پایگاه خبری خانه فوتبال:

تولید خودروی اقتصادی سایپا آغاز شد.خودروی باژ و پگاس. سایپا تولیدات جدیدی به همراه دارد . سایپا طی چند سال گذشته محصولات جدید روانه بازار کرده است. سایپا سعی میکند از ایران خودرو عقب نماند.محصول جدید سایپا با رنگ های جدید در راه بازار. 

ورود جایگزین های پراید سایپا

در ایران فردی نیست که پراید را نشناسد و شاید بتوان گفت معروف‌ترین خودرو در ایران محسوب می‌شود.

با وجود این که تولید این خودرو به پایان خط رسید اما همچنان مدل وانت آن تولید می‌شود. نمونه‌های صفر کیلومتر با مدل ۱۴۰۱ هم به صورت محدود در بازار همچنان وجود دارد. با این حال دیر یا زود باید سایپا یا حتی ایران خودرو فکری به حال جانشین این خودرو در ۱۴۰۲ کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی جانشین‌های احتمالی پراید بپردازیم.

سرگذشت تولید پراید

سایپا

پراید توسط شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید شد اما تولید انبوه آن در ایران از سایل ۱۳۷۲ تحت عنوان دو مدل هاچ بک و سدان به نام صبا و نسیم شروع شد. این نکته را نیز باید گفت که خاستگاه نخستین پراید فورد فستیوای ساخت کشور آمریکا است. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. انتقادات به موارد مختلف درباره این خودرو در ایران به حدی بالا گرفت که در نهایت تولید مدل‌های مختلف پراید به جز وانت در تیرماه سال ۱۳۹۹ به پایان رسید. پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شد. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. بد نیست بدانید که پراید تبدیل به رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی هم تبدیل شد.

جانشین کره‌ای پراید سایپا

مدتی است که بحث واردات خودرو مطرح شده و محصولاتی از برندهای معتبر هرچند به تعداد محدود به کشور راه یافته‌اند. یکی از این محصولات وارداتی نسخه جدید کیا پگاس است. پگاس را شاید بتوان یکی از اقتصادی ترین محصولات این خودروسازی در کشور دانست. به‌طورکلی می‌توان گفت ایرانی‌ها تجربه خوبی از این محصول دارند. بسیاری در فضای مجازی از پگاس به عنوان جانشینی برای پراید یاد می‌کنند.
پرونده خودروی پراید در سال ۲۰۰۰ برای همیشه بسته شد اما کیا نسخه‌ای از ریو را با نام نیو پراید پس از آن به تولید رساند. در این میان کیا پگاس هم در حقیقت روی پلتفرم ریو سوار شده است. بنابراین می‌توان به نوعی آن را جانشین پراید دانست.

سایپا

کیا پگاس هم مانند ریو در سگمنت سدان‌های اقتصادی قرار دارد. پیش‌ازاین شاهد حضور این مدل در ایران نبودیم. این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که حداکثر توان ۹۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۲ نیوتن. متر ایجاد می‌کند. توان موردنظر از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در برخی از بازارها این خودرو با پیشرانه ۵ سرعت دستی نیز عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که پگاس از فرمان برقی بهره می‌برد و ترمزهای چهارچرخ به‌صورتی دیسکی است. ازجمله امکانات رفاهی مهم این خودرو می‌توان به ۴ ایربگ، سیستم تهویه دستی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنور پارک عقب، ۶ اسپیکر، سانروف، دی لایت، سامانه کنترل پایداری و شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.

سایپا

هنوز نمی‌توان نظر قطعی درباره قیمت این خودروی اقتصادی اما وارداتی داد. با وجود این که پگاس از جمله اقتصادی‌ترین خودروها در دور جدید واردات محسوب می‌شود اما به نظر نمی‌رسد بتواند جایگزین پراید ۳۰۰ میلیونی در بازار شود چرا که قیمتی به مراتب بالاتر خواهد داشت. به نوعی فقط این خودرو نام جانشین پراید را یدک می‌کشد.

سایپا

 سایپا پاژ از راه رسید

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز شنبه اعلام کرد در برنامه‌های خود در نظر داریم در اسفندماه ۱۴۰۲ سایپا پاژ را به عنوان خودروی اقتصادی جایگزین پراید معرفی کنیم. این خودرو در حقیقت محصولی بر پایه رنو کویید است که به صورت مشترک توسط ایران خودرو و سایپا طراحی شده است. هنوز هم تصاویر با کیفیتی از آن منتشر نشده است.

سایپا

آنطور که به نظر می‌رسد پاژ از یک پیشرانه ۳ سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر توان ۷۰ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن.متر گشتاور بهره می‌برد. گیربکس پاژ هم احتمالا از نوع ۵ سرعت دستی است که توان را به محور جلو منتقل می‌کند.

از لحاظ ابعادی این خودرو در حد و اندازه پراید ۱۱۱ خواهد بود چرا که با یک هاچ بک طرف هستیم. اما به طور کلی با یک خودروی مدرن طرف خواهیم بود که اگر با قیمت مناسب عرضه شود می‌تواند جایگزین خوبی برای پراید در بازار باشد.

سایپا

سایپا

سخن پایانی

مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک خودروی اقتصادی و با کیفیت رنج می‌برد. همچنان هم پراید با قیمت حدودی ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی صفر بازار محسوب می‌شود که دیگر پیدا کردن نمونه‌های صفر کیلومتر آن سخت خواهد شد. بنابراین خودروسازان به فکر تولید یک جانشین مناسب برای پراید افتاده‌اند. اما این که پراید با یک قیمت ارزان عرضه خواهد شد و می‌تواند نظر مشتریان را جلب کند یا خیر هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد باید تا اسفند ماه ۱۴۰۳ هم صبر کرد.

سایپا

منبع: روزگار خودرو

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: