پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارگران با تغییر زیادی همراه شده. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد.

جزئیات واریزی 2 میلیونی به حقوق کارگران

سمیه گلپور با اشاره به اهمیت قدرت خرید کارگران برای رونق تولید و مهار تورم گفت: در صورتی که قدرت خرید کارگران تقویت شود، تقاضا برای خرید بیشتر و در همین راستا تولید رونق می گیرد. در صورتی که رونق تولید محقق شود، تورم کاهش می یابد. بنابراین تقویت قدرت خرید کارگران می تواند گامی مهم در تحقق شعار سال باشد.

وی با بیان اینکه با افزایش 27درصدی دستمزد حدود 1میلیون و 100 هزار تومان به عنوان حق خوار و بار به حقوق افزوده شد گفت:کارگر باید با این مبلغ مایحتاج زندگی خود را تأمین کند. هرساله  همزمان با افزایش حقوق ها بدون شک تمام کالاها گران می شود، اینکه کارگر بتواند زندگی خود را متناسب با افزایش حقوق و افزایش قیمت کالاها همراه کند،‌ نیازمند یک قدرت خرید مناسب است.

* دولت در ازای بن کالای 1.1 میلیونی، سبد کالاهای اساسی کارگران را تامین کند

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با تأکید برحمایت دولت در قالب سبدهای حمایتی گفت: کارگران اعتقاد دارند که با افزایش تنها 1میلیون و 100 هزارتومان برای حقوق سال جاری از پس هزینه های کالاهای مورد نیاز و ضروری بر نمی آیند، حاضرند این میزان را به دولت بدهند و در ازای آن کالاهای اساسی را دریافت کنند.

گلپور با بیان اینکه کارمندان دولت حمایت هایی را در قالب بسته های خوراکی و حمایتی دارند گفت: درخواست کارگران این است که دولت حمایتی که از کارمندان دارد را از کارگران داشته باشد.

* حق مسکن کارگری هزینه کارمزد مشاور املاک را هم تامین نمی کند

 وی با اشاره افزایش اجاره بها طی چند سال اخیر گفت: بخش زیادی از کارگران در حال حاضر مستأجر هستند و بیش از نیمی از حقوق خود را صرف اجاره بها می کنند. رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به‌عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. مبلغ ماهیانه 900هزار تومان تحت هیچ شرایطی برای اجاره بها کفایت نمی کند. در این حوزه هم کارگران درخواست دارند که دولت به جای حق مسکن 900هزار تومانی برای کارگران مسکن های استیجاری تهیه کند و در اختیار آنها بگذارد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با تأکید بر اینکه  تا زمانی که تورم کنترل نشود، قدرت خرید کارگران افزایش نمی یابد افزود:به دلیل پایین بودن حداقل  دستمزد،‌ با وجود نیازی که واحدهای صنعتی به نیروی کار دارند، مشاهده می کنیم که کارگران سرکار نمی روند و به سمت مشاغل کاذب می روند تا بتوانند از بس هزینه های زندگی بربیاید، به عبارتی دچار پدیده بیکاری ارادی می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه در سبد خانوار بحث مسکن است گفت: یکی از بندهای مغفول مانده قانون کار ماده 149 قانون کار است. مطابق این ماده  کارفرمایان مکلف هستند با تعاونیهای مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تامین‌خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را بنمایند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل‌مناسب دیگر می‌باشند.

گلپور گفت: در ‌تبصره 1 آمده است، دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری‌ لازم را بنماید.

وی بیان کرد: همچنین در ‌تبصره 2 اشاره شده است، نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی و نوع کارگاه‌های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین‌نامه‌ای‌خواهد بود که توسط وزارتین کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

* ماده قانون کار که از سال 70 اجرا نشد

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور گفت: به اعتقاد نمایندگان کارگران این بند از ماده قانونی از سال 70 اجرایی نشده است. نمایندگان کارگران معتقدند که بخش زیادی از هزینه کارگران صرف اجاره بها می شود.

وی گفت: در حالی ماده 149قانون کار بر تامین مسکن کارگران از سوی کارفرمایان تاکید دارد، که آیین نامه ای در سال 70به تصویب هیأت وزیران رسید اما تصویب اصلاح آیین نامه این ماده قانونی در دولت معطل مانده است.دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی کار دی ماه 98 با موضوع اصلاح آیین نامه تبصره دو ماده 149 قانون کار (مسکن کارگران ) برگزار شد اما هیچگاه اجرایی نشد.

گلپور با اشاره به  ماده 153قانون کار گفت:در راستای این ماده قانونی کارفرمایان مکلف هستند برای ایجاد و اداره امور شرکتهای تعاونی کارگران کارگاه خود، تسهیلات لازم را از قبیل محل، وسائل کار و‌ امثال اینها فراهم نمایند.در ‌تبصره این ماده آمده است دستورالعملهای مربوط به نحوه اجرای این ماده با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

وی گفت: دستورالعمل این ماده قانونی در 9بند در مهر 1370به تصویب وزیرکار وقت رسیده است.در اجرای  ماده 153 قانون کار، تمام کارفرمایان اعم از تولیدی،صنعتی،‌خدماتی و کشاورزی مکلف هستند تسهیلات ذکر شده در آیین نامه را در اختیار تعاونی های کارگران خود قرار دهند. همچنین طبق ماده 173 با متخلفین از اجرای این ماده قانونی برخورد خواهد شد. اگر از سال 70 تا کنون همین آیین نامه ها اجرایی شده بود، نباید در حال حاضر در وضعیتی بودیم که نیمی از حقوق کارگران صرف اجاره بها شود.

گلپور بیان کرد: طبق متن اصل 31 قانون اساسی ایران، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است‌. تفسیر و نکات حقوقی پیرامون اصل 31 قانون اساسی ناظر بر آن است که دولت می بایست به رفع هر گونه محرومیت در این زمینه پرداخته و قشر نیازمندتر نظیر روستائیان و کارگران را در اولویت قرار دهد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور گفت: برای جبران حداقل دستمزد، پیشنهاد کارگران این است که کارگروه فنی و تخصصی متشکل از وزارت راه، وزارت کار، وزارت صنعت و وزارت کشور و نمایندگان کارگری و کارفرمایی و تمام دستگاه های مرتبط در راستای تأمین مسکن استیجاری و سازمانی ایجاد شود. تا با تأمین مسکن به صورت استیجاری و سازمانی هزینه سبد معیشت کارگران کاهش یابد و رغبتی برای ماندن در شغل مورد نظر باشد. باید هزینه های مسکن از دستمزد خارج شود تا قدرت خرید تقویت شود.

منبع: تسنیم

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: