پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

 کالابرگ الکترونیک یا همان e-commerce، فروشگاهی است که محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت به مشتریان عرضه می‌کند. در کالابرگ الکترونیک، مشتریان می‌توانند با جستجوی محصولات، انتخاب آن‌ها، پرداخت و بعد از ارسال، دریافت محصولات خود را انجام دهند.با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت، کالابرگ الکترونیک به عنوان یک شیوه سریع و آسان برای خرید کالا و خدمات، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این روش خرید به مشتریان این امکان را می‌دهد که هر زمانی که بخواهند و از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارند، خرید کنند و از خدمات فروشگاه‌های اینترنتی بهره‌مند شوند.

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی ۴۰۰ هزار تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه اردیبهشت ماه هنوز به حساب سرپرستان خانوار واریز نشده اما اعتبار کالابرگ این ماه در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و آنها از امروز می‌توانند خرید اعتباری خود را انجام دهند. این خبر را هادی کاشف، مجری طرح کالابرگ الکترونیک داده و گفته است که اعتبار خرید در قالب کالابرگ شارژ شده است.

اما چه کسانی می‌توانند از کوپن الکترونیک استفاده کنند؟ این اعتبار در حساب همه افراد شارژ شده است و اگر افراد بخواهند با یارانه نقدی ماهانه خود، کالای اساسی بخرند می‌توانند از امروز برای خرید کالا اقدام کنند اما اگر بخواهند یارانه ماهانه را در قالب نقدی برداشت کنند، باید تا بیستم اردیبهشت ماه برای دریافت نقدی آن صبر کنند.

استفاده از کالابرگ اختیاری است و اگر خانواری تصمیم بگیرد که آن را در یک ماه مشخص استفاده نکند، می‌تواند رقم کامل یارانه خود را برداشت کند. اگر هم تصمیم بر استفاده از اعتبار داده شده باشد، به همان میزان از یارانه خانوار کسر می‌شود و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانواده واریز خواهد شد.

نحوه استفاده از کالابرگ یارانه

تا کنون اطلاعاتی که درباره پیشبرد این طرح منتشر شده، نشان از این دارد که ۵۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور به سامانه کالابرگ متصل شده‌اند. البته متولیان امر می‌گویند تصمیم‌شان بر آن است که تعداد فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خرید اعتباری به بیشتر از ۶۰ هزار فروشگاه برسد؛ آن هم تا پایان خرداد ماه امسال.

طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک سال قبل و البته دیرهنگام در استان هرمزگان کلید خورد. هرچند اجرای این طرح در این استان هم با تاخیر همراه بود و آنگونه که بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اهالی این استان بیشتر به دریافت یارانه نقدی تمایل داشتند تا کالابرگ.

پس از آن، طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملی و در سراسر کشور به اجرا درآمد. مقامات مسئول هم خبر دادند که در این طرح قرار است اعتبار کلیه خانوار یارانه‌بگیر شارژ شود. سپس مشمولان این طرح می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی خود از این اعتبار اختصاص داده شده برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی استفاده کنند.

کالابرگ یارانه

اطلاعیه وزارت رفاه در نخستین ماه امسال حاوی این مطلب بود که کالاهای اساسی مشمول به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

در ضمن، مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. برای مثال، روغن ۸۱۰ گرمی حدود ۱۴ هزار تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود.

طرح تشویقی افزایش مبلغ یارانه برای استفاده بیشتر از کالابرگ الکترونیک

در همین راستا، «احسان مطهری مطلق»، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) طی گفتگو با همشهری آنلاین در خصوص آخرین خبر‌ها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و طرح تشویقی افزایش مبلغ یارانه در کشور بیان داشت: «از 15 اسفندماه که طرح در سراسر کشور اجرا شد مردم برای خرید کالا از یارانه فروردین خود استفاده کردند و از 15 فروردین از یارانه اردیبهشت ماه خود در حال استفاده هستند. در این مدت ما یک بار به طور کامل سیکل کالابرگ را در سراسر کشور انجام دادیم و الان در سیکل دوم اجرا هستیم.»

وی درباره طرح دولت جهت ایجاد مشوق برای ترغیب مردم به‌منظور استفاده از کالابرگ الکترونیک اعلام کرد: «وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه 1402 یک آیین نامه اجرایی برای طرح‌های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین نامه اولویت طرح‌های تشویقی برای 5 دهک پایین جامعه است که جلسات آن از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون در دست بررسی است و دولت تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد و موظف است این آیین نامه را تدوین کند، ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را بدهد این طرح تشویقی در آن اعمال شود.»

مطهری ضمن اشاره به گروهی که بیشترین بهره را از کالابرگ الکترونیکی در این مدت بردند، گفت: «در این مدت 5 دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استفاده از کالابرگ را داشتند.»

وی همچنین به گروه کالایی که موارد استفاده بیش‌تری داشته، اشاره داشت:

«مردم در این مدت بیشتر روغن و برنج از طریق کالابرگ الکترونیک خریداری کردند.»

این مقام مسئول در ادامه افزود: «تدوین این آیین نامه موجب می‌شود تا 5 دهک پایین جامعه دریافتی بیشتری از طریق کالابرگ الکترونیک نسبت به یارانه خود داشته باشند. مبلغ آن هنوز مشخص نیست و بر سر آن کش و قوس‌هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه 400 هزار تومانی می‌گیرد علاوه براین 400 هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد. در حقیقت شارژ ریالی بیشتری برای این دهک‌ها انجام خواهد شد تا بتوانند از 10 قلم کالای اعلامی موجود، تعداد بیشتری خرید کالا انجام دهند.»

افزایش مبلغ یارانه

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا همچنین اضافه کرد: «برداشت از حساب یک ماه زودتر موجب شده تا هم میزان اتصال فروشگاه‌ها به سامانه “شما” و هم میزان استفاده تهرانی‌ها برای خرید کالا بیشتر شود. در این مدت اکثر کسانی که مراجعه کرده اند درصد قابل توجهی از یارانه نقدی خود را کالا خریده اند.»

لازم به ذکر است در صورت تمایل سرپرستان خانوار برای مشاهده ریز تراکنش‌های خرید خود از طریق کالابرگ چنین امکانی از طریق اپلیکیشن «شما»  فراهم است.

مقدار اعتباری که از سرپرستان خانوار کسر می‌شود درحال‌حاضر طبق جدول قیمتی بوده که سال پیش در آن نرخ‌ها ذکر شده و میزان برداشت فعلا بر اساس آن ادامه دارد. مطهری در پایان خاطرنشان کرد: «اگر مسئولان ذیربط تغییر قیمت را به ما اعلام کنند ما تغییر را در سیستم و سامانه ایجاد خواهیم کرد، اما فعلا جدول قبلی به قوت خود پایدار است.

یارانهبا یارانه 530 هزارتومانی چی بخریم؟

به دنبال اطلاعیه وزارت کار مبنی بر واریز یارانه فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار و شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد.

طرح کالابرگ الکترونیک طرحی است که دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد به اجرا درآورده و در صورت مدیریت صحیح و استقبال مردمی می تواند بخش اعظمی از تورم موجود را کنترل کند.

دولت در طرح کالابرگ الکترونیک این امکان را برای آحاد جامعه به وجود آورده که کالاهای اساسی را به نرخ ثابت و اعتبار یارانه یک ماه زودتر خریداری کنند.

این کالاها ۱۰ قلم کالای اساسی به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال گذشته بوده و مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می کند.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود، همچون گذشته کل مبلغ یارانه قابل برداشت است.

بر اساس اطلاعیه ای که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است، یارانه فروردین ماه سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شده و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

جزئیات واریز یارانه فروردین برای خرید کالابرگ‌ الکترونیکی

در صورتی که سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، می توانند رقم کامل یارانه را از حساب برداشت کنند و چنانچه آن را استفاده کنند به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد خود هم در قالب کالابرگ الکترونیکی اقلام اساسی مورد نیازشان را تهیه کنند.

گفتنی است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر اسفند سال گذشته از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، آغاز اجرای این طرح به صورت ملی در سراسر کشور را اعلام کرد.

بر این اساس، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله رفاه‌ و افق کوروش‌ و برخی فروشگاه‌های خُرد مجهز به بارکدخوان به این سامانه متصل شدند تا شهروندان در سراسر کشور بتوانند به سهولت کالای مورد نیاز خود را در طرح کالابرگ الکترونیک خریداری کنند.

پیش‌تر در جریان استانی شدن طرح ملی کالابرگ الکترونیک ۳۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده بود اما در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد فروشگاه ها خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که مایلند یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی و عمل به مصوبه مجلس است و دولت بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند؛ از این رو مردم می‌توانند کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی را انتخاب کنند و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

منبع: ایسنا

طرح یارانه کالابرگ الکترونیک ملّی شد

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

این روزها اخباری مبنی بر افزایش رقم یارانه ها به گوش می رسد، خبرهای خوبی که دهک های پایین درآمدی جامعه را خوشحال کرده است. به طوری که دولت قصد دارد با اجرای طرحی تشویقی، سری افرادی را که به جای دریافت یارانه نقدی از کالابرگ های الکترونیکی استفاده می کنند، مبلغ مازادی را از ماه‌های آینده به حساب آنها واریز نماید تا بتوانند کالاهای بیشتری خریداری کنند. هرچند رویکرد دولت نسبت به استفاده مردم از کالا برگ الکترونیکی اقدامی درست و کارشناسانه است اما متاسفانه بخش عمده ای از یارانه بگیران به دلیل ناتوانی در تامین هزینه های سرسام آورزندگی و رفع نیازهای ضروری مجبور به دریافت یارانه نقدی هستند، آنها بناچا سفره خود را محقر کرده تا بتوانند حوائج ضروری چون تامین بخشی از کرایه خانه و ملزومات زندگی را با یارانه نقدی که دریافت می کنند تامین کنند. شیوه ای که تبعات منفی زیادی هم برای خانوار و هم اقتصاد کشور را بدنبال دارد زیرا دریافت یارانه نقدی منجر به چرخش نقدینگی و رشد تورم می شود و از طرفی یارانه بگیران مجبور خواهند شد با صرف یارانه نقدی در جاههای دیگر، اقلام سبد مصرفی خانوار خود را با نرخ آزاد از بازار تهیه کنند.

با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی قرار است مبلغ مازادی را به حساب این افراد واریز کند تا توان خرید بیشتری را داشته باشند. رقم این افزایش هنوز مشخص نشده است

طرح تشویقی دولت برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی

اضافه شدن مبالغی به یارانه مردم در سالجاری موضوعی است که اخیرا معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) اعلام کرده است؛ با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی قرار است مبلغ مازادی را به حساب این افراد واریز کند تا توان خرید بیشتری را داشته باشند. به گفته احسان مطهری، وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ یک آیین نامه اجرایی برای طرح های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین نامه اولویت طرح های تشویقی برای ۵ دهک پایین جامعه است که در دست بررسی است آنطور که دولت تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد این آیین نامه را تدوین کند، البته احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را پرداخت کند این طرح تشویقی در آن اعمال شود.

تدوین این آیین نامه موجب می شود تا ۵ دهک پایین جامعه دریافتی بیشتری از طریق کالابرگ الکترونیک نسبت به یارانه خود داشته باشند هر چند مبلغ آن هنوز مشخص نیست. در این میان کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند؛ چنانچه دولت با برنامه ریزی درست اقدام به افزایش مبلغ یارانه ها برای تهیه اقلام سبد مصرفی خانوارها کند تا مردم بتوانند کالاهای بیشتری را با کارت الکترونیکی دریافت کنند، بی تردید معیشت آنها تا حدودی بهبود و این رویکرد در مهاررشد نرخ تورم هم تاثیر بسزایی برجای می گذارد.

مجلس در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به دولت اجازه داد تا دست مسئولان مربوطه را در حذف یارانه افراد متمکن و ثروتمند و یا افزایش رقم یارانه دهک های پایین درآمدی با شیوه های خاص و کارشناسانه باز باشد. بودجه یارانه ها سیال و شناور است

دست دولت برای افزایش مبلغ یارانه ها باز است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره توجه دولت و مجلس به بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور در قالب اجرای طرح تشویقی افزایش مبلغ یارانه ها با هدف استفاده عموم از کالابرگ الکترونیکی به جای دریافت یارانه نقدی، گفت: اقدام دولت در این زمینه را باید به فال نیک گرفت، البته مجلس در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به دولت اجازه داد تا دست مسئولان مربوطه را در حذف یارانه افراد متمکن و ثروتمند و یا افزایش رقم یارانه دهک های پایین درآمدی با شیوه های خاص و کارشناسانه باز باشد. به همین دلیل دولت تلاش می کند برای مدیریت نقدینگی و مهار تورم و نیز تامین سبد مصرفی و مایحتاج مردم با افزایش مبلغی به یارانه ها، آنها را به استفاده از کالا برگ الکترونیکی ترغیب کند.

وی با بیان اینکه رقم بودجه مختص به پرداخت یارانه برای سالجاری در اختیار دولت بوده و به حالت سیال و شناور است اظهارداشت: دولت برای تامین منابع یارانه به مردم و افزایش رقم یا حذف برخی از افراد یارانه بگیر متمکن می تواند از بخش های دیگری بردارد و به بخش یارانه اختصاص دهد، بنابراین جای نگرانی برای کسری منابع یارانه ای با افزایش مبلغی به رقم آن نیست چرا که دولت می تواند با جابجایی منابع این مسئله مهم را به خوبی حل و مدیریت کند.

هر چند یارانه بگیران مختار به دریافت یارانه از ۲ طریق نقدی و استفاده از کالابرگ می باشند اما چون خیلی ها روی یارانه نقدی حساب باز کرده اند، بنابراین راضی به دریافت یارانه نقدی بوده در حالی که چنانچه به جای دریافت یارانه نقدی از کالابرگ استفاده کنند تاثیر بسزایی بر مهار رشد تورم دارد

استفاده از کالابرگ الکترونیکی به نفع مردم و اقتصاد کشور

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه به توجه و تمرکز مجلس و دولت بر ترغیب مردم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای دریافت یارانه نقدی اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند تاکید براین شده که اولویت مصرف و توزیع یارانه ها بهتر است صرف حدود ۲۵ قلم کالای خوراکی و مصرفی باشد اما اکنون بیشتر یارانه ها به صورت نقدی دریافت می شود در حالی که استفاده از کالابرگ الکترونیک هم به نفع خود مردم و هم اقتصاد تمام می شود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: البته خیلی از یارانه بگیران چون از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند، معمولا یارانه ای را که می گیرند آن را به اجاره خانه یا مصارف اولیه و ضروری اختصاص می دهند و کمتر از کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار استفاده می کنند. هر چند یارانه بگیران مختار به دریافت یارانه از ۲ طریق نقدی و استفاده از کالابرگ می باشند اما آنگونه که مشخص است چون خیلی ها روی یارانه نقدی حساب باز کرده اند، بنابراین راضی به دریافت یارانه نقدی بوده در حالی که چنانچه آنها به جای دریافت یارانه نقدی از کالابرگ استفاده کنند این رویکرد می تواند تاثیر بسزایی بر مهار رشد تورم به جای گذارد.

خیلی ها وام قرض الحسنه گرفته و یارانه آنها در گرو چنین وامی است یا اینکه آن را به اجاره بهاء اختصاص می دهند در چنین شرایطی سخت است که یارانه نقدی قطع شود و همه یارانه بگیران ملزم به دریافت استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی یارانه ای شوند

دولت تصمیم گیرنده و مجری افزایش رقم یارانه ها

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: در بحث پرداخت یارانه یا اضافه شدن آن موضوعاتی مطرح است که مجلس به دولت اجازه داده دهک های پایین درآمدی جامعه از یک رفاه نسبی برخوردار شوند، بنابراین ارایه بسته های معیشتی و کمک رفاهی به هر شکل ممکن و البته با برنامه ریزی و درایت چون افزایش مبلغی به یارانه آنها می تواند کمک حال این قشر شود. البته اجرای این موضوع به تصمیم گیری دولت بر می گردد و بی تردید دولت چنانچه شرایط را مساعد ببیند یاریگر قشر کم درآمد و ضعیف جامعه در این زمینه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم در دریافت یارانه به دلیل گرفتاری های زندگی و مشکلات اقتصادی که دارند اغلب طرفدار دریافت نقدی آن هستند، افزود: بخش عمده ای از یارانه بگیران بخصوص دهک پایین درآمدی جامعه این پول را به زخم های زندگی می زنند. به طور مثال خیلی ها وام قرض الحسنه گرفته و یارانه آنها در گرو چنین وامی است یا اینکه آن را به اجاره بهاء اختصاص می دهند در چنین شرایطی سخت است که یارانه نقدی قطع شود و همه یارانه بگیران ملزم به دریافت استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی یارانه ای شوند.

بنا به این گزارش، آنطور که معلوم است بناست که رقم یارانه نقدی در سالجاری برای ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند. البته آمارهای متفاوتی از چگونگی استفاده مردم از یارانه چه بصورت نقد و چه کالابرگ الکترونیکی مطرح است اما با توجه به مزیای استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی وزارت کار، سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد تصمیم گرفتند طرح افزایش یارانه نقدی ۱۴۰۲ را از طریق کالابرگ الکترونیک اجرا کنند.

به طور مثال چنانچه فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد. گفتنی است؛ تمام افراد مشمول دریافت یارانه می‌توانند اپلیکیشن "شما" را نصب کنند و از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، اما قرار است تنها رقم اعتبار ۵ دهک پایین جامعه افزایش پیدا کند. علاوه بر این استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است و درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، یارانه بگیران همانند قبل می‌توانند به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، خود را برداشت کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: