پایگاه خبری خانه فوتبال:

سقف و کف حقوق بازنشستگان اعلام شد.حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی ندارد.صحبت های جدیدی درباره افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده است. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

حقوق حداقلی بگیران بازنشستگان ۱۳ میلیون شد

نایب رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور گفت: دستمزد و حقوق واقعی بر اساس قانون، از جمله مطالبات و درخواست‌های بازنشستگان تامین اجتماعی است.

نصرالله دریابیگی در یازدهمین اردوی تفریحی، سیاحتی، زیارتی و آموزشی کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری بگیران مازندران در مشهد افزود: بر اساس تورم و سبد معیشت حداقل دستمزد باید ۱۳ میلیون تومان، نه اینکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد

وی ادامه داد: یکی از علل رکود، پایین بودن قدرت خرید بازنشستگان است. بسیاری از بازنشستگان برای تامین جهیزیه فرزندان و حداقل‌های زندگی خود مشکل دارند.

درآمد بازنشستگان با هزینه‌ها تطابق ندارد

رییس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی هم گفت: خط فقر ۲۰ میلیون تومانی و افزایش تورم، اکنون اثر مستمری‌ها را از بین برده است.

علی اصغر رضایی افزود: ۷۲ درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند که کفاف هزینه یک هفته را هم نمی‌دهد. اگر افزایش ۳۰۰ درصدی هم انجام شود تازه به خط فقر می‌رسیم.

وی با بیان اینکه سازمان و حاکمیت وظیفه دارند زندگی حداقلی را فراهم کنند، بیان کرد: باید بدون پرخاشگری و حرکات غیرقانونی، واقعیت‌های جامعه به مسوولان گوشزد شود.

رضایی با بیان اینکه فروش بانک رفاه سازمان در دستور کار است، افزود: با توجه به اینکه بانک رفاه بازوی توانمند سازمان تامین اجتماعی است و منابع آن برای بازنشستگان است، اگر دولت برای فروش اقدام کند، فروش مال غیر انجام شده است و مخالف این اقدام هستیم.

وی ادامه داد: افزایش حقوق سال آینده باید طوری باشد که هزینه زندگی مان تامین شود و ما به دنبال حقوق به حق خود هستیم.

پافشاری بر اجرای قانون

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی نیز اظهار داشت: خواسته ما پافشاری بر روی اجرای قانون کار است.

سید حسن رسولی افزود: اگر مطالبات ما برآورده نشود، مطالبات صنفی خود را به طور آرام دنبال می‌کنیم.

اردوی تفریحی، سیاحتی، زیارتی و آموزشی کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری بگیران مازندران تا فردا، ۱۵ دی ماه در مشهد ادامه دارد./ایرنا

از صفر تا صد حقوق بازنشستگان اعلام شد

شیرمحمدی گفت: وظیفه بگیرانی داریم که بیش از ۵۰ سال است بازماندگانشان حقوق دریافت می‌کنند.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن آسیب شناسی کلان بودجه دولت برای کارکرد‌های اصلی خود، اصلاحات اساسی مورد نیاز برای بهبود رویه بودجه ریزی، پوشش کسری بودجه و اقدام‌های تحولی در برخی حوزه‌ها ارائه کرده است که قابل پیشبرد در بودجه سال ۱۴۰۲ است.

در ادامه، برشی از گزارش آن مرکز در خصوص حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ تقدیم می‌شود.

پیشنهاد‌های حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲

به‌صورت خلاصه محور‌های مهمی که می‌توان برای ایجاد تغییر مثبت در این بخش به آن پرداخت به شرح ذیل قابل ذکر است:

پیشنهاد اول: مشروط شدن پرداخت ردیف بودجه‌های کمکی در نظر گرفته شده برای صندوق‌های بازنشستگی

بر اساس این پیشنهاد، پرداخت ردیف بودجه‌های کمکی در نظر گرفته شده برای صندوق‌های بازنشستگی (صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات) به اجرای اقدام‌های زیر مشروط می‌شود:

۱. ثبت حقوق و مزایای تمامی کارکنان ستادی صندوق‌های مذکور در سامانه حقوق و دستمزد کارکنان دولت

توضیح اینکه مطابق آمار‌های ارائه شده، بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های این صندوق‌ها به‌طور مستقیم از بودجه عمومی تأمین می‌شود و در عمل این صندوق‌ها یک نهاد دولتی هستند؛ لذا حقوق و مزایا باید مشابه سایر نهاد‌های دولتی در این سامانه ثبت شود. در مرحله بعد می‌توان با استناد به این حقیقت، نهاد‌های مذکور را ملزم کرد تا در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ستاد، از قوانین و مقررات پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت پیروی کنند.

همچنین در صورت در نظر گرفته شدن اعتباری برای پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی، پیشنهاد می‌شود پرداخت این اعتبار مشروط به اقدام مذکور باشد.

شایان ذکر است که مشابه این اقدام در بودجه سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است. در سال مذکور پرداخت اعتبارات در نظر گرفته شده در بند «و» تبصره «۲» به سازمان تأمین اجتماعی مشروط به اجرای طرح «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» بوده است.

۲. شفاف‌سازی کلیه درآمد‌ها و هزینه‌های صندوق

۳. اجرای اصلاحات پارامتریک در سن و سابقه لازم برای احراز بازنشستگی: با توجه به افزایش فاصله بین سن امید به زندگی و سن بازنشستگی در طول زمان، ضرورت اجرای اصلاحات بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

پیشنهاد دوم: پرداخت مشروط بودجه دستگاه‌های دولتی دارای صندوق بازنشستگی اختصاصی

توضیح اینکه مطابق اطلاعات موجود، عمده صندوق‌های بازنشستگی دستگاهی (مثل صداوسیما، هما، وزارت نفت و …) برای تأمین هزینه‌های خود از بودجه دستگاه مادر (یعنی بودجه عمومی) تغذیه می‌کنند. پیشنهاد می‌شود پرداخت بودجه دستگاه مادر مشروط به انتشار عمومی اطلاعات مربوط به صندوق بازنشستگی تابعه (شامل درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها و حقوق و دستمزد مدیران) باشد.

پیشنهاد سوم: اصلاحات پارمتریک در صندوق‌های بازنشستگی

کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی در جهان کارایی سیستم‌های سنتی تأمین اجتماعی را به‌شدت کاهش داده و پایداری صندوق‌ها را با مشکلاتی بزرگ مواجه کرده است.

در نتیجه، به‌منظور کاهش تعهدات، اصلاحات گسترده و پیوست‌های میان کشور‌ها در دهه گذشته رخ داده است. مطابق با آخرین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۲۰، متوسط سن بازنشستگی در کشور‌های OECD برای فرد شاغل تماموقت، برابر با ۴/۶۳ سال برای زنان و ۲/۶۴ سال برای مردان است.

همچنین سیاست‌های معطوف به افزایش سن بازنشستگی عادی و پیش از موعد در برنامه آتی کشور‌های OECD و دستیابی به متوسط سن بازنشستگی عادی برای مردان ۱/۶۶ سال و برای زنان ۵/۶۵ به چشم می‌خورد. این در حالی است که سن قانونی بازنشستگی در ایران در بهترین حالت ۶۰ سال است؛ اما «سن مؤثر بازنشستگی» (میانگین سن فرد در زمان بازنشستگی) در صندوق بازنشستگی کشوری به زیر ۵۱ و در صندوق تأمین اجتماعی به حدود ۵۶ سال رسیده است.

با توجه به این ضرورت غیرقابل اجتناب، اصلاحات سنوات و سن لازم برای بازنشستگی مورد نیاز خواهد بود. با توجه به دامنه زمانی اجرای قانون بودجه می‌توان این اصلاحات را محدود به بازه زمانی کمتر از یک سال کرد و اصلاحات تکمیلی را در قوانین دائمی و با توجه به تجربه سایر کشور‌ها به‌صورت تدریجی پیش برد.

همچنین با توجه به پایین آمدن سن مؤثر بازنشستگی به‌دلیل طرح‌های بازنشستگی پیش از موعد؛ بالاخص مشاغل سخت و زیان‌آور، پیشنهاد می‌شود بازنشستگی با سن کمتر از ۴۸ سال به‌جز در موارد ازکارافتادگی در هر حالت ممنوع شود.

بررسی خبرنگار نشان میدهد، دولت لایحه مستقلی برای اصلاح سن و سابقه بازنشستگی را در دستور کار قرار داده و این اصلاحات در یک بازه ۱۰ الی ۱۵ ساله در صورت تصویب در مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین با توجه به ابعاد و اهمیت برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دست تدوین است احتمالا این اصلاحات در قالب برنامه جدید توسعه نیز دنبال خواهد شد.

یک فعال کارگری با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش تورم، ابراز امیدواری کرد امسال نیز مانند سال گذشته که برای اولین بار افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم بود، دستمزدها بر اساس واقعیات تعیین شود تا کمکی به معیشت خانوارهای کارگری و بازنشستگان باشد.

جواد اکبری، عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در چنین ایامی شاهد آغاز فعالیت کمیته‌های مزد استانی بودیم، افزود: امسال در حالیکه آذرماه رو به پایان است، هنوز کمیته‌های مزد در استان‌ها آغاز به کار نکرده اند.

وی ادامه داد: اگرچه کمیته دستمزد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت خود را شروع کرده، اما تشکیل کمیته‌های استانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اکبر شیرمحمدی معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سال ۱۲۸۷ قانون وظایف در دوران مشروطیت تصویب و مصوب شده بود مقرری به بازماندگان کارمندانی که فوت می‌کنند پرداخت شود.

وی افزود: قانون استخدام کشوری ۲۲ آذر ۱۳۰۱ تصویب شد و چهارفصل داشت که به موجب این قانون اداره تقاعد و وظایف وراث در وزارت مالیه یا دارایی تشکیل شد که شرایط بازنشستگی نیز وضع شده بود. وجوهات در اداره تقاعد مدیریت می‌شد و به بازنشستگان حقوق داده می‌شد تا سال ۱۳۳۷ که قانون اصلاح شد.

شیرمحمدی گفت: ماده ۷۰ قانون استخدام کشوری در سال ۵۴ اصلاح و صندوق بازنشستگی کشوری به شکل فعلی‌اش تشکیل شد که در صندوق قبلی ۴۵ هزار حقوق بگیر بودند که به صندوق جدید منتقل شدند. در سیستم بازنشستگی قدیم سهم کارفرمایی دیده نشده بود و منابع مالی آن محدود بود که بعد‌ها مشمول تغییرات قابل توجهی شد.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری با چالش‌هایی دست به گریبان است گفت: میانگین سن بازنشستگی ۵۱.۵۵ سال (حدود ۵۲ سال) است و میانگین پرداخت حقوق و مستمری به ۲۹ سال رسیده و میانگین سن بازنشستگی در استاندارد‌های جهانی ۱۳ سال کمتر از سن امید به زندگی است.

وی با اشاره به اینکه از بازنشستگان قبل از سال ۱۳۵۴ هنوز هم وظیفه بگیرانی داریم که بیش از ۵۰ سال است که بازماندگان شان حقوق از ما دریافت می‌کنند گفت: امیدواریم این قوانین حمایتی اصلاح شوند تا صندوق‌ها بتوانند از بحران‌هایی که دارند عبور کنند.

شیرمحمدی ادامه داد: یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته داریم و شاغلین کسور پرداز ما ۸۷۸ هزار نفر هستند. درحال حاضر ۶۵ هزار نفر حداقلی بگیرند که سه درصد افراد تحت پوشش می‌شوند و با افزایش‌های اخیر دریافتی آن‌ها به شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بین پنج تا ۱۱ میلیون تومان دریافتی دارند و ۴۶ هزار نفر بین ۱۱ تا ۲۵ میلیون تومان و ۵۴۱۹ نفر بین ۲۵ تا ۴۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و میانگین پرداخت حقوق در سال گذشته، هفت میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که اکنون به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان رسیده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: