پایگاه خبری خانه فوتبال:

 بازی برگشت پیکان و پرسپولیس در دور برگشت لیگ برتر در هفته منتهی به این مسابقه به اندازه دربی تاریخی پایتخت حاشیه داشت. پیکان که در این فصل بازی‌هایش را در ورزشگاه پاس قوامین و انقلاب کرج میزبانی کرده بود در اواخر فصل و برای بازی حساس به پرسپولیس به مشکل برخورد.

پرسپولیس که در اواسط این فصل و بعد از پایان کرونا و تایید شورای تامین بالاخره از حضور تماشاگرانش در ورزشگاه‌ها بهره می‌برد اصلا دلش نمی‌خواست دوباره در سکوت به میدان برود و به هیچ وجه حاضر نبود در ورزشگاه خالی از تماشاگر بازی کند.

*درویش و اولین مصاحبه 

مدیران پرسپولیس از پیش از برگزاری بازی حذفی‌شان، نسبت به برگزاری بدون تماشاگر بازی موضع منفی داشتند و معتقد بودند اگر ورزشگاه دستگردی امکانات و توانایی میزبانی با تماشاگر را ندارد نباید در آن بازی برگزار شود و از طرفی رضا درویش در مصاحبه‌ای با "ورزش سه"، اعلام کرد که سرخ‌ها بدون حضور تماشاگران‌شان به میدان نخواهند رفت. این اولین تهدید رسمی و جدی نسبت به برگزاری مسابقات این هفته لیگ (هفته بیست و هشتم) بود. آن‌هم بلافاصله پس از آنکه سازمان لیگ از برگزاری همزمان مسابقات در این هفته شانه  خالی کرد (چیزی که سپاهان و استقلال می‌خواستند).

*از کرج تا اکباتان؛ انتخاب‌های پیکان خط خوردند

پیکان ابتدا ورزشگاه انقلاب کرج را به عنوان میزبان یکی از حساس ترین بازی‌های لیگ انتخاب کرد و بعد از مخالفت رسمی شورای تامین استان البرز با برگزاری دیدار پیکان و پرسپولیس ، مسئولان باشگاه پیکان سریعا ورزشگاه جایگزین را معرفی کردند. روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه اعلام شد که مسئولان این باشگاه حتی قرارداد رسمی میزبانی پرسپولیس در ورزشگاه پاس را با مدیران این مجموعه امضا کرده‌اند. البته  پرواضح بود که حتی در صورت موافقت فدراسیون و سازمان لیگ شورای تامین استان تهران اجازه برگزاری بازی با تماشاگر را نخواهد داد.

*اعلام برگزاری در آزادی سیل بیانیه‌ به راه انداخت

در این شرایط بود که بار دیگر واکنش‌های منفی هواداران و اعضای تیم پرسپولیس بلند شده بود و این تیم به هیچ وجه نمی‌خواست بدون یار دوازدهمش به میدان برود. اما در فاصله ۴۸ ساعت تا این مسابقه و در جلسه هماهنگی با حضور طرفین (پرسپولیس، استقلال، سازمان لیگ و پیکان)، شورای تامین رای به انجام این بازی در استادیوم آزادی داد تا موج واکنش‌ها و بیانیه‌ها در روز پنجشنبه در فضای فوتبالی به راه بیفتد.

این موضوع فقط محل جدال پرسپولیس و پیکان نبود بلکه واکنش باشگاه‌های هوادار و استقلال را نیز برانگیخت!

*واکنش تند و سریع: بیژن طاهری

استقلال که خود در مقابل پیکان در لیگ برتر در ورزشگاه بدون تماشاگر پاس قوامین به میدان رفت، حالا معتقد بود که بازی پیکان و پرسپولیس هم باید در همین ورزشگاه برگزار شود تا عدالت اجرا شود. بیژن طاهری در مصاحبه‌ای تند گفت:"این ننگ بر روی پیشانی سازمان لیگ می‌ماند و کسی فراموش نمی‌کند که آن‌ها خودشان باعث و بانی تبعیض و ایجاد شائبه می‌شوند."

*دوباره اتهام تبانی

در ادامه در فضای مجازی نیز آتش این ماجرا تندتر شد و حتی هواداران رقیب به علت حضور ابراهیم شکوری در باشگاه پیکان و همچنین رابطه خوب مجتبی حسینی با یحیی گل محمدی، پیکان و این دو نفر را به تبانی با پرسپولیس متهم کردند. این موضوع سبب شد رضا رهقی، سرپرست پیکان واکنش نشان دهد و او ضمن رد ادعای تبانی، در این مورد گفت:"این تصمیمی بود که شورای تأمین استان تهران گرفت و ما هم با وجود میزبانی در این مسابقه باید به آن احترام می‌گذاشتیم. باشگاه پیکان تصمیم نگرفت که بازی پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی برگزار کند"

*دو بیانیه از هوادار و ادامه آتشبار استقلال

حالا نوبت به هوادار، حریف پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی رسیده بود که بیست روز زودتر در مورد محل میزبانی خود اعلام موضع کند. هوادار که با ورزشگاه دستگردی قرارداد دارد دقیقا در دیدار جام حذفی که میزبان است با چنین چالشی روبرو است و این موضوع باعث واکنش این باشگاه تهرانی شد و آنها اعلام کردند در صورت برگزاری بازی در ورزشگاهی غیر از دستگردی انصراف خواهند داد و حتی به فیفا شکایت خواهند برد. آنها در فاصله یک ساعت دو بیانیه در این راستا منتشر کردند.

این در شریطی بود که تلگرام باشگاه استقلال مصاحبه‌ای از بهزاد غلامپور مننتشر کرد و سپس ریکاردو ساپینتو در نشست مطبوعاتی اعلام کرد از تغییر زمین بازی پرسپولیس و پیکان خوشش نمی‌آید. او همچنین در لابلای حرفهایش به نوعی برگزارکنندگان رقابتهای فوتبال در ایران را به دست بردن در نتایج متهم کرد و گفت اگر همه چیز طبیعی بود استقلال با حریفانش ده امتیاز فاصله داشت.

*جوابیه مهم سازمان لیگ و تکذیبیه استقلال و پیکان

پس از چند ساعت و در شامگاه پنجشنبه نوبت به بیانیه سازمان لیگ رسید. در این بیانیه مهم آمده بود که مدیران عامل پرسپولیس و استقلال با برگزاری این دیدار در ورزشگاه آزادی موافقت کرده بودند و به همین دلیل، اظهارات مدیر تیم استقلال و اعضای کادر فنی این تیم، «خارج از عرف» است و با آن برخورد خواهد شد.  همچنین سازمان لیگ مدعی شد انتخاب ورزشگاه آزادی به درخواست باشگاه پیکان بوده است.

در پایان بیانیه نیز آمده: سازمان لیگ منطبق با ضوابط و مقررات با رعایت عدالت برای کلیه باشگاه‌ها عمل می‌نماید و تحت تاثیر مسایل حاشیه‌ای قرار نخواهد گرفت.

*پیکان: شرط گذاشتیم

پس از بیانیه سازمان لیگ دو باشگاه پیکان و استقلال دست به کار شدند و تکذیبه نوشتند. در بیانیه پیکان تاکید شد که این باشگاه دخالتی در انتخاب ورزشگاه آزادی به عنوان میزبان دیدار با پرسپولیس نداشته است. پیکان در این بیانیه مدعی شد در نامه‌نگاری با سازمان لیگ گفته بودند:"حاضریم در هر استادیومی که اعلام می‌شود، به میدان برویم به شرط آن که در صورت حضور تماشاگر، کلیه عواید بازی اعم از بلیت‌فروشی و تبلیغات محیطی به حساب پیکان واریز شود."

*کریمی امروز صحبت می‌کند

باشگاه استقلال نیز در بیانیه آخر خود در جواب سازمان لیگ که افراد معترض در استقلال را تهدید به دعوت به حضور در کمیته اخلاق کرده بود، اعلام کرد که از ابتدا به این تصمیم معترض بوده و بیانیه سازمان لیگ، کذب محض و فرار رو به جلو است. این باشگاه مدعی شد مسئولان سازمان لیگ که تحت فشار قرار گرفته‌اند، قصد فرافکنی دارند ضمن اینکه حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، فردا به طور کامل در خصوص مسایل اخیر، صحبت خواهد کرد.

 

*شهر دیگر، اراک

در بخشی از بیانیه استقلال آمده: سازمان لیگ توضیح دهد که به چه دلیل روی انجام این مسابقه در آزادی اصرار داشت؟ با وجود این که نمایندگان شورای تامین در جلسه اعلام کردند بازی در آزادی نباشد و در ورزشگاه انقلاب کرج که استادیوم معرفی شده توسط پیکان است و یا حتی شهر دیگری برگزار شود، به چه دلیل مخالفت کردید؟!

این در حالی است که مدیران سازمان لیگ تاکید دارند کرج حاضر به میزبانی این مسابقه نبوده است ضمن اینکه منظور از شهر دیگر اراک است که تیمش این هفته در شهر سیرجان به میدان می‌رود.

*سکوت عجیب پرسپولیس و سپاهان

لیگ برتر فوتبال ایران که یکی از جذاب‌ترین و با کیفیت‌ترین دوران خود را سپری می‌کند دوباره به شکل کلافه کننده‌ و عجیبی ناگزیر در گرداب بیانیه‌ها افتاده است. نکته مهم اینکه در همه بیانیه‌ها به یکی از مهمترین نکات و تصمیم‌گیر اصلی ماجرا اشاره چندانی نشده و ترجیح به عبور از کنار آن است. نکته دیگر سکوت کامل باشگاه پرسپولیس در همه اوقات پس از اعلام خبر میزبانی ورزشگاه آزادی است.همچنین سپاهان هم کلیه امور بیانیه‌ای را در روز گذشته به سایر ذینفعان واگذار کرده بود!

*با تماشاگر یا ....

با توجه به انتقال بازی به ورزشگاه آزادی ممکن است دور تازه دعواها روی بی‌تماشاچی بودن این مسابقه متمرکز شود و سپاهان و استقلال از سازمان لیگ بخواهند در عوض چیزی که آن را تبعیض خوانده‌اند بازی حساس پس فردا بدون حضور تماشاچی برگزار شود که در این صورت پرسپولیس نیز سکوت را کنار خواهد گذاشت. 

دررقابتهای هفته بیست و هشتم امروز استقلال – نفت در آزادی و نفت مسجد سلیمان – سپاهان در جنوب به میدان خواهند رفت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: