پایگاه خبری خانه فوتبال:

تغییر در واریز سودسهام عدالت.سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد. سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران.سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ توضیح داد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

آخر پاییز بود که در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد.

براساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از چهارشنبه ۳۰ آذرماه امسال توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به صورت متمرکز، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت شد. مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است.

وی افزود: سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفندماه پرداخت شد، اما در سال جاری با مصوبه شورای عالی بورس و با دریافت مبالغ سود از شرکت‌ها، قرار شد که این سود در دو مرحله پراخت شود؛ که مرحله اول از ۳۰ آذر ماه امسال طی چند روز پرداخت شد.

در مجموع ۱۲ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود. سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب در مرحله اول دریافت کردند.

به نوزدان سهام عدالت تعلق می‌گیرد؟

بخش انبوهی از افراد جامانده از ثبت نام سهام عدالت را کودکان تشکیل می‌‎دهند و دلیل این امر این است که در هنگام اجرایی شدن دور اول ثبت نام سهام عدالت این کودکان هنوز متولد نشده بودند لذا سهام عدالت نیز به آن ها تعلق نگرفته است.

واریز سود سهام عدالت از طریق سجام

 سمات سود سنواتی ۳۱۰ ناشر شامل ۳۱ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۷ سهامدار به ارزش ۶ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان را پرداخت کرده است.

باغستانی درباره آخرین آمار واریز حق تقدم‌های استفاده نشده نیز اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۱، بیش از ۲ هزار و ۱۴۸ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان حق تقدم استفاده نشده متعلق به ۲ میلیون و یک هزار و ۱۹۰ سهامدار با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به حساب سهامداران واریز شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به آمار پرداخت سود جاری ناشران بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: سال گذشته که پرداخت سود توسط ناشران به صورت غیر الزام‌آور انجام می‌شد، بیش از ۱۵ هزار و ۸۸۲ میلیارد و ۲۳ میلیون تومان سود جاری متعلق به حساب ۴۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶ سهامدار (حقیقی، حقوقی، سبدگردان و صندوق) واریز شد که خوشبختانه امسال شاهد رشد بیش از ۲ برابری در تعداد واریزی‌ها و ۴.۵ برابری در مبلغ واریزی‌ها هستیم.

گفتنی است، از ابتدای سال جاری بر اساس مصوبه مجلس و ابلاغ سازمان بورس همه ناشران بازار سرمایه موظف شدند تا سود سهام خود را از طریق شرکت سمات و با استفاده از اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران واریز کنند.

بر اساس این مصوبه در بندالحاقی اصلاح شده (۲) تبصره (۵) ماده واحده لایحه آمده است: کلیه ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند جهت تسهیل امور سهامداران، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) به سهامداران پرداخت کنند.

سود سهام عدالتجزییات مهم درباره مرحله دوم واریز سود سهام عدالت

وی در رابطه با مبلغ سود مرحله دوم گفت: مشمولان همانند مرحله اول سود دریافت خواهند کرد. در صورتی که شرکت‌های غیر بورسی اقدام به پرداخت سود سال ۱۴۰۰ کنند احتمال افزایش سود نیز وجود دارد.

سبد سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت بورسی و غیربورسی است که ۳۶ شرکت از این شرکت‌ها در زمان آزادسازی سهام عدالت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی بوده‌اند.

زمان و مبلغ واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ به یکی از مهمترین موضوعات بحث در فضای مجازی تبدیل شده است. بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس،‌ پس از واریز مرحله اول سود سهام عدالت در اواخر پاییز ۱۴۰۱، مرحله دوم واریزی ها پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود شرکت های سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

با استناد به اظهارات متولیان امر، مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان اسفند ۱۴۰۱ به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

مبلغ دقیق سود واریزی هنوز مشخص نشده اما طبق آنچه منابع رسمی اعلام کرده اند به احتمال فراوان همانند مرحله اول، اسفندماه نیز ۵۰۰ هزار تومان به حساب سهامداران واریز می شود.

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند، در کل تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

حال سوالی مطرح می‌شود که آیا منظور از جاماندگان افرادی هستند که سهام عدالت دریافت نکردند یا افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران هستند؟

این رابطه راضیه ذوالنوریان مدیر کل دفتر امور سهام عدالت گفت‌: با توجه به قانون بودجه امسال و بند الف تبصره دو، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است از محل مانده سهام دولت در شرکت‌های دولتی و بنگاه‌های واگذار نشده به افراد فاقد سهام عدالت که شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سایر افراد می‌شود سهام عدالت دهد.

وی ادامه داد: به عبارتی براساس قانون اصل ۴۴، اولویتی در تخصیص سهام عدالت وجود دارد، به این صورت که اول افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سپس ما بقی افراد سهام عدالت دریافت می‌کنند، بنابراین جامعه ما تمامی افراد بین دهک یک تا شش درآمدی کشور است که فاقد سهام عدالتند.

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز چندین ماه پیش اعلام کرده بود که طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، سهام عدالت واگذار خواهد شد.

البته طبق گفته وزیر اقتصاد میزان سهام عدالت تخصیصی به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ به هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در آن هیئت دو ایراد به این مصوبه گرفته شد و بعد از بر طرف شدن این ایرادات در جلسات آینده دولت فرآیند تخصیص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی انجام خواهد شد.

همچنین وزیر اقتصاد اعلام کرد که افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۳.۵ میلیون نفرند که در اولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌ های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.
ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان، ۸ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان، ۹ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان.برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب با کاهش  ۱۱۶ هزار تومانی، ۱۴۰ هزار تومانی، ۱۵۱ هزار تومانی و ۲۸۴ هزار تومانی نسبت به هفته دوم خردادماه مواجه شده‌اند.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۸۶۵ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۶۶۷ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار تومانی روبرو شده است.

استعلام آنلاین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

سهامداران سهام عدالت برای استعلام وضعیت پرداخت سود سهام خود می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت در تارنمای «www.sahamedalat.ir» نسبت به مشاهده زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.
همچنین سهامدارانی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، باید هر چه سریعتر در سامانه سجام ثبت کنند تا در فهرست پرداخت سود جامانده های سهام عدالت قرار گیرند.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد؟

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: این تصویب‌نامه به تازگی ابلاغ شده و کار‌های اجرایی آن در حال انجام است.

تصویب‌نامه هیات وزیران تکلیف جاماندگان سهام عدالت را تقریبا روشن کرده و به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، طبق قانون بودجه سال جاری، سهام عدالت جاماندگان امسال باید حتما پرداخت شود.

وی به این سوال که سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان تخصیص خواهد یافت، پاسخ داد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است و بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود.

البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این اصلاحیه در مورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

شورای عالی سیاست‌های اصل 44 مسوول اختصاص سهام عدالت به بازماندگان‌ دو دهک پایین درآمدی‌

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت برای بازماندگان از دو دهک پایین درآمدی به چه مرحله‌ای رسید؟ گفت: بر اساس بند الف تبصره قانون بودجه سال جاری قرار بر این است سهام عدالت به جاماندگان مشمول تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ و سازمان بهزیستی اختصاص یابد که در فاز اول 3.5 میلیون نفر شناسایی شده و طی نامه‌ای در 22 خرداد سال جاری به دولت اعلام کردیم.

قربان‌زاده گفت: دولت هم پیش‌نویسی تهیه کرده و در هیأت وزیران تصویب شد و این مصوبه رفت و برگشتی با معاونت حقوقی دولت داشت و در ماه‌های اخیر به تصویب رسید، اما هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، دو ایراد به این مصوبه گرفت که یکی قابل رفع بود.

وی اظهار کرد: ایراد دوم هیأت تطبیق مقررات مهم بود، هیأت اعلام کرده بود که مصوبه دولت برای اختصاص سهام به دو دهک کم درآمد باید در  شورای عالی سیاست‌های کلی اصل 44 مصوب شود که این شورا هم باید به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود و ما تا آخر سال منتظر مانده‌ایم تا جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل 44 برگزار شود و بعید است تا آخر سال جلسات این شورا تشکیل شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود:‌ رئیس شورای اصل 44 رئیس‌جمهور است و اعضای سه قوه در این شورا حضور دارند و باید در مورد اختصاص سهام عدالت به افراد کم درآمد تصمیم‌گیری شود.

* در مولدسازی سراغ دارایی‌های راکد‌ می‌رویم/ مولدسازی اختلالی در وظایف دستگاه‌ها ایجاد نمی‌کند

قربان‌زاده در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره ‌مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: اینها دارایی‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود و کسی سراغ آن نمی‌رود، مطابق آئین‌نامه اجرایی ما سراغ مواردی می‌رویم که دارایی راکد و بلااستفاده مانده است یا در راستای وظایف سازمان از آن استفاده نمی‌شود، مثلا ‌مواردی از املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش که تعطیل شده‌اند‌، مدارسی در حاشیه میادین بزرگ شهرها بوده‌اند که مالکیت آن بر عهده آموزش و پرورش است، اما در راستای عدم ایجاد ترافیک، پلیس راهنمایی و رانندگی تأکید کرده است که باید این مدرسه به جایی دیگر منتقل شود و بنابراین این زمین بلااستفاده مانده است و نیاز به مولدسازی دارد و یا در استان‌ها برخی از املاک در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دارد که در راستای وظایف آن‌ها نیست و اگر این زمین‌ها نباشد، هیچ اتفاقی در خدمات و وظایف آنها رخ نمی‌دهد.

* سهام تو دلی سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال واگذار می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا گفت:‌ دولت در سایپا 5 درصد و در ایران‌خودرو 17 درصد سهام دارد و آنچه که مدنظر است، سهام تو دلی دولت در شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز است که باید تا آخر سال مطابق تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، این سهام تودلی به صورت بلوکی و از طریق بورس واگذار ‌شود.

وی تأکید کرد:‌ واگذاری سهام دولت به روش بلوکی و یکجا و از طریق بازار سرمایه خواهد بود

رییس سازمان بورس با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک اظهار خبر داد.

رییس سازمان بورس با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک اظهار داشت: باید شرکت‌های سرمایه‌گذارپذیر این سودهای سهام عدالت را پرداخت کنند و با دریافت این سودها در آینده نزدیک سود سهامداران پرداخت می شود اما امروز نمی‌توان زمان قطعی آن را اعلام کرد.

مجید عشقی درباره بازگشایی نماد سهام عدالت گفت: بازگشایی نماد پس از تشکیل مجامع شرکت‌های استانی انجام خواهد شد اما در حال حاضر اختلاف نظرهایی در نحوه برگزاری مجامع وجود دارد که پس از برگزاری مجامع شرکت های استانی سهام عدالت نماد آن هم بازگشایی خواهد شد

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: