پایگاه خبری خانه فوتبال:

تعطیلی | گرمای بی سابقه در کشور باعث تعطیلی برخی استان ها شد. هفته گذشته اخباری درخصوص احتمال تعطیلی یک هفته ای تهران و برخی مناطق کشور منتشر شد که عملی نشد. حال وزیر بهداشت خواهان تعطیلی این استان ها در آخر هفته شده است. آخرین اخبار در رابطه با تعطیلی را با هم در سایت خانه فوتبال می خوانیم.

تعطیلی ادامه دار است؟

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا فخاری استاندار تهران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که تهران شنبه و یک‌شنبه هفته آینده تعطیل نیست، اظهار کرد: در رابطه با تعطیلی تهران به دلیل گرمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ما برنامه‌ای نداشتیم اما مسؤولان وزارت بهداشت و درمان در این خصوص تصمیم گرفتند و طبیعتا شرایط اقلیمی و وجود گرمای بیش از حد و وضعیت بهداشتی و درمانی، ایجاب می‌کند که بر اساس استانداردهای بین‌المللی تصمیمات درست گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم اخیر در رابطه با تعطیلی نیز منطبق بر همین موضوع بوده که از طرف وزارت بهداشت و درمان اعلام شد و هیئت دولت آن را تصویب کرد و تهران و سایر استان‌ها تعطیل اعلام شد.

پیشتر علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت روز سه‌شنبه، ۱۰ مردادماه از موافقت هیئت دولت با تعطیلی سراسر کشور در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه(۱۱ و ۱۲ مردادماه) به‌دلیل گرمای هوا خبر داد.

وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود:

با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

گرمای هوا کشور را تعطیل کرد

طبق گفته سخنگوی دولت سراسر کشور به دلیل گرمای هوا تعطیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی اعلام کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

پیشنهاد به دولت جهت تعطیلی برخی مناطق بدلیل گرمای شدید

وزیر بهداشت با اشاره به عوارض گرمای بی‌سابقه هوا برای سلامت، از پیشنهاد این وزارتخانه به هیات دولت جهت تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه مراسم روز ملی اهدای خون در جمع خبرنگاران، با اشاره گرمای بی‌سابقه هوا در کشور، گفت: سلامت مردم عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن محیطی است و ممکن است سلامت را به خطر اندازد؛ به عنوان مثال در زمستان موضوع آلودگی هوا را داریم که اگر به میزان خاصی برسد مجبور به تعطیلی هستیم.

وی افزود: متاسفانه امسال با گرمای بی سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ بویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود.

عین‌اللهی افزود: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیئت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود.

وی گفت: مبنای درنظر گرفته شده دمای هوای بالاتر از ۴۰ درجه است.

جزئیات دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته در کشور

به نقل از عصرایران، به عقیده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دورکاری کارمندان در اختیار دولت است و نیازمند مصوبه مجلس نیست.

مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید:

ما نیز نسبت به تغییر ساعت کاری به شش صبح معترض بودیم و اعتراض مان را نیز به دولت گفتیم و تاکید کردیم که در زندگی مردم خلل ایجاد شده است کارمندانی که فرزندان مهد کودکی یا دبستانی داشتند دچار مشکل شده بودند، اگر دولت به این نتیجه رسیده است که زندگی مردم در پی تغییر ساعت آسیب دیده است و نسبت به اصلاح آن اقدام کند بهتر است. 

دولت در لایحه ای که به مجلس داد ساعت کاری را ۴۲ساعت در هفته پیش بینی کرده بود که ما این را تغییر و به ۴۰ساعت کاهش دادیم یعنی ساعت کاری چهل ساعت در هفته و هشت ساعت در روز  باشد.

ما موافق دور کاری کارمندان بویژه کارمندان زن هستیم. دوری کاری زمانی که انجام شد فی النفسه خوب بود در زمان کرونا و دولت آقای احمدی نژاد دور کاری اجرا شد بنده در زمان آقای احمدی نژاد که مدیر کل بودم ۱۷ کارمندم را دور کار کردم که اتفاقا کاملا نتیجه داد و بهره‌وری بیشتر شد.

با دوری کاری کارمندان در خانه می مانند ترافیک کمتر می‌شود مصرف انرژی ادارات نیز بالا نمی رود و کارمندان کار را به نحو بهتری در خانه انجام می دهند این تجربه در کل دنیا هم جواب داده است.

در لایحه دولت  در رابطه با دورکاری مسئله ای مطرح نشده است این در اختیار دولت است و نیازمند مصوبه مجلس نیست ما به عنوان قانونگذار در مصوبه کمیسیون که به صحن ارائه دادیم گفتیم پنج روز، روز کاری، چهل ساعت در هفته و هشت ساعت روزانه باشد و اگر این موارد در صحن رای بیاورد  دولت نمی تواند آنها را تغییر دهد ولی اینکه کارمند این پنج روز را در خانه کار کند یا به اداره برود در دست دولت است که تعیین کند.

البته ما در این لایحه پیشنهاد دیگری مبنی تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه ها را نیز مصوب کردیم  که اگر در صحن رای بیاورد شنبه ها تعطیل می شود و احتمالا با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان موافق هستند مصوبه کمیسیون در صحن نیز مصوب می شود دولت نیز باید آنرا اجرایی کند.

چالش اصلی ساماندهی تعطیلی آخر هفته

در هفته‌های گذشته با طرح مجلس برای اضافه کردن یک روز تعطیل جدید به تقویم، مسئله ساماندهی تعطیلات دوباره به عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در فضای کارشناسی کشور مطرح شد. بررسی‌ها حاکی از این است که بسیاری از کشورهای اسلامی نیز مشابه بیشتر کشورهای جهان، در سال‌های گذشته با ساماندهی روزهای تعطیل، تعداد تعطیلات آخر هفته خود را به دو روز افزایش داده‌اند و تنها کشورهای معدودی مثل ایران و پاکستان، تنها یک روز تعطیل در هفته دارند. به عنوان مثال، از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، ۳ کشور فقط یک روز تعطیل یعنی جمعه و ۹ کشور فقط یک روز تعطیل یعنی یکشنبه را داشته‌اند و سایرین، ۲ روز در هفته را به عنوان تعطیلی رسمی اعلام کرده‌اند. بنابراین در ساماندهی روزهای تعطیل یکی از چالش‌های اصلی، تفاوت روزهای کاری هفتگی در ایران با اغلب کشورهای جهان است.

پیروی از الگوی تعطیلی اروپا و کشورهای مسلمان

از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها 2 کشور جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود بوده‌اند. کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره شمالی، مکزیک، هند، هنگ کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند. ۱۰۲ کشور باقی مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌اند که برای بیشتر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای بیشتر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است. بنابراین فارغ از «تعداد» روزهای تعطیل، خود این روزها هم باید مورد بحث قرار بگیرد و با توجه به ساختار هر کشور و الگوهای مورد استفاده در سایر کشورها، تصمیم بهینه‌ای برای آن گرفته شود. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه اغلب کشورها تحت تاثیر الگوی اروپایی تعطیلی روز یکشنبه بوده‌اند، هنگام افزایش تعطیلات هفتگی خود به دو روز نیز روز شنبه را به عنوان مکمل روز یکشنبه برگزیده‌اند. ولی با توجه به اهمیت روز جمعه در کشورهای با جمعیت غالب مسلمان، در همه این کشورها به جز لبنان و پاکستان جمعه روز تعطیل محسوب می‌شود. در لبنان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات هفتگی را تشکیل می‌دهند و در پاکستان، هر هفته تنها یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را دارد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر قریب به اتفاق کشورهای مسلمان، روزهای تعطیل شامل روزهای جمعه و شنبه است.

مغایرت تعطیلی پنجشنبه با اغلب کشورهای مسلمان

به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مسیر تصمیم‌گیری در کشور به گونه‌ای بوده که روز «پنجشنبه» در کنار جمعه، به عنوان دومین روز تعطیل در هفته تعیین شود. امری که در مغایرت با مسیر طی شده در اغلب کشورهای مسلمان نیز قرار دارد. از منظر اقتصادی نیز، به نظر می‌رسد تعطیل بودن روز شنبه ترجیح بسیار بیشتری در مقایسه با تعطیل بودن روز پنج شنبه داشته باشد. چرا که در صورت تعطیلی روز پنج شنبه، بسیاری از مراودات بین‌المللی کشور در هفته طی ۴ روز متوالی، تقریبا تعطیل خواهند شد و پنج شنبه و جمعه را به دلیل تعطیلات داخلی و شنبه و یکشنبه را به دلیل تعطیلات بین‌المللی از دست خواهند داد. به دلیل چنین مسائلی، بسیاری از کشورهای عربی نیز از سال ۲۰۱۲ به بعد روزهای تعطیل خود را از پنجشنبه و جمعه به شنبه و جمعه تغییر دادند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: