پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارگران با تغییر زیادی همراه شده. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد.

حقوق کارگران/ حذف شرط سابقه کار برای دریافت حق اولاد

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به حمایت های شورای عالی کار از کارگران گفت: یکی از مباحثی که در شورای عالی کار مطرح شد، این بود که کارگر متأهل در صورتی که سابقه کار هم ندارد حق اولاد دریافت کند.

هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: یکی از حمایت های شورای عالی کار از کارگران این است که اگر در سال جاری به هر دلیل حقوق کارمندان افزایش یابد, طبق مصوبه ی شورای عالی کار باید حقوق کارگران نیز افزایش یابد.

 وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث جدیدی که در شورای عالی کار مطرح شد, بحث عائله مندی کارگران با توجه به بحث جوان سازی جمعیت بود افزود:مقرر شد که در بحث عائله مندی تفاوتی در پرداخت کارگران مجرد و متأهل نباشد.

ابوی گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند. در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل 720 روز سابقه لازم بود. آقای وزیرقول حل شدن این موضوع را طی چند ماه آینده داده اند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: به دلیل اینکه دستمزد 1402 در آخرین روز سال 1401 تعیین شد, وزیرکار بیان کرد که در اولین جلسه سال 1402 حق مسکن را برای تصویب به دولت ارائه می کند تا در هیأت وزیران  تأیید شود. اما قابلیت اجرای این مصوبه از ابتدای فروردین ماه است. تا زمان تصویب این مصوبه در هیأت وزیران درصورتی که بنگاه های اقتصادی در سال جاری کمتر از 900هزار تومان پرداخت کنند مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت از ابتدا سال جاری هستند.

حقوق کارگران / حداقل دریافتی هر کارگر چقدر خواهد شد؟

جزئیات بیشتر به همراه تغییرات حداقل مزد کارگران نسبت به سال 1401 در جدول آمده است: (گفتنی است درصد رشد دریافتی کارگران بسته به فروض دیگر نظیر نرخ پایه سنوات و گروه های شغلی می تواند تغییر کن

شورای عالی کار در سیصد و چهاردهمین جلسه خود، با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، حداقل دستمزد کارگران برای سال 1402 را تصویب کرد. بر این اساس، حداقل دستمزد روزانه، 176 هزار و 942 تومان، حداقل حقوق ماهانه (30 روز- بدون مزایا) 5 میلیون و 308 هزار و 284 تومان، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری) ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان و کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد) برای هر فرزند ماهانه 530 هزار و 828 تومان تعیین شده است. همچنین حق مسکن ماهانه 900 هزار تومان تعیین شده که این رقم باید به تصویب نهایی هیئت وزیران برسد. جزئیات بیشتر به همراه تغییرات حداقل مزد کارگران نسبت به سال 1401 در جدول آمده است: (گفتنی است درصد رشد دریافتی کارگران بسته به فروض دیگر نظیر نرخ پایه سنوات و گروه های شغلی می تواند تغییر کند.)

حقوق کارگران

 

در همین حال علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر از تنظیم شکایت برای مصوبه دستمزد 1402 خبر داد. وی در گفت و گو با فارس اعلام کرد: دادخواست و شکایتی برای لغو مصوبه شورای عالی کار تهیه کرده‌ایم که در اولین فرصت بعد از تعطیلات به دیوان عدالت اداری ارائه می کنیم. وی این را هم گفت: آن چه دیوان عدالت قبلا درباره دادخواست‌های مشابه رأی داد بر اساس ماده 41 قانون کار است که آن جا گفته حداقل مزد باید با توجه به سبد معیشت کارگری و نرخ تورم تعیین شود و دیوان این جمله را به عنوان تعیین تکلیف قطعی برای شورای عالی کار تلقی نکرد. دیوان در عین حال تصریح کرد، جمله ماده 41 قانون کار تکلیف نمی آورد ولی انصاف می آورد. بنابراین با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه ای که بانک مرکزی 67 درصد اعلام کرده، رشد حداقل مزد 27 درصدی انصاف‎آور نیست.

خراسان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: