پایگاه خبری خانه فوتبال:

بازنشستگان بخوانند:بازنشستگی تامین اجتماعی، عبارت است از توقف فعالیت حرفه ای کارگر به دلیل افزایش سن، دریافت حکم بازنشستگان و استفاده از خدمات صندوق های بازنشستگی که از این طریق هم نیروی سالمند حمایت می شود و فضای کار برای نیروی جوان و تازه کار باز می شود . افزایش حقوق بازنشستگان 1402 اعلام شد. عیدی بازنشستگان تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت بوده و متفاوت از مقررات حاکم بر عیدی کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی می باشد. در این مطلب قرار است خبرهای جدید و مهم درخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه شود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان کلید خورد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به دنبال افزایش ۲۰ درصدی مستمری‌ سال ۱۴۰۲، از واریز معوقات ۵ ماهه امسال به همراه مستمری مردادماه به حساب افراد تحت پوشش خبر داد.

بیت‌اله برقراری با بیان اینکه براساس اساسنامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، صندوق مکلف است سالیانه مستمری مستمری‌بگیران را مطابق با مصوبات هیات وزیران بعد از محاسبات بیمه‌ای افزایش دهد، گفت: این افزایش مستمری مشمول کسانی است که تا پایان سال ۱۴۰۱ احکام مستمری آن‌ها صادر شده است.

وی درباره روند قانونی افزایش مستمری توضیح داد: در ابتدا تیم اجرایی صندوق پیشنهاد خود را برابر با ضوابط و مقررات به هیات مدیره ارائه می‌دهند و پس از تصویب آن توسط هیات مدیره، در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه، پیشنهاد آن مطرح و پس از تصویب اجرایی می‌شود . حدود ۱۰ روز گذشته مصوبه هیات امنا درخصوص افزایش ۲۰ درصدی مستمری در سال ۱۴۰۲ با حمایت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره به اینکه میزان افزایش مستمری مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۰ درصد اعلام شده است، یادآور شد: پس از ابلاغیه، این میزان افزایش در احکام مستمری مستمری‌بگیران اعمال شد به گونه‌ای که روز چهارشنبه (۲۵ مردادماه) مستمری‌بگیران صندوق معوقات ۵ ماهه افزایش ۲۰ درصدی سال ۱۴۰۲ را به همراه مستمری مردادماه دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، هشت سطح درآمدی تعریف شده است که بیمه شدگان متناسب با این ۸ سطح و حق بیمه‌های واریزی از مستمری صندوق بهره‌مند می‌شوند، گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۷۸ هزار و ۶۲۹ خانوار مستمری‌بگیر، ۸۷ هزار و ۸۰۳ خانوار بازماندگان فوت، ۴۴ هزار و ۹۳ خانوار در قالب بازنشستگی پیش از موعد، ۳۶ هزار و ۹۴۷ خانوار از مزایای مستمری سالمندی و ۹۷۸۶ خانوار از مزایای مستمری از کارافتادگی بهره‌منده شده‌اند.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در پایان بیان کرد که روز چهارشنبه(25 مردادماه) بالغ بر ۳۷۱۲ میلیارد ریال به حساب مستمری‌بگیران واریز شد. /ایسنا

واریز 25 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان امشب بحساب ها

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از تلاش مجلس در قالب کمیته مالی کمسیون تلفیق به منظور ایجاد منابع مالی پایدار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: کمیته مالی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس در حال بررسی این موضوع است تا نتیجه بررسی‌های خود را برای رأی‌گیری به صحن کمیسیون ارائه کند.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس اظهار داشت: این همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شامل حال بازنشستگان همه صندوق‌ها اعم از بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی می‌شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: این موضوع پس از تحقق منابع درآمدی پایدار و تصویب در مجلس و شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.

جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از رئیس جمهور خواستار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شدند.این نامه تاکنون به امضای بیش از صد نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن همچنان رو به افزایش است.

نمایندگان در این نامه از رئیس جمهور درخواست کرده‌اند بودجه کافی برای متناسب‌سازی حقوق تمام بازنشستگان اختصاص یابد.

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 ولی الله بیاتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تکمیل پروژه آبرسانی به تفرش در تذکری گفت: باید معیشت بازنشستگان و همسان سازی حقوق ها در دستور کار باشد؛ انتظار می رود لایحه مرتبط با همسان سازی حقوق ها اجرایی شود.

وی با اشاره به قیمت گوشت سفید اظهار کرد: دولت ارز موردنیاز برای تامین نهاده های دامی را فراهم کند؛ تولیدکنندگان به ارز نیاز دارند.

ماجرا به بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند. در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می‌یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبرهای اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

علی دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در اردیبهشت‌ماه بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود. رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به فروردین ماه نیز همزمان با حقوق اردیبهشت ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود. وی تصریح کرد: بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد.

سن بازنشستگی جدید چقدر شد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به تشریح مصوبات این کمیسیون درباره محاسبه سنوات و حقوق بازنشستگی پرداخت.

محسن زنگنه در توضیح  کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت. در این جلسه ماده ۲۹ لایحه درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و اعمال اصلاحاتی در زمینه صندوق‌ها و همچنین سنجه های حوزه بازنشستگی بود؛ نگاه مجلس جلوگیری از هرگونه اقدامی مبتنی بر اعمال فشاری بر اقشار جامعه است لذا اگر قرار بر انجام اقدام سختی باشد باید در حوزه شرکت‌های دولتی و مجموعه‌های وابسته به دولت صورت گیرد. با همین نگاه کمیسیون با مواد مربوط به تغییر و یا کاهش حقوق مکتسبه بازنشستگان مخالفت کرد.

وی توضیح داد: پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که کمیسیون این ماده را حذف کرد بر این اساس ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی قانون فعلی یعنی میانگین دو سال آخر خدمت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره تصمیم کمیسیون درخصوص بند مربوط به تغییر سن بازنشستگی گفت: این بند برای بررسی بیشتر به کمیته مربوطه ارجاع شد.

وی همچنین بیان کرد: دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که کمیسیون این بند را حذف کرد.

زنگنه در توضیح مصوبه دیگر کمیسیون گفت: کمیسیون درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان آور مصوب کرد که ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های گروه «ب» با ماهیت سخت و زیان آور که بیش از حد متوسط است، برای هر سال یک و نیم سال تا حداکثر ده سال ارفاق در نظر گرفته شود لذا همان قانون فعلی در رابطه با این افراد پابرجا خواهد ماند اما در مورد ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های که کمتر از حد متوسط هستند، کمیسیون مصوب کرد که برای هر سال یک و سه دهم سال و حداکثر هفت سال در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد برای کلیه عناوین شغلی گروه‌های الف با صفت محیط سخت و زیان آور برای هر سال یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال لحاظ شود.

زنگنه گفت: دوران تحصیل و ایام کارآموزی که به صورت تعهد خدمت و یا آموزش بدو خدمت قبل از استخدام و ماموریت آموزشی حین خدمت که منجر به اخذ مدرک تحصیلی رسمی توسط کارمندان دستگاه اجرایی می شود، مشمول سنوات بازنشستگی نمی شود.

وی ادامه داد: همچنین برای موارد قبل از این قانون ، در صورتی سنوات بازنشستگی لحاظ می‌شود که کسور بازنشستگی آن به طور کامل توسط بیمه شده و یا دستگاهی که باید آن را پرداخت کند، پرداخت شود. ایثارگران مشمول قوانین خاص خودشان هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم تاکید کرد. موادی که در کمیسیون در بخش مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌ها بازنشستگان را برطرف می‌کند؛ ما به دنبال بهره مندی از جمعیت شاغل و آماده به کار کشور و رعایت حقوق مکتسبه کارمندان، کارگران و بازنشستگان آینده کشور هستیم.

وی با بیان اینکه اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت خوبی ندارند گفت: اگر قصد تصمیم جدی برای صندوق‌ها داریم باید این تصمیم در حوزه اصلاح ساختاری و اصلاح شیوه‌های تعیین مدیران این صندوق‌ها باشد.

در ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع حدود ۲۳.۶ میلیون مشترک مستمری‌بگیر اصلی را تحت پوشش قرار داده‌اند؛ بر اساس آخرین آمار منتشر شده (سال ۱۳۹۹) حدود ۱۷.۹ میلیون نفر مشترک اصلی سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲.۵ میلیون نفر اصلی صندوق بازنشستگی کشور، حدود ۱.۵ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق روستائیان و عشایر و ۱.۱ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح هستند. از تعداد مشترکان سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاهی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما براساس آخرین آمارها در سال‌های اخیر، تعداد مشترکان آنها در مجموع حدود ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

این درحالیست که نظام تامین اجتماعی و به طور خاص صندوق‌های بازنشستگی در ایران با مشکلات متکثر و البته پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که هر سه وجه تشکیل‌دهنده آن یعنی بیمه‌شده، کارفرما و دولت را درگیر و طی سالیان اخیر به دلیل وابستگی این صندوق ها به بودجه دولت ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است به‌گونه‌ای که ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال گذشته و نیز تاکید موکد ایشان در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بر استقرار نظام جامع تامین اجتماعی نشان از اهمیت ساماندهی این حوزه دارد.

براساس ارزیابی مطابق با بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیسیون اجتماعی مجلس چالش‌های موجود در این حوزه در دو بخش «مدیریت و راهبری صندوق‌ها» و «چگونگی تأمین کسری منابع مالی این صندوق‌ها در سطح مدیریت کلان کشور» مطرح است.

در سال‌های اخیر، مشکلات و چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در کشور به یکی از چالش‌های جدی نظام حکمرانی تبدیل شده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان و مـسئولان مربوطه نسبت به پیامدهای این بحران هشدار داده‌اند. تداوم وضعیت فعلی ممکن است برخی صندوق‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. از این رو به نظر می‌رسد تدوین و اجرای اصلاحات بنیادین در نظام بازنشستگی کشور، امری اجتناب‌ناپذیر است. برای این منظور طرح‌ها و ایده‌های مختلفی از سوی کارشناسان و خبرگان این حوزه مطرح شده است.

اجرای طرح‌ها و ایده‌ها بدون در نظر گرفتن افکار عمومی و پیامدهای پیش‌بینی نشده، ممکن است چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

در این گزارش که توسط دفتر افکارسنجی ملت با همکاری دفتر مطالعات بخش عمومی و دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده است، نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ داده‌های این گزارش از ۱۷ تا ۲۷ دی ماه سال ۱۴۰۱ گردآوری شده و جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند؛ پیمایشی که تعداد ۱۲۰۰ پرسشنامه به صورت تلفنی و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت گردآوری شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: