پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار عجیب شده. قیمت دلار نوسانی شد. قیمت دلار به روشی جدید و در بازاری جدید اعلام می شود. قیمت دلار در هفته گذشته افزایشی شد. در هفته‌های اخیر انتظارات تورمی در حال بازی با قیمت دلار بوده است.

ادامه ریزش قیمت دلار؟

دلار در حالی امروز وارد کانال ۵۲ هزارتومان شد که صرافی‌ها نیز دلار ۵۰ هزارتومانی به مردم‌ فروختند.
به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز روی خوش به تصمیم اخیر بانک مرکزی نشان داد. براساس این تصمیم، خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و‌نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) توسط صرافی‌های تضامنی (غیربانکی) مجاز اعلام شد و همین‌خبر کافی بود تا امروز نرخ دلار با کاهش قابل توجه وارد کانال 52 هزارتومان شود.
کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان دراین باره گفت: تصمیم دیروز بانک‌مرکزی مبنی بر اینکه خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی مجاز شد به تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند تا شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.
وی ادامه داد: این اتفاق در کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این‌کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال 45 هزارتومانی هم باشیم، اما نکته مهم اینجاست که نباید صرافی‌ها گلچین شوند و به تعداد محدودی صرافی مجوز معاملات بر بستر مرکز مبادله ایران در تالار‌های اول و دوم داده شود.
سلطانی‌زاده تاکید کرد: اینکه کل شبکه صرافی‌ها وارد چرخه معاملات شوند به طور قطع تاثیر بسزایی در تعادل و آرامش بازار ارز و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت. اگر تصمیمات غیرمنطقی در این حوزه اخذ نشود، دلار می‌تواند نرخ 47 تا 48 هزارتومانی را هم تا پایان سال تجربه کند.
وی گفت: در حال حاضر دلار با نرخ میانگین 50هزار تومان به متقاضیان ارز در صرافی‌ها با ارائه کارت ملی ارائه می‌شود.

منتظر ریزش قیمت دلار باشیم؟

قیمت دلار

مهم‌ترین خبر هفته جاری برای بازارها، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران است. سفری که برخی منتظر بودند بر قیمت ارز در بازار تاثیر بگذارد و به تناسب آن متجر به ریزش قیمت در بازارهای دیگر شود. اما ماجرای این سفر چیست و آیا گره برجام را باز می‌کند؟

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی ظهر جمعه وارد تهران شد تا در سفری دو روزه با مقامات بلندپایه ایران گفتگو کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این سفر را یک گام بلند برای از سرگیری مذاکرات هسته ای دانسته و گفته: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است. به نظر می‌رسد مذاکرات گروسی با مقامات ایران ضمن رفع شبهات پادمانی گام بلندی برای از سرگیری مذاکرات برجام باشد.
اما نگاه مقامات اروپایی و غربی به این سفر چندان مثبت نیست. چراکه سفر رافائل گروسی به ایران زمانی انجام شده که بر اساس گزارش آژانس، آثاری از اورانیوم غنی‌شده تا «۷/ ۸۳‌‌‌ درصد» در ایران پیدا و از ایران خواسته شده تا درباره این میزان غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کند. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران هم اعلام کرده: «برای نتیجه‌گیری درباره اینکه چه کاری انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله نکنیم. بیایید ببینیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه گزارشی ارائه می‌کند و سپس زمان کافی برای تصمیم‌گیری در مورد گام‌‌‌های بعدی مناسب فرا‌خواهد رسید.»

تاثیر سفر گروسی بر قیمت دلار

قیمت دلار

برخی معتقد بودند که سفر گروسی بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت دلار را به کانال پایین‌تر می‌رساند. اما برخی دیگر می‌گویند بازار، اخبار مذاکرات هسته‌ای را پیش‌خور کرده و برای واکنش، منتظر خبر نهایی مذاکرات است و چنین اخباری روند بازار را تغییر نمی‌دهد.

با این حال روند کاهشی قیمت دلار از هفته گذشته آغاز شد و قیمت دلار در محدوده مشخصی در حال نوسان است. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر قیمت دلار به مرز 50 هزار تومان برسد، باید منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار و ورود آن به کانال 40 هزار تومان بود و حتی دلار 44 هزار تومانی هم دور از انتظار نیست.

قیمت طلای 18 عیار امروز 13 اسفند ماه دو میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت سکه هم با ریزش 9 میلیونی نسبت به هفته گذشته وارد کانال 20 میلیون تومان شد و امروز 29 میلیون و 390 هزار تومان است. قیمت نیم سکه در آغاز معاملات امروز 16 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت ربع سکه، 10 میلیون و 500 هزار تومان است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: