پایگاه خبری خانه فوتبال:

شرایط جدید گرفتن وام مسکن .بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

کاهش نرخ سود وام مسکن | اقساط وام جدید مسکن چقدر شد؟

شورای پول و اعتبار در شرایطی چندی پیش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در کشور را یکسان و 550 میلیون تومان تصویب کرد که این رقم تا حد زیادی نگرانی خانواده ها از بابت کاهش آورده اولیه را رفع می کرد، اما دغدغه اقساط این وام را افزایش می داد. با این حال، تازه ترین خبرها حاکی از آن است که رئیس بنیاد مسکن از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از 23 به 18 درصد خبر داده است. تصمیمی که بررسی ها نشان می دهد اقساط این وام را از حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود 8 میلیون و 500 هزار تومان در مدل پرداخت ساده کاهش خواهد داد. با در نظر گرفتن مدل پلکانی بازپرداخت نیز، اقساط در سال اول به 7.3 میلیون تومان خواهد رسید. هرچند همین رقم، با رقمی که از سوی رئیس جمهور اعلام شده است که باید قسط اول وام کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد، فاصله زیادی دارد.

وام مسکن/ 2 عامل استقبال نه چندان مطلوب از نهضت ملی مسکن تاکنون

آمارها و داده ها حاکی از آن است که استقبال متقاضیان از نهضت ملی مسکن، آن طور که باید بالا نبوده است. این مسئله می تواند عوامل گوناگونی داشته باشد. با این حال، دو دلیل مهم در این راستا را می توان نام برد. اولین مورد به همراهی نامتناسب نظام بانکی با این طرح بر می گردد. آمارهای مختلف که تاکنون از رسانه ها منتشر شده، از جمله گزارش خبرگزاری فارس به نقل از موسوی فرد، کارشناس اقتصادی نشان می دهد که «بانک ها با گذشت بیش از 20 ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، به کمتر از 20 درصد از تعهدات خود در قبال این طرح عمل کرده اند.» به همین دلیل هم بود که رئیس جمهور در ششمین جلسه شورای عالی مسکن در فروردین ماه، به بانک ها هشدار جدی داد.

اما دومین مورد به توان مالی متقاضیان در برابر آورده اولیه و اقساط وام نهضت ملی مسکن بر می گردد. همان طور که پیشتر در گزارش 21 اردیبهشت ماه امسال در همین صفحه اشاره شد، احتمال این که ضرایب تعدیل جدید برای قراردادهای نهضت ملی مسکن طی امسال به حدود 7.5 تا 8 میلیون تومان برسد، وجود دارد. در نتیجه هزینه ساخت یک واحد 100 متری تا 800 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. همین مسئله یکی از ترمزهای استقبال متقاضیان این طرح در ماه های گذشته به شمار می رود. به طوری که طبق گزارش اخیر خبرگزاری ایسنا تا پایان سال گذشته، تعداد افتتاح حساب ها در طرح نهضت ملی مسکن 894 هزار نفر بوده است.

وام مسکن/ همزمانی 3 اتفاق مثبت و رشد 13 درصدی متقاضیان نهضت ملی در کمتر از 3ماه

با این همه، به نظر می رسد طی امسال و با توجه به سه تغییری که دولت در قبال این طرح در پیش گرفته است، روند استقبال از این طرح تغییر کرده است و خواهد کرد. این سه تصمیم عبارتند از: افزایش وام مسکن، تسهیلات جدید برای دهک های کم درآمد و در مورد جدید، کاهش نرخ سود وام.

1-افزایش وام مسکن: 19 اردیبهشت بانک مرکزی با افزایش وام به 550 میلیون تومان به طور ثابت برای کل کشور موافقت کرد. موضوعی که هم خوب و هم نگران کننده بود. خوب از این بابت که موجب می شد آورده اولیه متقاضیان تا حد قابل قبولی کاهش یابد. (مثلاً برای یک واحد 800 میلیون تومانی در مشهد، از حدود 400 به حدود 250 میلیون تومان). اما در عین حال به دغدغه اقساط این وام دامن می زد، چرا که بررسی ها نشان می داد با توجه به نرخ سود این وام در آن زمان که 23 درصد بود، اقساط این وام در مدل ساده، به  حدود ۱۰ میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان افزایش می یافت.

2- تسهیلات جدید برای اقشار کم درآمد:

دومین خبر خوب برای متقاضیان این طرح، تسهیلات مضاعفی بود که برای 4 دهک پایین جامعه در نظر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی، 4 خرداد اظهار کرد: دهک‌های یک تا ۴ علاوه بر تسهیلاتِ نهضت ملی مسکن، تسهیلات دیگری (تا سقف 400 میلیون تومان) با سود ۲ درصد و اقساط ۱۵ ساله دریافت می‌کنند.

3- کاهش نرخ سود تسهیلات: اما سومین و تازه ترین خبر خوبی که برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن می تواند بسیار قابل توجه باشد، کاهش نرخ سود تسهیلات از 23 به 18 درصد است. این خبر را خبرگزاری تسنیم به نقل از نیکزاد،  رئیس بنیاد مسکن داده و افزوده است: این کاهش با دستور رئیس جمهور و از طریق ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانک ها رخ خواهد داد.

تازه ترین داده ها حاکی از آن است که افتتاح حساب در طرح نهضت ملی مسکن به یک میلیون و 14 هزار نفر رسیده که حاکی از رشد 13 درصدی نسبت به انتهای سال گذشته و در کمتر از سه ماه است. همزمانی تصمیمات مثبت فوق با این روند این احتمال را تقویت می کند که در ماه های آینده، متقاضیان بیشتری ترغیب به مشارکت در این طرح شوند.

وام مسکن/ اقساط نهضت ملی برای متقاضیان عادی چقدر می شود؟

به گزارش تسنیم، دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت 20 ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود 7 میلیون و 357 هزار تومان باید پرداخت کنند. این اقساط در سال پنجم به 8 میلیون و 281 هزار تومان و در سال دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه 11 میلیون و 129 هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن 12 میلیون و 901 هزار تومان است.

وام مسکن/ یک ابهام جدید

اظهارات نیکزاد در ادامه، حاوی یک ابهام جدید است. وی درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: «تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است، به طوری که قسط اول کمتر از 40درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.» دراین زمینه با توجه به این که حداقل دریافتی کارگران،  در حدود 7 میلیون تومان است، 40 درصد این رقم در حدود 3 میلیون تومان  خواهد شد و در عین حال، اظهارات نیکزاد به نقل از رئیس جمهور با توجه به آن چه در خصوص تازه ترین تغییرات این وام گفته شد، حاوی ابهام است.

خراسان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: