پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

جزئیات ثبت نام دوباره برای دریافت یارانه

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تکلیف این کمیسیون به دولت برای ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط قانونی خبر داد.
رحیم‌ زارع در جمع خبرنگاران با اشاره به اهتمام کمیسیون‌ تلفیق مجلس نسبت به معیشت مردم گفت: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.
یارانه
وی تاکید کرد: پیشنهاد مصوب شده، پیش تر در بند (د) تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شده بود. از این رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

تصمیم جدید دولت برای حذف یارانه نقدی

سید صولت مرتضوی درباره وضعیت یارانه‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: یارانه را قانونگذار مشخص و دولت هم اعلام کرده است. تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ الکترونیک و یا روش‌های دیگر بپردازد.

وی افزود: منتها زمانی که ارز ترجیحی به موجب قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف شد و ابلاغ بودجه به فروردین ماه کشید، زمانی برای آماده کردن زیرساخت‌ها نداشتیم و زیرساخت‌ها بلافاصله آماده نمی‌شد. دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد که زیرساخت‌های مربوط را فراهم کند.

مرتضوی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ الکترونیک را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم گفت: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر رفاه ادامه داد: با این حال گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده‌ایم، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شده است.

صولت مرتضوی با اشاره به اینکه بناداریم طرح کالابرگ را توسعه دهیم اظهار کرد: براین اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه می‌یابد. همکاران ما در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگ کردند تا در گام‌های بعدی طرح را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم دهیم. این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی نیز اختیاری است و امیدوارم با اقبال بیشتری مواجه شود.

وی افزود: ما کار را ادامه می‌دهیم و امیدواریم فرهنگ آن نیز نهادینه شود و بتوانیم ترویجش دهیم. ۱۰ قلم کالای اساسی در این طرح قابل خریداری از فروشگاه‌ها هستند.

وزیر رفاه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه دهک‌های درآمدی بالا در سال آینده حذف می‌شود گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است. باید ببینیم در بودجه سال آینده قانونگذار چه تکالیفی را مشخص می‌کند. ما برابر قانون پیگیری و اجرا می‌کنیم.

یارانه

در حالی که قرار بود یک خانوار پنج نفره ماه قبل یارانه نقدی جدید و معیشتی بنزین دریافت کند، با خلف وعده دولت فقط ۲۰۵ هزار تومان به حساب آنها واریز شد.

در حالی این یارانه جدید پرداخت نمی‌شود که براساس پیگیری‌، نهادهای مرتبط با واریز یارانه‌ها آمادگی انجام آن را داشتند و منتظر دستور رئیس دولت بودند.

براساس اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد دولت تغییراتی را برای پرداخت یارانه جدید در نظر گرفته است. آنطور که همشهری گزارش داده، دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به ۶۶ میلیون نفر ماهانه ۱۵۰ هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند.

یعنی یک خانوار پنج نفره علاوه بر یارانه معیشتی ۲۰۵ هزار تومانی و یارانه نقدی ۲۲۷ هزار تومانی؛ مبلغ ۷۵۰ هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید دریافت می‌کند. احتمالا در این ماه یارانه یک خانوار پنج نفره به ۹۴۵ هزار تومان در ماه برسد.

چرا یارانه نقدی من قطع شد؟

از اصلی‌ترین دلایل قطع یارانه، دهک دهم بودن درامد خانوار است. البته این اتفاق ممکن است گاهی به اشتباه رخ دهد . به همین علت، سرپرست خانوار می‌تواند به سایت hemayatmcls.gove.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کند. ستاد هدفمندی یارانه نیز موظف است دوباره به بررسی منابع درآمدی خانواده پرداخته و در صورت رخ دادن اشتباه، دهک جدید خانوار را اعلام کند.

گروه دیگری نیز در دوره‌های قبل به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند یا به طور خودخواسته یارانه خود را قطع کرده‌اند. این افراد نیز به قطع یارانه معیشتی اعتراض داشتند و درحال حاضر خواستار دریافت یارانه هستند. این افراد که جاماندگان از یارانه محسوب می‎شوند ، برای ثبت نام یارانه لازم است به سایت my.gov.ir مراجعه کنند.

افراد معترض به یارانه معیشتی خود می‌توانند بر اساس گفته رییس ستاد هدفمندی یارانه‌ها به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و اعتراض خود را ثبت کنند.

این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد می‌توانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آن‌ها از دهک دهم دریافت نکردند، می‌توانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

محمد جعفری مدیر کل امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در نشست بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها گفت: بحث یارانه یکی از موضوعات مهمی است که سبب هدر رفت منابع شده است. یارانه‌ها به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. در حوزه یارانه به ویژه در بحث انرژی شاهد هدر رفت منابع هستیم.

وی در خصوص آزمون وسع و شاخص‌های آن گفت: اتفاقی که رخ داد این بود که وزارت رفاه تحت فشار زیادی بود و برای این کار اطلاعات زیادی لازم است. براساس شاخصی که اعلام شد، تقریبا زیر ۵ درصد افراد برخوردار محسوب می‌شوند و رفتار مصرفی نامناسبی دارند. بیش از پنج میلیون نفر در حال استفاده از یارانه‌ هستند که در خارج از مرزهای کشور قرار دارند. ما به جای ۸۵ میلیون نفر حداقل به ۹۰ میلیون نفر یارانه می‌دهیم. حداقل ۵ میلیون نفر در خارج از مرزها از یارانه‌ها استفاده می‌کنند.

برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ شناسایی سه دهک را حذف کردیم و شناسایی افراد برخوردار را حذف کردیم. برای این شناسایی از روند مالیاتی که درحال‌حاضر بهبود پیدا کرده است استفاده خواهیم کرد.

مدیر کل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در مورد هزینه‌های دی ماه هدفمندسازی گفت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که ۳۰ همت بابت پرداخت نقدی بوده است. ۴ همت به کمیته امداد، ۳ همت به حوزه بهداشت و ۷ همت مربوط به شرکت‌های مشمول بوده است.

به عبارتی ماهانه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه لاجرم داریم. این خیلی عدد بزرگی است که باید فورا فکری برای آن داشته باشیم. اگر بخواهیم این یارانه را تبدیل به کالا کنیم باید مراقبت کنیم که هیچ نوع تورمی برای کالا به وجود نیاید چرا که قابلیت افزایش هزینه‌ها را نداریم.

سورپرایز فوق العاده دولت درباره یارانه

سعید راد که در یک برنامه تلویزیونی صحبت ‌می‌کرد، با اعلام کالاهایی که در طرح فجر تا فطر مشمول تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصدی هستند، اظهار کرد: این کالاها شامل گوشت منجمد، مرغ منجمد، قندوشکر، پنیر یو-اف، ماست کم چرب یک کیلویی، شیر نایلونی کم چرب، شیر بطری کم‌چرب، کره ۱۰۰ گرمی، روغن سرخ‌کردنی۸۱۰ گرمی، روغن پخت‌وپز ۸۱۰ گرمی، حبوبات، رب، تن‌ماهی، برنج، چای و برخی از کالاهای دیگر که در فروشگاه‌های مختلف با توجه به برندهای متنوع، متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه این طرح در کدام فروشگاه‌ها اجرایی خواهد شد، گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، رفاه، شهروند، هایپر،‌ هاپیر می، جانبو، سپه و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در کل کشور شعبه دارند، این طرح از امروز عملیاتی شده و به ترتیب نیز  کالاهای عرضه شده بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد_ وزیر جهاد کشاورزی هم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اعلام کرد که پیرو صحبت‌های رییس جمهوری از امروز طرح فجر تا فطر در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور آغاز شده و ۳۴ قلم کالای اساسی مصرفی مردم بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف خواهد داشت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: