پایگاه خبری خانه فوتبال:

​بهشت زهرا نام بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در جنوب تهران قرار دارد. فعالیت ​بهشت زهرا رسماً در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد. البته تفکر پایه‌ریزی ​بهشت زهرا با هدف پایان دادن به قبرستان‌های متعدد در پایتخت ایران در سال ۱۳۴۵ شکل گرفت، در نهایت در ۲۷ تیر چهار سال بعد،​بهشت زهرا اولین میهمان دائمی خود را پذیرا بود.پس از «محمدتقی خیال» که در قطعه یک، ردیف یک و شماره یک به خاک سپرده شد،میلیون ها نفر دیگر هم در بهشت زهرا ایران ساکن شدند تا شهر بزرگی از مردگان در جنوب تهران شکل بگیرد. 

ارزش گذاری و قیمت قبور در بهشت زهرا

اینجا بهشت زهراست. اموات تهرانی در این گورستان به خاک سپرده می‌شوند. پیش‌فروش خانه ابدی در بهشت زهرا با نرخ‌های متفاوت آغاز شد.
 بنرهای در شهر مردگان نصب شده و به بازماندگان خبر می دهند اگر می خواهید می توانید در قبور 1 تا 258 قبور را پیش خرید کنید و برای این کار به باجه 2 پذیرش عروجیان هر روز از ساعت 8:15 تا 14:15 مراجعه کنید.
قیمت پیش خرید قبر با داشتن متوفی متفاوت است. در فاز یک قیمت قبر 115 میلیون و 500 هزار تومان  در 3 طبقه است.
مراجعه کردم و دیدم خبر درست است و قیمت قبور در قطعات مختلف متفاوت است . در فاز یک قیمت قبر 115 میلیون و 500 هزار تومان  در 3 طبقه است و  فروش در صورتی  است که متوفی داشته باشید و قبری هم وجود داشته باشد.
در قطعه 2 هم قیمت حدود 71 میلیون تومان است و در فاز سوم 42 میلیون و قطعات جدید و یا  روز دفن قیمت 10 میلیون تومان است البته این قیمت ها برای 3 طبقه است.

افزایش قیمت ها هر ساله  از اردیبهشت اعمال می شود  اما امسال از ابتدای  فروردین قیمت ها افزایش یافت.
 2 طبقه قبر در قطعه یک اگر متوفی داشته باشید 100 میلیون تومان است/قیمت طبقه سوم هم به روز حساب می شود/برای احیای  هر طبقه هم 13 میلیون تومان هزینه دریافت می شود/فروش در قطعه 228 بهشت زهرا با قیمت 62 میلیون
در مورد پیش فروش در قطعه یک  قیمت قبور100 میلیون برای 2 طبقه در صورتی که متوفی نداشته باشید و قیمت طبقه سوم  هم به روز حساب می شود.

در فاز دوم هم فقط  قطعه 228  پیش فروش می شود  و قیمت 2 طبقه 62 میلیون است و قیمت طبقه سوم  هم به روز حساب می شود. برای احیای  هر طبقه هم 13 میلیون تومان هزینه دریافت می شود. 

 در خصوص دریافت اطلاعات درباره آخرین قیمت ها و همچنین پیش فروش قبور به سراغ یکی از مدیران شهری رفتیم و وی به خبرنگار فارس گفت: قیمت ها در بهشت زهرا بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

وی در خصوص پیش فروش قبور هم گفت که شورای شهر درجریان است و در این زمینه هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

این مقام مسوول می گوید که برای ساخت گورستان جدید  در تهران هم اقداماتی صورت گرفته و بزودی این موضوع تعیین تکلیف می شود.

درخواست‌های مردمی برای فروش پنج قبر یا تعدادی قبر در کنار یکدیگر وجود دارد/گورستانی در شرق و غرب تهران ساخته شود؛ مشاور گرفتیم

البته اخباری هم در خصوص فروش چند قبر در کنار هم  به درخواست مردم شنیده شد که حسین نظری معاون شهرداری تهران در این باره می گوید: قبور خانوادگی از گذشته در بهشت زهرا وجود داشته اما جدیدا درخواست‌های مردمی برای فروش پنج قبر یا تعدادی قبر در کنار یکدیگر وجود داشته که این قبور محصور نیستند و نخواهند بود و این موضوع بررسی می شود.

معاون شهردار تهران در خصوص ساخت گورستان جدید در تهران به خبرنگار فارس گفت: باید جانمایی در این زمینه صورت گیرد و گورستانی در شرق و غرب تهران ساخته شود البته قرار است مشاور گرفته شود تا این کار به درستی انجام شود.

گورستان جدید برای تهرانی ها در سال جاری/مدیر عامل بهشت زهرا خبر از افتتاح آرامستان جدید برای تهرانی  داده بود

ظرفیت بهشت زهرا هم در حال پر شدن است. باید تمرکز زدایی از بهشت زهرا برداشته و در نقاط دیگر شهر گورستان ساخته شود.البته برخی مسوولان شهری اعلام کردند که بزودی در تهران گورستانی ساخته می شود و در آذر سال گذشته مدیر عامل بهشت زهرا خبر از افتتاح آرامستان جدید برای تهرانی  داده بود.

 ارتقاء عملکرد و بهبود کیفی ارائه خدمات به مردم

جواد تاجیک؛ مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(ع) به مأموریت‌های این سازمان برای ارتقاء عملکرد و بهبود کیفی ارائه خدمات به مردم اشاره کرده بود و گفته بود که مدیران عامل سابق همگی زحمت کشیدند و با روش و منش خود کارهای بسیاری انجام دادند؛ معتقدیم اقدامات خوبی که در گذشته صورت گرفته است نباید متوقف شود و باید ادامه پیدا کند.

باید فضای داخلی بهشت زهرا به شعائر اسلامی ـ ایرانی مزین شود /معماری ایرانی اسلامی در دستور کار

مسوولان جدید شهری معتقد هستند که باید فضای داخلی بهشت زهرا(ع) حتماً  معماری ایرانی اسلامی داشته باشد؛ بهشت زهرا حتماً نیاز به مساجد و نمازخانه‌های بیشتری دارد، باید فضای داخلی بهشت زهرا به شعائر اسلامی ـ ایرانی مزین شود همچنین موضوع فرهنگ‌سازی آداب زیارت موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 طراحان بهشت ‌زهرا در نخستین سال تاسیس اعلام کرده بودند که این آرامستان برای مدت ۳۰ سال ظرفیت دارد

بر اساس این گزارش، «تاریخچه بهشت زهرا به بیش از نیم‌قرن پیش باز می گردد؛ یعنی روز ۲۵ تیر ۱۳۴۹ آرامستانی در تهران ایجاد شد. در واقع گرچه طراحان بهشت ‌زهرا در نخستین سال تاسیس اعلام کرده بودند که این آرامستان برای مدت ۳۰ سال برای درگذشتگان پایتخت کفایت می‌کند اما ظرفیت بهشت ‌زهرا دو سال زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده یعنی در سال ۱۳۷۸ پر شد.

با این حال در همان سال، مساحت ۱۱۰ هکتاری در قسمت شمال‌ شرقی این آرامستان به مجموعه بهشت ‌زهرا اضافه و مهرماه ۱۳۸۸ هم ۱۶۰ هکتار دیگر در بخش شرقی به این آرامستان ملحق شد تا وسعت آن به ۵۸۴ هکتار برسد.

سناریوهای مختلفی در خصوص ساخت گورستان در تهران مطرح شد

ساخت گورستان جدید برای تهرانی از دوره چهارم شورا آغاز شد و در دوره پنجم هم مدام مسوولان وعده های در این زمینه دادند اما عملی نشد. سناریوهای مختلفی  در این زمینه مطرح می‌ شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسید.

مدیران شهری اعلام کردند بزودی در تهران آرمستانی افتتاح می شود و حال باید دید این گورستان در کدام نقطه شهر خواهد بود و گورستان جدید تهرانی ها چه ویژگی دارد.

 

جزئیات تکمیل ظرفیت دفن در بهشت زهرا

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در ارتباط با احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت گفت: براساس این طرح در چند پهنه از شهر تهران آرامستان احداث خواهد شد.
محمدجواد تاجیک در ارتباط با احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت اظهار کرد: بنا بر برنامه سوم شهرداری تهران از گذشته طراحی و جانمایی آرامستان‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در حال حاضر جانمایی برای احداث آرامستان‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و تملک محل‌های جدید انجام شده است.
تاجیک با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا این دوره از مدیریت شهری موضوع احداث آرامستان‌های جدید تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: نخستین آرامستان در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
تاجیک خاطرنشان کرد: ظرفیت دفن اموات در بهشت زهرا(س) نیز با دفن روزانه تا ۳ سال آینده به اتمام می‌رسد.جزئیات دستورالعمل جدید فروش قبر در بهشت زهرا

سازمان بهشت زهرا (س) شرایط جدید پیش فروش قبر را اعلام کرده است و بر این اساس هزینه ۲ طبقه از سه طبقه پیش فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد.
سازمان بهشت زهرا (س) تهران، باتوجه به ضرورت اصلاح شرایط و فرآیندهای موضوع حق واگذاری استفاده از قبرها (پیش فروش) در بهشت زهرا(س) و لزوم اتخاذ روش‌های شفاف‌تر در راستای ایجاد عدالت شهروندی، این سازمان تسهیل و سامان بخشی به موضوع پیش فروش قبر که یکی از اصلی‌ترین خواسته های مردمی بوده را در دستور کار خود قرار داده است.

این گزارش می افزاید: طبق شرایط جدید، اولویت حق استفاده از قبرها در قطعات قدیمی به افرادی واگذار می‌شود که یکی از بستگان درجه یک متقاضی، در آن قطعات مزار داشته باشد.
همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در این بخش، به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده است.
براساس این گزارش، در پیش فروش قبرها، هزینه ۲ طبقه از سه طبقه پیش فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد و هزینه یک طبقه دیگر نیز در آینده با اولین دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفی دریافت خواهد شد.
این گزارش آورده است: از سوی دیگر ۳۰ درصد از ظرفیت قبرهای خالی قطعات قدیمی به عنوان ذخیره دفن روز، پیش فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قدیمی در آینده نیز برای متقاضیان همچنان وجود داشته باشد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: موضوع پیش فروش قبر، بیش از ۲ دهه است که در بهشت زهرا (س) و نرخ گذاری آن نیز توسط شورای اسلامی شهر تهران انجام می شود.بهشت زهرا (س) بزرگترین آرامستان ایران است که در جنوب تهران واقع شده است، فعالیت این آرامگاه رسماً در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز و این آرامستان ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد.

بهشت زهرا (س) در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است و روزانه به امور ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از اموات رسیدگی می کند.

گلزار شهدای بهشت زهرا(س) مدفن ۳۴ هزار شهید گلگون کفن و چهار هزار شهید گمنام هشت سال جنگ تحمیلی، انقلاب و مدافعان حرم است.

 آرامستان جدید تهران به جای بهشت زهرا

مدیرعامل بهشت زهرا ظرفیت بهشت زهرا شاید تا ۵۰-۴۰سال دیگر هم پر نشود. اما این، تنها دلیل احداث آرامستان‌های جدید در تهران نیست.ظرفیت بهشت زهرا بر اساس تعداد قبرهای یک طبقه‌ای که می‌توان آنجا حفر شود، محاسبه می‌شود. مثلا می‌گویند در فلان قطعه می‌توان هزار قبر حفر کرد. ولی این آمار بر اساس قبرهای حفر شده یک طبقه است درحالی که همان‌طور که می‌دانید قبرها سه طبقه می‌شوند. بدین‌ ترتیب ظرفیت بهشت زهرا شاید تا ۵۰-۴۰سال دیگر هم پر نشود. اما این، تنها دلیل احداث آرامستان‌های جدید در تهران  نیست.

بهشت زهرا برای مردگان حوادث طبیعی احتمالی جا ندارد

بر اساس پروتکل‌های جهانی ستادهای بحران، جانمایی گورستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در مواقع بروز زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگری، این آرامستان‌ها هم ظرفیت و گنجایش پذیرش خیل عظیمی از فوت‌شدگان را داشته و هم دسترسی به آنها آسان باشد. اما بهشت زهرا نه تنها به هیچ عنوان نمی‌تواند پذیرای جمع کثیری از شهروندان فوت شده در حوادث طبیعی باشد که دسترسی به آن در مواقع بحرانی نیز چندان آسان نیست. در واقع ستاد بحران معتقد است با استناد به استانداردهای جهانی صلاح نیست که دوباره آرامستانی با وسعت و جانمایی بهشت زهرا احداث شود. برای همین جانمایی گورستان‌های جدید تهران با هماهنگی ستاد بحران انجام شده است.

بهشت زهرا

فاکتورهای تاسیس یک آرمستان خوب

 تمام این آرامستان‌ها خارج از بافت مسکونی شهر احداث می‌شوند ولی در عین حال فاکتورهایی مانند دسترسی به آنها و همچنین زیرساخت‌های شهری در آنها لحاظ شده است. در واقع الان شاید بهترین زمان برای احداث آرامستان‌های جدید باشد، چون در آینده‌ای نزدیک، با توجه به ساخت وسازهایی که در تهران انجام می‌شود، دیگر زمین مناسبی برای احداث آرامستان‌های جدید وجود نخواهد داشت.

آرامستان جدید کجاست؟ شرق تهران

اجازه دهید فعلا اشاره‌ای به منطقه مزبور نکنم. ولی همین‌قدر بگویم که این قطعه زمین در شرق تهران قرار دارد و نامش بهشت رضاست. فقط همین قدر بدانید که اصلا وسعت آنها قابل مقایسه با بهشت زهرا نخواهد بود.

بهشت زهرا

ماجرای اولین مهمان بهشت زهرا چه بود؟

یک ماشین بنز مشکی پر از گل، جنازه پدرم را از مسگرآباد به بهشت زهرا (س) برد و با تشریفات خاصی او را به خاک سپردند.
مهین‌دخت خیال، فرزند محمدتقی است که پیش از این خاطراتی از آن دوران بیان کرده است. او درباره مراسم دفن پدرش گفته بود: «درست یک هفته قبل از اینکه پدرم از دنیا برود، علائم بیماری در او بروز کرده بود و به‌همین خاطر او را در بیمارستان شرکت نفت تهران بستری کردیم. در همان روزها بود که به ‌طور اتفاقی مطلبی در روزنامه کیهان خواندم که درباره افتتاح بهشت زهرای تهران بود. نمی‌دانم چرا، ولی روزنامه را نگه داشتم. درست ۲۷ تیر ۱۳۴۹ بود که پدرم از دنیا رفت و آن موقع بود که به یاد آن آگهی افتادم و با شماره‌ای که داده بودند، تماس گرفتم تا پدرم را در بهشت زهرا (س) دفن کنیم.»

بهشت زهرا

مهین‌دخت پس از مرگ پدر با سازمان بهشت زهرا تماس می‌گیرد که مراحل دفن اولین ساکن این گورستان شکل می‌گیرد: «سال‌هاست از آن روز می‌گذرد، اما هنوز آن روز تلخ را به خوبی به یاد دارم. یک ماشین بنز مشکی پر از گل، جنازه پدرم را از مسگرآباد به بهشت زهرا (س) برد و با تشریفات خاصی او را به خاک سپردند. بعدها در نشریات زیادی مثل توفیق نوشتند: «به بازماندگان اولین نفری که در بهشت زهرای تهران دفن شده باشد، یک پیکان هدیه می‌دهند»؛ اما این تنها شایعه‌ای بود که دهان به دهان بین مردم چرخید.»
سازمان بهشت زهرا (س) که این روزها با فرایند تدفین و خاکسپاری جان‌باختگان ویروس کرونا، روزگار پرمشغله‌ای را طی کرد، در ۵۰ سال گذشته از عمر کاری خود، روزهای متفاوت فراوانی را تجربه کرده است. این شهر چندصد هکتاری حالا چهار بخش مختلف را شامل می‌شود؛ قطعه خانواده شهدا (صالحین)، قطعه هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه، قطعه عمومی و قطعه آرامگاه خانوادگی، چهار طبقه‌بندی اصلی بهشت زهرا (س) را تشکیل می‌دهند.

۵۰‌سالگی خوابگه مردگان بهشت زهرا در جنوب تهران

سازمان بهشت زهرا (س) که این‌ روزها با فرایند تدفین و خاک‌سپاری جان‌باختگان ویروس کرونا، روزگار پرمشغله‌ای را طی می‌کند، در ۵۰ ‌سال گذشته از عمر کاری خود، روزهای متفاوت فراوانی را تجربه کرده ‌است. این شهر چندصدهکتاری حالا چهار بخش مختلف را شامل می‌شود؛ قطعه خانواده شهدا، قطعه هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه، قطعه عمومی و قطعه ‌آرامگاه خانوادگی.

بهشت زهرا

سازمان بهشت زهرا (س) که این‌ روزها با فرایند تدفین و خاک‌سپاری جان‌باختگان ویروس کرونا، روزگار پرمشغله‌ای را طی می‌کند، در ۵۰ ‌سال گذشته از عمر کاری خود، روزهای متفاوت فراوانی را تجربه کرده ‌است. این شهر چندصدهکتاری حالا چهار بخش مختلف را شامل می‌شود؛ قطعه خانواده شهدا (صالحین)، قطعه هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه، قطعه عمومی و قطعه ‌آرامگاه خانوادگی، چهار طبقه‌بندی اصلی بهشت زهرا (س) را تشکیل می‌دهند.

۱۰ مدیرعامل در ۵۴سال

 

تاریخچه بزرگ‌ترین گورستان ایران، نکات فراوانی دارد. اولین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث گورستانی به نام بهشت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در سال ۱۳۴۵ انجام شد. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و رؤسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت، قطعه‌زمینی در مسیر مورد احترام تهران – قم با مساحت ۳۱۴ هکتار به این موضوع اختصاص یافت و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله گام‌هایی برداشته شد.

پس از انجام بررسی‌های اولیه و اقدامات ساخت، بهشت زهرا در سال ۱۳۴۹ آماده شد؛ اما در ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران، با اقبال عمومی برای دفن اموات مواجه نشد و قبر شماره یک ماه‌ها خالی ماند تا اینکه در ۲۷ تیر ۱۳۴۹ با دفن اولین متوفی، محمدتقی خیال، در قطعه یک ردیف یک شماره یک، رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت. حالا ۵۰ سال از آن روز می‌گذرد و بهشت زهرا (س) دیگر آن زمینی به مساحت ۳۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۹ نیست.

سال ۷۶ مدیران وقت سازمان با خرید و تملک ۱۱۰ هکتار، زمین‌های قسمت شمال و شمال شرقی را در دستور کار خود قرار داده و پس از الحاق آن، گورستان شهر در بخش شمالی توسعه یافت. علاوه‌براین، بخش توسعه شماره یک که در سال ۱۳۷۶ آغاز شد نیز در سال ۱۳۸۷ روزهای پایانی خود را گذراند و در این سال ۱۶۰ هکتار دیگر به‌عنوان بخش توسعه شماره ۲ به این گورستان افزوده شد که از ابتدای مرداد ۱۳۸۸ پذیرای شهروندان متوفی است. بهشت زهرا در عمر ۵۴ساله‌اش، ۱۰ مدیرعامل را به خود دیده‌ است؛ سال اول مدیریت زمین بایری که حالا نام بهشت زهرا دارد، بر عهده «محمد یوسفیان» بود و پس از آن دوره مدیریت طولانی «محمد توسلی» از راه رسید که البته در اسفند سال ۵۷ او هم جای خود را با مدیر دیگری عوض کرد.

سنگ قبر مرحوم محمد تقی خیال، نخستین متوفی ساکن بهشت زهرا

بهشت زهرا

مراحل کار در بهشت زهرا چگونه است؟

عملکرد بهشت زهرا در سال‌های گذشته با تمجیدهای فراوانی همراه بوده و بسیاری نحوه پیشبرد کارها در روز تلخ وداع با عزیزان خود را غافل‌گیرکننده اعلام کرده‌اند. یکی از کارهایی که با استقبال خوبی روبه‌رو شده، «طرح مباشر» است. سازمان بهشت زهرا از ‌سال ۸۹ این طرح را با هدف تکریم ارباب‌رجوع، ارتقای رضایت‌مندی مراجعان و بهبود روند سلامت اداری آغاز کرده که با رضایت مردم هم روبه‌رو شده است. در این طرح حدود صد روحانی جوان در اجرای مراسم تدفین به بازماندگان کمک می‌کنند؛ اجرای این طرح پس از خبری‌شدنش با واکنش‌های مثبت بعضی مسئولان و سیاست‌مداران هم روبه‌رو شده ‌است.

مراحل کفن‌ودفن؛ اجل کجا رسیده ‌است؟

از لحظه‌ای که یک انسان در پایتخت ایران جان خود را از دست می‌دهد، مراحل کار سازمان بهشت زهرا آغاز می‌شود. لحظه مرگ در یکی از سه مکان خانه، بیرون از خانه یا بیمارستان است که برای هر نوع مرگ، مراحل متفاوتی جود دارد. اگر کسی در خانه عازم سرای ابدی شود، باید پزشکی بر بالین او حاضر شود و گواهی فوت را صادر کند. در بیمارستان هم که پزشکان حاضر این کار را انجام می‌دهند، اما اگر جایی غیر این دو مورد مرگ فرارسد، باید اورژانس بیاید و فرد سفرکرده را به بیمارستانی منتقل کند تا آنجا این گواهی حضور در بین به‌خواب‌رفتگان ابدی صادر شود.

پس از صدور این گواهی، بازماندگان باید خود را برای انتقال این فرد و آغاز مراسم کفن‌ودفن آماده کنند. در تهران و برای انتقال فرد درگذشته می‌توان با سامانه آمبولانس بهشت‌ زهرا (س) یا مراکز خصوصی تماس گرفت که جسد را به بهشت زهرا انتقال دهند. سرعت رسیدن این آمبولانس به میزان مرگ‌ومیر روزانه بستگی دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد به‌طور میانگین در هر ساعت، شش نفر در استان تهران جان خود را از دست می‌دهند و در روز بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر به دیار باقی می‌روند. آمبولانس که برسد، براساس جنسیت فرد ازدنیارفته، کاوری برای پوشاندن متوفی در اختیار خانواده‌اش قرار می‌دهد. کاورهای مردان سبزرنگ و کاورهای زنان سورمه‌ای است. علاوه‌ بر این، در این شرایط و با توجه به اینکه وضع روحی خانواده در این مواقع چندان مساعد نیست، برای جلوگیری از سردرگمی خانواده، سازمان بهشت زهرا یک مباشر را به آنها معرفی می‌کند که آنها را راهنمایی کند؛ مباشران با لباس زردرنگ قابل تشخیص‌ هستند. علاوه‌ بر این پایگاه اطلاع‌رسانی بهشت زهرا، فلوچارتی از مراحل یک تشییع منتشر کرده که جزئیات این مراسم را مرحله‌به‌مرحله نشان می‌دهد.

مشاهده آنلاین مراسم تدفین

براساس توضیحات سازمان بهشت زهرا، پس از آنکه آمبولانس، پیکر فرد فوت‌شده را به بهشت زهرا (س) می‌رساند، روند کارها حالت آنلاین به خود ‌می‌گیرد و می‌توان با جزئیات مرحله کنونی و مراحل آینده را در صفحه‌نمایش ساختمان عروجیان ‌دنبال کرد. ساختمان مجتمع عروجیان که در دل بهشت‌ زهرا (س) قرار دارد، مجموعه کاملی از تمام ‌خدمات اداری را که خانواده میت باید به آن مراجعه کند؛ در خود جای داده است؛ از باجه پزشکی ‌قانونی و باجه ثبت ‌احوال تا باجه بانک برای پرداخت هزینه‌ها. در نخستین گام حضور در بهشت ‌زهرا (س)، به هر جسد یک شماره اختصاص داده می‌شود که خانواده متوفی با ارائه گواهی فوت، آن شماره ‌را دریافت می‌کند. هرکدام از این مراحل البته هزینه‌ای دارد که مصوب شورای اسلامی شهر تهران ‌است و نرخ آن در ‌سال ۹۷ مشخص شده است. ‌ چگونه ساکنان قطعه‌های مختلف انتخاب می‌شوند؟

بهشت زهرا از چهار قطعه اصلی تشکیل شده که انتخاب نوع و محل قبر به زندگی آن فرد هم بستگی دارد. بخشی از این مرحله به توان ‌مالی بازماندگان بستگی دارد؛ اما با هر توان مالی، امکان حضور در بخشی از بهشت زهرا (س) وجود ندارد. ‌قطعه خانواده شهدا (صالحین)، قطعه هنرمندان، نام‌آوران و اصحاب رسانه، قطعه عمومی و قطعه ‌آرامگاه خانوادگی، چهار طبقه‌بندی اصلی بهشت زهرا (س) را تشکیل می‌دهند. قطعه صالحین به پدر، ‌مادر، همسر و فرزند شهید و جانبازان بالای ٢٥‌ درصد اختصاص دارد که‌ با نامه ‌رسمی‌ و تأییدیه‌ ‌بنیاد شهید در اختیار آنها قرار می‌گیرد. صدور مجوز دفن‌ در بخش هنرمندان بر عهده‌ معاونت‌ ‌هنری‌ وزارت‌ ارشاد اسلامی یا ریاست کمیته المپیک و ریاست شورای اسلامی شهر تهران است. ‌آرامگاه‌های خانوادگی‌ ٦٧ مترمربع‌ مساحت دارند و شامل‌ ٢٥ قبر یک‌طبقه‌ است که‌ قابلیت‌ تبدیل‌شدن به‌ ‌دو طبقه‌ و سه ‌طبقه را دارد. در بخش عمومی هم قبرها سه‌طبقه‌اند که طبقه اول رایگان است؛ اما دو ‌طبقه بعد باید خریداری شوند که معمولا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند دو طبقه دیگر را هم خریداری ‌کنند. نکته مهم این قسمت به این صورت است که اگر بستگان شما در بهشت زهرا (س) دفن شده باشند ‌و بیشتر از ٣٠ ‌سال از فوت آنها گذشته باشد،‎ ‎با پرداخت مبلغی می‌توانید دوباره از آن قبر استفاده ‌کنید. ‌

‌ جست‌وجوی آنلاین محل سکونت ابدی متوفیان

بهشت زهرای تهران که حالا نزدیک به یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار متوفی را در خود جای داده است، به شهری بزرگ می‌ماند که البته ساکنان آن مردگان‌ هستند. آنچه در این شهر بزرگ و در سال‌های گذشته رشد کرده، امکان پیشبرد آنلاین برخی کارهاست؛ برای مثال پایگاه اطلاع‌رسانی بهشت زهرا (س) بخشی به نام «جست‌وجوی متوفیان» دارد که در این بخش می‌توان ‌محل قرارگرفتن قبر هر فرد را پیدا کرد. در این پایگاه می‌توان نام و محل قرارگرفتن هر فرد ساکن این بزرگ‌ترین آرامستان ایران را هم دید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: