پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام ودیعه پرداخت می شود. برخورد جدی با بانک های که وام ودیعه پرداخت نکنند. پرداخت وام ودیعه ادامه دارد. وام ودیعه شرایط جدیدی دارد. وام ودیعه از سود کارمزد مناسبی برخوردار است.

وام ودیعه مسکن امسال هم پرداخت می‌شود؟

بازار اجاره مسکن در حالی آشفته و حال و روز خوشی ندارد که وزیر اقتصاد از پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به مستأجران خبر می‌دهد.

 بازار اجاره مسکن در استان کردستان نیز همانند سایر نقاط کشور در این شرایط اقتصادی حال و روز خوشی نداشته و در سایه نبود نظارت متولیان امر، روز به روز قیمت‌ها در حال افزایش است، این وضعیت بسیاری از خانوارهای مستأجر را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

موجران کردستانی از یک سو قیمت اجاره‌ها را به صورت دلخواه تعیین و افزایش داده و مستأجران نیز از سوی دیگر ناتوان در پرداخت اجاره بهاهای سرسام‌آور و عجیب! به طوری‌که بخش زیادی از مردم شهرنشین به خاطر عدم توانایی مالی به مناطق حاشیه‌نشین و روستاها روی آورده‌اند. برخی از زوج‌های جوان نیز خانه پدری مانده‌اند.

در این‌روزها که هنوز فصل جابه‌جایی مستأجران در کشور و استان کردستان آغاز نشده، افزایش عجیب اجاره بهاء توسط موجران، سبب شده تا نگرانی مستأجران دو چندان شود. اخیراً مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هرسال تا سقف 25 درصد در تهران و 20 درصد در شهرهای سراسر کشور مورد تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار گرفت و سران سه قوه تأکید کرده که سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود اما صاحبان خانه گوششان به قانون بدهکار نیست و هزینه‌های زندگی خود را بر دوش مستأجرانشان می‌اندازند.

در چند سال اخیر دولت باهدف کمک به مستأجران، پرداخت تسهیلات اجاره مسکن در نظر گرفته اما امسال تاکنون خبری نشده و میزان تسهیلات قبلی نیز همزمان با افزایش اجاره بهاء و با توجه به شرایط اقتصادی و تورم افزایش نیافته و به نوعی پاسخ‌گوی نیازها نیست. خبرنگار تسنیم در سنندج این مطالبه مردمی را از وزیر اقتصاد پیگیری کرده است.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که چرا برخلاف سال قبل  تسهیلات اجاره مسکن امسال با وجود تورم سنگین در بازار ملک در دولت تصویب نشد؟ آیا برنامه‌ای در این ارتباط دارید؟ اظهار داشت: بله، تسهیلات خاصی در نظر می‌گیریم.

سید‌احسان خاندوزی‌ در پاسخ به این سؤال که میزان تسهیلات امسال چقدر است؟ افزود: باید این سؤال را از وزیر راه بپرسید چرا که به آنان مربوط است اما وام مسکن در نظر می‌گیریم.

«سید جواد سادات» مشاور وزیر راه نیز اخیرا در این ارتباط اظهار کرده که به بانک مرکزی پییشنهاد داده‌ایم با استفاده از یک ابزار مالی به موازات وام ودیعه مسکن به اجاره‌نشین‌ها کمک کنیم. امیدواریم این پیشنهاد به زودی در شورای پول و اعتبار مصوب شود. بر این اساس به مستأجرانی که سال گذشته تسهیلات را دریافت کرده‌اند کمک خواهد شد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که افزایش اجاره بهای مسکن تنها منحصر به مناطق بالا شهر نیست و در مناطق میانی و حاشیه‌ای و نواحی منفصل شهری از جمله نایسر و ننله سنندج هم این افزایش اجاره بهای مسکن رخ داده و با محلات مرفه‌نشین نیز تفاوت آنچنانی نداشته و گاها برابری نیز می‌کند! بسیاری از مستأجران نیز علی‌رغم اینکه میزان کمک ودیعه مسکن پاسخ‌گوی اجاره‌ها نیست اما همچنان دلخوش به این تسهیلات برای ادامه زندگی هستند./ تسنیم

پرداخت وام ودیعه 35 میلیونی برای مستاجران

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، از افزایش وام‌های «ودیعه مسکن»، «تحصیلی» و «ضروری» دانشجویان همزمان با آغاز ترم پاییز امسال خبر داد: در مورد خوابگاه‌ها نیز گفت: نام‌نویسی متقاضیان از چهارم اردیبهشت آغاز شده و تاکنون بیش از ۹ هزار نفر برای این منظور در سامانه صندوق رفاه ثبت درخواست کرده‌اند.

مسعود گنجی اظهار داشت: دانشگاه‌ها با توجه به نیاز دانشجویان خوابگاه در اختیار آنها قرار می دهد. اولویت برای خانم‌های دانشجو است و البته به آقایانی که تقاضا داده باشند، با توجه به امکانات دانشگاه‌ها خوابگاه داده می شود.

چهار سطح خوابگاهی / اجاره‌بها از ۶۷ تا ۱۶۳ هزار تومان متغیر است

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در مورد وضعیت خوابگاه ها و اجاره‌بهای آنها توضیح داد: خوابگاه های دانشگاه های دولتی در چهار سطح هستند؛ البته چندان تفاوتی از نظر قیمت و امکانات داخلی ندارند و بر اساس مواردی مانند نزدیکی به مترو و وسایل حمل و نقل عمومی، دسترسی به امکانات شهری و دوری یا نزدیکی به دانشگاه سطح‌بندی می‌ شوند.

وی در مورد اجاره‌بهای این خوابگاه ها نیز گفت: حداقل اجاره‌بهای خوابگاه ها ماهانه ۶۷ هزار تومان و حداکثر آن ۱۶۳ هزار تومان است؛ اجاره ماهانه خوابگاه های سطح یک و دو ۱۶۳ هزار نفر و خوابگاه های سطح سه و چهار نیز ۶۷ هزار تومان است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۲۴ هزار نفر در خوابگاه های ملکی، حدود ۳۴ هزار نفر در خوابگاه های استیجاری و حدود ۱۶ هزار نفر هم در خوابگاه های خودگردان دانشگاه ها مستقر هستند.

گنجی یادآور شد: صندوق رفاه دانشجویان، برای ودیعه اجاره خوابگاه های استیجاری به دانشگاه ها کمک می کند و خوابگاه های خودگردان، خوابگاه هایی است که دانشگاه ها اجاره می کنند، هزینه آن را از خود دانشجویان دریافت می کنند و صندوق رفاه به دانشگاه ها بابت آن کمکی نمی کند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: بخشنامه ای را ابلاغ کرده ایم که دانشجویان واجد شرایط و متقاضی خوابگاه برای ترم جدید با ورود به سامانه صندوق درخواست خود را ثبت کنند. ثبت نام از روز چهارم اردیبهشت ماه آغاز شده است.

وام ودیعه / جزئیات افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی

گنجی درباره افزایش وام دانشجویی گفت: وام‌های دانشجویی شامل وام تحصیلی، شهریه، ضروری و ودیعه مسکن توسط صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان تعلق می‌گیرد که امیدواریم امسال رشد خوبی را در زمینه وام تحصیلی داشته باشیم و اهتمام صندوق این است که شهریه دانشجویان با نرخ واقعی که دانشجو پرداخت می‌کند، همخوانی داشته باشد و دانشجویان بتوانند شهریه را با وام تسویه کنند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: سالی یکبار مبلغ وام های دانشجویی افزایش می یابد. در تابستان این میزان افزایش تعیین می شود تا در ترم اول سال تحصیلی آینده که از پاییز آغاز می شود، این افزایش اعمال شود.

وی درباره درصد افزایش وام ها گفت: سعی ما بر این است که اغلب وام ها را به ویژه وام ودیعه مسکن متاهلی را افزایش دهیم. در حال رایزنی با مجلس شورای اسلامی هستیم و هر چقدر بتوانیم بودجه بگیریم، طبق همان مبلغ وام ها را افزایش خواهیم داد.

مبلغ وام ودیعه مسکن در شهرهای مختلف

گنجی گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز مشخص نشده است که برای قانون حمایت از جوانی جمعیت چه مقدار بودجه در نظر گرفته می شود، منتظر هستیم تا به محض اینکه قانون جهت اجرا ابلاغ شد و جداول آن بیرون آمد، بر اساس آن و مبلغی که در اختیار ما قرار خواهند داد، این افزایش را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه وام ودیعه مسکن فقط به متاهلان تعلق نمی‌گیرد و به هر دانشجوی متقاضی داده می شود، افزود: ودیعه مسکن متاهلی برای شهر تهران ۳۵ میلیون تومان، برای هشت شهر بزرگ یعنی مشهد، تبریز، قم، کرج، شیراز، کرمانشاه، ‌اصفهان و اهواز ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان وام پرداخت می کنیم.

بازپرداخت وام ودیعه مسکن بعد از فارغ التحصیلی

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره شرایط بازپرداخت وام ودیعه مسکن گفت: بعد از پایان تحصیلات یک فرجه ۹ ماهه به دانشجویان داده می شود که وام دریافتی را برگردانند. البته اینگونه نیست که زمان بازپرداخت وام بی حساب و کتاب باشد و مثلا دانشجویی دوره تحصیلش از حد قانونی فراتر رود و بعد از آن بخواهد وام را بازپرداخت کند.

گنجی افزود: بر اساس آیین نامه آموزشی، دانشجویان در مقاطع مختلف یک فرجه قانونی دارند که باید در آن مدت تحصیلات خود را به اتمام برسانند و فارغ التحصیل شوند. در مورد وام های دانشجویی نیز ما به این آیین نامه و فرجه تحصیلی دانشجویان استناد می کنیم./ایرنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: