پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

شرایط پرداخت وام 5 میلیونی برای یارانه بگیران

بیت‌الله برقراری از پرداخت وام به مستمری‌بگیران خبر داد و گفت: مبلغ وام در نظر گرفته شده برای هر فرد ۵ میلیون تومان است.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از پرداخت وام به مستمری‌بگیران این صندوق خبر داد و گفت: مبلغ وام در نظر گرفته شده برای هر فرد ۵ میلیون تومان است.

بیت‌الله برقراری؛ مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر امروز در حاشیه بازدید عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از این صندوق و جلسه با مدیران کل ستادی و استانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: این صندوق براساس سیاست‌های کلی نظام و حمایت از اقشار ضعیف و محروم در سال 1384 شکل گرفت.

وی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی و پوشش بیمه همگانی برای اقشار مختلف جامعه، گفت: سن ورود به این صندوق از 18 سالگی تا 50 سالگی است و روستاییان و عشایر و جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند در این صندوق عضو شوند.  

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر ادامه داد: خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همانند سازمان تامین اجتماعی است و پرداخت مستمری کارافتادگی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان از خدماتی است که در این صندوق انجام می‌شود و به جز خدمات درمانی تمامی خدمات این صندوق همانند سازمان تامین اجتماعی است.

برقراری اضافه کرد: خدمات درمانی به بیمه شدگان این صندوق نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌پذیرد و شاید یکی از دلایلی که موجب استقبال کمتر بیمه‌شدگان در این صندوق می‌شود، بحث نبود خدمات درمانی است که همانطور که گفته شد این خدمات نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست صندوق در دوره جدید حرکت به سمت ارائه خدمات بیشتر است، گفت: رویکرد ما در این صندوق برنامه محور است ضمن اینکه می‌توانیم بر اساس یک برنامه راهبردی 5 ساله تعداد بیمه‌شدگان در این صندوق را افزایش بدهیم و این صندوق می تواند در یک بازه 5 ساله به برترین صندوق اجتماعی در بین سایر صندوق‌ها تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم یک میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار داشتند که این رقم هم اکنون به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده و در واقع در بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 400 هزار نفر به پوشش جمعیت این صندوق اضافه شده است.

برقراری بیان کرد: در طول 14 سال از تشکیل این صندوق از سال 1384 هر ساله بین 80 تا 100 هزار نفر به جمعیت این صندوق افزوده می‌شد و اگر قرار بود با این روند به جمعیت صندوق اضافه شود 70 الی 80 سال زمان می برد تا پوشش جمعیتی صندوق به حداکثری برسد. اما در یک برنامه 5 ساله می‌توانیم به این پوشش حداکثری برسیم.

وی با اشاره به آغاز به کار نخستین قرارگاه کرامت، گفت: این قرارگاه همزمان بار ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و با رمز نام مبارک ایشان آغاز به کار کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه بالاترین سطوح درآمدی در صندوق پرداخت مستمری دو میلیون و 660 هزار تومان است، گفت: امسال شاهد افزایش سطح درآمدی 60 درصدی در صندوق بودیم که این مسئله در صندوق بی‌نظیر بوده است.

برقراری با اشاره به باید دولت توجه ویژه ای را به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر داشته باشد، گفت: تقویت این صندوق می‌تواند حمایت‌های لازم را از روستاییان و عشایر داشته باشد و این امر می تواند از مراجعات این افراد به نهادهای حمایتی جلوگیری کند.

وی همچنین با اشاره به بدهی انباشته شده دولت‌ها به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، گفت: از سال 84 تا به امروز بدهی 10 هزار میلیارد تومانی به صندوق طرح شده که از این رقم 9 هزار و 500 میلیارد تومان آن کاملا مشخص است. انتظار ما این است که دولت سهام یکی از شرکت‌های خوب را در اختیار صندوق قرار بدهد تا بتوانیم شرایط خوبی را به لحاظ پایداری در صندوق داشته باشیم و این امر می‌تواند موجب پایداری 50 ساله صندوق شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همچنین گفت: برای نخستین بار  22 هزار فقره وام به مستمری بگیران صندوق بار اعتبار 960 میلیارد ریال پرداخت شد که وام پرداختی برای هر فرد 5 میلیون توان در نظر گرفته شده است.

برقراری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای نخستین بار از سوی کمیته امداد عملیاتی شد موضوع پوشش بیمه تکمیلی بود که این مسئله به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد./ تسنیم

دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی

اقتصادنیوز: صولت مرتضوی، وزیر تعاون در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: ما کالابرگ الکترونیکی را آزمایشی در حال اجرا داریم. گفته ایم موضوع اختیاری است و هم کالابرگ وجود دارد و هم به صورت نقدی یارانه وجود دارد.

به نقل از ایسنا، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از در حال اجرای آزمایشی بودن کالابرگ الکترونیکی خبر داد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، اظهار کرد: ما کالابرگ الکترونیکی را آزمایشی در حال اجرا داریم. گفته ایم موضوع  اختیاری است و هم کالابرگ وجود دارد و هم به صورت نقدی یارانه وجود دارد. قبل از زمان مقرر واریز یارانه نقدی، شبکه ملی پشتیبان ایجاد می کنیم که امکان خرید برای همه یارانه بگیران در این شبکه وجود دارد و می توانند۱۱ قلم کالا را خرید کنند که اگر از این کالا برگ استفاده نکردند ، بعد از واریز یارانه نقدی، از این یارانه استفاده کنند. این اختیار مردم است که کدام راه را انتخاب کنند. این گام اول است  تا اینکه به یک تصمیم قطعی در حوزه اجرا برسیم.

وی ادامه داد: یارانه نقدی فعلا اصل است و کالابرگ الکترونیکی هم وجود دارد.

مرتضوی همچنین درباره قیمت کالاهایی که در سبد کالابرگ الکترونیکی قرار می گیرند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم قیمت براساس زمانی باشد که ارز ترجیحی حذف شد و قیمت براساس مابه تفاوت تعیین شود، ولی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، ما پیشنهاد خود را ارائه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره ادغام صندوق های بازنشستگی یا افزایش سن بازنشستگی چیست، گفت: اینکه صندوق های بازنشستگی زیر نظر وزارت تعاون بیایند، تکلیفی است که ما در حال پیگیری آن هستیم. در مرود افزایش سن بازنشستگی هم هرچه مجلس تصویب کند، ملاک عمل دولت است.

واریز یارانه 1 میلیونی و 500 هزاری بحساب سرپرستان خانوار

با لایحه 2 فوریتی دولت، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 10 تا 15 درصد افزایش می یابد با این حال، حداکثر دریافتی یک خانواده نیازمند 5 نفره به 1.5 میلیون خواهد رسید؛ آیا مجلس میزان افزایش مستمری پیشنهادی دولت را بیشتر خواهد کرد؟

 لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.

افزایش 10 تا 15 درصدی یارانه

دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای

 دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.

حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان برای 5 نفر

افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: