پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت مرغ گران شد.قیمت مرغ در شب های نزدیک به عید نوروز افزایش شد. قیمت مرغ مردم را گیج کرده است . قیمت مرغ در هفته های پیش همواره در نوسان بود. آخرین اخبار درباره قیمت مرغ را با هم در خانه فوتبال می خوانیم.

قیمت مرغ بالای 100 هزار تومان می‌رود

نایب رئیس مجلس درباره تذکر نماینده مردم اراک در مجلس پیرامون وضعیت عرضه مرغ در بازار به کمیسیون های کشاورزی و اقتصادی ماموریت داد تا با برگزاری جلساتی وضعیت عرضه مرغ و نان در بازار را تعیین تکلیف کنند.

 به نقل از تسنیم، محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه) قوه مقننه در تذکر شفاهی، گفت: متاسفانه گوشت مرغ در شهرها کمیاب شده یا با قیمت های بسیار بالا عرضه می شود که می‌طلبد وزارت جهاد کشاورزی تکلیف این موضوع را روشن کند.

وی افزود: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گذشته رئیس سازمان دامپزشکی کشور بوده است اگر واقعا برنامه ای برای اداره این وزارتخانه دارد هرچه سریع تر تکلیف نحوه عرضه مرغ را روشن کند.

نماینده اراک در مجلس ادامه داد:متاسفانه امروز مرغ از سفره مردم پریده است و شرایط اقتصادی آن ها به ویژه در تامین کالاهای اساسی بسیار بد است و این در حالی است که مرغ مربوط به سفره افراد محروم و طبقه متوسط است و اگر قرار باشد از سفره آن ها بپرد چه کالایی را به جای آن جایگزین کرد.

آصفری ضمن تاکید بر اینکه دولت باید به این موضوع ورود پیدا کند با اشاره به بازدیدهای میدانی خود درهفته سرکشی به حوزه انتخابیه از بازار، خاطرنشان کرد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریع تر تکلیف عرضه مرغ که روز به روز قیمت آن بالاتر می رود و حتی صحبت هایی در مورد افزایش قیمت احتمالی آن تا بالای 100 هزار تومان نیز شنیده می شود را روشن کند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده اراک بیان کرد:مردم در این زمینه مراجعاتی نیز به ما داشتند بنابراین از رئیس کمیسیون کشاورزی درخواست می کنیم که در رابطه با این موضوع جلسه ای برگزار کرده و تعیین تکلیف کند.

نایب رئیس مجلس از کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خواست که در رابطه با وضعیت صف‌های نان نیز جلسه‌ای تشکیل داده و این موضوع را نیز به سرعت تعیین تکلیف کنند.

قیمت مرغ دوباره افزایش یافت

قیمت مرغ با وجود تعیین نرخ مصوب در شورای قیمت‌گذاری، مجددا گران شده است. وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که اگر مرغداران این قیمت را رعایت نکنند دولت از ترکیه مرغ وارد می‌کند اما گزارش های چندروز گذشته از بازار نشان دهنده آن است که قیمت‌ها همچنان بالاتر از نرخ مصوب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی‌رغم تعیین قیمت برای مرغ، قیمت مراغ افزایش یافته و آنگونه که همشهری گزارش داده مرغ در برخی از فروشگاه‌ها نایاب شده و قیمت آن تا ۹۸ و ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

این رقم در حالی است که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در جلسه روز ۱۰ اردیبهشت امسال، نرخ مرغ را کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین ‌و اعلام کرده بود همه باید از این نرخ دستوری تبعیت کنند. اما بازار برای بار چندم نشان داد که از قیمت‌های دستوری تبعیت نمی‌کند و نتیجه این قیمت‌گذاری نایاب شدن محصول است.

پیش از این مرغداران بارها درباره کمبود مرغ و احتمال افزایش قیمت آن هشدار داده بودند و حالا به نظر می‌رسد که این هشدارها رنگ واقعیت به خود گرفته است.

قیمت مرغ / دولت از ترکیه مرغ وارد ‌می‌کند

اما راهکار دولت برای اصلاح و کنترل قیمت مرغ چیست؟ سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که اگر فروشندگان نرخ مصوب را رعایت نکنند، دولت از ترکیه مرغ وارد خواهد کرد.

اما گزارش‌های میدانی از مرغ‌فروشی‌های برخی مناطق پایتخت، نشان می‌دهد که این تهدیدات هیچ تغییری در روند بازار نداشته است. فارس در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر هر کیلو مرغ ۹۳ هزار تومان در سایز کوچک و ۹۶ هزار تومان در سایز بزرگ‌تر عرضه می‌شود، البته بازار قاعده و قانونی ندارد و تقریبا قیمت‌ها خودسرانه است و نظارتی بر بازار حداقل به صورت بازدارنده وجود ندارد.

در این بازار برخی فروشندگان، تابلو فروش مرغ دولتی با قیمت کیلویی‌ ۷۳ هزار تومان نصب کرده‌اند، اما اعلام می‌کنند مرغ برای عرضه ‌ندارند.

علت افزایش قیمت مرغ

حدود یک ماه پیش بود که قیمت مرغ در بازار به شدت افزایش یافت و با همین قیمت‌های امروزِ بازار عرضه می شد، همان زمان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌ها ‌اذعان داشتند که عرضه مرغ در بازار کم و همین عاملی برای رشد قیمت شده است اما اکنون سرپرست وزارت  جهاد کشاورزی معتقد است که تولید بهتر شده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

آقا میری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تقصیر را گردن انجمن جوجه یک روزه انداخته و گفته بر اساس توافقی که با این انجمن داشتیم، قرار بود قیمت جوجه یک روزه  ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان باشد اما آنها به این توافق عمل نکردند و از فردای آن روز قیمت را به ۳۲ هزار تومان برای هر قطعه جوجه افزایش دادند.

افزایش تدریجی قیمت مرغ از اواخر فروردین ماه امسال آغاز شد و بازار فعلی این محصول اساسی هم قیمت بالاتری از نرخ مصوب را تجربه ...

قیمت مرغ / مرغ در این استان ها نایاب شد

قیمت مرغ

قیمت مرغ / برنامه 5 گانه جهاد کشاورزی برای ثبات بازار مرغ

افزایش تدریجی قیمت مرغ از اواخر فروردین ماه امسال آغاز شد و بازار فعلی این محصول اساسی هم قیمت بالاتری از نرخ مصوب را تجربه می‌کند. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تداوم این گرانی از جمله اصلاح نرخ مصوب مرغ از 63 هزار به 73 هزار تومان اتخاذ شد اما نتوانست جلوی افزایش قیمت را بگیرد. وزارت جهاد کشاورزی به علت بالا رفتن قیمت نهاد‌ه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید و براساس تعهدی که به تولیدکنندگان مرغ و طیور برای جلوگیری از متضرر شدن آنها و ایجاد انگیزه در مرغداران با رعایت حقوق مصرف‌کننده داده بود، قیمت مصوب مرغ را به 73 هزار تومان افزایش داد، اما بر‌اساس رصد میدانی قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی به 90 هزار تا 100 هزار تومان رسیده و قطعه مرغ هم به قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسد. در بعضی از مناطق مرغ به نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی یکی از عوامل اصلی نابسامانی در بازار بالا رفتن قیمت جوجه یک‌روزه و گرانفروشی برخی از مجتمع‌های تولیدی و عرضه‌کننده جوجه یک‌روزه هستند که قیمت مرغ را هم گران کرده است. گرانی جوجه یک‌روزه هم در پی عدم تولید جوجه توسط برخی از تولیدکنندگان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که بازار مرغ را در سال 1402 با چالش کمبود عرضه مواجه کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی نیز برای مقابله با گرانفروشی اقدام به انجام بازرسی‌ و تشکیل پرونده در سطح کشور در خصوص گرانفروشی جوجه یک‌روزه کرده است و متخلفان مجبور به پرداخت جرایم میلیاردی در استان‌های مختلف شده‌اند.

وزارت جهاد کشاورزی اقدامات فوق را در راستای حمایت از مرغداران و تولیدکنندگان انجام داده است و ضمن برخورد با واحد‌های جوجه‌کشی که اقدام به گرانفروشی کرده‌اند، وجه عودت‌شده را به نفع مرغداران مسترد می‌کند.

این وزارتخانه علاوه بر تشدید نظارت بر واحدهای تولیدکننده جوجه یک‌روزه، اقدام به تعیین نرخ مصوب جوجه یک‌روزه با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان نهاده اصلی تولید گوشت مرغ، صدور مجوز واردات جوجه یک‌‌روزه برای جبران کمبود بازار و نظارت و بازرسی مستمر بر زنجیره تولید و عرضه جوجه یک‌روزه و مرغ هم کرده است. اگرچه تولیدکنندگان در فروردین و اردیبهشت ماه مبادرت به افزایش جوجه‌ریزی کرده‌اند، اما همچنان جوجه یک‌روزه با نرخ‌های 25 هزار تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد. تولید جوجه در اردیبهشت ۱۱۵ میلیون قطعه برآورد می‌شود که با پیش‌بینی‌های انجام‌شده این عدد در خرداد به ۱۲۰ میلیون قطعه خواهد رسید، اما بازار تاکنون به این افزایش جوجه‌ریزی توجهی نداشته است.

تولیدکنندگان از ابتدای سال‌جاری به کمبود نهاده طیور در بازار معترض بودند. وزارت جهاد کشاورزی هم با اختصاص نهاده طیور که در حدود 70 درصد از هزینه تمام شده تولید مرغ را تشکیل می‌دهد و جبران عقب‌ماندگی در ماه‌های اخیر، کمبود آنها را پوشش داده است. بنابراین شرکت‌های عرضه کننده در صورت گرانفروشی، متخلف محسوب شده و بر‌اساس قانون جدید تعزیرات جریمه می‌شوند.

تولیدکنندگان مرغ‌ گوشتی در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب می‌توانند مراتب را به همراه فاکتور خرید، برای بررسی و رسیدگی، به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارائه کنند. علاوه بر اقدامات دولتی در نشست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه برای ایجاد تعادل در قیمت این نهاده مهم تولید، مقرر شده است انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، هر قطعه جوجه را با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه و ضمناً ظرفیت تولید جوجه را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کند و در عین حال بر‌اساس تعهدات، نظارت مؤثر بر مزارع مرغ مادر و عوامل فروش آنها برای رعایت قیمت مصوب مورد توافق داشته باشد. از سوی دیگر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز متعهد شده، بر‌اساس عملکرد شش ماه گذشته، توزیع استانی را انجام دهد. بازار مرغ در حالی چنین شرایط پرنوسانی را سپری می‌کند که ظرفیت تولید بیش از 3 میلیون تن در این محصول وجود دارد و نیاز سالانه 2.2 میلیون تن است که اگر به‌درستی مدیریت شود کشور می‌تواند قیمت مرغ را به نرخ مصوب برساند و همانند سال‌های گذشته صادرات هم داشته باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: