پایگاه خبری خانه فوتبال:

نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال روز پنجشنبه با انجام 6 مسابقه به پایان خواهد رسید و در این روز پرسپولیس میزبان تیم نساجی مازندران است و استقلال در تبریز به مصاف تراکتور خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، فردا با انجام 6 مسابقه نیم فصل اول لیگ برتر به پایان می‌رسد البته یک بازی معوقه بین آلومینیوم اراک و گل گهر روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد. احتمال دارد فردا قهرمان نیم فصل یا به عبارت بهتر تیم صدرنشین دور رفت مسابقات مشخص شود. سه تیم پرسپولیس، استقلال و گل گهرسیرجان برای قهرمانی نیم فصل شانس دارند. تمامی مسابقات این هفته به دلیل درگذشت پله بازیکن اسطوره‌ای فوتبال برزیل با یک دقیقه سکوت و ادای احترام به این بازیکن فقید برگزار خواهد شد. 

نگاهی به این مسابقه‌ها می اندازیم؛

ملوان انزلی- نفت مسجدسلیمان؛ نبرد 6 امتیازی در قعر جدول

یک بازی 6 امتیازی در انتهای جدول را  در انزلی شاهد خواهیم بود. نفت مسجدسلیمان که 4 باخت متوالی داشته با وجود تغییر سرمربی هم  روی نوار باخت و ناکامی گام برمی دارد. نفتی ها با 34 گل خورده ضعیف ترین خط دفاع لیگ را دارند و برای بقا کار سختی پیش روی این تیم خوب و قدیمی است. ملوان اما آهسته آهسته شرایط بهتری در لیگ برتر پیدا کرده و با 12 امتیاز خود را به رتبه سیزدهم جدول لیگ رسانده است.

ملوانی ها هفته گذشته هم در دیداری حساس با مس کرمان یک امتیاز خارج از خانه دشت کردند و اگر در این بازی پیروز شوند تا حد زیادی جایگاهشان در جدول لیگ تثبیت خواهد شد. این نخستین مسابقه دو تیم در لیگ برتر بعد از سال 1393 محسوب می شود.

تراکتورتبریز- استقلال؛ نبرد پرتغالی و اسپانیایی / آبی‌پوشان بدون سرمربی امیدوار به قهرمانی نیم فصل؟

استقلال در این فصل در خارج از خانه همواره نتایج بهتری گرفته و در این بازی هم برای حفظ رتبه دومی خود در پایان دور رفت مسابقات و همچنین امید اندکش برای قهرمانی نیم فصل تلاش خواهد کرد. آبی پوشان اگر در تبریز با بیش از سه گل پیروز شوند و پرسپولیس برنده نشود قهرمان نیم فصل خواهند شد. اتفاقی که غیرممکن نیست اما بسیار دشوار به نظر می رسد.

ساپینتو سرمربی پرخاشگر استقلال این هفته محروم است و از روی سکوها نظاره گر بازی تیمش خواهد بود. در تراکتور هم پاکو خمز سرمربی اسپانیایی در لیگ برتر با شکست هم آشنا شد . حالا نبرد دو مربی پرتغالی و اسپانیایی می تواند این بازی را تبدیل به یکی از جذاب ترین مسابقات دور رفت کند. تراکتوری ها برای رسیدن به رتبه های بالاتر از هشتمی در جدول لیگ تلاش می کند. 

استقلال در این بازی محمدحسین مرادمند، آرش رضاوند و مهدی مهدی پور را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت. به این ترتیب شاید آمانوف بازیکنی که ظاهرا در فهرست مازاد استقلال است در هفته پایانی دور رفت به ترکیب آبی پوشان وارد شود. تراکتور هم هفته گذشته مقابل نساجی شکست خورد تا با 19 امتیاز در رده هشتم جدول لیگ قرار بگیرد اما قرمزپوشان تبریزی به هیچ عنوان نمی‌خواهند نیم فصل را با شکست تمام کنند و به دنبال یک برد خانگی هستند تا شاید در دور برگشت شرایط بهتری را تجربه کنند و دوباره به جمع تیم‌های مدعی برسند. 

تفکرات خمز سرمربی اسپانیایی در تقابل با ساپینتو پرتغالی می‌تواند این بازی را تبدیل به یکی از تاکتیکی‌ترین بازی‌های نیم فصل اول کند. این شاید جدی‌ترین آزمون خمز در تراکتور است. مسابقه‌ای با حضور دو مربی اروپایی و نقش آفرینی جوانان ایرانی. از سویی دیگر هوشنگ نصیرزاده یکی از مدیران فدراسیون فوتبال هم به عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتور انتخاب شد و حالا قرمزپوشان با یک مدیرعامل فوتبالی به مصاف آبی پوشان خواهند رفت. نصیرزاده در اولین قدمش با خمز جلسه‌ای برگزار کرد. نصیرزاده همچنین اعلام کرد کاوه رضایی می‌تواند از تراکتور جدا شود و به این ترتیب احتمال دارد این بازیکن دوباره به استقلال بیاید. بازیکنی که در ابتدای فصل به دلیل پربودن فهرست تیم استقلال نتوانست آبی پوش شود و راهی تبریز شده بود. 

سپاهان اصفهان - مس کرمان؛ پایان نیم فصل با برد زردپوشان؟

زردپوشان اصفهانی با مورایس برخلاف انتظار هنوز نتوانسته‌اند در قامت یک مدعی اصلی قهرمانی ظاهر شوند. باشگاهی که کاملا حرفه ای است و از امکانات مالی خوبی هم برخوردار است یک هفته قبل از پایان دور رفت از گردونه مدعیان قهرمانی نیم فصل خارج شده! مورایس هنوز نتوانسته حتی مثل محرم نویدکیا سرمربی سابق سپاهان هم امتیاز جمع کند و باید سر و سامانی به تیمش در نتیجه گیری بدهد.

شکست مقابل پیکان را می‌توان یکی از بدترین نتایج قطب زرد فوتبال در نیم فصل اول عنوان کرد. باخت به تیمی که ستاره پرآوازه‌ای  ندارد اما جوانان پرتلاش و مستعد زیادی دارد . سپاهان این هفته مقابل مس کرمانی قرار می‌گیرد که با 9 گل زده یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله لیگ را دارد و به طور طبیعی نباید مقابل مس کار سختی برای برد  داشته باشد.

مس کرمان تقریبا با همان داشته‌های لیگ یک در این فصل به لیگ برتر آمده و اکنون در رده چهاردهم جدول است و در این بازی هدف اولش نباختن است. مس یازده امتیازی باید محتاطتانه و دفاعی مقابل سپاهان صف آرایی کند تا شاید یک امتیاز سوغات از نصف جهان با خود ببرد زیرا اگر بازنده شود امکان دارد یک پله دیگر در جدول لیگ سقوط کند.  آخرین رویا رویی دوتیم در لیگ برتر در فصل 1392-1393 بود که هر دو بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید اما مس کرمان نسبت به آن زمان تغییرات گسترده‌ای داشته است.

مس رفسنجان - پیکان تهران؛ گل‌نزن‌ترین تیم‌های لیگ

گل‌نزن ترین تیم‌های لیگ در رفسنجان مقابل هم قرار می‌گیرند و همین مساله می‌تواند این بازی را تبدیل به یک مسابقه کسالت‌بار کند! مگر اینکه مهاجمان دو تیم به خودشان بیایند. هر دو تیم 7 گل زده‌اند البته مس رفسنجان با 4 گل خورده مستحکم‌ترین خط دفاع لیگ را هم در اختیار دارد.مس 19 امتیازی در رده نهم جدول ایستاده و آنطور که سرمربی تیم محمد ربیعی می‌گوید بازیکنانش از شرایط پرداختی باشگاه هم ناراضی هستند.

در سوی دیگر میدان هم پیکان 16 امتیای ایستاده که در رده یازدهم جدول است. پیکان همین طوری بازیکن گلزن نداشت و شیرزود تمیروف مهاجم ازبکستانی هم به دلیل 4 اخطاره بودن در این مسابقه محروم است. به هر حال دو تیم تلاش می‌کنند با اتکا به نیروی جوانی بازیکنان و تفکرات تاکتیکی دو سرمربی یعنی مجتبی حسینی و محمد ربیعی بازنده نباشند. تیم برنده می‌تواند حداقل دو پله در جدول  لیگ صعود کند. تاریخچه رویارویی دو تیم نشان می‌دهد که امکان مساوی این بازی زیاد است زیرا در مسابقات گذشته نیز 4 تساوی و یک برد حاصل جدال دو تیم در فصول گذشته است.

پرسپولیس - نساجی مازندران؛ شکست دادن دوست قدیمی برای قهرمانی نیم فصل؟

حساس ترین بازی هفته در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود جایی که دو رفیق سابق رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. حمید مطهری سرمربی نساجی در گذشته سال‌ها در پرسپولیس به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی فعالیت کرده و به خوبی با تفکرات فوتبالی‌اش آشناست. نساجی هفته گذشته در خانه تراکتور را با دو گل بدرقه کرد و پرسپولیس هم با بازیکنان جوانش سه امتیاز حساس و شیرین از سیرجان سوغاتی آورد.

حالا پرسپولیس برای رسیدن به عنوان تشریفاتی قهرمانی نیم فصل و صدرنشینی بی‌چون و چرا باید نساجی را شکست بدهد. هر نتیجه‌ای به جز این می‌تواند شاگردان گل‌محمدی را از صدرنشینی در نیم فصل هم دور کند بنابراین پرسپولیس با تمام توان در این بازی حاضر خواهد شد زیرا می‌داند نساجی با حمید مطهری چه انگیزه مضاعفی برای شکست دادن یک غول دیگر فوتبال ایران را دارد. محمد شریفی و علی شجاعی دو بازیکنی که در پرسپولیس نتوانستند آنطور که باید و شاید بدرخشند هم جز نفرات خاص نساجی محسوب می‌شوند. علیرضا حقیقی دروازه‌بان اسبق پرسپولیس هم سنگربان مطمئن قائمشهری‌هاست.  محمد مهدی نظری تنها بازیکن مصدوم نساجی و غایب در بازی با پرسپولیس خواهد بود. 

در پرسپولیس هم ظاهرا  امید عالیشاه بازیکن مصدوم آماده بازی با نساجی شده‌ اما شیخ دیاباته در این مسابقه هم غایب خواهد بود.  از سویی دیگر ظهور بازیکنانی مثل سینا اسد بیگی و محمد عمری هم شرایط پرسپولیس را بهتر از قبل کرده است هر چند عیسی آل کثیر هم  به پرسپولیس بازگشته  است. 

صنعت نفت آبادان - گل گهرسیرجان؛ تقابل قلعه‌نویی با یک برزیلی 

نفت با یک پنالتی بحث برانگیز مقابل استقلال در خانه بازنده شد و هفته گذشته هم نتوانست برتری 2 بر صفر خود را مقابل ذوب آهن تا دقیقه 90حفظ کند و برد را با مساوی عوض کرد. تابارز سرمربی برزیلی حالا باید مقابل یکی دیگر از مدعیان قهرمانی لیگ قرار بگیرد. گل گهرسیرجان تیمی که هفته گذشته اسیر جوانان پرسپولیس شد و باخت خانگی را متحمل شد.

امیر قلعه‌نویی از جمله پرافتخار‌ترین سرمربی فوتبال کشورمان مقابل یک مربی برزیلی محکی دوباره خواهد خورد البته صنعت نفت از نظر بازیکنان به اندازه گل‌گهر دستش باز نیست ولی این تیم با حضور مربی جدیدش نشان داده می‌خواهد همچنان در لیگ برتر بماند. گل گهر با 19 گل زده به همراه سپاهان یکی از خطوط حمله قدرتمند لیگ را در اختیار دارد اما نفتی‌ها همچنان در گلزنی مشکل دارند. نفت اگر از گل‌گهر امتیاز بگیرد شاید حکم قهرمانی نیم فصل پرسپولیس را امضا کند.

برنامه مسابقات هفته پانزدهم لیگ برتر:

چهارشنبه - ۱۴ دی ۱۴۰۱

آلومینیوم اراک - فولاد خوزستان، ساعت ۱۴، ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک

هوادار تهران - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۴، ورزشگاه شهدای پاس‌قوامین تهران

پنجشنبه - ۱۵ دی ۱۴۰۱

ملوان بندرانزلی - نفت مسجدسلیمان، ساعت ۱۴، ورزشگاه سیروس قایقران بندرانزلی

تراکتور تبریز - استقلال، ساعت ۱۴، (ورزشگاه متعاقبا اعلام می‌شود).

سپاهان اصفهان - مس کرمان، ساعت ۱۵، ورزشگاه نقش جهان اصفهان

مس رفسنجان - پیکان تهران، ساعت ۱۵، ورزشگاه شهدای مس رفسنجان

پرسپولیس - نساجی مازندران، ساعت ۱۶، ورزشگاه آزادی تهران

صنعت نفت آبادان - گل‌گهر سیرجان، ساعت ۱۷، ورزشگاه تختی آبادان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: