پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه کفن و دفن. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

یارانه جدید به صورت وام برای از مهریه تا قبر و کفن و دفن

در ماه‌های اخیر گرانی تا آنجایی پیش رفته که تقریبا مرحله‌ای در زندگی نمانده که بتوان بدون وام و قرض از پس هزینه‌های آن برآمد و حالا برای همه چیز وام تعریف شده است از تولد تا مرگ!

وام فرزندآوری، وام ناباروری، وام سربازی، وام خرید یا اجاره مسکن، وام خرید کالا، وام ازدواج، وام طلاق، وام بازنشستگی و حتی وام خرید قبر از انواع وام‌هایی هستند که هر بار با شرایطی جدیدی، قانونی یا غیرقانونی، ارائه می‌شود.

در این میان وام طلاق یا مهریه و یارانه نقدی برای کفن‌ و دفن را شاید کمتر شنیده باشید. راه‌هایی برای پرداخت اقساط مهریه یا هزینه‌های کفن و دفن که کمتر افرادی مشمول آن می‌شوند و مبلغ آن هم اندک است.

بر اساس تبصره ۱۶ بند «ج» لایحه بودجه، مبلغی برای پرداخت وام قرض الحسنه دیه زندانیان نیازمند، زنان زندانی و زندانیان بدهکار مهریه در نظر گرفته شده است. این وام با معرفی ستاد دیه کشور پرداخت می‌شود.

علی مهربان، قائم مقام و مسئول امور مالی ستاد دیه کشور، در گفتگویی در این باره عنوان می‌کند: همانطور که در سال‌های گذشته برای مهریه تسهیلات بانک فراهم شده بود امسال هم با توجه به قانون بودجه مبلغ پنج هزار میلیارد تومان به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد.

آنطور که مهربان توصیح می‌دهد محدودیت سقف پرداخت وام به زندانیان وابسته به میزان حکم مجرم است و برای استان‌های مختلف هم هیچ فرقی ندارد اما اولین و مهم‌ترین شرط پرداخت این است که فرد به خاطر مهریه به زندان افتاده باشد.

او تاکید می‌کند: قدرالسهم استان‌ها به طور مساوی تقسیم می‌شود و در چهار بانک عامل ملی، ملت، صادرات و تجارت با معرفی مددجویان از سوی ما، توزیع می‌شود.

شرایط پرداخت وام یارانه ای چیست؟

سیداسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور نیز در ادامه درباره شرایط پرداخت این وام به تجارت‌نیوز، توضیح می‌دهد. به گفته او دولت مستقیم پول را در اختیار ستاد دیه قرار نمی‌دهد بلکه آن را در اختیار دادگستری قرار می‌دهد و فقط با معرفی ستاد دیه پرداخت می‌شود.

جولایی ادامه می‌دهد: مهریه جز اولویت‌های پرداخت ما نیست و سعی داریم افرادی مورد مساعدت قرار دهیم که ناخواسته به زندان افتاده‌اند نه کسانی که با صحت کامل عقل و اراده تعهدی را پذیرفته و حالا از ایفای آن عاجز شده.

او می‌افزاید: بنابراین زندانیان مهریه در اولویت ما نیستند مگر زمانی که مشخص شود شخصی واقعا ناتوان مالی است و مهریه معقولی تعیین کرده مثلا سه یا پنج سکه، اما با این حال توان پرداخت یک سکه را هم ندارد.

این مسئول درباره شکل پرداخت این وام نیز توضیح می‌دهد: با توجه به اقساطی که برای فرد تعیین شده اگر توانایی پرداخت قسط را نداشته باشد، ستاد دیه به او کمک می‌کند به این صورت که به بانک معرفی می‌شود و مبلغی بدون سود با اقساط خرد به او داده می‌شود.

به گفته او فرقی ندارد مهریه چقدر باشد، بعد از تایید دادخواست ناتوانی در پرداخت، ستاد نهایتا یک تا دو سکه را می‌تواند پرداخت کند تا قسط اولیه پرداخت شود و فرد فقط بتواند از زندان آزاد شود.

قبر ۲۰ میلیونی و یارانه دو میلیونی!

ناتوانی در خرید قبر هم موضوع دیگری است که اخیرا روزنامه همشهری درباره آن گزارشی تهیه کرده است.

این که عده‌ای حتی با مرگ هم نمی‌توانند از قسط، وام و بدهی راحت شوند و برای خرید قبر هم کارشان به قسط و وام کشیده است. آن هم در حالی که گزارش‌ها می‌گوید برخی دیگر به راحتی تا ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید قبر هزینه می‌کنند!

با این حال بر اساس تعرفه‌های مصوب شورای شهر تهران بیشترین قیمت قبر باید بیست میلیون تومان و کمترین آن رایگان باشد. البته قبرهای رایگان نیز با محدودیت مواجه است و به بیش از ۱۵ هزار قبر نمی‌رسد.

چند سالی است که سنگ‌های ایرانی جای سنگ قبرهای ارزان چینی را گرفتند و با ممنوعیت واردات این سنگ‌ها، یک کفن و دفن دست‌کم چندمیلیون تومانی برای خانواده آب می‌خورد.

در چنین وضعیتی تنها کمکی که خانوارها در این شرایط می‌توانند دریافت کنند کمک هزینه کفن و دفن سازمان تامین اجتماعی است.

براساس بند ۱۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که برای تامین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده، در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، به بازماندگان وی پرداخت می‌شود. این وام معادل ( دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان) است.

مدارکی که برای دریافت هزینه کفن و دفن لازم است نیز دفترچه درمانی متوفی،گواهی فوت بیمه شده، مستندات و مدارک مربوط به کفن و دفن (فاکتور و …) است. 

یارانه

واریز یارانه 1 میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی برای 3 دهک درآمدی

جزئیات واریز یارانه و کمک هزینه معیشت مددجویان اعلام شد. خانوارهای مددجو علاوه بر پرداخت کمک‌معیشت و یارانه ماهانه، در زمینه‌های مسکن، اشتغال، درمان، جهیزیه، کمک به تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و وام کارگشایی نیز خدمت دریافت می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره) البرز گفت: در سال گذشته ۲۲۱ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان کمک معیشتی به حساب بیش از ۲۷ هزار خانوار مورد حمایت البرزی واریز شد.

شاپور قاسمی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره) البرز با اشاره به اینکه مددجویان تحت حمایت این نهاد بر اساس تعداد نفرات خانوار کمک‌هزینه معیشت دریافت می‌کنند، گفت: خانوارهای مددجو یک نفره ۴۲۰ هزار تومان، دونفره ۶۰۰ هزار تومان، سه‌نفره ۸۴۰ تومان، خانوارهای چهارنفره یک میلیون ۸۰ هزار تومان و خانوارهای پنج‌نفره، یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان کمک‌معیشت دریافت می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: خانوارهای مددجو علاوه بر پرداخت کمک‌معیشت و یارانه ماهانه، در زمینه‌های مسکن، اشتغال، درمان، جهیزیه، کمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان و وام کارگشایی نیز خدمت دریافت می‌کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه کمک هزینه معیشت به منظور رفع بخشی از مشکلات اساسی مددجویان و به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، گفت: به طور میانگین، هر ماه، ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک معیشت به مددجویان البرزی پرداخت می‌شود.

او گفت: خیرین می‌توانند با هماهنگی این نهاد در طرح‌های مشارکتی از طریق دفاتر ۱۳ گانه کمیته امداد، بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری، اسکن کد QR (درگاه پرداخت الکترونیکی) شرکت کنند.

یارانه این خانوارها دوبله شد

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان گفت: مستمری ناچیز مددجویان کمیته امداد پاسخگوی حجم مشکلات این خانوارها نیست و انتظار داریم مجموعه‌های صنعتی و معدنی استان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود پای کار بیایند.

ناصر عسکری‌نژاد با بیان اینکه در استان کرمان 284 هزار نفر و 118 هزار خانوار را زیرپوشش کمیته امداد داریم که در این حوزه رتبه سوم را در کشور داریم، اظهار داشت: این تعداد خانوار مددجوی کمیته امداد در استانی است که استان غنی از نظر صنعت، معدن و کشاورزی است بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بعضی از مجموعه‌های صنعتی و معدنی استان کمک‌هایی به ما می‌کنند اما این میزان کمک‌ها پاسخگوی حجم عظیم مراجعه‌کنندگان نیست، ادامه داد: فقط کمک به مددجویان ما مطرح نیستند؛ خیلی‌ها هستند که مددجوی ما نیستند و پشت نوبت هستند اما مشکلاتی دارند که ما نمی‌توانیم به آنها خدمتی ارائه کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با اشاره به اینکه مجموعه‌های صنعتی و معدنی استان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود باید بیشتر پای کار بیایند، افزود: برخی از مددجویان ما محدودیت‌هایی چون بیماری دارند و نمی‌توانند در حوزه اشتغال ورود کنند و کمک ما به آنها در حد همان کمک معیشتی کمیته امداد است.

وی با بیان اینکه حداقل مستمری مددجویان ما از حدود 500 هزار تومان آغاز می‌شود و تا یک میلیون و 720 هزار تومان که حداکثر آن برای خانواده‌های پنج نفر و پنج نفر به بالا است، می‌رسد، گفت: این عدد، مبلغ ناچیزی است که البته امسال افزایش پیدا می‌کند اما با وجود افزایش هم مبلغ کمی است.

عسکری‌نژاد بیان کرد: در کنار آن یارانه خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد، نسبت به سایر خانوارها دو برابر است اما باز هم پاسخگوی مشکلاتی نیست که این خانوارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 22 هزار فرزند یتیم و محسنین نیز در استان کرمان داریم که از این تعداد 9 هزار نفر آنها یتیم و 13 هزار نفر محسنین هستند که توسط 67 هزار حامی حمایت می‌شوند، افزود: البته بنا داریم که حمایت از این کودکان تقویت شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با اشاره به دیگر خدمات ارائه شده به این خانواده‌ها گفت: در کنار آن خدمات فرهنگی هم به این خانواده‌ها ارائه شده و هزینه تحصیل فرزندان آنها پرداخت می‌شود؛ در حوزه خدمات درمانی نیز کمک‌هایی به آنها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه عمران و مسکن 3 هزار و 411 مورد احداث مسکن برای این خانوارها در سال قبل داشتیم و بیش از 2 هزار و 500 مورد تعمیر مسکن مددجویان انجام شده است، افزود: اعتبار بالایی در این حوزه هزینه شده است.

عسکری‌نژاد با اشاره به خدمات ارائه شده در مناطق محروم استان کرمان، بیان کرد: در مناطق محروم استان به صورت ویژه در بین مردم هستیم و سعی کردیم مشکلاتشان را از نزدیک لمس کنیم؛ در مناطق محروم 20 درصد اعتبار و خدمات بیشتر به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه سال قبل بیش از نیمی از اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است، گفت: در استان کرمان نیز بیش از هزار و 100 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات بانکی به با سود 5 درصد داشتیم که حاصل آن ایجاد بیش از 20 هزار فرصت شغلی پایدار بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با اشاره به اینکه کمیته امداد برای مجموعه مددجویان خود برنامه دارد، افزود: تفاوت اشتغال و تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد با دیگر اشتغال‌ها این است که ما از ابتدا به این خانواده‌ها آموزش داده، برای آنها مدرک فنی و حرفه‌ای گرفته و بعد از آن تسهیلات اشتغالزایی در اختیار آنها گذاشته می‌شود؛ البته پس از آن هم بر کار آنها نظارت داریم.

وی به روش‌های پرداخت زکات فطریه در استان کرمان اشاره کرد و گفت: مردم مؤمن استان کرمان می‌توانند به‌صورت مجازی و حضوری زکات فطریه خود را پرداخت کرده با شماره‌گیری کد دستوری *8877*034# از طریق گوشی تلفن همراه خود زکات فطره خود را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: