پایگاه خبری خانه فوتبال:

بورس کمی نفس کشیده است.بورس به دنبال بازگشت اعتماد مردم است.بورس دوباره جذاب می شود؟بورس به دنبال شکستن مقاومت‌های سر راه خود است.بورس مهمترین بازار سرمایه دولتی در ایران است.

سنگین‌ترین عرضه اولیه تاریخ بازار بورس 

جلسه معرفی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی باحضور مدیرعامل برگزار شد تا این شرکت با برآورد ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی طی نیمه نخست سال جاری، آماده عرضه اولیه ۵ درصدی سهام شود که بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه خواهد بود.
علی عبد ناصری، مدیرعامل توسعه نیشکر از برنامه واگذاری سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس تا پایان نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: ۴۰ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، ۴۰ درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و ۲۰ درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. واگذاری سهام این شرکت بزرگ‌ترین عرضه اولیه در فرابورس خواهد بود.

وی افزود: ۸۰ درصد الکل طبی بازار و ۱۰۰ درصد شکر دارویی در این مجموعه تولید می‌شود. ظرفیت تولید این هلدینگ ۱.۵ میلیون تن است که با توجه به مصرف ۲.۲ میلیون تنی، مجموعه ۴۵ درصد نیاز را تامین می‌کند. سال ۹۸ با توجه خسارت و زیان ناشی از وقوع سیل این مجموعه دچار زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی شد که با تلفیق تولید و تجارت، سود در ۳۰ آذر سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ تا ۳.۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ هم علی رغم خشکسالی شدید سود شرکت به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: این شرکت ۴ سال است از زیان دهی خارج شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به ۵ هزار میلیارد تومان سوددهی برسد. پس از شرکت توسعه نیشکر، شرکت کشت و صنعت امام خمینی که مالکیت ۱۰۰ درصدی آن به توسعه نیشکر تعلق دارد، عرضه اولیه خواهد شد. از ابتدا این شرکت سودده بود و تولید شکر خام آن ۱۱۰ هزار تن و بیشتر از ظرفیت اسمی است.

عبدناصری با بیان اینکه تا مرداد ماه ارزیابی مجدد شرکت انجام خواهد شد، گفت: سازمان خصوصی سازی ۳۰ خرداد سال گذشته آخرین ارزش شرکت توسعه نیشکر را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده، اما باید دوباره ارزیابی انجام شود. حدود ۴۰ درصد نیشکر، سبز و ۶۰ درصد سیاه برداشت می‌شود. برداشت سیاه طبق اصول محیط زیست نیست. برداشت ۱۰۰ درصد سبز نیازمند سرمایه گذاری سنگین است که فعلا امکان پذیر نیست.

به گفته وی، قیمت هر دستگاه برداشت نیشکر ۳۵۰ هزار دلار است که هر واحد ۲۴ دستگاه لازم دارد که با شرکت هپکو برای تامین آن مذاکره شده است. مالک هفت تپه، سازمان ایدور بوده، اما بصورت قانونی نمی‌تواند به این شرکت واگذار شود. ظرفیت تولید خوراک دام با ۱۰۰ هزار تن، تنها ۴۰ هزار تن است که بازار فروش مناسبی نداشته و اجازه صادرات هم وجود ندارد. امکان توسعه تولید کاغذ بوده و اکنون ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال ام دی اف تولید می‌شود.

عبدناصری اضافه کرد: پرداخت مالیات به روز است و هیچ مشکلی وجود ندارد. سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز از صادرات الکل و ام دی اف کسب می‌شود که باید در بازار مبادلات ارزی عرضه شود. بطور ناخالص ۱۰۴ هزار هکتار زمین داشته که ۸۰ هزار هکتار به نام مجموعه است و هزینه ۲۴ هزار هکتار پرداخت شده تا اسناد رسمی آن صادر شود. ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب حق آبه سالانه است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سالانه ۳۳ میلیون لیتر الکل، ۱۰ هزار تن خمیر مایه، ۶۰۰ تن شکر طعم دار، ۷ هزار تن شکر قهوه ای، ۱۵ هزار تن شکر دارویی، ۱۰۰ هزار تن خوراک دام، ۱۱۰ هزار متر مکعب تخته صنعتی و ۲۴۰ هزار تن کاغذ تولید می‌کند. همچنین شرکتی دانش بنیان تأسیس کرده که کاغذ را از اسانس اوکالیپتوس تولید می‌کند.

۴۰ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، ۴۰ درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و ۲۰ درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت نیشکر، سهم ۴۵ درصدی در تولید شکر دارد. ضایعات این شرکت بصورت رایگان به عشایر به منظور خوراک دام ارایه می‌شود. همچنین به عنوان پیمانکار اجرایی شرکت نیشکر هفت تپه بشمار می‌رود. ۱۰۰ درصد شکر دارویی و ۸۰ درصد الکل در این مجموعه تولید می‌شود.

شرکت به کشت گندم و کلزا، آفتابگردان، دام سنگین و سوار و ماهی نیز روی آورده است. پرورش گاومیش، زعفران و قارچ نیز از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه است. یک شرکت حمل و نقل ریلی به نام ایمن ترابر نیشکر نیز به مجموعه اضافه شده که بحث حمل و نقل محصولات را انجام می‌دهد.

شرکت نیشکر هفت تپه که از سال ۱۳۴۰ فعالیت را آغاز کرده بود و طی سال‌های اخیر با بحران مواجه شده بود، مدیریت آن در سال ۱۴۰۰ به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سپرده شد. هفت‌تپه بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین و ۶ هزار نیرو دارد که اکنون تحت مدیریت شرکت توسعه نیشکر قرار دارند.

 بورس امروز 16 اردیبهشت 1402| ارزش معاملات خرد رکورد زد

بورس

بورس تهران امروز شاهد رکوردشکنی دوباره ارزش معاملات خرد بود. در همین حال شاخص کل بورس هم بیش از 20 هزار واحد بالا رفت و خود را به نیمه کانال دو میلیون و 500 هزار واحدی نزدیک‌تر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز با رشد 20 هزار و 559 واحدی، معادل 0.82 درصد بالا رفت و به ارتفاع دو میلیون و 535 هزار و 234 واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز 14 هزار و 522 واحد افزایش یافت و 1.70 درصد رشد کرد تا در سطح 870 هزار و 409 واحد قرار گیرد.

امروز شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم به ترتیب معادل 1.06 درصد، 1.10 درصد و 0.47 درصد رشد کردند.

ارزش معاملات خرد

امروز معاملات خرد بازار سهام، رکورد تازه‌ای را شکست و با رسیدن به رقم 24 هزار و 840 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1401 تا کنون را به ثبت رساند.

امروز همچنین دو هزار و 236 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد که بیشترین میزان طی پنج روز معاملاتی گذشته بوده است.

عملکرد بورس

بورس

امروز نماد کچاد بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشت اما در مقابل، نمادهای وبملت، خودرو، شپنا، شستا، شتران و وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را در رشد نماگر بازار داشتند.

در همین حال شپنا، وکغدیر، شستا، شتران، وبملت، ثبهساز و شبندر پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس تهران امروز شاهد معاملاتی به ارزش 19 هزار و 370 میلیارد تومان بود.

عملکرد فرابورس

فرابورس نیز امروز با رشد 89 واحدی شاخص کل روبرو بود تا نماگر این بازار در سطح 32 هزار و 55 واحدی قرار گیرد. در این بازار نمادهای کگهر، آریا، هرمز و مارون بیشترین تاثیر منفی و نمادهای وسپهر، فغدیر و صبا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند.

امروز همچنین دی، گلدیرا، کرمان، فرابورس، کوثر، انتخاب و آریا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس امروز شاهد معاملاتی به ارزش 20 هزار و 559 میلیارد تومان بود که از این میزان 6 هزار و 923 میلیارد تومان به سهام اختصاص داشت.

بورس چیست؟

 

بورس بازاری دیجیتالی است که در آن انواع اوراق بهادار (سهام، حق‌تقدم سهام،‌ اوراق خزانه، انواع گواهی‌های سپرده کالایی، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و …) معامله می‌شود. این بازار بزرگ به چهار زیر مجموعه «بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی» تقسیم شده که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

اگر تجربه فعالیت در بازارهای سرمایه گذاری را داشته باشید، احتمالا سوالاتی از قبیل «بورس چیست و چگونه به‌وجود آمده است؟»، « آیا بورس بازدهی مناسبی دارد؟» و «چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد؟» برایتان ایجاد شده است. در این مطلب ابتدا مروری بر تاریخچه ایجاد بورس خواهیم داشت. سپس با ساختار و انواع بورس در ایران آشنا می‌شویم. در نهایت به معرفی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازیم.

فلسفه شکل‌گیری بورس چیست؟

فلسفه کلیدی شکل‌گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران به منظور تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها است. در حقیقت مبنای اساسی تشکیل بازار بورس، همان مفهوم اولیه شراکت و تقسیم سود است. به این معنی که اگر فردی سهام شرکتی را خریداری کند، به نسبت تعداد سهامی که در اختیار دارد، مالک شرکت شده و ضمن بهره‌مندی از سودهای کسب‌شده شرکت، می‌تواند از نوسان قیمت سهام آن نیز منتفع شود. همچنین این شخص قادر است با حضور در مجامع عمومی شرکت، در تصمیم‌گیری‌های آن مشارکت داشته باشد.

مزایای بورس چیست؟

مزیت‌های بورس را می‌توان از دو دیدگاه خرد و کلان مورد بررسی قرار داد.

مزایای بورس از دیدگاه خرد

به طور کلی برای بررسی یک بازار سرمایه‌گذاری از دیدگاه خرد، بایستی به مواردی نظیر میزان بازدهی، تنوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی و قابلیت سرمایه‌گذاری با پول کم توجه کرد. بازار بورس در طی ۵ سال منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰، با بازدهی ۱٬۷۱۴ درصدی بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری داشته است. در نمودارهای زیر بازدهی بازارهای مختلف در طی ۵ سال و ۱۰ سال گذشته نمایش داده شده است. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کنید مقاله بهترین سرمایه گذاری در ایران را بخوانید.

جالب است بدانید هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نماد در بازار بورس وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. برخی از نمادها نظیر اوراق خزانه اسلامی، ریسک بسیار کمی داشته و بازدهی تقریبا ثابتی را ارائه می‌دهند و برخی همچون سهام شرکت‌ها، بازدهی انتظاری بالایی داشته و به طبع ریسک بیشتری را نیز متوجه سرمایه‌گذاران می‌کنند. در صورتی که مایلید با طبقه‌بندی اوراق بهادار و ویژگی‌های هر یک بیشتر آشنا شوید، مقاله اوراق بهادار چیست و چه انواعی دارد؟ را بخوانید.

تنوع اوراق بهادار قابل معامله در بورس به شما کمک می‌کند تا بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

از مزایای دیگر بورس می‌توان به نقدشوندگی بالای آن اشاره کرد. به این معنا که اگر زمانی تصمیم بگیرید اوراق بهادار تحت مالکیت خود را نقد کنید، در بسیاری از مواقع می‌توانید تنها در چند دقیقه این کار را انجام دهید. در حالی که فروش دارایی‌هایی نظیر مسکن و خودرو ممکن است تا چند ماه به طول بینجامد. نکته مثبت دیگری که در خصوص بازار بورس باید به آن توجه داشت، قابلیت سرمایه گذاری با پول های کم است. علاقه‌مندان می‌توانند با حداقل ۵۰۰ هزار تومان وارد بازار بورس شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مزایای بورس از دیدگاه کلان

بازار بورس می‌تواند پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کرده و در امور تولید و تأمین مالی مؤسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب‌و‌کارهای مولد به کار گیرد و باعث رشد اقتصادی کشور شود. از دیگر مزایای بورس می‌توان به کنترل حجم پول، میزان نقدینگی و تورم اشاره کرد. برای نمونه هنگامی که میزان نقدینگی در کشور افزایش یابد، دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری کند. به این ترتیب می‌تواند از تورم بیشتر در کشور جلوگیری کرد.

تاریخچه پیدایش بورس در جهان و ایران

تاریخچه پیدایش واژه بورس در جهان به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ شهری در شمال غربی بلژیک، در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خریدوفروش کالاهای خود براساس حراج می‌پرداختند. پس از آن تاریخ به تدریج مکان‌هایی که افراد در آنجا به حراج کالاها مبادرت می‌کردند، توسعه یافته و شکل مسقف به خود گرفت. جالب است بدانید که اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد. همچنین کمپانی هند شرقی، اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن عرضه کرد. در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری در خصوص تاریخچه بورس جهان کسب کنید، می‌توانید مقاله تاریخچه پیدایش بورس در جهان را بخوانید.

تاریخچه مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی برمی‌گردد. در این سال، فردی بلژیکی به نام «ران لوترفِلد» پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد. اما با توجه به شرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملاً موضوع تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵ سال به تأخیر افتاد. بالاخره در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس در این کمیسیون تنظیم شد. در اواخر همان سال هیئتی به سرپرستی دبیرکل بورس بروکسل برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان دعوت شدند. نهایتا در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تاریخچه پیدایش بورس در ایران را مطالعه کنید.

انواع بازار بورس در ایران

در ابتدای مقاله گفیتم که بورس ایران به طور کلی به چهار دسته بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی تقسیم می‌شوند. در ادامه با هر یک از این بازارها آشنا می‌شویم.

بورس اوراق بهادار

در بورس اوراق بهادار، انواع دارایی‌های مالی نظیر سهام شرکت‌ها، اوراق مشارکت و… خریدوفروش می‌شود. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با استفاده از معیار‌هایی مانند شفافیت، نقدشوندگی، درصد سهام شناور آزاد، سودآوری و… به دو دسته بازار اول و دوم تقسیم می‌شوند. بازار اول خود به دو قسمت اصلی و فرعی تقسیم می‌شود که تفاوت شرکت‌های حاضر در این تابلو‌ها در مواردی همچون میزان سرمایه ثبت شده، تعداد سهامداران، درصد حقوق صاحبان سهام و… است. برای آشنایی بیشتر، مقاله آشنایی با شرکت بورس اوراق بهادار تهران را بخوانید.

فرابورس ایران

مهم‌ترین وظیفه شرکت فرابورس ایران، ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه است که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را پیدا نکرده و یا تمایل به ورود سریع‌تر به بازار را دارند. در همین راستا رویه پذیرش شرکت‌ها به گونه‌ای است که با احراز حداقل شرایط و در سریع‌ترین زمان ممکن، امکان ورود به بازار را داشته باشند. نام این بازار در ایران از معادل انگلیسی آن Over The Counter گرفته شده است. به همین دلیل به این بازار اختصارا OTC نیز گفته می‌شود. لازم به ذکر است که سازمان بورس اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر، بر تمام فعالیت‌های مالی و عملیاتی شرکت‌های بورس، فرابورس و بورس کالا نظارت دارد. شما می‌توانید با مطالعه مقاله فرا بورس چیست اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بورس کالا

بورس کالا بازار منسجمی است که تعداد زیادی از تولیدکنندگان، کالای خود را در آن ارائه می‌کنند. کالای مربوطه پس از بررسی‌ و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود. در این بازار معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پسته، زعفران، و… دادوستد می‌شوند. یکی از مزایای این بازار، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساختار بورس کالا و آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در آن مقاله بورس کالا چیست را بخوانید.

بورس ‌انرژی

این بازار بستری برای انجام معاملات حامل‌های انرژی (شامل نفت، گاز، برق و غیره) و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌هاست. بورس انرژی نیز مانند سایر بورس‌ها یک بازار رقابتی است که تعداد زیادی خریدار و فروشنده در آن حضور دارند که در اثر معاملات آن‌ها، قیمت حامل‌های انرژی به تعادل می‌رسد. بورس انرژی دارای سه بازار «فیزیکی»، «مشتقه» و «فرعی» است.

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

نخستین گام برای شروع فعالیت در بازار بورس، دریافت کد بورسی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت account.emofid.com به صورت رایگان و غیرحضوری در کارگزاری مفید افتتاح حساب کرده و فعالیت خود را در بورس آغاز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟ را مطالعه کنید.

پس از اتمام موفق مراحل ثبت‌نام، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را در بورس شروع کنید. به طور کلی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌توان در بورس فعالیت کرد. در روش مستقیم سرمایه‌گذار پس از یادگیری روش‌های مختلف تحلیل نظیر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی، شخصاً بازار را زیر نظر می‌گیرد تا بتواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کند. مسلما کسب دانش جدید و زیر نظر گرفتن بازار، نیازمند صرف زمان و هزینه نسبتا زیاد است. از این رو اگر فرصت انجام چنین کاری را ندارید، بهتر است با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به صورت غیرمستقیم در بورس فعالیت کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهایی مالی هستند که توسط یک تیم از متخصصان باتجربه بازار مدیریت می‌شوند. این تیم متناسب با نوع صندوق، وجوه تحت مدیریت خود را در دارایی‌هایی مختلف سرمایه‌گذاری کرده و دارندگان واحدهای صندوق را از منافع آن بهره‌مند می‌سازندنکته: در صورتی‌که در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از مطلب «صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک» استفاده کنید..

سوالات پر تکرار

فلسفه شکل‌گیری بورس چیست؟

فلسفه کلیدی شکل‌گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران به منظور تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها است.

مزایای بازار بورس چیست؟

به طور کلی برای بررسی یک بازار سرمایه‌گذاری از دیدگاه خرد، بایستی به موارد زیر توجه کرد:

– میزان بازدهی

– تنوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری

– نقدشوندگی

– قابلیت سرمایه‌گذاری با پول کم

بازار بورس در طی ۵ سال منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰، با بازدهی ۱٬۷۱۴ درصدی بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری داشته است.

بازار بورس می‌تواند پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کرده و در امور تولید و تأمین مالی مؤسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب‌و‌کارهای مولد به کار گیرد و باعث رشد اقتصادی کشور شود. از دیگر مزایای بورس می‌توان به کنترل حجم پول، میزان نقدینگی و تورم اشاره کرد. برای نمونه هنگامی که میزان نقدینگی در کشور افزایش یابد، دولت می‌تواند با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری کند. به این ترتیب می‌تواند از تورم بیشتر در کشور جلوگیری کرد.

انواع بازار بورس در ایران چیست؟

بازارهای بورس ایران به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

– بورس اوراق بهادار

– فرابورس

– بورس انرژی

– بورس کالا

             

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: