پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار عجیب شده. قیمت دلار نوسانی شد. قیمت دلار به روشی جدید و در بازاری جدید اعلام می شود. قیمت دلار کاهشی شد.در هفته‌های اخیر انتظارات تورمی در حال بازی با قیمت دلار بوده است.

قیمت دلار بشدت نزولی شد / همه فروشنده شدند

براساس گزارش‌های میدانی خبرگزاری‌ها، قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند و دلار به‌عنوان شاخص این بازار در دو هفته اخیر از کانال ۵۲ هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت. مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات دیروز (یکشنبه ۲۱ خرداد) برابر ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در پایان در آستانه نزول به کانال 46 هزار تومان قرار گرفت. تلاش دلالان و سفته‌بازان برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز هم بی‌نتیجه ماند.

از سوی دیگر، قیمت هر یورو در این بازار به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته و هر درهم نیز تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان پایین آمده است که نسبت به روزهای گذشته با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده است. ریزش قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز کشور نیز ادامه دارد و هر اسکناس دلار در این مرکز برابر ۴۱ هزار ۹۸۹ تومان و نرخ هر حواله دلار نیز ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان است.

دلایل سکته قیمت دلار

بانک مرکزی از ابتدای امسال سیاست کوچک‌‌سازی بازار غیررسمی ارز را دستورکار خود قرار داد و تأمین ارز موردنیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاست. اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش کردن شدید انتظارات تورمی شده است به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.

به‌دنبال کاهش تقاضای سفته‌بازی، دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده و چشم‌انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را شروع کند.

براساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار، موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم. البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثرگذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است. خبرهای مربوط به آزاد‌سازی ارزهای ایران در عراق که پس از بروز اقتدار نظامی، سیاسی و اقتصادی کشور رخ داد، اثرات مستقیم و غیر‌مستقیمی در بازار ارز کشور داشته است.

قیمت دلار

قیمت دلار/ عبور از اخبار توافق

در حالی که بازار ارز عمدتا متأثر از تحولات بنیادی در اقتصاد و دیپلماسی فعال کشور در توسعه روابط با کشورهای مستقل ریزشی شده، برخی افراد و رسانه‌های غربگرا سعی کردند این کاهش قیمت‌ها را به برجام و مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا ارتباط دهند؛ غربگراها که همه هست و نیست خود را در جسد بی‌جان برجام می‌بینند، همچنان واقعیت را انکار می‌کنند و برای اینکه از افتضاح سیاست خارجی ملتمسانه خود در سال‌های نه‌چندان دور‌شانه خالی کنند، اصرار دارند که علت کاهش قیمت‌ها، گفت‌وگوی ایران و آمریکا و توافق موقت است! حال آنکه طی روزهای گذشته، ایران و آمریکا و افراد نزدیک به محافل تصمیم‌گیر دو طرف، هرگونه توافقی را در این زمینه تکذیب کرده‌اند.

ابتدا، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای، ادعاها و گزارش‌ها را مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و ایران به یک توافق موقت که براساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند، تکذیب کرد. پس از آن نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستورکار نیست».

علاوه‌بر این، علی واعظ، از افراد نزدیک به محافل سیاسی و تصمیم‌گیری آمریکا نیز ادعای توافق حول برجام را نادرست عنوان کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم آب پاکی را روی دست غربگرایان ریخت و طی همین روزها تحریم‌های جدیدی علیه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند!

قیمت دلار / بازار ارز دست‌‌به‌عصا شد

با ادامه‌‌دار شدن روند کاهشی قیمت‌ها، فعالان بازار ارز گفتند: با شروع کاهش قیمت‌ها از روزهای گذشته تعداد زیادی از مردم راهی خیابان فردوسی شده‌اند تا دلارهای خودشان را بفروشند. نگاه مردم و بازار به قیمت‌ها، کاهشی است؛ همه انتظار دارند که در روزهای بعد هم قیمت دلار و سکه کاهشی باشد چراکه خبرهای سیاسی این ایام مثبت بوده‌اند.

کامران سلطانی‌زاده؛ دبیر کانون صرافان در تشریح وضعیت فعلی بازار ارز به خبرگزاری تسنیم گفت: «وضعیت بازار ارز در روزهای گذشته آرام بوده است و خریداران و واردکنندگان در این ایام دست نگه داشته و خریدهای خود را به روزهای آتی موکول کرده‌اند؛ چراکه احتمال می‌دهند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. در روزهای اخیر بازار ارز و خریداران دست‌به‌عصا شده‌اند و با احتیاط بالاتری نسبت به قبل عمل می‌کنند.»

به گزارش تسنیم، نکته مهم بازار ارز در روزهای اخیر درج قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی و اختلاف آن با قیمت‌های کف بازار است و مانند دفعات قبل، طی این ایام هم قیمت در کانال‌های تلگرامی بالاتر از کف بازار است ولی با این حال، روند نزولی قیمت‌ها در کانال‌های تلگرامی هم مشهود است.

قیمت دلار  از ظهر دیروز در کانال‌های تلگرامی با کاهش به کانال 47 هزار تومان بازگشت این در حالی است که در کف بازار ارز تهران، نرخ دلار از این رقم نیز پایین‌تر است و مشاهدات میدانی نشان داد که دلار در بازار آزاد هم خریدار ندارد زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی نرخ ارز ادامه داشته باشد.

قیمت دلار / کاهش 500 هزار تومانی قیمت سکه ظرف نیم ساعت

کاهش قیمت دلار روی بازار سکه و طلا هم اثر کاهشی داشت. در زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش یک میلیون و 130 هزار تومانی، به قیمت ۲۷ میلیون و 170 هزار تومان معامله شد.

محمد کشتی‌آرای؛ نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر هم صبح دیروز و در ابتدای موج جدید کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ «قیمت سکه تمام بهار آزادی ظرف نیم ساعت با کاهش 500 هزار تومانی همراه شد. حباب سکه هم 500 هزار تومان نسبت به روزهای قبل کاهش یافت. سکه از 28 میلیون و 300 هزار تومان به 27 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته و حباب سکه پنج میلیون و 200 هزار تومان است. کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب شده است خریداران و فروشندگان معاملات خود را با احتیاط انجام دهند. هر گرم طلای 18عیار نیز با 63 هزار تومان کاهش از دو میلیون و 333 هزار تومان به دو میلیون و 270 هزار تومان رسید.»

قیمت دلار/ کاهش تا 60 میلیون تومانی قیمت خودرو در چند ساعت

کاهش قیمت خودرو اگرچه با برخی سیاست‌های دولت سیزدهم در سه ماه اخیر تا 300 میلیون تومان هم کاهش یافت اما به گزارش خبرگزاری تسنیم، به‌دنبال کاهش قیمت دلار در بازار خرید و فروش خودرو نیز ریزش قیمتی به وجود آمده است به نحوی که مشاهدات نشان داد؛ دیروز بازار در چند ساعت با کاهش 10 تا 60 میلیون تومانی قیمت در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی روبه‌رو شد.

به گزارش ایرنا، بررسی‌ها از بازار خودرو در روز گذشته حاکی از افت ۱۲ میلیون تومانی سورن پلاس(تیپ ۱)، کاهش ۱۳ میلیون تومانی دنا پلاس(تیپ ۱)، افت ۱۲ میلیون تومانی پژو پارس با موتور TU۵، کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، افت ۱۳ میلیون تومانی تارا اتوماتیک و دستی و کاهش ۳۵ میلیون تومانی ‌هایما S۷ پلاس در گروه ایران‌خودرو بود.

در گروه سایپا، شاهین دستی ۱۲ میلیون تومان نسبت به شنبه افت کرد و به ۵۳۵ میلیون تومان رسید. کوئیک S با کاهش ۱۱ میلیون تومانی، ۳۲۹ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد و کوئیک معمولی چهار میلیون تومان دیگر افت کرد و ۳۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت دلار

قیمت دلار / مونتاژی‌ها بیشتر ریختند

ریزش قیمت‌ها در محصولات مونتاژکاران خصوصی شدیدتر است. در این میان دیروز دو محصول آریزو ۵ و آریزو ۵ اسپورت گروه مدیران‌خودرو به ترتیب افت ۳۵ و ۴۰ میلیون تومانی تجربه کردند تا شاهد برابری تقریبی قیمت بازار و کارخانه‌ای این دو محصول باشیم.

آریزو ۵ حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و آریزو ۵ اسپرت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در روز گذشته قیمت‌گذاری شدند. تیگو ۷ پرو نیز با ثبت ۴۰ میلیون تومان ریزش، یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان قیمت خورد تا تنها ۱۲۸ میلیون تومان با قیمت کارخانه‌ای تفاوت داشته باشد. فونیکس(FX ۱.۶) هم افت ۵۰ میلیون تومانی نسبت به دیروز ثبت کرد و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت خورد.

در گروه کرمان‌موتور هر دستگاه سواری جک J۴ حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت خورد که 15 میلیون تومان از قیمت مصوب کارخانه‌ای آن (۷۸۵ میلیون تومان) پایین‌تر است. البته شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای این خودرو را ۵۵۲ میلیون تومان تعیین کرده است و کرمان‌موتور باید در قیمت آن تجدیدنظر کند. سایر محصولات این خودروساز در روز گذشته کاهشی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان تجربه کردند. در گروه بهمن، فیدیلیتی کاهش ۶۰ میلیون تومانی، دیگنیتی پرایم افت ۵۰ میلیون تومانی، دیگنیتی ‌پرستیژ کاهش ۲۰ میلیون تومانی و سدان رسپکت کاهش ۲۰ میلیون تومانی تجربه کرد.

سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: «اخبار مثبت سبب شده تا شاهد افت قیمت ارز از کانال بالای ۵۰ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان باشیم و وقتی نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد قیمت کالاهای نهایی از جمله خودرو نیز کاهشی خواهد شد. حتی اندک معاملاتی که هفته‌های گذشته شاهد آنها بودیم این روزها انجام نمی‌شود و افراد به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند. با این حال افرادی که نیازمند پول باشند، با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار حاضر به فروش خودرو می‌شوند.»

قیمت دلار / انصراف 20 تا 50 درصدی متقاضیان طرح فروش یکپارچه

او به انصراف ۲۰ تا ۵۰ درصدی متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه اشاره کرد و افزود: «این مسئله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده‌اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند».

مهدی تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: 50 درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور اول عرضه یکپارچه خودرو در سامانه، ثبت‌نام کرده بودند بعد از فراخوان خودروساز نسبت به واریز وجه خرید خودرو اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو انصراف داده‌اند که همین امر موجب خالی شدن ظرفیت برای خودروهای مونتاژی شده است.

او افزود: در مورد خودروهای تولید داخلی نیز 20 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور اول عرضه یکپارچه بعد از فراخوان خودروساز برای واریز وجه اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو‌های داخلی انصراف دادند و در حوزه خودروهای داخلی نیز این اقدام مشتریان موجب ایجاد ظرفیت خالی شد.  به‌نظر می‌رسد دلیل عدم تمایل مشتریان نسبت به واریز وجه خرید خودرو و تحویل خودرو،‌ روند کاهشی قیمت خودروها در بازار باشد.

قیمت دلار / بازار مسکن در سراشیبی نرخ دلار

همچنین به گزارش ایسنا، از ابتدای ماه جاری مجموعه عواملی همچون ثبات و پایین آمدن نرخ ارز، کاهش تورم و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی باعث توقف روند قیمت‌های پیشنهادی در بازار ملک شده است. بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران، به‌ویژه مناطق شمالی نشان می‌دهد نرخ‌هایی که بعضاً بی‌حساب‌وکتاب افزایش یافته بود تا ۲۵ درصد افت کرده است. برخی مالکان هم از قیمت‌های اعلامی خود که تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داده بودند کوتاه آمده‌اند.

قیمت دلار

روند کاهش نرخ ارز در بازار محصولات پایه نیز باعث شد تا رشد قیمت نهاده‌های تولید متوقف شود. مقایسه قیمت محصولات پلیمری عرضه‌شده در بورس کالا نشان می‌دهد ارزش کالاهای فروش رفته این بخش در ۱۷ خردادماه به نسبت ۲۷ اردیبهشت‌ماه، حدود پنج و هشت‌دهم درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت در سایر معاملات گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز حدود چهار و شش‌دهم درصد است. در بازار فلزات نیز طی ۲۰ روز گذشته میانگین قیمت‌ها حدود دو درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با استمرار فضای کنونی و آشکار شدن نتایج سیاست‌های دولت مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در کنار سیاست‌های پولی و ارزی، روند تخلیه حباب قیمت در بازارهای مختلف تا رسیدن به قیمت‌های واقعی باز هم ادامه داشته باشد.

منبع: کیهان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: