پایگاه خبری خانه فوتبال:

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: قیمت دلار و نوسانات و افزایش‌ها در کوتاه‌مدت از هیچ منطق اقتصادی و فنی پیروی نمی‌کند و کاملا هیجانی است.

سیامک قاسمی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: بازار ارز کاملا در وضعیت overshooting قرار دارد که قبلا هم در بازار بورس تجریه شده بود.

به گفته او، این وضعیت دو ویژگی مهم دارد: نوسانات و افزایش‌ها در کوتاه‌مدت از هیچ منطق اقتصادی و فنی پیروی نمی‌کند و کاملا هیجانی است. یک اصلاح قیمت در پی آن خواهد بود. مواظب باشید.

قیمت دلار

 همشهری نوشت:یکشنبه، روزی عجیب در بازار آزاد ارز ایران بود. درحالی‌که ظهر دیروز قیمت هر دلار آمریکا در معاملات فردایی به بالای ۶۰هزار تومان رسیده بود، از ساعت ۱۵ با ورود صرافی‌ها به خرید و فروش با نرخ توافقی قیمت دلار مسیر بازگشت را تجربه کرد و هر دلار تا ۵۵ هزار تومان پایین آمد.

حاکم شدن هیجان بر رفتار خریداران خرد و تلاش معامله‌گران پشت صحنه معاملات فردایی باعث شد تا ظهر دیروز بازار ارز با تلاطم شدید قیمتی مواجه شود، اما با مداخله غیرمستقیم بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز و صدور اجازه معاملات واقعی ارز، با نرخ توافقی به صرافی‌های مجاز، همه در انتظار یک شوک بودند.

ساعت ۱۵عصر روز یکشنبه زمان ریزش نرخ دلار و طلا بود. بر اساس آخرین آمار منتشره دیروز معادل ۷۰۰میلیون دلار ارز با کیفیت به صورت درهم امارات به بازار تزریق شده است.

شرط ثبات ارزی قیمت دلار

تلاش دولت و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز وارد فاز تازه‌ای شده ولیکن پیش‌بینی اینکه سرانجام این ثبات روی چه قیمتی ایجاد خواهد شد، سخت است و باید منتظر سیاست‌ها و برنامه‌های ارزی روزهای آینده ماند.

افزون بر صدور اجازه به صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز به نرخ توافقی، نرخ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حدود ۱۰۰۰تومان در روز گذشته افزایش یافت که به‌نظر می‌رسد با ادامه روند واقعی‌سازی نرخ ارز در این مرکز و همچنین نقش فعال‌تر صرافی‌های مجاز در روزهای آینده، از شکاف هرچه بیشتر نرخ در بازار ارز جلوگیری شود.

وقتی شنبه شب، امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد ریزش قیمت دلار دور از انتظار نیست، کمتر کسی تصور می‌کند که صبح قیمت با هیجان، روند صعودی پیدا کند، اما در میانه روز ورق برگشت تا این سؤال مطرح شود که سرانجام قیمت ارز آرام می‌گیرد؟

عقب‌نشینی بانک مرکزی از سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی و محدود شدن این نرخ به واردات کالاهای اساسی یک گام به جلو بود، اما اعلام نرخ پایین‌تر از نرخ بازار در مرکز مبادله ارزی نشان داد که ایستادگی سیاستگذار بر نرخ جواب نمی‌دهد و در روز سوم مبادلات این مرکز، نرخ ارز خدماتی شناور شد و افزایش ۱۰۰۰تومانی اسکناس دلار در مرکز مبادله ارزی بیانگر واقع‌نگری بیشتر بانک مرکزی است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: