پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت پراید بعد از توقف تولید عجیب و گران شد.قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودروی داخلی در نوسان است.قیمت پراید به مانند باقی اقلام تولیدی باورنکردنی است.قیمت پراید پس از افزایش تقاضا گران تر شد. پراید مدت هاست ملاک مردم برای اوضاع بازار خودرو است.

جانشین کره ای پراید به ایران رسید

چند محصول از کیا بالاخره در دور جدید واردات به ایران رسید که مدل پگاس هم در بین آن‌ها قرار دارد.
بسیاری در فضای مجازی از پگاس به عنوان جانشینی برای پراید یاد می‌کنند.
پرونده خودروی پراید در سال ۲۰۰۰ برای همیشه بسته شد اما کیا نسخه‌ای از ریو را با نام نیو پراید پس از آن به تولید رساند. در این میان کیا پگاس هم در حقیقت روی پلتفرم ریو سوار شده است. بنابراین می‌توان به نوعی آن را جانشین پراید دانست.
این خودرو از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که حداکثر توان ۹۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۲ نیوتن. متر ایجاد می‌کند.

تست جالب صفر تا صد پراید جدید

این خودرو می‌تواند در مدت زمان ۱۰.۶۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد

ازجمله امکانات رفاهی مهم این خودرو می‌توان به ۴ ایربگ، سیستم تهویه دستی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنور پارک عقب، ۶ اسپیکر، سانروف، دی لایت، سامانه کنترل پایداری و شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.

آشنایی با تاریخچه پراید و تولید در ایران

پراید نام یکی از محصولات شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که ریشه‌های آن به شرکت مزدا ژاپن باز می‌گردد. این خودرو که برای اولین بار در سال 1987 میلادی به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید، با نام‌هایی همچون «مزدا 121» و «فورد فستیوا» در بازارهای مختلف عرضه گردید.

پراید

در سال 1372 شرکت سایپا کیا پراید را با عنوان‌های صبا و نسیم روانه بازار داخلی کرد و تا به زمان توقف تولید نیز نسخه‌های مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شده است. پراید 131 یکی از مدل‌های کیا پراید کره‌ای است که ابتدا در پنج تیپ ST، LX، SL، SX و EX به تولید می‌رسید، اما بعد از اجباری شدن استانداردهایی مانند ترمز ABS و کیسه هوا برای خودروسازان، برخی از تیپ‌های این خودرو حذف شدند و تنها تیپ‌های SE و TL روانه بازار می‌شد.

نقد کارشناسی پراید ۱۳۱

تمامی محصولاتی که عنوان پراید را یدک می‌کشند، روی پلتفرمی موسوم به X100 ساخته می‌شوند. محصولات ساخته شده روی این پلتفرم تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، ولی ماهیت کلی آن‌ها یکسان است. در نمای جلو پراید 131 چراغ‌هایی کشیده را می‌بینیم که در مقایسه با پراید صبا، حالتی شبه کریستالی به خود گرفته‌اند. همچنین سپر جلو نیز تغییر کرده است و چراغ‌های راهنما از روی سپر به داخل چراغ‌های جلو منتقل شده‌اند. داخل کابین پراید 131 با همان یک طراحی ساده و بی‌روح مواجه هستیم که در ساخت آن از پلاستیک خشک و بی کیفیت به وفور استفاده شده است؛ البته در مقایسه با پراید صبا، تغییراتی در کابین پراید 131 ایجاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر نمای کلی داشبورد و دریچه‌های سیستم تهویه، نصب غربیلک فرمان جدید و تعویض رودری‌ها اشاره کرد.

محصولات پراید علاوه بر استفاده از یک پلتفرم مشترک، از پیشرانه‌های مشترک نیز استفاده می‌کنند. پراید 131 همانند برادران خود به یک موتور 4 سیلندر با حجم 1323 سی‌سی مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند 71 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقیقه و 108 نیوتن متر گشتاور را در 2800 دور بر دقیقه تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

وزن پراید 915 کیلوگرم است و شتاب 0 تا 100 آن چیزی در حدود 15 ثانیه اعلام شده است که شاید به هیچ وجه راضی‌کننده نباشد، اما از ارزان‌ترین سدان بازار کشور بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. بر اساس اعلام شرکت سایپا، مصرف سیکل ترکیبی پراید 131 حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته در شرایط واقعی این میزان ممکن است تا حدود 8 لیتر افزایش یابد. حداکثر سرعت پراید 131 هم 160 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که البته راندن پراید با چنین سرعتی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را بریتان به همراه داشته باشد.

ذکر کردن کلمه آپشن برای تجهیزات خودرو پراید شاید تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما اگر مواردی همچون درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل، گرمکن شیشه عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، رادیو CD با قابلیت پخش MP3 + پورت USB و آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل جز آپشن‌های پراید 131 محسوب می‌شوند.

پراید 131 یک خودروی اقتصادی است که به واسطه قیمت مقرون به صرفه خود، همیشه مورد توجه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بوده است. مجموعا می‌توان این‌طور نتیجه گیری کرد که پراید 131 یک سدان ناامن، قدیمی و از دور خارج شده است که متاسفانه در شرایط خاص بازار ایران همچنان در گود رقابت باقی مانده است. مزیت‌هایی مانند بازار خرید و فروش پر رونق، قیمت اقتصادی، مصرف سوخت کم، استهلاک پایین و دسترسی آسان به قطعات یدکی برای پراید 131 قابل ذکر هستند، اما از سوی دیگر ایمنی ضعیف، کیفیت پایین ساخت، نفوذ صدا به داخل کابین، پیشرانه کم توان، طراحی قدیمی تنها بخشی از ایراداتی هستند که پراید 131 از آن‌ها برخوردار است.

ارزش خرید پراید ۱۳۱

نوسانات نرخ ارز، روی تولید یک خودرو به اصطلاح صد درصد داخلی‌سازی شده مانند پراید 131 نیز بی اثر نبوده و طی چند ماه گذشته قیمت کارخانه این خودرو افزایش یافته است. پراید 131 خودرویی نیست که بتوانیم ارزش خرید بالایی را برای آن در نظر بگیریم و در حقیقت باید آن را یک خودرو کاملا از رده خارج بدانیم، اما شرایط بازار کشور به این صورت ایجاب می‌کنند که مشتریان ایرانی اگر به دنبال یک سدان اقتصادی، کم خرج و کم مصرف برای استفاده‌های درون شهری و بعضا سفرهای برون شهری هستند، چاره‌ای جز خرید پراید 131 و امثالهم ندارند. در رنج قیمتی پراید 131 اگر به خودروهای هاچبک علاقه دارید می‌توانید به سراغ نمونه‌های کم کارکرد پراید 111 یا تیبا 2 بروید.

رقبای پراید ۱۳۱

در رده قیمتی پراید 131 تنها خودرو صفر کیلومتری که می‌تواند با آن رقابت کند، نسخه‌ فیس لیفت خودش یعنی پراید 132 است. پراید 132 نسبت به 131 طراحی بیرونی جدیدتر و شاید جذاب‌تری دارد، اما از لحاظ پیشرانه و امکانات رفاهی تفاوت چندانی میان این دو برادر دیده نمی‌شود و اگر فقط صرفا بحث طراحی بیرونی برایتان مهم است می‌توانید پراید 132 را خریداری کنید. البته در نسخه‌های غیر صفر کیلومتر، گزینه‌ای مانند تیبا صندوقدار نیز پیش روی شما قرار دارد که طراحی آن به نسبت جدیدتر بوده و موتور آن نیز قدرتمندتر است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: