پایگاه خبری خانه فوتبال:

جزئیات اضافه شدن تعطیلی شنبه به تعطیلات.چند وقتی است که لایحه تعطیلی آخر هفته از طرف دولت رئیسی به مجلس رسیده .تعطیلی دو روز در هفته برای کل کشور می باشد.مجلس تلاش های بسیاری برای تحقق طرح تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه انجام داده است.آخرین اخبار در رابطه با تعطیلی شنبه را با هم در سایت خانه فوتبال می خوانیم.

شنبه تعطیل می‌شود یا پنجشنبه؟

بیشتر نمایندگان نظرشان برای روز دوم تعطیلات، شنبه است. این موضوع به ارتباط ما با سایر کشورها و بازارهای جهانی برمی‌‌‌گردد که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، سکوت چند هفته‌ای نمایندگان درباره «فرجام طرح افزایش تعطیلی آخرهفته به دو روز» موجب شده است شائبه «از دستورکار خارج شدن این مطالبه عمومی» مطرح شود. اما امضاهای جمع‌شده برای این طرح بیش از دو برابر حداقل مورد نیاز است.

این روزنامه در ادامه به نقل از حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نوشت: این لایحه در نوبت طرح در صحن مجلس است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌‌‌اند تا به روال کار سرعت دهند. تاکنون ۱۱۰ نماینده مجلس برای سرعت‌‌‌بخشی به طرح این لایحه در صحن علنی آن را امضا کرده‌‌‌اند.

به گفته  این نماینده مجلس بیشتر نمایندگان نظرشان برای روز دوم تعطیلات شنبه است. این موضوع به ارتباط ما با سایر کشورها و بازارهای جهانی برمی‌‌‌گردد که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. 

جزئیات دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته در کشور

به نقل از عصرایران، به عقیده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دورکاری کارمندان در اختیار دولت است و نیازمند مصوبه مجلس نیست.

مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید:

ما نیز نسبت به تغییر ساعت کاری به شش صبح معترض بودیم و اعتراض مان را نیز به دولت گفتیم و تاکید کردیم که در زندگی مردم خلل ایجاد شده است کارمندانی که فرزندان مهد کودکی یا دبستانی داشتند دچار مشکل شده بودند، اگر دولت به این نتیجه رسیده است که زندگی مردم در پی تغییر ساعت آسیب دیده است و نسبت به اصلاح آن اقدام کند بهتر است. 

دولت در لایحه ای که به مجلس داد ساعت کاری را ۴۲ساعت در هفته پیش بینی کرده بود که ما این را تغییر و به ۴۰ساعت کاهش دادیم یعنی ساعت کاری چهل ساعت در هفته و هشت ساعت در روز  باشد.

ما موافق دور کاری کارمندان بویژه کارمندان زن هستیم. دوری کاری زمانی که انجام شد فی النفسه خوب بود در زمان کرونا و دولت آقای احمدی نژاد دور کاری اجرا شد بنده در زمان آقای احمدی نژاد که مدیر کل بودم ۱۷ کارمندم را دور کار کردم که اتفاقا کاملا نتیجه داد و بهره‌وری بیشتر شد.

با دوری کاری کارمندان در خانه می مانند ترافیک کمتر می‌شود مصرف انرژی ادارات نیز بالا نمی رود و کارمندان کار را به نحو بهتری در خانه انجام می دهند این تجربه در کل دنیا هم جواب داده است.

در لایحه دولت  در رابطه با دورکاری مسئله ای مطرح نشده است این در اختیار دولت است و نیازمند مصوبه مجلس نیست ما به عنوان قانونگذار در مصوبه کمیسیون که به صحن ارائه دادیم گفتیم پنج روز، روز کاری، چهل ساعت در هفته و هشت ساعت روزانه باشد و اگر این موارد در صحن رای بیاورد  دولت نمی تواند آنها را تغییر دهد ولی اینکه کارمند این پنج روز را در خانه کار کند یا به اداره برود در دست دولت است که تعیین کند.

البته ما در این لایحه پیشنهاد دیگری مبنی تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه ها را نیز مصوب کردیم  که اگر در صحن رای بیاورد شنبه ها تعطیل می شود و احتمالا با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان موافق هستند مصوبه کمیسیون در صحن نیز مصوب می شود دولت نیز باید آنرا اجرایی کند.

چالش اصلی ساماندهی تعطیلی آخر هفته

در هفته‌های گذشته با طرح مجلس برای اضافه کردن یک روز تعطیل جدید به تقویم، مسئله ساماندهی تعطیلات دوباره به عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در فضای کارشناسی کشور مطرح شد. بررسی‌ها حاکی از این است که بسیاری از کشورهای اسلامی نیز مشابه بیشتر کشورهای جهان، در سال‌های گذشته با ساماندهی روزهای تعطیل، تعداد تعطیلات آخر هفته خود را به دو روز افزایش داده‌اند و تنها کشورهای معدودی مثل ایران و پاکستان، تنها یک روز تعطیل در هفته دارند. به عنوان مثال، از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، ۳ کشور فقط یک روز تعطیل یعنی جمعه و ۹ کشور فقط یک روز تعطیل یعنی یکشنبه را داشته‌اند و سایرین، ۲ روز در هفته را به عنوان تعطیلی رسمی اعلام کرده‌اند. بنابراین در ساماندهی روزهای تعطیل یکی از چالش‌های اصلی، تفاوت روزهای کاری هفتگی در ایران با اغلب کشورهای جهان است.

پیروی از الگوی تعطیلی اروپا و کشورهای مسلمان

از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها 2 کشور جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود بوده‌اند. کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره شمالی، مکزیک، هند، هنگ کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند. ۱۰۲ کشور باقی مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌اند که برای بیشتر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای بیشتر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است. بنابراین فارغ از «تعداد» روزهای تعطیل، خود این روزها هم باید مورد بحث قرار بگیرد و با توجه به ساختار هر کشور و الگوهای مورد استفاده در سایر کشورها، تصمیم بهینه‌ای برای آن گرفته شود. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه اغلب کشورها تحت تاثیر الگوی اروپایی تعطیلی روز یکشنبه بوده‌اند، هنگام افزایش تعطیلات هفتگی خود به دو روز نیز روز شنبه را به عنوان مکمل روز یکشنبه برگزیده‌اند. ولی با توجه به اهمیت روز جمعه در کشورهای با جمعیت غالب مسلمان، در همه این کشورها به جز لبنان و پاکستان جمعه روز تعطیل محسوب می‌شود. در لبنان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات هفتگی را تشکیل می‌دهند و در پاکستان، هر هفته تنها یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را دارد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر قریب به اتفاق کشورهای مسلمان، روزهای تعطیل شامل روزهای جمعه و شنبه است.

تعطیلی

مغایرت تعطیلی پنجشنبه با اغلب کشورهای مسلمان

به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مسیر تصمیم‌گیری در کشور به گونه‌ای بوده که روز «پنجشنبه» در کنار جمعه، به عنوان دومین روز تعطیل در هفته تعیین شود. امری که در مغایرت با مسیر طی شده در اغلب کشورهای مسلمان نیز قرار دارد. از منظر اقتصادی نیز، به نظر می‌رسد تعطیل بودن روز شنبه ترجیح بسیار بیشتری در مقایسه با تعطیل بودن روز پنج شنبه داشته باشد. چرا که در صورت تعطیلی روز پنج شنبه، بسیاری از مراودات بین‌المللی کشور در هفته طی ۴ روز متوالی، تقریبا تعطیل خواهند شد و پنج شنبه و جمعه را به دلیل تعطیلات داخلی و شنبه و یکشنبه را به دلیل تعطیلات بین‌المللی از دست خواهند داد. به دلیل چنین مسائلی، بسیاری از کشورهای عربی نیز از سال ۲۰۱۲ به بعد روزهای تعطیل خود را از پنجشنبه و جمعه به شنبه و جمعه تغییر دادند.

جزئیات ساعت کاری جدید ادارات

به گزارش تجارت‌نیوز، ابتدا قرار بود که از ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور سال جاری، کارمندان ادارات و سازمان‌های دولتی از ۶ تا ۱۳ در محل کار خود حاضر شوند اما مشخص شد که در این صورت قانون ۴۴ ساعت کار در هفته رعایت نمی‌شود و ساعت کاری تا ۱۴:۴۵ اعلام شد. اما مجددا قرار است برای صرفه جویی در مصرف برق پایان ساعت کاری تا ۱۳ باشد.

بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی، در اجرای بند ۴ اصلاحی تصویب‌نامه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ هیئت وزیران صادر شده است.

سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی اعلام کرد که ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و…) را حداکثر تا ساعت ۱۳ قرار داده و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

این بخشنامه تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ ظهر خاموش شود و بر همین اساس دستگاه‌های مشمول، تا ۱۵ شهریورماه مکلف هستند ضمن برنامه‌ریزی مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی و حفظ رضایت‌مندی ارباب رجوع، پایان ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و…) را حداکثر تا ساعت ۱۳ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

در این بخشنامه ساعت آغاز به کار مادران شاغل دارای فرزند زیر شش سال، افراد دارای معلولیت و افراد ساکن در حومه شهرهای محل خدمت، با انجام تمهیدات لازم به‌منظور حفظ تداوم خدمت‌رسانی دستگاه، به مدت یک‌ساعت شناور تعیین شده است. رؤسای دستگاه‌های مشمول این بخشنامه می‌توانند به تشخیص خود، سایر مصادیق نظیر را در همین چهارچوب تدبیر کنند.

متن لایحه تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنج‌شنبه به شرح ذیل است:

لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در پنجم آذرماه سال گذشته به مجلس ارسال کرد و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. بر اساس این لایحه دولت به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی از نمایندگان مجلس از جمله محسن پیرهادی، نماینده تهران پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کرد. در صورت تعطیلی شنبه یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه ارتباطات تجاری ما برای ۴ روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که دیدگاه نمایندگان بیشتر به سمت تعطیلی شنبه‌ها است.

تعطیلی

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. اما در خصوص اینکه تعطیلی روز پنج‌شنبه‌ باشد یا شنبه تصمیم‌گیری نشد. قرار شد در جلسه آتی کمیسیون اجتماعی در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ یا شنبه تعطیل باشد، تصمیم‌گیری شود. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به تصویب رسید. در کمیسیون اجتماعی از اتاق تعاون و بازرگانی دعوت کردیم تا در صورت تغییر روز تعطیلی از پنج‌شنبه‌ به شنبه منطق علمی و استدلال قوی داشته باشیم تا از این موضوع در صحن مجلس دفاع کنیم. او در خصوص ساعت کاری کارمندان در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: طبق لایحه دولت ساعت کار اداری در طول هفته یک ساعت و نیم کم می‌شود.

اما پیشنهادهایی در کمیسیون اجتماعی برای کاهش ساعت کاری در هفته به ۴۰ ساعت وجود دارد که هنوز بررسی نشده است. همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بر اساس ماده واحده آن ساعت اداری باید کم شود. در حال حاضر ساعت کاری در طول هفته ۴۴ ساعت است که دولت در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته آورده که ساعت کاری در طول هفته به ۴۲ ساعت و نیم کاهش یابد. او ادامه داد: بنده پیشنهادی برای کاهش ساعت کاری اداری در طول هفته به ۴۰ ساعت دارم. در این شرایط تقسیم ساعات اداری به ۵ روز راحت‌تر انجام می‌شود و در عمل کاهش ساعت را به دلایل مختلف نخواهیم داشت. در صورت تصویب پیشنهاد بنده ساعت کاری در ۵ روز کاری هفته ۸ ساعت خواهد بود. این موضوع بستگی به تصویب این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی و سپس تصویب در صحن علنی مجلس دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ تعطیل باشد یا شنبه، بحث‌هایی میان نمایندگان صورت گرفت و دیدگاه نمایندگان بیشتر به سمت تعطیلی شنبه‌ها است. حسینی یادآور شد: جزئیات لایحه افزایش تعطیلی آخر هفته‌ها به دو روز هنوز در کمیسیون اجتماعی به تصویب نرسیده است.

فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامیگفت: اگر دولت برای افزایش تعطیلات عید غدیر به مجلس لایحه بدهد، آن را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: البته در این باره ما برنامه‌ای برای تدوین طرح نداریم؛ چراکه در یک سال پایانی مجلس به سر می‌بریم و اگر برای تعطیلات عید غدیر و یا موضوعات دیگر طرح بدهیم، به نتیجه نخواهد رسید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: علاوه بر این افزایش تعطیلی‌ها بار مالی دارد و حال آنکه طبق اصل ۷۵ قانون اساسی، طرح‌های مجلس نباید برای دولت بار مالی ایجاد کند. 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: