پایگاه خبری خانه فوتبال:

تغییر وضعیت بورس جدی شد.بورس در سال 99 به اوج رشد خود رسید. بورس و سوددهی بالای آن باعث شد اکثریت مردم در آن سرمایه گذاری کنند.بورس متاسفانه چند ماهی  سیر نزولی به خود گرفت. بورس دوباره زنده و پر هیجان می شود؟

اجرای طرح جدید در بورس

فروش اوراق تبعی سبد سهام یا همان اوراق طرح بیمه پرتفوی سهام سازمان بورس (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) از فردا ۲۱ آبان در نماد «سهام‌یار» آغاز و تا روز شنبه ۲۸ آبان ادامه خواهد داشت.
شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به شماره ۱۱۵۰۰۸ /۱۲۲ به تاریخ ١٦ آبان ١٤٠١ در خصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی منتشر کند.

عرضه اوراق فوق از روز شنبه ٢١ آبان تا روز شنبه ٢٨ آبان با شرایط زیر در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌شود.

خروج وحشتناک پول از بورس

در پایان هفته اخیر رکورد ۲۴ روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع ۲۴ روز اخیر ۷ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است.
 در اولین روز کاری هفته اخیر روند خروج پول از بازار تداوم داشت و ۹۱۴ میلیارد تومان از بازار خارج شد. در روز یکشنبه ۵۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد و روز دوشنبه ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. روز سه‌شنبه نیز ۱۹۱ میلیارد تومان خروج سرمایه ثبت شد. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بورس تهران ۲۷۱ میلیارد تومان شد.

در مجموع کل هفته اخیر هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۸۵ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد ۱۵ درصد داشته است.

رکوردداران خروج پول حقیقی

بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در روز شنبه به نماد بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. وبملت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین خروج سرمایه در روز یکشنبه به شپنا، بپاس، فولاد و خودرو اختصاص داشت و روز دوشنبه بپاس، شپنا و خصدرا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. روز سه‌شنبه نیز شپنا، شبندر، بپاس و وبملت بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. در آخرین روز کاری هفته نیز فولاد بیشترین خروج را داشت و شستا، شپنا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس-تهران

بنابراین در تمامی روزهای کاری هفته شاهد خروج پول سنگین بودیم تا رکورد ۲۴ روز خروج پول پی در پی ثبت شود. در مجموع ۲۴ روز اخیر ۷ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است.

بورس به کدام سو می‌رود؟

در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی شاخص بورس و نرخ دلار بازار آزاد بوده‌ایم. شاخص بورس تهران تا اردیبهشت ماه سال جاری همچون سنت دیرینه خود با تغییر نرخ دلار همسو بود اما از اردیبشهت ماه تا به امروز راه نزولی را در پیش گرفته است در حالی که دلار مسیر صعود و رکورد شکنی های جدید را طی کرده است.
بورس تهران در روز چهارشنبه با وجود اینکه مثبت شد اما همچنان با خروج پول های حقیقی ها مواجه بود. شاخص بورس تهران نیمه اول روز چهارشنبه را در محدوده صفر تابلویی آغاز کرد و کمی نیز  منفی شد اما با کشف قیمت دلار در بازار و سقف شکنی این نرخ ارز در بازار آزاد، شاخص صعودی شد و ۳ هزار واحد بالا آمد تا همچون سنت دیرنه خود با افزایش قیمت دلار واکنش مثبتی را در شاخص ببینیم.

از منظر تکنیکالی با این تغییر ناچیز در نمودار باید گفت که همچنان ما بر مفروضات پیشین استوار هستیم و تغییر خاصی دیده نمی‌شود. اما از عمده خبرهایی که در روزهای پایانی هفته به گوش رسید می‌توان به رفتن میثم فدایی از شرکت فرابورس ایران اشاره کرد. محمدعلی شیرازی به عنوان مدیریت جدید منصوب شد.

مجید عشقی نیز اعلام کرده است که امکان خرید اوراق تبعی برای افراد حقیقی که پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومانی دارند از روز شنبه فعال می‌شود و طی اطلاعیه‌ای جزئیات آن به اطلاع عموم می‌رسد.

اما شاید مهمترین خبر انتهای هفته را باید به خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا اختصاص داد. جایی که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را به ۴ درصد رساند. که بیشترین نرخ در ۱۵ ساله اخیر برای امریکا بوده است. البته در طول اعلام این خبر، روی قیمت کامودیتی‌ها تغییر محسوسی وجود نداشت و فعالان بازارهای جهانی اعلام کرده بودند که این خبر از قبل اصطلاحاً پیش خور شده است.

به هر حال از آخرین باری که نرخ بهره در  امریکا تغییر کرد، که مربوط به مهر ماه سال جاری است شاخص بورس تهران در اولین روز کاری خود بعد از اعلام این نرخ به واسطه تغییرات ایجاد شده در قیمت کامودیتی ها بیش از ۲۷ هزار واحد افت کرد.

مثبت شدن بی رمق روز چهارشنبه، شاید یک خبر بد برای روز شنبه باشد و بازار را تحت تأثیر قرار بدهد. در کنار این موضوع مسائل داخلی را نیز باید در نظر گرفت و هرکسی از ظن خود به اخبار و حواشی بازار سرمایه وزن می‌دهد، به این خاطر است که در هر لحظه از بازار یک فروشنده و یک خریدار وجود دارد.

بورس

اما در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی شاخص بورس و نرخ دلار بازار آزاد بوده‌ایم. شاخص بورس تهران تا اردیبهشت ماه سال جاری همچون سنت دیرینه خود با تغییر نرخ دلار همسو بود اما از اردیبشهت ماه تا به امروز راه نزولی را در پیش گرفته است در حالی که دلار مسیر صعود و رکورد شکنی های جدید را طی کرده است. علاوه بر این خیلی از صاحب نظران قیمت های خیلی بالاتری را برای دلار اعلام می‌کنند که این موضوع فاصله شاخص و دلار را افزایش می دهد و چرایی عدم رشد شاخص با تغییرات قیمتی دلار را باید در چیزی دیگری جست‌وجو کرد.

شاخص بورس تهران از اریبهشت ماه سال جاری با افت بیش از ۲۰ درصدی همراه شده است و این در حالی است که دلار در همین فاصله با رشد بیش از ۱۶ درصدی همراه شده است.

جزئیات پرونده تخلفی و کیفری مدیران بورس

بورس

رئیس سازمان بازرسی کل با اشاره به تشکیل پرونده کیفری و تخلفاتی برای مدیران وقت سازمان بورس و بسیاری از شرکت‌ها گفت: ٢٢٠ مدیر با مجازات انتظامی جریمه و سلب صلاحیت شدند.
ذبیح‌ اله خدائیان درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس گفت: هنوز کسی در این پرونده بازداشت نشده اما در ورود، اقدامات مناسبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. شاخص بورس پس از صعود با سقوط آزاد مواجه شد که ناشی از تخلفات این نهاد بود اما با بررسی آسیب‌ها وضعیت بورس رو به بهبود رفت.

وی افزود: چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه به معاون اول رییس‌جمهور وقت ارائه و پرونده کیفری برای مدیران وقت سازمان بورس تشکیل شد. برای بسیاری از شرکت‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل و ٢٢٠ مدیر با مجازات انتظامی جریمه و سلب صلاحیت شدند. البته اقدامات بصورت مستمر ادامه دارد.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: