پایگاه خبری خانه فوتبال:

خبر جدید برای قیمت خودرو مونتاژی .قیمت خودرو سوال برانگیز است.قیمت خودرو ثبت نام کنندگان را گیج کرده است. قیمت خودرو با یک تنش منفجر می شود.قیمت خودرو مردم را به خودرو دارشدن ناامید کرده است.

​بالاخره قیمت خودرو مونتاژی امروز تغییر می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت خودروهای مونتاژی برخلاف اعلام شورای رقابت هنوز مورد تایید خودروسازان قرار نگرفته و این موضوع باعث بلاتکلیفی خریداران شده است.
رئیس سازمان حمایت امروز درباره افزایش قیمت برخی از خودروسازان خصوصی اعلام کرد: قیمت‌ خودروهای مونتاژی همانی است که شورای رقابت اعلام کرده است و خودروسازان مونتاژی باید به مصوبه شورای رقابت تمکین کنند.
وی ادامه داد: در چند روز اخیر برخی از مونتاژکاران در سایت‌هایشان قیمت‌های قبلی را اعلام کرده‌اند و این اتفاقات منجر شد که در جلسه‌ای با این مدیران اتمام حجت کنیم.

رئیس سازمان حمایت در پایان اعلام کرد: به‌محض دریافت استعلاماتی که از شورای رقابت درخواست کرده‌ایم، اقدامات تعزیراتی خود را انجام خواهیم داد.

تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی

شنیده‌ها حاکی است، عصر امروز وزارت صمت در جلسه‌ای با حضور شرکت‌های خصوصی موضوع قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی را تعیین تکلیف می‌کند.

دو هفته‌ای از اعلام قیمت‌ خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت می‌گذرد و در طول این مدت انتقادات زیادی به قیمت این خودروها از سوی شرکت‌ها مطرح شد. جالب اینجاست شرکت‌های خصوصی تاکنون تن به اجرای این قیمت‌ها نداده و مدام در تلاش هستند تا بازبینی‌های لازم در قیمت‌ها صورت بگیرد. از آن طرف شورای رقابت تاکید می‌کند که اجرای این قیمت‌ها قطعی است و تصمیمی به بازنگری این موضوع نداریم.

جالب اینجاست خودروسازان خصوصی همچنان بر اجرای قیمت‌های خود اصرار داشته و به‌صورت خودسرانه در دعوت‌نامه‌های ارسالی به خریداران مرحله اول سامانه یکپارچه برای تکمیل وجه و تحویل خودروها قیمت‌های بالای خود را اعلام کرده‌اند و در این شرایط وزارت صنعت و شورای رقابت سکوت کرده‌اند و تکلیف خریداران را مشخص نمی‌کنند.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص معتقد است: مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودرو‌ها که باید از طریق معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت به خودروساز‌ها ابلاغ می‌شد، هنوز ابلاغ نشده است.

موسوی گفت: در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژی در کشمکش خودروسازان خصوصی، وزارت صمت و شورای رقابت است و هر کدام از این بخش‌ها هر روز اظهارات متفاوتی را اعلام می‌کنند. از یک طرف قرار بر بازنگری قیمت‌ها می‌شود و از طرف دیگر شورای رقابت اجرای مصوبه خود را لازم‌الاجرا می‌داند در این شرایط تکلیف مصرف‌کنندگان مشخص نیست و نمی‌دانند در نهایت خودروهای مونتاژی را در سامانه یکپارچه با چه‌قیمتی خریداری می‌کنند.

قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است.
همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

قیمت خودرو

گفتنی است؛ متوسط نرخ دلار در سه ماه فروردین‌ امسال و اسفند و بهمن‌ ۱۴۰۱ معادل ۴۲ هزار و ۴۶۷ تومان بوده است.
همچنین دلیل اینکه همه خودروهای مونتاژی در این لیست قرار ندارد این است که همه شرکت‌ها مدارک خود را برای بررسی به سازمان حمایت ارائه نکرده‌اند، بنابراین پس از آنکه این فرایند انجام شد قیمت سایر خودروها اعلام می‌شود.

آنگونه که ایسنا اعلام کرده، قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است.

همچنین قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

قیمت خودرو

ارزانترین و گرانترین خودروی مونتاژی چند؟

بر اساس جدولی که منتشر شده است گرانترین خودروی مونتاژی تیگو پرو 8 است که قیمت جدید آن یک میلیارد و 483 میلیون تومان اعلام شده است. پس از آن بیشترین قیمت مربوط به خودروی K7 است که قیمت آن یک میلیارد و 127 میلیون تومان است. دیگر خودروی میلیاردی این لیست، تیگو پرو 7 و چری آریزو 6 است که قیمت آنها به ترتیب یک میلیارد و 90 و یک میلیارد و 20 میلیون تومان است.
اما ارزانترین خودروهای مونتاژی حاضر در این لیست کدام است؟ ام وی ام X22 است که قیمت آن 484 میلیون تومان اعلام شده است. قیمت جدید چانگان هم 474 میلیون تومان است. بعد از آن قیمت جک J4 قرار دارد که حدود 552 میلیون تومان قیمت دارد.

تصمیم جدید شورای رقابت برای قیمت خودرو های مونتاژی

پس از گذشت 57 روز از سال، دیروز قیمت خودروهای مونتاژی در شورای رقابت به تصویب رسید.
به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت جدید خودروهای مونتاژی تصویب شد. این خبری است که دیروز سخنگوی شورای رقابت رسانه‌ای کرد. 
در این باره اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، به تجارت‌نیوز گفت: مصوبه امروز در شورای رقابت نهایی بوده و مسئولیت اعلام این قیمت‌ها بر عهده وزارت صمت است. احتمالاً این وزارتخانه از طریق سازمان حمایت اقدام به انتشار قیمت جدید خودروهای مونتاژی کند. در صورتی که آن‌ها در انتشار قیمت‌ها تعلل کنند، در نهایت شورای رقابت مصوبه خود را منتشر می‌کند.

در این مدت شرکت‌های مونتاژکار قیمت جدیدی برای محصولات خود اعلام کردند. یک سری اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد، اما قیمت قطعی نرخ‌هایی است که شورای رقابت اعلام می‌کند.

وی درباره نحوه محاسبه قیمت‌ خودرو نیز تشریح کرد: قیمت محاسباتی خودروهای مونتاژی توسط سازمان حمایت تنظیم و در کارگروه خودروی شورای رقابت بررسی شد.

سیگنال جدید به بازار خودروهای مونتاژی

قیمت خودرو

 

روند قیمت‌گذاری خودرو از زمان تصویب در شورای رقابت تا زمان انتشار آن در زمان اعلام قیمت جدید خودروهای تولیدی نیز حدود 10 روز به طول انجامید. در همان زمان تعلل وزارت صمت برای انتشار قیمت‌های جدید، سرعت افزایش قیمت خودرو در بازار شدت گرفت و فروشندگان به بهانه‌ای جدید برای اعلام نرخ‌های نجومی پیدا کردند.

حال به نظر می‌رسد همین اتفاق در بازار خودروهای مونتاژی نیز در حال تکرار است و نهادهای مختلف دولت سیگنال جدیدی را به بازار مخابره کرده‌اند.

 هزینه تعلل شورای رقابت/ افزایش 26 میلیون تومانی خودروهای مونتاژی در هر روز

وزارت صمت بارها تأکید کرده است که مسئولیت تصمیمات سازمان‌ها و نهادهای دیگر را بر عهده نمی‌گیرد. این بار نیز بعید است که این وزارتخانه زیر بار اعلام قیمت خودروهای مونتاژی برود و احتمالاً بار دیگر شورای رقابت باید فهرست جدید قیمت‌ها را رسانه‌ای کند.

در رابطه با قیمت خودروهای تولیدی نیز در نهایت مشخص نشد، کدام ییک از طرفین این لیست را منتشر کرد. در ابتدا لیست جدید قیمت‌ها در کانال‌های تلگرامی به صورت شبانه دست به دست شد و فردای آن روز خودروسازان همان فهرست را در خروجی سایت خود قرار دادند.

پیش‌ بینی یک کارشناس اقتصادی از بازار و قیمت خودرو در ماه‌های آینده

امیرحسین کاکایی با اشاره به اینکه سال گذشته، وکلای مردم در مجلس دو طرح عجیب و غریب را ارائه کردند؛ گفت: «یکی از این طرح‌ها "جوانی جمعیت" نام گرفت و به صورت اتوماتیک ۵۰ درصد تولید خودرو جداسازی شد و به یک عده خاص تعلق گرفت و طرح دوم "خودروهای فرسوده" بود که ۲۰ درصد تولید را به خودروهای فرسوده تعلق داد و در نهایت ۷۰ درصد خودروهای تولید شده از مسیر عادی و رقابتی خارج شد.»

وی در ادامه با اشاره به این که این مسیر در سال جدید نیز ادامه داشته‌است؛ گفت: « ۴۰۰ هزار از دستگاه‌های تولیدی امسال، در سال گذشته پیش‌فروش شده‌است و از تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو که ادعای آقای فاطمی امین است، ۲۰۰ هزار دستگاه آن به بخش خصوصی تعلق گرفت، ۶۰۰ هزار دستگاه آن نیز متعلق به طرح جوانی جمعیت است و به صورت حداقلی ۱۰۰ هزار دستگاه آن نیز به طرح خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد و ۴۰۰ هزار دستگاه آن نیز پیش فروش شده‌است و ۹۰۰ هزار دستگاه آن نیز اخیرا پیش فروش شده‌است و در نهایت ۲۰۰ هزار دستگاه بیشتر از ظرفیت تولید پیش فروش شده‌است و در صورتی که امسال تنشی در بازار خودرو ایجاد شود هیچ خودرو اضافه‌ای وجود ندارد تا خودروساز برای کنترل بازار، آن را به فروش بگذارد.»
وی در واکنش به طرح فروش قسطی خودرو گفت: «این طرح تنها برای جمع‌آوری پول مطرح شده‌است، چراکه کل تولید و حتی بیشتر از آن پیش فروش شده‌ و خودرویی برای فروش قسطی باقی نمانده‌است.»

افزایش قیمت خودرو تا کجا؟

قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند با توجه به عوامل تعیین کننده وضعیت تولید و بازار، قیمت‌ها در حال صعود است تا جایی که رکود تورمی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

همواره قیمت‌ها در بازار خودرو وابستگی شدیدی به افزایش قیمت دلار دارد و با هر نوسان قیمت در بازار ارز، خودرو شروع به سبقت گرفتن در جاده گرانی می‌کند.

 این روز‌ها نبود ثبات نرخ ارز باعث تغییر قیمت در بازار‌ها شده و قیمت خودرو نیز تحت تأثیر همین بی ثباتی به مسیر گرانی خود ادامه داده است.

از سوی دیگر از ابتدای دولت سیزدهم، بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شد و وزارت صمت از همان ابتدا وعده ازسرگیری واردات را به متقاضیان این خودرو‌ها داد. اما اجرای طرح واردات خودرو که از ابتدای سال جاری به طور رسمی اعلام شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با توجه به تعداد خودرو‌های وارداتی، بعید به نظر می‌رسد که انحصار بازار خودرو از بین برود و این نیز عاملی بر تشدید وضعیت بحران قیمت در بازار خودرو است.به نظر می‌رسد تمام این عوامل تعلل از آزادسازی دوباره واردات خودرو تا نوسان نرخ ارز و عرضه قطره چکانی خودرو به بورس کالا نمی‌تواند تب داغ افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در نیمه دوم سال را کاهش دهد.

این در حالی است که متولیان صنعت خودرو ادعا دارند تولید خودرو نسبت به سال گذشته رشد ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است، اما کارشناسان این حوزه همچنان معتقدند حضور دلالان در بازاری که عرضه کم و خریدوفروش در رکود است، نشانگر روز‌های سخت برای متقاضیان واقعی است.

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در خصوص عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت خودرو در بازار گفت: ابهام در واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا و قیمت دلار، به شدت بر قیمت خودرو‌ها تأثیر گذاشته است چراکه سرنوشت هیچ یک از این عوامل به درستی مشخص نیست.

وی ادامه داد: با بررسی قیمت‌ها در بازار متوجه خواهید شد که از آبان سال ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از ۳۵ درصد در تمامی خودرو‌ها افزایش قیمت ایجاد شده که این سیگنال خوبی برای بازار خودرو نیست.

به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، عرضه فعلی خودرو به بازار جوابگوی تقاضا نیست و جبران این کاستی با وعده واردات و عرضه محدود خودرو به بورس کالا عملیاتی نخواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: