پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نان به زودی پرداخت می شود. یارانه نان مبلغ چندانی ندارد. یارانه نان به همه افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نان پس از گرانی سرسام آور آرد پرداخت خواهد شد. یارانه نان به منظور جلوگیری از افزایش قاچاق آرد مطرح شد.

شرط جدید پرداخت یارانه نان

روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان در کشور ثبت می شود

سیاست‌گذاری و تصمیماتی که همواره برای نان به عنوان قوت غالب مردم توسط دولت گرفته شده از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده است. دولت از آنجایی که سبد غذایی مردم به نان گره خورده است از سال 1400 تغییری در قیمت نان اعمال نکرده است اما برای توزیع عادلانه، کاهش تخلفات در بخش آرد و جلوگیری از قاچاق، طرح «هوشمندسازی یارانه نان» را از مردادماه سال قبل آغاز کرد.

هدف اصلی از اجرای طرح هوشمندسازی مدیریت یارانه آرد و نان جلوگیری از انحراف مصارف گندم و نان عنوان شد و از همان ابتدا هم تأکید شد که در طرح هوشمندسازی یارانه آرد، برای استفاده مردم از نان اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد، یعنی افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم به وجود نخواهد آمد و همین اتفاق هم رخ داد. در واقع فقط با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها و اتصال آنها به سامانه سراسری، عملکرد نانوا سنجیده شده و قابل ارزیابی گردید.

یارانه نان / حجم گسترده تخلف در زنجیره آرد

در واقع یکی از مهمترین دلایل دولت درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه نان، حجم گسترده تخلف در زنجیره آرد و نان بود که منجر به قاچاق آرد خارج از شبکه مصرف می‌شد، چرا که افزایش قیمت گندم منجر به اختلاف شدید قیمت آرد یارانه‌ای با نرخ آزاد شده بود و همین امر زمینه قاچاق آرد را فراهم می‌آورد. وزارت اقتصاد نیز در ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی، برآورد صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد یورویی سالانه با اجرای این طرح را از محل ذخیره گندم و آرد صرفه‌جویی کرده بود که از طریق بررسی داده‌هایی که از سامانه به دست می‌آید، قابل ارزیابی خواهد بود. اگرچه با تفاسیر فوق نمی‌توان بخش عمده‌ای از نانوایان را عامل سوءاستفاده از آرد ارزان و فروش غیرمجاز آن قلمداد کرد اما بخشی از این صنف با گرفتن مجوز اقدام به فروش آرد یارنه‌ای به نرخ آزاد به بخش صنف و صنعت و خصوصی کرده‌اند.

یارانه نان / ضرورت ارائه اطلاعات بیشتر به نانوایی ها

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک درباره اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان به «ایران» گفت: این طرح یکی از طرح‌های خوبی بود که اجرا شد زیرا توانست ساختار نظارتی برای نانوایی‌ها ایجاد کند اما نکته مهم در اجرای این طرح ضرورت ارائه اطلاعات بیشتر در اجرای این طرح است تا تخلفات در این شیوه اجرا برای نانوایان تشریح شود.

سلیمانی با بیان اینکه نرخ کنجد در دو ماه گذشته از ۶۰ هزارتومان به ۱۳۰ هزار و خمیر مایه از ۵۸۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما نرخ نان کماکان با قیمت مصوب سال ۱۴۰۰ ارائه می‌شود، افزود: یارانه‌ای که اخیراً دولت به نانوایان داده با توجه به تعداد بالای کارگر شاغل در هر نانوایی مناسب به نظر نمی‌رسد.

در گام اول اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، تمامی نانوایی‌ها به دستگاه کارتخوان هوشمند متصل شدند؛ بدین شکل که مردم پس از خرید نان کارت عابربانک خود را می‌کشیدند و هزینه نان یارانه‌ای را پرداخت می‌کردند، اما از آنجایی که نانوایی‌ها باید آرد خود را به قیمت آزاد خریداری می‌کردند قرار شد دولت مابه‌التفاوت مبلغ نان یارانه‌ای تا قیمت اصلی نان را به حساب نانوایی واریز ‌کند.

مبنای عمل برای تعیین قیمت نان مطابق قانون مجلس نرخ‌های سال ۱۴۰۰ است و چون این نرخ‌ها تغییر نمی‌کند در فازم دوم اجرای طرح هوشمندسازی نانوایان بعد از نصب کارتخوان‌های هوشمند و مبتنی بر عملکردشان، 13 درصد مازاد پرداخت می‌شود تا بتوانند افزایش هزینه‌های اجاره و دستمزدشان را پوشش بدهند./روزنامه ایران

یارانه نان / قیمت نان گران شد

 با شیوع کرونا به دلیل شرایط قرنطینه‌ای و رعایت مسائل بهداشتی بخشی از مردم برای تامین مایحتاج روزانه خود جهت خرید نان و وسایل سوپرمارکتی و میوه از اسنپ فودها استفاده می‌کردند که با وجود کنترل این بیماری نیز این موضوع ادامه پیدا کرد و همچنان بخشی از مردم از اسنپ فودها بهره می‌گیرند.

با وجود اینکه اسنپ فود گران‌تر از خرید خود شخص از مغازه نانوایی، سوپرمارکت یا سوپر میوه است، اما کماکان عده‌ای برای راحتی خود از این وسیله اینترنتی استفاده می‌کنند تا جایی که برخی نانوایی‌ها به دلیل بالابودن قیمت نان در این شبکه نیز از این موضوع استقبال کرده و نان‌هایی همچون شیرینی با طعم‌های مختلف تهیه و در این شبکه مجازی به فروش می‌رسانند.

بر اساس این گزارش، در اسنپ فود قیمت هر عدد نان سنگک سنتی سبوس‌دار ۱۵ هزار تومان، سنگک کوچک دو رو کنجد ۱۰ هزار تومان، سنگک سنتی سبزیجات ۲۰ هزار تومان، سنگک سنتی مغز تخمه و سیاه دانه ۲۰ هزار تومان، سنگک سنتی چند مغز و سبزیجات ویژه ۲۵ هزار تومان، سنگک سنتی پرکنجد ۲۰ هزار تومان، سنگک سنتی سبوس کنجد بزرگ ۲۰ هزار تومان، سنگک سنتی خشخاش بزرگ ۳۰ هزار تومان، سنگک سبوس‌دار بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و هر چانه آرد سنگک معمولی و سبوس‌دار ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین برخی نانوایی‌های بربری نیز هر عدد از این محصول را تحت عنوان بربری سنتی ساده ۷ هزار تومان، بربری ماشینی کنجدی ۹ هزار تومان، بربری شیری ۱۱ هزارتوان، بربری ماشینی پرکنجد ۱۵ هزار تومان، بربری ماشینی سبوس دار ۷ هزار تومان، هر کیلوگرم آرد سبوس دار بربری ۱۵ هزار تومان و خمیر نان یک کیلوگرم ۱۷ هزار تومان است.

نان تافتون و لواش نیز از این قاعده مستثنی نیست و نان لواش سنتی ساده ۱۰ عدد ۱۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۲۰ عدد ۲۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۳۰ عدد ۳۳ هزار تومان، لواش ماشینی ساده ۴۰ عدد ۴۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۵۰ عدد ۵۳ هزار تومان و هر کیلوگرم آرد گندم ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت هر عدد نان دولتی با یارانه ۶۶۵ تومانی بربری وزن چانه ۶۰۰ گرم ۱۸۰۰ تومان، تافتون سنتی وزن ۲۵۰ گرم ۹۰۰ تومان، تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۲۲۰ گرم ۷۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن ۱۶۰ گرم ۵۰۰ تومان؛ تافتون خراسانی وزن ۳۰۰ گرم ۱۰۰۰ تومان است.

قیمت هر عدد نان در یارانه نوع دوم گندم ۹۰۰ تومانی، بربری وزن ۶۰۰ گرم ۲۵۰۰ تومان، تافتون سنتی وزن ۲۵۰ گرم ۱۲۰۰ تومان، تافتون گردان ماشینی وزن ۲۲۰ گرم ۱۰۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرم ۱۵۰ تومان، تافتون خراسانی وزن ۳۰۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، سنگک وزن ۶۵۰ گرم ۳ هزار تومان است.

حال در این بین برخی دیگر از نانوایی‌های آزادپز هر عدد نان سنگک را درب مغازه‌ها با قیمت بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان تحت عنوان نان کنجدی، شویدی، سیاه‌دانه و چند مغز و بربری بین ۵ تا ۱۱ هزار تومان تحت عنوان نان شیری، کنجدی و شویدی و سیاه‌دانه به فروش می‌رسانند.

«سید محمدرضا مرتضوی» رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی و رییس هیات مدیره انجمن آردسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: قیمت گندم فعلی هم قیمت نرخ جهانی این محصول و نرخ آرد نیز مناسب است، البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در هر سال باید این نرخ اصلاح شود.

وی اظهار داشت: دولت هر ساله مبلغ زیادی سوبسید روی قیمت آرد پرداخت می‌کند تا مردم در تامین نان مصرفی خود دچار مشکل نشوند؛ اما برخی نانوایان آزادپز نیز که به نوعی از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند نان را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند که اجحاف به مصرف‌کنندگان است./ ایرنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: