پایگاه خبری خانه فوتبال:

جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف می شوند. جاماندگان سهام عدالت آمار به نسبت بالایی دارند. جاماندگان سهام عدالت می توانند به زودی اقدام به ثبت نام کنند. جاماندگان سهام عدالت با ابهامات زیادی مواجه هستند. جزئیات جدید جاماندگان سهام عدالت را بخوانید.

آغاز ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

وزیر اقتصاد که اواخر سال گذشته از تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان خبر داده بود، در آخرین اظهار نظرهای خود ضمن تشریح چرایی به نتیجه نرسیدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان ابراز امیدواری کرد که این موضوع در سال جاری اجرایی شود.

ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 1401 بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان حدود سه سالی می‌شود که داغ است و هر چند به مراحل پایانی خود نیز نزدیک شد، اما در نهایت در پیچ و خم موانع جا ماند. بر این اساس سال قبل سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شدند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیسیتی و همچنین سه دهک نخست ایثارگران این سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تشکیل می دادند.

اما آنچه که در تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از اهمیت زیادی برخوردار است، پرتفویی است که باید برای این افراد در نظر گرفته شود. از آنجایی که مقرر شد باید به هر جامانده ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص داده شود، نیاز به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که باید از سهام دولت در شرکت‌های مختلف تامین شود.ده شود. در این تصویب‌نامه اسامی شرکت‌هایی که قرار بود سهام ان‌ها به جاماندگان تخصیص داده شود نیز مشخص شد که شامل بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس می‌شد.

اما اواخر دی ماه سال ۱۴۰۱ بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی به ایسنا اعلام کرد: در واگذاری سهام عدالت به جاماندگان طور کلی دو ایراد وجود داشت، نخست آنکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید به صورت غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه به صورت مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی درحال پیگیری است، امیدواریم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

در حالی که سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در نیمه دوم اسفند سال گذشته اعلام کرد که با مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، هموطنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که فاقد سهام عدالت بودند (حدود ۳.۵ میلیون نفر) در روزهای آتی مالک سهام عدالت خواهند شد"، در روزهای پایانی سال مذکور شاهد منتفی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بودیم.

موضوعی که خاندوزی در نخستین اظهارنظر خود در سال جاری به آن اشاره کرد و گفت: در خصوص سهام عدالت ما  مصوبه هیات دولت را برای سه و نیم نفر از اعضای تحت پوشش نهادهای حمایتی گرفتیم، در آذرماه هیات مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد که ما مجدد در انتهای سال در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد و برای بار دوم که به هیات دولت ارجاع دادیم که دولت آن را با جزئیات تایید کند متاسفانه از آنجایی که برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام تا انتهای سال بلاتکلیف ماند.

مجلس پیگیر اعطای سهام عدالت به جاماندگان است

اعطای سهام عدالت به جاماندگانی که در بودجه امسال نیز در خصوص آن تاکید شده و  آقای شهبازی نماینده مجلس در رابطه با آن گفت: مجلس نیز از قبل پیگیر اعطای سهام عدالت به جاماندگان بود و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پیش بینی شده است و در کل مجلس پیگیر و به دنبال اعطای سهام عدالت به جاماندگان است و بسیار تاکید دارد که این انتقال سهام امسال انجام گیرد.

اما جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

پیش از این خانم راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت اعلام کرده بود: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیئت دولت تصویب کرد، شرایط فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان، موضوعی که با توجه به در برگیری آن  بسیاری از افراد را چشم انتظار تحقق وعده ها در خصوص نهایی شدن انتقال این سهام نگه داشته است،  اعطای سهامی که به گفته وزیر اقتصاد در بودجه امسال نیز  همانند سال گذشته پیش بینی شده است؛ حالا باید منتظر ماند و دید که سرانجام طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان، امسال به نتیجه خواهد رسید یا مانند سال گذشته بی ثمر خواهد ماند؟/باشگاه خبرنگاران جوان

سامانه و سایت جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۲

با توجه اینکه برای بسیاری از افراد متقاضی دریافت سهام عدالت، سوال پیش آمده که جامانده ها به کجا مراجعه کنند، شرکت سپرده گذاری مرکزی، با در نظر گرفتن شرایط لازم برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت 1402، سعی بر این داشته تا جهت تسهیل در انجام فرآیند ثبت نام جامانده ها سهام عدالت، برای افراد متقاضی این دوره از ثبت نام جدید سهام عدالت، روش غیر حضوری یا همان اینترنتی را در نظر بگیرد.

افرادی که قصد مشاهده صوتحساب سهام عدالت را دارند، می توانند، از طریق سایت panel.sahamedalat.ir، به صورت الکترونیکی، اقدام نمایند.

حال، با توجه به اینکه تا کنون، برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۲، از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، آدرس سامانه و سایت جاماندگان سهام عدالت، اعلام نشده است، پیش بینی می شود، ثبت نام جامانده ها سهام عدالت 1402، از طریق سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir، انجام شود.

به محض اعلام رسمی آدرس سامانه و سایت جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۲، لینک آن، در این بخش از متن مقاله، قرار داده می شود.

افرادی که قصد مشاهده ارزش سهام عدالت خود را دارند، می توانند، از طریق ورود به سامانه سهام عدالت، به آدرس samanese.ir، با استفاده از کد ملی خود، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه ورود به سامانه سهام عدالت، به لینک زیر مراجعه نمایید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: