یک منتقد حرف می‌زند، نمی‌خواهد تخریب کند. به صورت مثال می‌گویم کی‌روش را نگه دارید زیرا نمی‌خواهید اصغر یا اکبر را بیاورید یا اگر می‌خواهید نکونام یا دایی را سرمربی کنید 5 سال به او زمان دهید نه اینکه پس از مدتی به آنها بگوییم نمی‌توانید در تیم ملی کار کنید. ابتدا آزمون و خطاها را بگیرید تا پس از کسب دو تساوی یا دو باخت استرس نگیرید.

* مسئولان فدراسیون انگلیس ساوت‌گیت را نسوزاندند

وی افزود: گرت ساوت‌گیت سرمربی انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا بدترین نتایج ممکن را کسب کرد و تیمش بارها شکست خورد اما دیدیم انگلیس را پس از مدت‌ها به نیمه نهایی جام‌جهانی رساند، در یورو 2020 نایب قهرمان شدند و اکنون هم با کسب نتایجی عالی به یک چهارم نهایی جام‌جهانی رسیدند. در واقع ساوت‌گیت هدفش را روی تورنمنت‌های اصلی گذاشت. مسؤولان فدراسیون این کشور هم روی او سرمایه‌گذاری کرده و نیامدند این مربی را بسوزانند.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: امثال علی دایی، قلعه‌نویی، خاکپور و استیلی  را سوزاندیم. چرا اکنون می‌خواهیم جواد نکونام را بسوزانیم؟ اگر می‌توانید برنامه‌ای بلندمدت در نظر بگیرید و با یک باخت و مساوی سرمربی را برکنار نمی‌کنید به نکونام زمان بدهید. چرا فردی مثل حمید مطهری که مربی باکلاس، باسواد و با فرهنگی است نباید در جام‌جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند و تجربه به دست آورد؟ مربی که آمار لیگ را کامل دارد البته من او را مثال زدم اما خیلی از مربیان را در اختیار داریم که می‌توانند با یک برنامه‌ریزی درست روی نیمکت تیم ملی بنشینند. نمی‌دانم چرا همه روی نقطه‌ای مثل کی‌روش کلید کرده و دست‌بردار او نیستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: