پایگاه خبری خانه فوتبال:

سقف و کف حقوق بازنشستگان اعلام شد.حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی ندارد.صحبت های جدیدی درباره افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده است. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

واریز 1 میلیون و 600 هزارتومان به حقوق بازنشستگان

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال 1402، در حدود 16.000.000 ریال معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان می باشد. همچنین، نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۲ ، تابع " ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت " و تصمیم هیات وزیران می باشد.

بازنشستگان کشوری همچون کارمندان مشغول به کار در بخش دولتی، از حقوق و مزایای متعددی برخوردار می باشند. حق دریافت حقوق بازنشستگی ماهیانه، بیمه و پاداش پایان خدمت بازنشستگی، نمونه هایی از این حقوق می باشند.

یکی از حقوق قانونی بازنشستگان کشوری که در " ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت " مورد تصریح قرار گرفته است، حق دریافت عیدی بوده که " پاداش آخر سال " نیز نامیده می شود. با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، این سوال مطرح می گردد که میزان افزایش پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری به نسبت عیدی سال گذشته آن ها چقدر بوده و در نتیجه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال 1402چقدر می باشد؟

به همین دلیل در این مقاله، نخست به بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال  ۱۴۰۲  پرداخته، سپس در مورد نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال 1402 ، توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

حقوق بازنشستگان / نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۲

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال 1402، همانند سال های گذشته، توسط دولت و به موجب مصوبه هیات وزیران تعیین شد و بنابراین، میزان پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری در سال۱۴۰۲، به اندازه مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال 1402 مورد تصویب قرار گرفت.

از آنجا که طبق ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال ۱۴۰۲ ، میزان عیدی کارکنان دولت، 16.000.000 ریال معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان تعیین گردیده بود، هیات دولت نیز در جلسه ای که  برگزار نمود، مبلغ عیدی سال 1402 بازنشستگان کشوری را یک میلیون و ششصد هزار تومان مورد تصویب نهایی قرار داد.

نحوه تعیین و محاسبه عیدی سال 1402 بازنشستگان کشوری، به موجب " ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت"، به دولت واگذار شده است: « دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می ‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید، این امر شامل کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان ‌ها، مؤسسات و شرکت ‌های دولتی... می شود... »

در اجرای این ماده، هیات دولت، هر ساله با برگزاری جلسه ای در بهمن ماه، اقدام به تعیین پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می نماید. نتیجه این جلسه، در قالب یک مصوبه منتشر گشته و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.

لازم به ذکر است که متن ماده 2 و تبصره مربوط به آن از مصوبه هیات وزیران در خصوص پرداخت عیدی بازنشستگان کشوری برای سال هزار و سیصد و نود و نه به شرح ذیل می باشد:

هیأت وزیران در جلسه سال گذشته به پیشنهاد شماره 641472 مورخ ششم بهمن ماه هزار و سیصد و نود و هشت سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 1374 و ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویب کرد :

ماده 2 - میزان پرداخت پاداش آخر سال ( عیدی ) بازنشستگان ، مستمری ‌بگیران ، حقوق وظیفه از کار افتادگی ، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری ، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق ‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت دوازده میلیون 12.000.000 ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذی ‌ربط قابل پرداخت است .

تبصره ـ عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که حق عائله‌ مندی ، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن ها را صندوق مذکور پرداخت نموده است ، توسط آن صندوق قابل پرداخت است . سایر مواردی که مشمول صندوق‌ های مندرج در بند 2  نیستند ، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی ، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ ربط قابل پرداخت است./دنیای معدن

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: