پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایران خودرو بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه است.ایران خودرو با نام ایران ناسیونال آغاز به کار کرد.ایران خودرو انواع خودروهای بنزینی و دیزلی سبک و سنگین را تولید می کند.ایران خودرو سعی در بروز رسانی تولیدات دارد. ایران خودرو نبض بازار را کنترل می کند.

ورود پژو پارس ایران خودرو با فیس لیفت جدید به بازار

این روزها شنیدن اخبار عجیب و غریب از دو خودروساز دولتی به امری عادی تبدیل شده است و در این بین، از ما بشنوید که پارس هم قرار است با چراغ های آریسان به بازار آید.

 همان طور که گفتیم، اخبار و حواشی عجیب پیرامون دو خودروساز دولتی ما کم نیست؛ از طویل کردن نیسان آبی پس از نزدیک به نیم قرن تولید و صادرات آن با رنگ طلایی به کنیا گرفته تا خودرو اتوماتیک به همراه کلاچ و اکنون نیز در گام افتخار آفرین بعدی، آبی پوشان جاده مخصوص قصد دارند طی یک فیس لیفت، چراغ های آریسان را به جای پارس بنشانند.

ایران خودرو

با تولد آریسان برخی از دست اندرکاران شرکت ایران خودرو بیان کردند این طراحی چراغ ها و سپر برای فیس لیفت پژو پارس صورت گرفته بوده است و البته با تصمیم مدیریت وقت این طرح به بایگانی می رود، تا این که پروژه ساخت آریسان کلید می خورد و این طرح مجدد از بایگانی درمی آید. اکنون پس از سال ها، ایران خودرویی ها که با نصب دی لایت برای پارس توانستند بهترین استانداردهای ایمنی در جهان را، موسوم به استانداردهای ۸۵گانه، پاس کنند، در گام جدیدی قصد دارند چراغ های آریسان را هم به پارس الصاق کنند تا پروژه فیس لیفت این خودروی ایرانی-فرانسوی را پس از دو دهه تولید بی وقفه، به بهترین شکل به انجام رسانده باشند!

تا این جای کار به جز درز اخبار نصب چراغ های آریسان روی پارس، اطلاعات بیش تری از این پروژه به بیرون درز نکرده است و باید منتظر ماند و دید آیا سپر جلو و عقب و زه پلاستیکی درهای نیز دستخوش تغییرات قرار می گیرند یا خیر. احتمال دیگری هم که در خصوص این پروژه مطرح است، تغییر نام خودرو به پارس پلاس و ارائه آن با پیشرانه TU5P است.در هر صورت، باید منتظر بمانیم و ببینیم این شاهکار جدید بالاخره با چه تغییرات ظاهری و فنی معرفی می شود و با اعمال این تغییرات، چند سال دیگر بر عمر پژو پارس و حیاتش در خطوط تولید شرکت ایران خودرو خواهد افزود؟

ایران خودرو

به نظر می رسد در حال حاضر، مهم ترین گام برای گروه صنعتی ایران خودرو رسیدگی به وضعیت ورقه های به‌کاررفته در ساخت بدنه خودروهای این شرکت باشد و چنین فیس لیفت های سطحی‌نگرانه ای برای یک خودروساز پنجاه ساله، چندان نکته مثبتی تلقی نمی شود.

منبع: اسب بخار

مشخصات اولین کراس‌اوور ایران خودرو چیست؟

تولید K125 یا همان ری‎‌را از سال 1398 استارت خورد و بر سر زبان‌ها افتاد. هدف از تولید این محصول، معرفی اولین کراس‌اور ایران خودرو و جایگزینی آن با پژو 2008 بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، پروژه تولید یک کراس‌اوور ایرانی با نام K125 از همان ابتدا یک آرزو برای ایران خودرو بود. این شرکت از سال 1398 و پس از اعمال تحریم‌ها مجبور به توقف تولید پژو 2008 شده و تصمیم به‌تولید کراس‌اوور ایرانی گرفت. محصولی که بعدها ری‌را نام گرفت و ایران خودرو هدف از تولید آن را، جایگزینی با پژو 2008 اعلام کرد.

ایران خودرو

قیمت و زمان عرضه k125 ایران خودرو

قیمت احتمالی k125 براساس سخنان سال گذشته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در محدوده 600 الی 700 میلیون تومان اعلام شد. بنابراین در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، این خودرو پس از معرفی تا آخر امسال، باید قیمتی زیر یک میلیارد تومان داشته باشد.

در زمان اعلام تولید این خودرو، قرار بود تا زمستان سال 1399 تولید آن نهایی شود. اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، در تیر ماه همان سال شرکت ایران خودرو اعلام کرد که زمان عرضه k125 با عمق داخلی سازی 90 درصد، تا پایان 1400 عملی خواهد شد. اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، در شهریور ماه 1400 نیز اعلام شد که عرضه نهایی ری‌را تا انتهای سال 1401 تمدید شد.

اکنون که 4 ماه از آغاز سال 1402 نیز گذشته است، مشاهده می‌شود که ایران خودرو بازهم بدقولی کرده اما طبق آخرین اخبار منتشره، تولید آزمایشی و تست و بررسی‌های فنی k125 آغاز شده و به احتمال قوی، از اسفند ماه امسال شاهد حضور این کراس‌اوور ایرانی در خیابان‌ها باشیم.

ری‌را قرار است براساس پلتفرم بهبود یافته تارا تولید شود. البته تولید یک کراس‌اوور بر اساس پلتفرم سدان کمی عجیب به‌نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید که عملکرد آن چگونه خواهد بود.

ایران خودرو

بررسی اجمالی k125

همان‌طور که اشاره شد، پلتفرم این کراس‌اوور بر اساس پلتفرم بهبود یافته تارا تولید شده و پیشرانه‌ای که این شرکت تصمیم به استفاده از آن دارد، نسخه ارتقاء یافته EF7 و یا EFP خواهد بود.

این پیشرانه توانایی تولید حداکثر 170 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی به‌کمک دو نوع گیربکس به‌چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد. اولی، گیربکس 6 دنده دستی خواهد بود که احتمالا همان گیربکس استفاده شده در محصولات فعلی ایران خودرو باشد. همچنین گیربکس دومی، یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده خواهد بود.

طبق اعلام ایران خودرو، از همان ابتدا پروژه K125 این شرکت قرار است با استاندارد‌های 85 گانه عرضه شود. بنابراین آپشن‌های احتمالی ری‌را می‌تواند کروزکنترل، سیستم حفاظت از عابر پیاده، سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، دی‌لایت، آینه هوشمند و دوربین 360 درجه باشد.

همچنین طبق اعلام شرکت سازنده، احتمالاً ری‌را در نسخه دنده‌ای با 4 ایربگ و در نسخه اتوماتیک با 6 ایربگ عرضه خواهد شد.

ایران خودرو

اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند

براساس آخرین اطلاعات موجود در لیست تجهیزات خودرو ریرا، این محصول جدید ایران خودرو، نخستین خودرو ایرانی با «آینه هوشمند» است. این خبر را شرکت شفق دانا، سازنده آینه خودرو ریرا، اطلاع‌رسانی کرده و به همین دلیل در جریان هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که در آبان‌ماه 1401 برگزار شد، از نسخه اولیه آینه هوشمند ریرا نیز رونمایی کرده است.

آینه هوشمند ریرا، بصورت برقی تنظیم می‌شود و بازوبسته شدن آن نیز برقی است اما مهم‌ترین ویژگی آن، نصب دوربین جانبی در زیر آینه بوده که به راننده این امکان را می‌دهد تا با کمک دوربین‌های جلو و عقب خودرو، تصویر 360 درجه‌ای از نمای اطراف ریرا را مشاهده کند. خودرو ریرا همچنین در فول‌ترین نسخه خود، مجهز به آپشن رادار نقطه کور یا BSD بوده که نشانگر هشداردهنده آن نیز روی این آینه هوشمند، نصب شده است.

ایران خودرو

مقایسه مشخصات فنی ماشین ری را ایران خودرو

مدتی پیش تصاویر کراس‌اوور ملی ایران خودرو منتشر شدند. این خودرو با کد K125 شناخته می‌شد اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد که ایران خودرو نام ریرا را برای کراس‌اوور خود انتخاب کرده است. بر اساس اخبار شنیده شده از ایران خودرو، کراس‌اوور ایکو ریرا براساس پلتفرم نسل اول پژو 2008 توسعه یافته است. ایکو ریرا براساس نسخه ارتقا یافته پلتفرم PF1 موسوم به IKP1 توسعه می‌یابد که پیش از این به عنوان زیرساخت تارا مورد استفاده قرار گرفته بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که ایکو ریرا از نظر ابعاد و اندازه در بخش کراس‌اوورهای سایز B همچون نیسان جوک، سیتروئن C3 و پژو 2008 قرار گیرد. انتظار می‌رود فاصله بین دو محور ایران خودرو ریرا به اندازه پژو 2008 باشد اما ممکن است در طول و عرض این خودرو شاهد تفاوت‌هایی باشیم. ایران خودرو قصد دارد تا ایکو ریرا را در چندین نسخه وارد بازار کند. بنابر شنیده‌ها نسخه پایه ریرا به موتور TU5‌ پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. این مشخصات فنی پیش از این در ایکو تارا اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته بودند.

ایران خودرو

تیپ مجهزتر ایکو ریرا به پیشرانه EF7‌ توربوشارژر و همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. پیشرانه EF7‌ توربوشارژر که ایران خودرو آن را TC7‌ می‌نامد، نخستین بار در سورن توربوشارژر ظاهر شد و پس از آن در دنا پلاس توربوشارژر نیز مورد استفاده قرار گرفت. اکنون به نظر می‌رسد ایکو ریرا نیز به این پیشرانه مجهز خواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: