پایگاه خبری خانه فوتبال:

تمرینات جانکاه و وحشتناک پاکو خمس، ستاره‌های تراکتور را مثل فولاد آب‌دیده کرده و آنها در انتظار شروع لیگ برتر هستند.
به گزارش "ورزش سه"، پیش فصل تراکتور پشت درهای بسته برگزار شده و انتظار هواداران این تیم برای تماشای تمرینات و بازیهای دوستانه تیمشان به نتیجه نرسیده است. با این حال روایت بازیکنان و مربیان تراکتور از آنچه در مخفیگاه سرمربی اسپانیایی می‌گذرد، تصویری جالب از پیش فصل سرخپوشان تبریزی به دست می‌دهد.

تراکتور که تمرینات خود را از هفته اول تیر ماه آغاز کرد، تاکنون 30 روز تمرینی داشته‌اند که چهار روز مربوط به بازیهای دوستانه بوده است. جالب اینکه اگر نگاهی به دفترچه پاکو خمس داشته باشید، در می‌یابید بازیکنان تاکنون بیش از 75 جلسه تمرینی را پشت سر گذاشته‌اند که یک عدد عجیب و غریب برای تیمهای لیگ برتر ایران محسوب می‌شود.

در این بین بخش عمده تمرینات تراکتور مربوط به کارهای بدنسازی است. جایی که خولیو مونوز، اجرای کار را در دست دارد و با تمرینات هوازی و غیرهوازی، سعی می‌کند موقعیت جسمانی بازیکنان را ارتقا دهد و آنها را به سطحی برساند که آماده 50 بازی در طول یک فصل باشند. این عددی است که در صورت صعود تراکتور به فینال جام حذفی و فینال لیگ قهرمانان آسیا به وقوع خواهد پیوست.

اما خولیو مونوز کیست و در تبریز چه می‌کند؟ او 48 سال پیش در مادرید چشم به جهان گشود و بعد از پایان تحصیلات مقدماتی به دانشگاه علوم بدنی و ورزش در پایتخت اسپانیا رفت تا تحصیلات عالیه خود را تکمیل کند. سال 2007 با پاکو خمس آشنا شد و بعد از جدایی چهار ساله، سرمربی کنونی تراکتور را در یک میهمانی ملاقات کرد و همانجا پیشنهاد کار در رایو وایکانو را دریافت کرد، به عنوان مربی بدنساز.

او در سطوح مختلف فوتبال اسپانیا کار کرده و رهبر پیش فصل رایو وایکانو برای رقابت در لالیگا نیز بوده است. اگر با اهالی فوتبال در اسپانیا در مورد خولیو مونوز صحبت کنید بیش از اینکه نامش را بشناسند، او را با لقب «مرد آهنی» معرفی خواهند کرد. کسی که با تمرینات وحشتناک بدنسازی، دوره یک ماهه جانکاه را برای بازیکنان تیم رقم می‌زند و البته تیمی می‌سازد که تا آخرین دقیقه مسابقه و آخرین بازی فصل، رقابت کند.

تمرینات او نکات مختلفی دارد اما دو نکته بیشتر توجهات را به خود جلب می‌کند: 1) حضور مستمر در داخل زمین، 2) تمرین در ساعات گرم تبریز. علت اینکه او بیشتر فعالیت بدنسازی را به زمین تمرینی می‌برد این است که اعتقاد دارد به عنوان مثال دوندگی بیش از حد روی تردمیل، حالتی مصنوعی به تمرینات می‌دهد و باعث می‌شود او به جای این بدود، تنها بدن خود را بالا و پایین بیاندازد و با فشار به عضلات، مصدوم شود.

همچنین او با اطلاع از متوسط ساعات برگزاری فوتبال در لیگ برتر ایران، تمرینات را در حوالی ظهر برنامه‌ریزی می‌کند تا بازیکنان آماده انجام مسابقه در زمان گرم روز بشوند چرا که حداقل دو ماه از بازی‌های این فصل در هوای گرم برگزار می‌شود و احتمال دارد تراکتور برای رقابت‌های آسیایی به کشورهای گرم نظیر امارات و قطر سفر کند.

نکته مهم در مورد دستورات «مرد آهنی» تمرین هوازی دشوار اوست که فشار بسیار زیادی را به بازیکنان وارد کرده و آن‌ها عملا زندگی عادی را از دست داده‌اند. بسیاری از بازیکنان تراکتور بلافاصله بعد از تمرین به هتل باشگاه در بنیان دیزل رفته و ناهار خورده - نخورده، به خواب چند ساعته فرو می‌روند. سایر بازیکنان نیز به سختی بتوانند در ساعات عصر و شب برای تفریح به بیرون از خانه بروند.

یکی از بازیکنان تراکتور که سابقه کار با برانکو ایوانکوویچ و مارکو استیلینوویچ را دارد، پیش فصل تراکتور را دشوارتر از تمرینات برانکو قلمداد می‌کند. سایر بازیکنان تیم تبریزی نیز روی این ادعا صحه می‌گذارند و می‌گویند هرگز قرار چنین فشاری را متحمل نشده‌اند.

جالب اینکه قرار بود تراکتور روز شنبه در یک بازی دوستانه به مصاف مس سونگون برود اما فشار تمرینات باعث شد تا خمس یک روز مرخصی تشویقی به بازیکنان بدهد و بلافاصله بعد از تمرین شدید، آنها را در معرض یک بازی دوستانه پرفشار قرار ندهد.

تراکتور شاید پرفشارترین تمرینات پیش فصل را داشته باشد. جالب است بدانید در اردوی ترکیه و صبح روزهای بازی تدارکاتی نیز بازیکنان تراکتور یک جلسه تمرینی را پشت سر می‌گذاشتند و سپس در بازی دوستانه شرکت می‌کردند.

البته در عین دشواری، پاکو خمس بارها از بازیکنانش تعریف داشته و از آن‌ها برای همکاری با «مرد آهنی» تمجید کرده است. حالا همه در تبریز می‌دانند که تراکتور یک مدعی بی حرف و حدیث برای قهرمانی باشد و شاید همین تمرینات سخت و آزاردهنده باعث شود تا این تیم با استقامت بیشتر نسبت به حریفان در پیچ تند لیگ برتر، گوی سبقت را از سایرین برباید و جام را بالای سر ببرد.

محمد همتی

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: