پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام ازدواج افزایش می یابد؟ وام ازدواج از متقاضیان زیادی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج اقساط بلند مدتی دارد.

وام ازدواج از بودجه حذف شد!پرداخت وام ازدواج منتفی است؟

اگرچه لایحه بودجه سال 1402 به مجلس رفته اما خبری از وام ازدواج زوجین در لایحه بودجه نیست. حتی مبلغ وام فرزندآوری و موارد مانند این هم در لایحه بودجه ذکر نشده است.
لایحه بودجه سال 1402 امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای با رشد 46 درصدی که بسیاری درباره تحقق درآمدهای آن تردید جدی دارند.
اما یکی از نکات مهمی که همه ساله در لایحه بودجه ذکر می‌شود، مبلغ وام ازدواج زوجین است که امسال از لایحه بودجه حذف شده است. اما علت چیست؟ آیا قرار است وام ازدواج به صورت کامل حذف شود؟
پاسخ این سوال را وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده و گفته در بودجه 1402 مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی داشته است اما چون هنوز بودجه نهایی نشده، باید منتظر اعلام مبلغ وام ازدواج بمانیم.

وام ازدواج 300 میلیون میشود؟

این در حالی است که مبلغ وام ازدواج باید در لایحه بودجه باشد. به عبارتی دولت مبلغ پیشنهادی خود را در بودجه عنوان و مجلس آن را بررسی و تصویب کند. اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است. به نحوی که دولت دو سال است مبلغ وام ازدواج را در بودجه اعلام نمی‌کند و این مساله را به بررسی لایحه بودجه موکول می‌کند

سال گذشته هم رقم وام ازدواج در لایحه بودجه حذف شد و پس از آن، مبلغ وام ازدواج اعلام شد.

مبلغ وام ازدواج سال 1401 برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 150 میلیون تومان بود که در مجموع می‌توانستند وام 300 میلیونی دریافت کنند.

وام اردواج برای دیگر افراد 120 میلیون تومان بود که زوجین می‌توانستند در مجموع 240 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. حالا وزیر ورزش وعده داده که مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که با این وعده وزیر ورزش، مبلغ وام ازدواج برای همه سنین حداقل به نفری 150 میلیون تومان برسد و همه زوجین بتوانند وام 300 میلیونی را دریافت کنند.

اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مبلغ وام ازدواج دختران زیر 23 و پسران زیر 25 سال چقدر است. اما قطعا مبلغ وام این افراد هم هم باید حدود 20 تا 30 میلیون تومان بیشتر شود. اما برای مشخص شدن مبلغ وام ازدواج باید منتظر نظر دولت و مجلس ماند.

چند درصد از واجدان شرایط، وام ازدواج گرفتند؟

وام ازدواج

تصویب دو فوریت این طرح در شرایطی است که پیش‌تر نیز بانک‌ها مکلف شده بودند که اعطای این تسهیلات را با با سخت‌گیری کمتر و سرعت بیشتر، پیش ببرند.

با این حال سیاست‌هایی از این دست نتوانسته بودند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. به طوری که طبق‌گفته محسن دهنوی، تنها 30 درصد از واجدان شرایط وام ازدواج 150 میلیون تومانی، این وام را دریافت کرده‌اند.

فرار بانک‌ها از پرداخت وام

استقبال اندک مردم از وام ازدواج در حالی است که نرخ سود چهار درصدی این وام، جذابیت آن را در شرایط تورمی اقتصاد ایران بالا برده است.

به نظر می‌رسد که یکی از علل اصلی فروش وام‌های ازدواج، بدقولی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات است.

با وجود اینکه طبق اعلام بانک مرکزی، شعب اعطا کننده وام ازدواج باید به اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر برای پرداخت وام اکتفا کنند، اما برخی بانک‌ها تا سه ضامن از متقاضیان طلب می‌کنند.

از سوی دیگر با وجود تاکید بانک مرکزی بر کاهش زمان فرآیند پرداخت وام ازدواج به حداکثر 10 روز، بخش عمده بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج، مشتریان را به دلایل متفاوت برای چندین ماه در صف دریافت وام معطل می‌کنند.

طرح مجلس تورم را افزایش می‌دهد؟

این درحالی است که به نظر می‌رسد حجم بالای وام‌های تکلیفی در دولت سیزدهم، در کنار وظیفه‌های دیگری که بر دوش بانک‌ها قرار داده شده است، آنها را دچار ناترازی‌های جدی کرده است.

به طوری که بسیاری از بانک‌ها به مراجعان خود اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای پرداخت وام ندارند.

با وجود این محدودیت‌ها دولت، مجلس و بانک مرکزی همچنان فشارهای خود بر شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج را افزایش می‌دهد. با افزایش این فشارها، بانک‌ها چاره‌ای جز اضافه برداشت از بانک مرکزی نخواهند داشت.

بدیهی است که اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، یکی از مهمترین عوامل افزایش پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد است. رشد این دو متغیر نیز با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد نرخ تورم همراه خواهد بود./تجارت نیوز

جزئیات جدید پرداخت وام ازدواج

 شبکه بانکی در 6 ماهه اول امسال حدود یک هزار و ۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است .  عمده تسهیلات تکلیفی مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است،  تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‌۰۱/‌۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

مراحل ثبت نام وام ازدواج 

سامانه ثبت نام وام ازدواج با نشانی ve.cbi.ir برای ارائه تسهیلات به زوجین از طریق بانک مرکزی اعلام شده است. برای درخواست وام در این سامانه، هر کدام از زوجین باید وارد بخش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، قسمت ثبت نام جدید شوند.  بعد از ورود به صفحه اصلی، گزینه ثبت نام جدید را انتخاب کنید. در این صفحه زوجین باید شرایط و دستورالعمل‌های وام ازدواج را با دقت مطالعه کنید. این قسمت شامل شرایط و انواع مدارکی است که برای ثبت نام تسهیلات ازدواج نیاز است و باید اطلاعات هویتی و سکونتی را در این مرحله وارد کنید. نکته قابل توجه این است که تکمیل خانه‌هایی که با علامت ستاره قرمز رنگ مشخص شده اند، الزامی است.  در نهایت ثبت نام وام ازدواج تمام و رسید ثبت نام بارگذاری می‌شود و می‌توانید رسید ثبت نان را برای خود ذخیره و یا در صورت امکان آن را چاپ کنید.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱

متقاضی وام ازدواج نباید قبلا از این تسهیلات استفاده کرده باشد. و هر فرد ایرانی، تنها یک بار می تواند این وام را دریافت کند. برای دریافت وام ازدواج محدودیت زمانی وجود دارد. یعنی زوجین تا دو سال بعد از تاریخ عقد خود می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

برای وام هریک از زوجین، به یک ضامن معتبر دارای فیش حقوقی رسمی نیاز است. (البته اغلب بانک‌ها بازنشستگان، کارمند پیمانی و قراردادی، نیروی نظامی، کاسب معتبر دارای پروانه کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنند.) اگر خود فرد متقاضی وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند نیازی به ضامن ندارد. زیرا فراد با ارائه گواهی کسر از حقوق خود می‌تواند وام را دریافت کند.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد وام ازدواج

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است. اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: