پایگاه خبری خانه فوتبال:

حمید درخشان معتقد است سرمایه‌گذاری روی فوتبال پایه‌ها می‌تواند باعث حل مشکلات باشگاه‌ها شود‌.
به گزارش ورزش سه، حمید درخشان، بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس، درباره فعالیت این تیم در نقل و انتقالات تابستانی بیان کرد: پرسپولیس بازیکنانی را از دست داد که اغلب نیمکت‌نشین بودند اما در مقابل مهره‌های خوب و و تاثیرگذاری را جذب کرد و در مجموع موفق شد شکل و استخوان‌بندی تیمش را حفظ کرد. در حال حاضر تنها نقطه‌ای که پرسپولیس در آن گیر کرده است، خط حمله تیم است و حتما باید خرید خوبی در این پست صورت بگیرد. البته قطعا کادرفنی تیم برنامه‌ریزی خوبی برای این موضوع دارد. به نظر من اینکه پرسپولیس مانند سایر‌ تیم‌ها بازیکنان زیادی را نخریده، اتفاق خوبی بوده است فکر می‌کنم خرید دو بازیکن خوب به مراتب بهتر از خرید پنج بازیکن متوسط است‌. 

او با تاکید بر اینکه پرسپولیس می‌تواند مهاجم خارجی خوبی جذب کند، توضیح داد: ایراد ما این است که در خرید بازیکنان خارجی دقت نمی‌کنیم و فقط به دنبال پیشنهاداتی هستیم که واسطه‌ها انجام می‌دهند. ما اگر ریزبین‌ترین باشیم و فنی‌تر نگاه کنیم، می‌توانیم بازیکنان خوبی بخریم. برای مثال لوکادیا زمانی که به پرسپولیس پیوست و جا افتاد، طوری عمل کرد که تا چند هفته پس از جدایی‌‌اش هم کسی به او نمی‌رسید. در واقع وقتی دقت کنیم، می‌توانیم خرید خوبی داشته باشیم اما متاسفانه ما زمان را از دست می‌دهیم و در پایان زمانی که در آستانه آغاز مسابقات هستیم و تنها بازیکنان مازاد باقی مانده‌اند، با عجله دست به جذب بازیکن می‌زنیم. پرسپولیس باید هر چه زودتر بررسی و ارزیابی ‌کند و دو فوروارد خوب بخرد تا حدودی تیمش تکمیل شود. 

درخشان با اشاره به جدایی احمد گوهری و نیاز پرسپولیس به جذب دروازه‌بان دوم گفت: متاسفانه در حال حاضر مشکل این است باشگاه‌ها به زیرساخت‌های خود توجه نمی‌کنند و به همین دلیل فوتبال ما ورودی و خروجی ندارد. متاسفانه ما برای سازندگی هیچ برنامه‌ای نداریم‌ و هزینه نمی‌کنیم و در رده‌های پایه کسانی که پدرشان پولدار هستند جذب می‌شوند، نه بچه‌هایی که استعداد دارند. چند سالی است که متاسفانه با این مشکلات روبرو هستیم و این واقعا بد است. از طرفی در این چند سال هم باشگاه‌هایی مثل راه آهن، بانک ملی و هما هم نیستند که سازندگی نیستند و همه منتظر هستند که یک بازیکن پیدا شود و از همان استفاده کنند. متاسفانه تنها چند باشگاه هستند که به رده‌های پایه توجه می‌کنند و این کافی نیست. 

وی افزود: ما نیاز داریم همه باشگاه‌ها این روند را در پیش بگیرند و هر سال خروجی تیم امیدشان حداقل ۴-۵ بازیکن برای تیم بزرگسالان باشد. ما دچار فقر بازیکن هستیم و بازیکن باکیفیت ندارم. به جابجایی‌ها نگاه کنید؛ یک باشگاه بازیکن ذخیره خود را مازاد کرده و باشگاه دیگر سریع او را جذب کرده و آن را یک کار بسیار بزرگ می‌داند. ما واقعا در بازیکن سازی بسیار عقب هستیم و نتوانسته‌ایم بازیکنان خوبی را برای لیگ و باشگاه‌ها پرورش بدهیم. 

درخشان در واکنش به اینکه هواداران استقلال معتقد هستند به پرسپولیس بیشتر توجه شده است، گفت: استقلال رقیب دیرینه ما است و همیشه شخصیت بزرگی داشته است اما اگر به این روز افتاده، به این دلیل است که خودش خودزنی کرده است و در واقع مدیرانی که آمده‌اند، نتوانستند کمک کنند. استقلال از هیچکس ضربه نخورد، جز خودش. اشکال بزرگ استقلال است که هنوز درگیر مسائل مدیریتی و حاشیه‌های داخلی خودش است؛ این چه ربطی به بیرونی‌ها دارد؟ آنها اگر دقت بیشتری کنند، مسائل خودشان را در داخل خانواده حل می‌کنند. پرسپولیس تمرکز داشته و کار خودش را انجام داده اما تغییرات مدیریتی در استقلال باعث شد تا این تیم ثبات کافی و تمرکز لازم برای انجام کارهای مفید را نداشته باشد. 

او در پایان درباره قوانین جدید نقل و انتقالاتی که باشگاه‌ها را دچار مشکل کرده است، عنوان کرد: همه می‌دانند که سقف بودجه فقط توسط بعضی از تیم‌ها رعایت شد و در واقع توازنی به وجود نیامد که به تیم‌ها کمک شود. از طرفی سهمیه‌های یارگیری را محدود کردند که این هم به ضرر تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال شد. اما در این موضوع هم من تاکید می‌کنم اگر ما سازندگی خوبی داشته باشیم، با وجود این محدودیت‌ها هم نگران جذب بازیکن نمی‌شویم. وقتی چنین محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و شما بازیکن ندارید، مجبور هستید بازیکن متوسط را با گران‌ترین قیمت بخرید. کمبود بازیکن باعث می‌شود باشگاه‌ها مهره‌های سن بالا و نیمکت‌نشین را جذب کنند.

درخشان تاکید کرد: ما باید روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و شک نکنید اگر این کار انجام شود، خروجی خوبی برای فوتبال ما خواهد داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس با بودجه خوبی که دارند، بازیکنان خارجی گران‌قیمت می‌خرند که این موضوع مثبتی است اما ما نمی‌توانیم بازیکن چهار میلیون دلاری بخریم و در خرید بازیکن ۷۰۰-۸۰۰ هزار دلاری هم مشکل داریم؛ پس ای کاش این ۷۰۰-۸۰۰ دلار را در فوتبال خودمان هزینه کنیم تا ۱۰ بازیکن بسازیم. مشکل ما این است که پرورش و برنامه‌ریزی را بلد نیستیم و نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: