پایگاه خبری خانه فوتبال:

ادامه ابهام درباره قیمت محصولات مونتاژی در سامانه یکپارچه خودرو | سامانه یکپارچه فروش خودرو سامانه ای است که به منظور ثبت نام و خرید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است. متقاضیانی که قصد خرید خودرو از شرکت های خودروسازی را دارند، می بایست با ورود به این سامانه یکپارچه و انجام فرایند ثبت نام در بخش مورد نظر اقدامات لازم را انجام دهند.سامانه یکپارچه برای فروش بدون قرعه کشی خودرو و با روش نوبت دهی است

خودروسازان خصوصی قیمت شورای رقابت را در سامانه یکپارچه می پذیرند!

به نظر می رسد با وجود سکان دار جدید وزارت صمت باید منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشیم.
به نقل از ایسنا، پنج هفته‌ای از نهایی شدن مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی گذشته و علیرغم همه بحث‌های پیش آمده در مورد اجرایی شدن یا تجدید نظر در آن، در نهایت تاکید شد که مصوبه شورای رقابت برای خودروسازان مونتاژی الزامی است؛ ضمن اینکه در جلسه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد، نمایندگان پنج خودروساز خصوصی بالاخره پذیرفتند که بایستی مصوبه شورای رقابت را اجرایی کنند.
به دنبال آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در اطلاعیه‌ای ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد.
حال بیش از ۲۰ روز است که از این موضوع (ابلاغ ضوابط قیمت‌گذاری) می‌گذرد، اما همچنان خودروسازان خصوصی نه‌تنها قیمت‌ها را مطابق قیمت‌های مصوب شورای رقابت پایین نیاورده‌اند که برای آن دست از متقاضیان مرحله اول فروش یکپارچه خودروها که موعد تحویلشان فرا رسیده، دعوتنامه با قیمت‌های تعیین شده توسط خودشان (قیمتی که شرکت‌های خودروساز، پس از افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، بر اساس نرخ تورم، افزایش هزینه‌های تولید و... خود، اعمال کردند) ارسال کرده‌اند و در پاسخ به مشتریان معترض هم اعلام می‌کنند، نمی‌خواهید، واریز نکنید.
آن طور که برخی مشتریان در تماس با این خبرگزاری اعلام کرده‌اند، این خودروسازان همچنان با قیمت‌های اعلامی خود شرکت، فاکتور صادر کرده‌اند و مشتری را ملزم کرده‌ که بایستی به این قیمت تکمیل وجه کند. بنابراین تعداد زیادی از مشتریان خودرو را با قیمت شرکتی تحویل گرفته‌اند و نه قیمت مصوب شورای رقابت و اعلام می‌کنند که شرکت به آن‌ها گفته‌ اگر به این قیمت واریز نکنید، خبری از تحویل نیست!.

ضمن اینکه مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها نیز که ثبت درخواست اولویت آن از سوم خرداد ماه آغاز شد وتا ۱۰ خرداد  ادامه داشت، قرعه‌کشی نوبت‌دهی ۱۷ خرداد ماه انجام ونتایج آن روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه اعلام شد)، هنوز قطعی مشخص نبوده و مشتری نمی‌داند تا زمان تحویل، نهادی مقابل این لجبازی شرکت‌های خودروساز خواهد ایستاد و مصوبه شورای رقابت اجرایی می‌شود یا خیر؟!

  همین موضوع هم سبب شده که ۵۰ هزار نفر از متقاضیان مرحله دوم فروش خودروها ظرف تنها یک روز، اقدام به انصراف کرده‌ و با مراجعه به بانک‌ها اقدام به برداشت پول‌های خود کرده‌اند. دلیل اصلی این انصراف عدم مشخص بودن قیمت تعدادی از خودروها و مهمتر از همه لجبازی شرکت‌های خودروساز خصوصی است که مصوبه شورای رقابت را اجرایی نمی‌کنند و با قیمت‌های خود برای مرحله اولی‌ها دعوتنامه تکمیل وجه ارسال می‌کنند؛ بنابراین متقاضی زمانی که می‌بیند قیمت خودرو بسیار بالاتر از تصورش است، احتمالا توان پرداخت آن را ندارد، از ادامه مشارکت در طرح انصراف داده‌ است.

همچنین یکی از خودروسازان خصوصی اعلام کرده‌ است که تنها ۱۰ درصد متقاضیان خودروی این شرکت در مرحله نخست طرح یکپارچه، الباقی وجه خودرو را واریز کرده‌اند و ۹۰ درصد دیگر از طرح انصراف داده‌اند. این در حالیست که در برخی محصولات مونتاژکاران خصوصی، قیمت‌ها در بازار پایین‌تر از قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات است و همین موضوع، به خروج از طرح یکپارچه سرعت بخشیده است.

در حالی که طبق قانون، مصوبه شورای رقابت مدنظر سیستم است و این مصوبه لازم‌الاجرایی است و تاکنون شرکت‌ها بایستی موظف به اجرای قانون و مصوبه شورای رقابت شده بودند، اما هنوز این کار صورت نگرفته است؛ حال با توجه به اینکه از روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه عباس علی‌آبادی به سمت سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمده، امید است که بتواند در این زمینه اقدامی کند و موضوع عدم شفافیت قیمت خودروهای بدون قیمت (به‌ویژه مونتاژی‌ها) به زودی تعیین تکلیف شود.

متولی طرح‌های فروش یکپارچه یعنی وزارت صمت (تا پیش از وزیردار شدنش) معتقد بود که بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و مصوبه شورای رقابت، بایستی قیمت محصول پیش از اجرای طرح‌های فروش خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده است؛ اما با این وجود با گذشت بیش از یکماه خودروسازان همچنان ساز خود را می زنند.

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه 

سامانه یکپارچه

شورای رقابت اواخر فروردین ماه امسال، قیمت خودروهای تولید داخلی دو شرکت سایپا و ایران خودرو را مصوب کرد که با قیمت‌گذاری انجام شده، متوسط قیمت خودروهای تولید این دو خودروساز ۲۹ درصد افزایش یافت.
همچنین شورای رقابت در ۱۶ اردیبهشت امسال قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را نیز برای اولین مصوب کرد. البته از آنجا که قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت های عرضه خودروسازان کاهش قابل توجهی داشت و اغلب خودروهای بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند، در ابتدا خودروسازان نسبت به آن واکنش نشان دادند اما در نهایت با برگزاری جلساتی از سوی وزارت صمت خودروسازان مکلف شدند تا قیمت های جدید را پذیرفته و اعمال کنند.

بعد از آن نیز شورای رقابت براساس مصوبه (۵۷۲) قیمت خودروهای هایما S۵ و S۷ مصوب کرد و اخیرا نیز در پانصد و هفتاد و سومین جلسه خود قیمت خودروهای وارداتی چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ و CS۳۵ پلاس تیپ ۳ را مصوب کرد.

* موافقت خودروسازان با اجرای قیمت های مصوب شورای رقابت

همانطور که اشاره شد با توجه به کاهش قیمتهای خودروهای مونتاژی، خودروسازان مونتاژکار نسبت به قیمت‌های ابلاغی واکنش داشتند و معتقد بودند که باید قیمت‌ها بازنگری شود که با وجود ممانعت مونتاژکاران نسبت به عدم اجرای مصوبه؛ شورای رقابت و وزارت صمت نسبت به لازم‌الاجرا بودن مصوبه تاکید داشتند.

بنابراین وزارت صمت در روز ۳۱ اردیبهشت جلسه ای با حضور نمایندگان خودروسازی ها برگزار کرد که پس از آن جلسه مدیران شرکت‌های خودروساز مونتاژی از جمله شرکت‌های بهمن، مدیران خودرو، کرمان موتور، فردا موتور و ایلیا خودرو بر اجرای مصوبه شورای رقابت درباره قیمت‌های جدید تاکید کردند و به عبارتی این خودروسازان قیمت های جدید مصوب شده توسط شورای رقابت را پذیرفتند.

* سازمان حمایت: ضرورت رعایت همه الزامات قانونی در عرضه خودرو

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی مونتاژکار بر «ضرورت رعایت همه الزامات قانونی در عرضه خودرو» تاکید کرد و ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد و بر این اساس عدم اجرای مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان مصداق گران‌فروشی اعلام شد.

حسین فرهید زاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز بیان داشت: خودروسازان مونتاژی باید از قیمت های جدید مصوب شورای رقابت تمکین کنند که در غیر این صورت با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد.

وی گفت: مشتریان این خودروسازان، چنانچه مشکلی در زمینه قیمت‌های پرداختی خود داشته و قراردادهایشان قابل‌ رصد باشد، می‌توانند به سازمان حمایت، سازمان‌های صمت استانی، مراجع حل اختلاف و کمیته‌های منطقه‌ای در این زمینه مراجعه کنند تا با بررسی موارد، احقاق حق انجام شود.

براین اساس اگرچه تا دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی از سوی خودروسازان مخالفت‌هایی وجود داشت، اما اکنون پیرو تاکید وزارت صمت و پذیرفتن قیمت‌های جدید توسط خودروسازان، مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی لازم الاجرا است و خودروساز نیز مکلف است تا تولیداتش را با قیمت‌های مصوب شورای رقابت که از سوی وزارت صمت به آنها ابلاغ شده، عرضه کند.

براین اساس خودروسازان مکلفند عرضه‌های خود را در سامانه یکپارچه براساس قیمت های مصوب شورای رقابت انجام دهند.

اما قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی و همچنین مونتاژی هنوز توسط شورای رقابت مصوب نشده که همانطور که اشاره شد طی هفته گذشته شورای رقابت قیمت برخی خودروها از جمله دو مدل هایما و همچنین دو مدل چانگان وارداتی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد و به گفته مسئولان شورای رقابت قیمت خودروهای باقی مانده نیز به مرور مصوب و اطلاع رسانی می شود.

* بررسی قیمت‌گذاری سایر خودروها در حال انجام است

سپهر دادجوی توکلی در رابطه با علت عدم تعیین قیمت برخی از خودروها گفت: تعدادی از خودروهایی که توسط کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود خودروهای جدیدی هستند، لذا صورت مالی از قبل نداشته‌اند تا سازمان حمایت براساس آن قیمت‌ها را بسنجد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: از آنجا که این خودروها زمان کمتری است که تولید و به بازار عرضه می‌شود بنابراین فرآیند قیمت‌گذاری آنها از سوی سازمان حمایت و به دنبال آن شورای رقابت طولانی‌تر است.

این مقام مسئول در مرکز ملی رقابت اظهار داشت: به محض اینکه سازمان حمایت قیمت این خودروها را بررسی و به شورای رقابت اعلام کند، شورا نیز بلافاصله موظف است که قیمت‌ها را بررسی و ابلاغ کند.

وی افزود: قیمت این خودروها توسط سازمان حمایت در حال بررسی است و با اتمام بررسی قیمت های تعیین شده توسط سازمان حمایت به شورای رقابت ابلاغ می‌شود و شورای رقابت نیز پس از دریافت، قیمت‌ها را مورد بررسی قرار داده و سپس ابلاغ می‌کند.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت همچنین در رابطه با عدم قیمت‌گذاری و ابلاغ تعدادی از خودروهای مونتاژی، گفت: در مورد خودروهای مونتاژی نیز همین موضوع صادق است، خودروهایی که از قبل تولید می‌شد، قیمت‌هایش محاسبه و سریعا اعلام شد، اما تعدادی از خودروهایی که صورت‌های مالی ۶ ماه اول سال را نداشته‌اند برای بررسی و محاسبه قیمت‌هایشان زمان بیشتری لازم است.

وی اظهار داشت: شورای رقابت به شدت در تلاش است تا هر چه زودتر قیمت‌ سایر خودروها را مصوب و ابلاغ کند.
براساس این گزارش، در حال حاضر اجرای مصوبات قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و خودروهای داخلی توسط خودروسازان الزامی است و خودروسازان مکلفند تا قیمت‌های مصوب را اعمال کنند و از طرفی شورای رقابت نیز در حال قیمت‌گذاری سایرخودروهاست که در صورت نهایی شدن به مرور قیمت سایر خودروها اطلاع رسانی می‌شود.

قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است.
همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

گفتنی است؛ متوسط نرخ دلار در سه ماه فروردین‌ امسال و اسفند و بهمن‌ ۱۴۰۱ معادل ۴۲ هزار و ۴۶۷ تومان بوده است.
همچنین دلیل اینکه همه خودروهای مونتاژی در این لیست قرار ندارد این است که همه شرکت‌ها مدارک خود را برای بررسی به سازمان حمایت ارائه نکرده‌اند، بنابراین پس از آنکه این فرایند انجام شد قیمت سایر خودروها اعلام می‌شود.

آنگونه که ایسنا اعلام کرده، قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است.

همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

ارزانترین و گرانترین خودروی مونتاژی چند؟
سامانه یکپارچه

بر اساس جدولی که منتشر شده است گرانترین خودروی مونتاژی تیگو پرو 8 است که قیمت جدید آن یک میلیارد و 483 میلیون تومان اعلام شده است. پس از آن بیشترین قیمت مربوط به خودروی K7 است که قیمت آن یک میلیارد و 127 میلیون تومان است. دیگر خودروی میلیاردی این لیست، تیگو پرو 7 و چری آریزو 6 است که قیمت آنها به ترتیب یک میلیارد و 90 و یک میلیارد و 20 میلیون تومان است.
اما ارزانترین خودروهای مونتاژی حاضر در این لیست کدام است؟ ام وی ام X22 است که قیمت آن 484 میلیون تومان اعلام شده است. قیمت جدید چانگان هم 474 میلیون تومان است. بعد از آن قیمت جک J4 قرار دارد که حدود 552 میلیون تومان قیمت دارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: