پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

گاز رایگان برای یک میلیون و۲۶۰ هزار مشترک مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، حرکتی مهم از سوی دولت سیزدهم در راستای عمل به قانون بودجه سال‌های 1400 و 1401 و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.

به نظر می‌رسد که دست‌کم هیچ یک از دولت‌ها تاکنون تجربه اینچنینی را از خود بروز نداده‌اند. بر‌اساس قانون بودجه 1401 دو وزارتخانه نفت و نیرو، مأمور شده‌اند که تعرفه‌های آب، برق و گاز را به شکلی اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌‌مصرف و خانوار‌های محروم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر تعیین شود. بر همین منوال، آیین‌نامه رایگان ‌شدن هزینه‌های مصرفی مصوب هیأت وزیران هم، دوم آذرماه سال گذشته ابلاغ شده بود.

با یک ضرب و تقسیم ساده و محاسبه 3.3 نفر به ازای بعد هر خانوار، برآورد می‌‌شود چیزی حدود چهار میلیون نفر فقط در کشور، تحت پوشش طرح رایگان گاز قرار گیرند. منابع لازم برای تحقق این امر مهم هم از طریق افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف تأمین می‌‌شود که به تازگی، سازکار محاسبه آن درباره اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی، ابلاغ شده است.

در شرایط فعلی، وضعیت آب و هوایی به ۵ اقلیم تقسیم شده که اقلیم اول، اقلیم خیلی سرد و اقلیم پنجم هم خیلی گرم در نظر گرفته شده است.

برای تعیین گازبها، علاوه بر توجه به اقلیم‌ها، ۱۲ پلکان هم تعریف شده که طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی مانده‌اند.هرچندکه پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند. درعین حال، تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت 5 هزار و 6 هزار تومان به ازای هر مترمکعب تعیین شده است. بنا برتوضیحات شرکت ملی گاز ایران، در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف، هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد. اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم، مشترکان پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم هم مشترکان بسیار پرمصرف، تعرفه تقریباً به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، یعنی براساس قیمت صادراتی در نظر گرفته شده که بین ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت دارد.

هم اکنون ۶۴ درصد مشترکان شرکت گاز، در سه پلکان اول قرار گرفتند که ۳۵ درصد مصرف گاز را انجام می‌دهند. اما ۳۵ درصد از مشترکان، ۶۰ درصد مصرف را به عهده داشته و قریب به ۲ درصد هم نزدیک به ۵ و نیم درصد مصرف گاز دارند که شامل پرمصرف‌ها هستند.

در سال گذشته، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۹۵.۲ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی و عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۷۸.۱ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ١١.١ درصد هم نفت سفید بوده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، درسال ۱۴۰۰ متوسط هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ٩٣ و ۵۲ میلیون تومان بوده است. گزارش‌ها نشان می‌‌دهند که پایداری هوای سرد در کشور و افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، میزان مصرف گاز کشور را به رقم ۶۰۰ میلیون مترمکعب در شرایط فعلی رسانده است. مقدار مصرف فعلی گاز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال با همین دما، روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است.

واریز یارانه 1 میلیونی و 500 هزاری بحساب سرپرستان خانوار

با لایحه 2 فوریتی دولت، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 10 تا 15 درصد افزایش می یابد با این حال، حداکثر دریافتی یک خانواده نیازمند 5 نفره به 1.5 میلیون خواهد رسید؛ آیا مجلس میزان افزایش مستمری پیشنهادی دولت را بیشتر خواهد کرد؟

 لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.

افزایش 10 تا 15 درصدی یارانه

دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای

 دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.

حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان برای 5 نفر

افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند

خبر ویژه درباره یارانه بگیران و حذف شدگان

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: افرادی که تا ماه پیش یارانه دریافت کردند، همچنان مشمول هستند و به هیچ عنوان یارانه آنها قطع نشده است.

خانم حسینی گفت: با واریز ۱۴۲ مرحله یارانه معیشتی، آخرین قسط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا به مبلغ ۳۵ هزارتومان از حساب سرپرستان خانوار کسر شد.

به گفته او، خانوارهایی که ۲ مرحله تسهیلات کرونا را دریافت کردند، اقساط آن تا ۳۰ ماه آینده از یارانه معیشتی آنها کسر می شود.

حسینی می گوید: افرادی که ادعا می کنند این ماه ۱۰۰ هزارتومان از یارانه آنها کسر شده است، آنها تا ماه های قبل جز دهک یک تا ۳ بودند، اما به سبب آنکه دهک بندی امری پویاست، براساس تغییر دیتا جز دهک ۴ تا ۹ شناخته شدند.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: خانوارهایی که تا ماه پیش یارانه دریافت می کردند، همچنان مشمول یارانه هستند و یارانه هیچ خانواری قطع نشده است. تنها این احتمال وجود دارد که برخی افراد خانوار ازدواج کرده باشند که به سبب تغییر دهک بندی، یارانه آنها قطع شده است.

برای ثبت نام یارانه چه کنیم؟

حسینی اظهار کرد: تا پایان شهریور مجموعه یارانه بگیران که ۷۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۳۸۹ نفر هستند و ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. سرپرستان مذکور همچنین می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: هر ماه افرادی که ثبت نام می‌شدند، درخواست متقاضیان بازبینی می‌شود، چنانچه دهک اول تا نهم شناخته شوند به جمع یارانه بگیران اضافه می‌شوند و معوقات یارانه پرداخت می‌شود. اما کسانی که یارانه بگیر هستند، حذف جدید نداریم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: