پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایران خودرو خودروساز بزرگ خاورمیانه به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور بیشترین سهم را در بازار خودرویی ایران دارد. ایران خودرو به دلیل‌محدودیت‌های موجود و نبود پلتفرم‌های جدید، بیشتر روی سدان‌هایی با پایه پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ مانور می‌دهد،ایران خودرو به طور مثال خودروهایی چون سمند، پژو پارس و یا دنا را از نوادگان پژو ۴۰۵ می سازد.از بین این خودروهای سدان، دنا جزو محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو است که در مدل‌های مختلفی چون دنا پلاس و یا دنا پلاس توربوشارژ عرضه شده که البته همگی از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما ظاهرا دیگر زمان آن فرا رسیده تا ایران خودرو، با تحول در دنا و تولید انبوه تارا و کراس اور جدید که امروز رونمایی شد به سوی آینده حرکت کند.

تصاویر لو رفته از محصول جدید ایران خودرو 

گروه صنعتی ایران خودرو تولید کراس اووری حاصل پروژه K۱۲۵ را در دست دارد که تا امروز فقط حدس و گمان هایی در خصوص آن وجود داشت، حالا تصاویری از طراحی ظاهری این خودرو برای وزیر صمت و نمایندگان مجلس نمایش داده شده است.
محصول پروژه K۱۲۵ در اصل خودرویی با نشان اختصاصی ایکو IKCO است که سدان تارا به عنوان نخستین خودروی آن معرفی و به بازار عرضه شده است و در کل سه سگمنت را در بر می گیرد.
نخستین محصول نشان ایکو همان محصول پروژه K۱۳۲ بود که در زمان رونمایی، "تارا" نام گرفت و در شب میلاد حضرت محمد(ص) نیز خط تولید انبوه نمونه اتوماتیک آن نیز با تیراژ تولید ۱۰ دستگاه در روز افتتاح شد.دومین محصول این پلتفرم اختصاصی نیز کراس اوور پروژه K۱۲۵ است که تصاویری رسمی از طراحی ظاهری آن منتشر شده است و سومین محصول نیز یک خودروی هاچ بک کم مصرف تحت پروژه K۱۲۱ است که تاکنون اطلاعاتی از آن اعلام نشده است.

ایران خودرو

تولید محصولات با نشان اختصاصی IKCO با قرارداد پیشین ایران خودرو با گروه PSA و اجازه استفاده از پلتفرم PF۱ برای ایران خودرو مهیا شد اما با بروز مشکلات بعدی، مهندسان ایران خودرو تغییراتی بر روی این پلتفرم اعمال کردند.
از دل تغییرات ایران خودرو، پلتفرم اختصاصی ایران خودرو متولد شد که محصولات پروژه K بر روی آن تولید می شود.
هر چند تا امروز درباره مشخصات فنی این خودرو اطلاعات رسمی منتشر نشده است اما می توان گفت که محصول پروژه K۱۲۵ با پیشرانه TC۷ پلاس و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. این پیشرانه حداکثر توان استاندارد ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر تولید کند. پیشرانه TC۷ پلاس ۱۶۴۶ سی سی حجم دارد و در اصل همان نسخه ارتقا داده شده از TC۷ یا EF۷ پلاس است.

هر چند برخی منابع تولید کراس اوور K۱۲۵ با گیربکس اتومات را مطرح کرده اند اما احتمال تولید خودرو با گیربکس دستی و پیشرانه TU۵ همچون تارا نیز دور از ذهن نخواهد بود.

آشنایی با دنا IQ مدرن 

با توجه به اینکه روند بازطراحی و معرفی یک فیس‌لیفت حتی در موارد جزئی، نیاز به زمان زیادی در خودروسازان داخلی دارد، ما در خودروبانک دست به کار شدیم و یک فیس‌لیفت جدی از دنا را طراحی و به صورت رندر دیجیتالی معرفی کردیم. این خودرو که به نام دنا IQ است، از هر جهت دستخوش تغییرات شده و در نمای جلو، جانبی و عقب بسیار متفاوت از نسخه کنونی شده است. آخرین 

ایران خودرودر نمای جلو شاهد یک جلو پنجره بزرگ و مشبک هستیم که اکثر خودروهای مدرن دنیا از چنین جلوپنجره‌هایی استفاده می‌کنند. همچنین چراغ‌های اصلی به یک نوار طویل در بالای سپر منتقل شده که بسیار شبیه به جیپ چروکی است. همچنین در زیر هر چراغ، یک نوار دو تکه‌ای برای چراغ مخصوص روز قرار داده شده که در کنار نوار بالایی، مه‌شکن نیز جایگذاری شده است.

در مورد رینگ‌ها نیز طراحی آن‌ها به کلی تغییر کرده و با رنگ مشکی مات و البته سایز ۱۸ اینچی جایگزین شده‌اند تا نمای کناری را به خوبی اسپرت و جدی نمایش دهند.

اما نمای عقب نیز به کلی تغییر کرده و با چراغ‌هایی مواجه هستیم که با یک نوار ممتد در بالای درب صندوق به یکدیگر متصل شده‌اند. چراغ‌هایی که حالت و طراحی X گونه آن‌ها بسیار شبیه به چراغ‌های مخصوص روز جلویی است و هارمونی خوبی بین آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

ایران خودرو

اما به بخش فنی می‌رسیم، جایی که سال‌ها است محصولات ایران خودرو با موتورهای محدودی چون TU۵ عرضه می‌شوند. اگرچه چندی پیش این خودروساز یک موتور جدید ۳ سیلندری را معرفی کرده، اما به نظر می‌رسد که دنا IQ بهتر است با پیشرانه مشابه دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ عرضه شود تا از نظر قدرت و شتاب همخوانی خوبی با چهره خود داشته باشد.

در انتها لازم به ذکر است که این طراحی تنها یک رندر دیجیتالی توسط خودروبانک است تا یک ایده جدید برای طراحی فیس‌لیفت دنا را هم‌سو با طراحی‌های به روز دنیا معرفی کرده باشیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: