پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارگران با تغییر زیادی همراه شده. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1401 اعلام شد.

واریزی چند میلیونی دولت برای افزایش حقوق کارگران در سال 1402

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری جلسات پیوسته و مستمر دستمزد ۱۴۰۲ از هفته آینده خبر داد و موکول شدن تعیین دستمزد به بعد از عید را بعید دانست و به جامعه کارگری اطمینان داد که هر عددی که از سبد معیشت استخراج شود کارگران زیان نخواهند کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری جلسات پیوسته و مستمر دستمزد ۱۴۰۲ از هفته آینده خبر داد و موکول شدن تعیین دستمزد به بعد از عید را بعید دانست و به جامعه کارگری اطمینان داد که هر عددی که از سبد معیشت استخراج شود کارگران زیان نخواهند کرد.

هادی ابوی  با تشریح جزییات نشست امروز نمایندگان گروه کارگری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در جلسه امروز که با حضور وزیر کار و معاون روابط کار برگزار شد، نمایندگان سه تشکل بزرگ کارگری؛ کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی انجمن های صنفی کارگران و مجمع عالی نمایندگان کارگران شرکت داشتند و یک نشست هم اندیشی بود که در آن مطالبات و دغدغه ها و خواسته های جریان کارگری مطرح شد.

وی ادامه داد: وزیر کار تاکید داشتند که به عنوان وزیر جامعه کار و کارگر باید ارتباط بیشتری با گروه کارگری داشته باشد و در جریان خواسته ها و مطالبات کارگران قرار بگیرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه مباحث مربوط به حوزه بازنشستگان و کارگران در جلسه امروز به طور شفاف مطرح شد، ادامه داد: در این جلسه درخواست کردیم که رقم سبد هزینه معیشت خانوار کارگری هرچه سریع‌تر تعیین شود و تاکید کردیم که اگرچه مزد ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی داشت ولی به دلیل اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی تاثیر خود را از دست داد و شیرینی این افزایش به کام کارگران تلخ شد.

ابوی با اشاره به افزایش هزینه‌های سبد معیشت کارگران اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نشست امروز با وزیر کار بیان کردیم بحث تغییر قیمت کالاها و افزایش هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری بود. سال گذشته وقتی سبد معیشت را می‌بستیم هر کیسه برنج (هندی) که به قیمت دولتی توزیع می شد،  ۱۷۰ هزار تومان بود و هم اکنون به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته و دو برابر شده است. همچنین در مورد گوشت اعلام کردیم که سال گذشته هر کیلو گوشت منجمد که به نرخ دولتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع شد، ۵۰ هزار تومان بود و اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده است که طبعا دستمزد ۱۴۰۲ را تحت تاثیر قرار می دهد.

حقوق کارگران وی درباره دیدگاه وزیر کار نسبت به افزایش هزینه های سبد معیشت کارگران گفت: ایشان اعلام کردند که سبد معیشت را باید استخراج کنیم و تلویحا افزایش هزینه‌های زندگی کارگران را پذیرفتند. ما تاخیر در اعلام رقم سبد معیشت و به نتیجه نرسیدن جلسات کمیته مزد را مطرح و تاکید کردیم که هزینه سبد معیشت خانوار کارگری باید تا بهمن ماه استخراج می شد که وزیر کار اعلام کردند چند جلسه پشت سر هم باید تا پایان سال برگزار شود تا دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود و بتوانیم تصمیم نهایی را درخصوص دستمزد سال آینده بگیریم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با مثبت ارزیابی کردن مواضع وزیر کار نسبت به دستمزد ۱۴۰۲ افزود: اظهارات وزیر کار و نظرات و مواضع ایشان را در مجموع مثبت ارزیابی کردیم و با توجه به آنکه چشم امید کارگران به این دولت است، انتظار همراهی بیشتر دولت و کارفرمایان با کارگران را داریم.

ابوی درباره نشست امروز کمیته دستمزد هم گفت: بعید است که رقم‌ هزینه ماهانه سبد معیشت در نشست امروز کمیته مزد به دست بیاید ولی آنچه مسلم است مباحث جدی تری در جلسه مطرح خواهد شد.

دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران با بیان اینکه جلسه بعدی شورای عالی کار هفته آینده تشکیل خواهد شد، تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم سبد معیشت کارگران هر چه سریعتر مشخص شود و هر عددی که از سبد معیشت استخراج شود به جامعه کارگری اطمینان می دهیم که کارگران زیان نخواهند کرد.

وی در پایان احتمال موکول شدن تعیین دستمزد ۱۴۰۲ به بعد از عید را بعید دانست و گفت: با توجه به تاکید وزیر کار از هفته آینده جلسات مستمر و پشت سرهم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دستمزد تا حصول نتیجه و تعیین دستمزد شایسته برای جامعه کارگری برگزار می شود، لذا  موکول شدن تعیین دستمزد به سال آینده را بعید می دانم./ایسنا

حداقل حقوق کارگران ۱۰ میلیون می‌شود؟

یک کارشناس بازار کار درباره رقم دستمزد کارگران در سال آینده می‌گوید: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند.

حمید حاج‌اسماعیلی درباره حقوق کارگران در سال آینده تاکید می‌کند: رقم ۱۰ میلیون تومان را حداقل برای حقوق‌بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید تعیین کنیم. ما باید در شورای عالی کار به این رقم ۱۰ میلیون تومان هم برای حداقل‌بگیران کارگری و هم برای حداقل‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی در چانه‌زنی با دولت برسیم.

این کارشناس بازار کار با اشاره به تعیین حقوق کارمندان می‌گوید: دیدیم که رقم بالای ۴۱، ۴۲ درصد براساس حداقلی که کمیسیون تلفیق و دولت براساس توافق در کمیسیون تایید کردند، قطعی شده است. یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد بیش از ۴۴، ۴۵ درصد امسال خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: قطعا این عدد پایین است و ما باید متناسب با خط فقر و شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم بتوانیم حداقل حقوق را تعریف کنیم که باز هم تاکید من، ۱۰ میلیون تومان است.

وی عنوان می‌کند: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند.

این کارشناس بازار کار متذکر می‌شود: در خصوص سایر سطوح نیز من فکر می‌کنم با توجه به افزایش ۲۰ درصدی که دولت برای همه کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته، ۲۵ درصد برای بازنشستگان و بقیه کارگران نیز قطعی خواهد بود./ خبرآنلاین

حقوق کارگران

شگفتانه دولت رئیسی برای حقوق کارگران

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان و حداقل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، حداکثر (سقف عیدی کارگران) ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان و حداقل (کف عیدی کارگران) نیز ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال کارگری که در سال ۱۴۰۱ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۶۹۶ هزار و ۶۲۵ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۷ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۸۷۵ تومان عیدی دریافت کند. تاکید می‌شود، میزان عیدی محاسبه شده، صرفاً برای کارگرانی است که «حداقل حقوق سال ۱۴۰۱» را دریافت می‌کنند و به عبارتی در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند.

عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعاً حقوق پایه آنها بیش از «حداقل حقوق مصوب» است، نیز طبق فرمول یاد شده خواهد بود، با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، مبنای محاسبه عیدی آنها خواهد بود. به این معنا که اگر پایه حقوق کارگری ۵ میلیون تومان است باید این عدد را در فرمول قرار داده و عیدی را محاسبه کند.

عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

همچنین برای محاسبه سنوات سال ۱۴۰۱، باید حقوق پایه کارگر را در تعداد روزهای کارکرد او در طول یک سال ضرب کنیم. عددی که به دست می‌آید را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال می‌کنیم و عدد نهایی، میزان سنوات پایان خدمت فرد در سال ۱۴۰۱ است.

در جدول زیر میزان عیدی کارگران حداقلی بگیر (کسانی که پایه حقوق‌شان ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است) به تناسب تعداد ماه کارکرد محاسبه شده است.

حقوق کارگران

به گزارش مهر، همچنین با توجه به اهمیت موضوع باید اشاره شود که تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

حقوق کارگران / کارگران خارج شده از شغل، به مدت ماه‌های کارکرد عیدی می‌گیرند

بر این اساس، در این بین کارگرانی هستند که خواسته یا ناخواسته و به دلایل مختلف همچون بحران اقتصادی کارفرما، عدم نیاز و … شغل خود را از دست داده‌اند و همچنین برخی از کارگران بازنشسته شده‌اند که با توجه به تاکید قانون کار این دسته از افراد نیز مستحق دریافت عیدی پایان سال هستند.

مطابق با آنچه که در قانون کار آمده، این دسته از افراد به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می‌کنند؛ به عنوان مثال کارگری که پس از ۴ ماه کار کردن، بیکار شده باید به تناسب همان ۴ ماه کارکرد، عیدی دریافت کند و کارفرما مکلف به پرداخت این مبلغ است.

حقوق کارگران / پرداخت عیدی به کارگران نیمه وقت، فصلی و ساعتی

همچنین بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

در مورد کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.

حقوق کارگران / کارگران آزمایشی هم عیدی می‌گیرند

از سویی دیگر نیز برخی از کارگران به صورت آزمایشی به کار گرفته می‌شوند که بر اساس ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.

بنابراین مطابق با قانون کار، این دسته از افراد نیز مشمول دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی از جمله عیدی و پاداش پایان سال می‌شوند.

حقوق کارگران

حقوق کارگران / مرخصی استعلاجی مشمول عیدی است

همچنین بر اساس ماده ۷۴ قانون کار مدت مرخصی استعلاجی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود، بنابراین روزهای مذکور مشمول پرداخت مزایایی از قبیل حق اولاد، حق بن، سنوات خدمت، مرخصی استحقاقی و عیدی و پاداش سالانه خواهد بود که باید توسط کارفرما پرداخت شود.

منبع: مهر

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: