پایگاه خبری خانه فوتبال:

وضعیت بورس بی ثبات است. بورس در سال 99 به اوج رشد خود رسید. بورس و سوددهی بالای آن باعث شد اکثریت مردم در آن سرمایه گذاری کنند.بورس متاسفانه چند ماهی  سیر نزولی به خود گرفت. بورس درگیر چالش شده است

ریزش یازده هزار واحدی شاخص بورس

بورس تهران پس از یک روند نزولی فرسایشی در دو سال اخیر در حال بازیابی به‌سر می‌برد؛ اکنون به نظر می‌رسد بورس با یک چالش جدی مواجه شده است. شاخص کل با افت 11 هزار و 875 واحدی، در آستانه از دست دادن کانال 1.6 میلیونی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل همسو با روز آخر هفته گذشته گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 11 هزار و 875 واحدی که معادل 0.74  درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.62 درصدی به سطح 504 هزار و 200 واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 15 میلیارد و 460  میلیون و ارزش معاملات را 6 هزار و 736 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

در هفته گذشته، بورس تهران پس از یک‌ماه صعود پی‌در‌پی، در آغاز دومین ماه زمستان، رنگ سرخ به خود گرفت. شرایط نماگر اصلی و همتای هم‌وزن آن تا جایی سخت شد که روز چهارشنبه، رکورد بیشترین خروج پول حقیقی از ابتدای سال 1401، شکسته شد.

سرنوشت مبهم عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

در مهم‌ترین اخبار منتشر شده در روز‌های اخیر همچنان واکنش‌ها به بحث نامه شورای رقابت و عرضه خودرو در بورس کالا زیاد است و درگیری میان نهاد‌ها به خصوص سازمان بورس و شورای رقابت بالا گرفته است.

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای رقابت گفت: نامه‌ای که شورای رقابت بدون هماهنگی با نهاد‌های مرتبط منتشر کرده است، منتج به زیان 100 هزار میلیارد تومانی سهامداران در این مدت شده است. رئیس سازمان بورس از شورای رقابت خواسته است که تا مشخص نشدن تکلیف نهایی از اظهار نظر در این خصوص ممانعت به عمل آید.

بانک مرکزی باز هم بازنده دوئل با دلار آزاد

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز همچنان ادامه دارد. جواز خرید عموم مردم از صرافی‌ها فقط با کارت ملی و تا سقف 5 هزار یورو و نرخ‌سازی‌های بانک مرکزی در حالی است که دلار آزاد هم‌اکنون حوالی قیمت 44 هزار و 400 تومان در حال معامله است. به نظر‌ می‌رسد مسیر پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق عمل کند.

پیشنهادات سازمان بورس برای اصلاحات بودجه 1402

سازمان بورس اوراق بهادار در راستای اقداماتی که اخیرا در حمایت‌ از بازار سرمایه انجام داده است، پیشنهاداتی را به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح بودجه سال آتی ارائه کرده است که از مهم‌ترین موارد آن می‌توان به تعیین سقف 4 هزار تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، خروج خودروسازان از مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری و عرضه 50 درصدی تولیداتشان در بورس کالا، الزام دولت به به جبران خسارت شرکت‌ها و صنایع ناشی از قطعی گاز، برق و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین تسویه بدهی یک میلیارد و 300 میلیون یورویی دولت به اوره‌ساز‌ها اشاره کرد.

پیشنهادات خوب سازمان بورس که تماما به نفع تولید‌کننده و در نتیجه به نفع سهامداران است قرار است در مجلس بررسی شود و اگر صلاح دیده شد در بودجه سال آتی اعمال شود.

در نتیجه تحولات اتفاق افتاده حول بازار سرمایه که به آن اشاره شد، تالار شیشه‌ای رنگ سرخ به خود گرفت و شاخص کل در آستانه از دست دادن کانال 1.6 میلیونی قرار گرفت.

بورس دوباره صعود خواهد کرد؟

روزبه شریعتی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه سال گذشته گفت: شاخص کل بورس در بهمن ماه سال گذشته در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت. در آن روزها بازار در اوج ناامیدی قرار داشت، حجم معاملات به شدت کاهش یافته بود و بازار خود را از ترکش های بودجه ریزی ترمیم نکرده بود.

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، فاصله ارز نیما و بازار آزاد کاهش یابد و تکلیف واگذاری سایپا و ایران خودرو روشن شود، روند حرکت بازار صعودی خواهد شد.

​روزبه شریعتی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد: شاخص کل بورس در بهمن ماه سال گذشته در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت. در آن روزها بازار در اوج ناامیدی قرار داشت، حجم معاملات به شدت کاهش یافته بود و بازار خود را از ترکش های بودجه ریزی ترمیم نکرده بود. بازاری که تصور میکرد دولت به شدت حامی آن است و انتظار بر این بود که همه محصولاتی امکانش وجود دارد، در بستر بورس کالا عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار میرفت دولت از بازار سرمایه حمایت تمام قد داشته باشد، گفت: اما نه تنها در فصل بودجه ریزی این اتفاق رخ نداد بلکه حتی صحبت از مالیات بر صادرات شرکت ها شد. نرخ گاز به بازار شوک بدی را وارد کرد و باعث کشمکش هایی بین سازمان، شرکت ها و دولت شد. این عوامل در کنار ریزش قیمت دلار باعث شد شاخص کل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد. اما در این نقطه امیدی درحال شکل گیری بود. صحبت از توافق شد، نرخ دلار شروع به رشد کرد، استارت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خورده و منجر به چشم اندازی تورمی شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت انرژی و ارزش کامودیتی شد و بازار رشد خود را به صورت اهسته و پیوسته اغاز کرد و به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید. بازار در آن نقطه نیاز به محرک هایی داشت که بتواند تصمیم بگیرد رشد خود را ادامه دهد یا خیر. در این نقطه P/E TTM بازار به بالای ۹ واحد رسیده بود درحالی که این شاخص در که در بهمن ماه که بازار در کف قرار داشت، در محدوده ۷.۵ واحد بود. P/E ۲۴۰ شرکت تولیدکننده در بهمن ماه به کمتر از ۵ واحد رسیده بود درحالی که در حال حاضر در محدوده ۶.۵ واحد است. بررسی تاریخی نشان میدهد هرگاه P/E TTM بازار در محدوده زیر ۸ واحد باشد، تقاضای قابل توجهی وارد بازار شده و هرگاه P/E TTM به ۱۲ میرسد نقطه اشباع خرید است و بازار استارت اصلاح را میزند.

بورس

بازار در انتظار محرک ها

شریعتی با بیان اینکه بازار منتظر رخ دادن اتفاقاتی است، توضیح داد: حرکت شاخص کل بورس در هفته های اخیر از محدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد اغاز شد و تا محدوده یک میلیون و ۵۲۰ زهرا واحد افت پیدا کرد. شاخص هم وزن هم کمی افت داشت. اما حجم معاملات به عنوان دماسنج بازار سرمایه در دو سه هفته اخیر کاهش قابل توجهی داشته و از محدوه ۷ هزار میلیارد تومان که منجر به رشد بازار شده بود به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. تقریبا در یک ماه اخیر سرانه خرید و فروش سهامداران به همدیگر نزدیک شده است و این باعث میشود بازار نه رشد قابل توجهی داشته باشد و نه افت قابل توجهی.

وی ادامه داد: در این شرایط محرک ها و منابع نقد باید از جاهای دیگر به بازار تزریق شود. یعنی چشم اندازی برای سرمایه گذاران بیرونی شکل بگیرد. بازار دوباره وارد وضعیت رکودی خود می شود. در این روزها شاهد هستیم که نهادهای زیرمجموعه های هلدینگ های بازنشستگی فروش خود را برایجبران هزینه های اداری و عمومی و جبرای کسری بودجه از بازار سرمایه تامین میکنند. تا زمانی هم که برجام شکل نگیرد تا خیال دولت از درامد بیرونی و پول های بلوکه شده راحت باشد این حس برای سرمایه گذاران وجود دارد که دولت ممکن است تغییراتی در ماده اولیه، نرخ های فروش و... شرکت ها اعمال کند. بازار تقریبا دو سال است که در این روزهای سال در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مهم ترین نکته فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار ازاد است، عنوان کرد: این موضوع برای سرمایه گذاران خوش یمن نیست. مخصوصا برای سهامدارانی به رشد دلار در بازار آزاد دل بسته بودند. درحالی که نرخ نیما روی شرکت های بورسی تاثیرگذار است و تا زمانی که بین نرخ نیما و نرخ ازاد فاصله وجود دارد باعث می شود شرکت ها نتوانند بازدهی قابل توجهی خلق کنند زیرا هزینه های عمومی شرکت ها با توجه به تورم رشد قابل توجهی داشته است اما ناچار هستند نرخ های فروش خود را چه به صورت دستوری و چه به عنوان تنها راه قانونی در محدوده ۲۵ هزار تومان که سامانه نیما است بفروشند.

تاثیر بازار جهانی روی بورس ایران

شریعتی در ادامه با اشاره به قیمت ها در بازارهای جهانی اظهار کرد: بازار جهانی شرایط پیچیده ای پیدا کرده است. رفتار غربی ها در اوکراین قابل توجه است. روسیه عقب ننشسته است و با بالا و پایین کردن عرضه گاز، اروپا را به سمت انرژی زغال سنگ سوق دهد. رشد تورم و در عین حال رشد قیمت بهره در کشورهای توسعه یافته و غربی چشم انداز رکود تورمی را رقم زده است و کشورها تصمیم گرفتند به صورت از پیش تعیین شده وخودخواسته این رکورد را ایجاد کنند که قابلیت کنترل داشته باشد. این اطمینان برای اروپایی ها ایجاد شده که ممکن است جنگ روسیه و اوکراین ممکن ادامه دار باش و این اتفاق روی قیمت های جهانی تاثیرگذاشته است.

حرکت بورس به چه سمتی خواهد بود؟

وی با بیان اینکه اگر محرک های بازار روند مثبتی داشته باشند، وضعیت بازار نیز رو به بهبود حرکت خواهد کرد، عنوان کرد: به نتیجه رسیدن توافق مهم ترین محرک است. همچنین واگذاری سایپا و ایران خودرو می تواند بو و رنگ متفاوتی به بازار بدهد. با توجه به اینکه در فصل مجامع قرار داریم، تقسیم DPS از سوی شرکت های بزرگ میتواند مرحکی باشد تا شاخص به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برسد. رکود در بازار جهانی منجر به اصلاح صنعت کامودیتی می شود اما این اصلاح عمدتا برای محصولات مارجینال است و روی برخی محصولات مانند فولاد تاثیری ندارد.

بورس

منظور از تک سهم در بورس چیست؟

تعریف‌هایی متعددی از سهام و گروه‌های موجود در بازار سرمایه وجود دارد اما تک سهم‌ها از دو معنای مختلف تشکیل شده و سهامداران در زمان پیش‌بینی روند بورس باید به این نکته توجه کنند.

کارشناسان بازار سرمایه به صورت هفتگی پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهند و در این پیش‌بینی‌ها گروه یا سهام خاصی را به عنوان گروه پیشروی بازار انتخاب می‌کنند. در چند هفته اخیر اغلب پیش‌بینی‌ها منفی است. کارشناسان بر اساس همین روند عقیده دارند تنها تک سهم‌ها می‌توانند در بازار مثبت شود.

منظور از تک سهم در اینجا خرید یک سهم خاص از گروه خاص است و تمامی سهام یک گروه نمی‌توانند پیش‌روی بازار سرمایه باشند.

تک سهم چیست؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تک سهم گفت: ممکن است به نظر برسد منظور از این اصطلاح، تک سهم شدن یک فرد روی سبد معاملاتی و پرتفوی آن باشد. به این معنا که فردی با دارایی که در بازار سرمایه دارد، تصمیم می‌گیرد که یک سهم خاص را فقط داشته باشد و اصطلاحا به آن می‌گویند، طرف تک سهم شده است. یعنی او تنها روی یک سهم کار می‌کند و سرمایه خود را روی همان مورد متمرکز کرده است.

وی اظهار کرد: با وجود این، در پیش‌بینی‌های هفتگی که توسط کارشناسان انجام می‌شود تک سهم شدن کمی متفاوت است. این پیش‌بینی تک سهم یعنی هفته آینده چه سهامی پیش‌رو هستند و چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد.

الیاس‌کردی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم یک گروه نسبت به گروه خاص دیگری برتری دارد. یعنی برای مثال احتمال رشد گروه خودرو نسبت به سایر گروه‌ها در هفته‌های آینده به علت خبر، تحلیل یا اتفاقات از سایر گروه‌ها بیشتر است. یا گروه سیمان یا بانکی شرایط بهتری دارد. پس در حقیقت گفته‌ایم، یک گروه خاص شرایط بهتری را نسبت به گروه‌های دیگر بازار سرمایه در پیش رو دارد.

رشد سهام بورس

وی تشریح کرد: حال این سهم می‌تواند در تابلوی بورس یا فرابورس باشد. مهم این است که یک گروه یا سهم خاص طی هفته آینده روند صعودی به خود می‌گیرد. ولی زمانی که می‌گوییم تک سهم یا تک سهم‌ها، منظور تحلیلگر این است که احتمالا در هفته آینده یک یا دو سهم شرایط بهتری داشته باشند. یعنی به صورت واضح می‌گویند که من نمی‌دانم کدام گروه شرایط بهتری دارند و اگر بازار باشد حداقل چند سهم مثبت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش‌بینی متعادل کارشناسان گفت: زمانی یک کارشناس می‌گوید متعادل یعنی گروه یا سهم خاصی در بازار رشد یا نزول چندانی نخواهد کرد. مثلا گروه خودرو ۱۰ درصد در هفته آینده اصلاح می‌کند و قیمت آن پایین می‌رود، ولی مثلا سهم خاور ۱۰ درصد بالا می‌آید.

وی با مثالی دیگر توضیح داد: ممکن است در گروه پالایش، پتروشیمی، سیمانی یا گروه قندی احتمالا سهم‌هایی باشد. پس وقتی راجع به تک سهم‌ها صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که تک سهم شوند، یا یک سهام خاص را بخرند. اما منظور این است که احتمالا یک یا چند سهم مثبت می‌شود.

الیاس‌کردی گفت: یک سری گروه‌هایی در بازار سرمایه داریم که کلا دو نماد را مثلا در آن دارند. مثلا نمادهای یک سری از گروه‌ها در حد سه یا چهار عدد است. راجع‌به آن‌ها هم باز گروه صحبت می‌شود، یعنی ما می‌گوییم فلان گروه ولی در رابطه با تک سهم منظورمان از گروه‌های خاص است.

بورس

پیش بینی مهم از تاریخ سازی مجدد بورس

ریسک‌های متعددی بازار را سهام را تهدید می‌کند که از این میان می‌توان به سیاست‌های آتی فدرال رزرو، قطعی برق صنایع در تابستان، اختلاف فاحش دلار نیما و آزاد همچنین تخفیف‌های سنگین روسیه در بازار جهانی به واسطه تحریم‌های وضع شده اشاره کرد اما به نظر می‌رسد با رشد شرکت‌های دلاری محور و همچنین رشد شرکت‌هایی که سودسازی آنها از این محل است، در نیمه دوم امسال، به سوی سقف‌های تاریخی شاخص خواهیم رسید.

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه زمانی کار نقدینگی با بازارهای موازی تمام شده و نسبت به بازار سرمایه اقبال نشان خواهد داد؟ به بورسان گفت: این روزها تورم در کالاهای مصرفی مردم و دریافت خدمات، به صورت محسوس و واضح مشاهده می‌شود به طوری که تاثیر آن بر قیمت دلار، سکه و مسکن قابل لمس است.

قاسم آزاد در این‌باره گفت: طبق آمار معاملات اردیبهشت ماه سال جاری، حجم معاملات به شدت ارتقا یافته و قیمت ها ۶ درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به فاصله زیاد بین دلار نیمایی و دلار آزاد، عنوان کرد: این فاصله به قله تاریخی خود رسیده به طوری که شرکت‌ها، ارز خود را ۳۰ درصد پایین‌تر و بسیار راحت در صرافی‌ها می‌فروشند و این امر، عدم اعتماد را در بازار ایجاد می‌کند.

آزاد ادامه داد: متاسفانه دولت، بانک مرکزی و بخش اقتصاد حاکمیتی توان کنترل این موضوع را ندارند و تنها بازار شاهد این اتفاق است.

وی با بیان اینکه در اثر تحولات فوق، ترس سرمایه‌گذار و عقب نشینی آن دور از انتظار نیست، افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که تا اواخر خرداد ماه سال جاری، بسته حمایتی جدید دولت درباره کنترل تورم ارائه و به احتمال زیاد یکی از ابزارهای آن، افزایش نرخ بهره خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر اخبار و شنیده‌های دیگر اشاره کرد و گفت: تهدید شرکت‌های صادرات محور و بازارهای محدود صادراتی شرکت‌ها از سوی ارزان فروشی روسیه، قطعی برق صنایع، تولید محدود و نرخ‌های متفاوت و همچنین تحولات قیمت‌های جهانی، ترس از بازار را برای سرمایه گذاران رقم زده و علی رغم اقبال مردم به بازارهای موازی، مردم به دنبال حفظ پول‌های خود در برابر تورم هستند.

به گفته این کارشناس؛ ریسک‌های متعددی بازار سهام را تهدید می‌کند که از این میان می‌توان به سیاست‌های آتی فدرال رزرو، قطعی برق صنایع در تابستان، اختلاف فاحش دلار نیما و آزاد همچنین تخفیف‌های سنگین روسیه در بازار جهانی به واسطه تحریم‌های وضع شده اشاره کرد.

به گفته وی؛ زمانی که دلار افزاش می‌یابد، در صورت امکان باید دلار ارزان قیمت تزریق شود تا شاهد تغییرات تورمی محدودتری شد.

وی بیان کرد: دست ناجوانمردانه‌ای که باعث شده قیمت کالاها افت و یا رشد نکند، موجب رفتار محتاط بازار سرمایه شده است. اگر بازار به این جمع‌بندی برسد که دلار نیما می‌تواند از محدوده ۳۰ هزار تومان عبور کند، گپ دلار آزاد و نیما کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می‌رسد با رشد شرکت‌های دلاری محور و همچنین رشد شرکت‌هایی که سودسازی آنها از این محل است، در نیمه دوم امسال، سقف‌های تاریخی شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به دست آید.

وی در پایان با اشاره به فروش محصولات فولادی و پتروشیمی روسیه در شرایط تحریمی و اعمال تخفیف‌های قابل توجه در بازار جهانی، تصریح کرد: متاسفانه بازارهای صادراتی برای شرکت‌های داخلی بسیار محدود است. بنابراین، تاثیر منفی این اتفاق در نرخ های صادراتی کشور و در طولانی مدت بسیار زیاد است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: