پایگاه خبری خانه فوتبال:

 واریز افزایش یارانه خانوار.یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود.یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود.یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

ماجرای وام یارانه با یارا کارت

موضوع پرداخت وام یارانه در دو دولت دوازدهم و سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت. اما ماجرای این وام به کجا رسید؟

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ بخشنامه پرداخت وام با یارانه را ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه، بانک مرکزی مقرر کرده بود که برای دسترسی اقشار مختلف مردم به ویژه دهک‌های کم برخوردار به تسهیلات و خدمات اعتباری نظام بانکی، نوعی کارت اعتباری با عنوان «یارا کارت اعتباری» تعریف شود. این کارت مبنای پرداخت وام یارانه بود. در واقع پشتوانه یارا کارت، یارانه واریزی به حساب خانوارها تعریف شده بود.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه می‌توانند با ارائه درخواست برای اخذ یارا کارت اعتباری به بانک‌ها مراجعه کنند. این کارت‌های اعتباری جدید در قالب عقد مرابحه صادر شده و وام یارانه به صورت نسیه اقساطی به اشخاص داده می‌شود. بازپرداخت اقساط نیز به صورت مستقیم از حساب یارانه افراد صورت می‌گیرد.

براساس بند ۱۶ این بخشنامه، بانک‌ها مجاز شده‌اند، به تشخیص خود برای پوشش ریسک قطع یارانه خانوار، نسبت به اخذ سفته یا سایر تضامین متعارف از وام‌گیرنده اقدام کنند.

در واقع آنگونه که سایت سامانه‌ها گزارش داده است، بحث وام یارانه ۵ میلیونی اولین بار در زمان دولت دوازدهم مطرح شد. مقرر بود که پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به یارانه‌بگیران با ضمانت حساب یارانه انجام شود. نرخ سود وام یارانه، ۱۸ درصد و ۵ساله بود. با این طرح تمامی سرپرستان خانوار می‌‎توانستند با ضمانت حساب کارت یارانه خود وام ۵ میلیون تومانی دریافت کنند.

پرداخت وام یارانه بار دیگر در سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم هم مورد توجه قرار گرفت. بر اساس گزارشی که سال گذشته در این مورد منتشر شد، دولت در آن زمان وعده داد که به کارمندان دولتی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان وام بدهد. همچنین مقرر شد که این وام بدون ضامن و با اعتبارسنجی متقاضیان پرداخت شود. تنها لازم بود که مشتریان برای دریافت این وام فوری ۱۰۰میلیون تومانی، کارت یارانه خود را گرو بگذارند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که این وام از طریق بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود. این ۱۲ بانک، شامل بانک‌های مسکن، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، ملی ایران، پست بانک، توسعه صادرات، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران، صادرات، ملت و تجارت بود.

وام یارانه پرداخت شد؟

موضوع پرداخت وام یارانه در سال‌های گذشته هیچگاه به درستی اجرا نشد. بانک‌ها می‌گفتند منابع مالی لازم را برای پرداخت وام یارانه به مشمولان در اختیار ندارند. البته پرداخت این وام بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ صادر کرد، الزامی نبود و به عنوان تکلیف بر دوش شبکه بانکی قرار نداشت.

در دولت سیزدهم نیز، شبکه بانکی توجه چندانی به تصمیمات دولت نکرد. حتی بانک‌ها تا چندین ماه پس از صدور بخشنامه دولت، می‌گفتند موضوع به آن‌ها ابلاغ نشده است. در واقع به نظر می‌رسد دولت‌ها تصمیماتی را می‌گیرند که شبکه بانکی توان اجرای آن را ندارند و به منابع مالی بانک‌ها فکر نمی‌کنند.

در چنین شرایطی، نمایندگان مجلس نیز اسفند سال گذشته در جریان بررسی بودجه‌بندی را تصویب کردند که بر اساس آن، متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بتوانند از حساب یارانه یا سهام عدالت خود به عنوان تضمین پرداخت این تسهیلات استفاده کنند (مهر).

در این میان، مساله پرداخت وام یارانه ۱۰ میلیونی در برخی از رسانه‌ها مطرح شد؛ وامی که پلیس فتا آن را تکذیب کرد اما بعدا شخص شد یکی از موسسات قرض‌الحسنه، مدعی است که آن را پرداخت می‌کند.

پیگیری‌ها از دولت نشان داد که سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار، قصد پرداخت وام یارانه ۱۰ میلیونی را نداشتند و چنین موضوعی از طرف دولت از اساس غلط بود.

اما آنگونه که پیگیری‌ها نشان داد یک موسسه قرض‌الحسنه در تهران، مدعی بود وام ۱۰ میلیونی یارانه را به متقاضیان پرداخت می‌کند و همه خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کردند، می‌توانستند مشمول این وام شوند. با وجود این، نکته مهمی که درباره موسسه مورد اشاره وجود داشت این بود که این موسسه هیچ‌گونه مجوزی از بانک مرکزی نداشت و تنها با سه شعبه در تهران فعال بود. بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان داد که این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس شده و حتی مجوز بانک مرکزی نگرفته بود.

 پیامک یارانه مهم برای سرپرستان دو دهک ۴ و ۵

طرح کالابرگ الکترونیک از پنج‌شنبه هفته گذشته با اضافه شدن ۲ دهک جدید اکنون ۵ دهک اول درآمدی را شامل می‌شود.
 علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح طرح کالابرگ الکترونیک تا دهک پنجم گفت: قیمت ۱۱ قلم کالای سبد غذایی اعلامی توسط دولت، بر اساس قیمت آن‌ها در سال ۱۴۰۱ (۵۹۳ هزارتومان) متوقف ماند و از این پس هر چقدر تورم شامل این کالاها شود، توسط دولت پرداخت می‌شود. 
وی افزود: تعداد دهک‌های تحت پوشش کالابرگ، از ۳ به ۵ دهک حرکت کرد بدین ترتیب این طرح حدود ۴۹ میلیون ایرانی را پوشش می‌دهد.
معاون وزیر رفاه در پاسخ به این که مردم چگونه می‌توانند متوجه دهک درآمدی خود شوند گفت: برای سرپرستان خانوار دو دهک جدید پیامک ارسال می‌کنیم و دهک آن‌ها را یادآوری می‌کنیم که مثلا شما دهک چهارم و پنجم هستید و چنانچه از سبد کالایی خرید کنید از اعتبار اضافی (۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی) برخوردار می‌شوید.به گفته وی اگر سرپرستی پیامک دریافت نکرد، می‌تواند با مراجعه به سایت حمایت معیشتی (Hemayat.mcls.gov.ir)، علاوه بر دهک‌درآمدی، اطلاعات خانوار خود را ببیند.

عسگریان با بیان این که مشمولان طرح می‌توانند برای بهره‌مندی از شارژ اضافی و دریافت اطلاعات مربوط به آن علاوه بر سایت حمایت معیشتی با نصب اپلیکیشن و برنامه «شما» داده‌های مربوط به اعتبار یارانه، فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ و اطلاعات دهکی خانوارشان را مشاهده کنند 
وی ادامه داد: یارانه به کارت بانکی سرپرستان خانوار واریز و آن‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌ها خرید و از اعتبار اضافی یارانه بهره‌مند شوند و لازم نیست جای خاصی مراجعه کنند چرا که فروشگاه‌هایی مجهز شده‌اند؛ این در حالی است که سرپرست خانوار نه تنها از کارت یارانه بلکه می‌تواند از همه کارت‌های بانکی که به نام خودش است نیز استفاده کند چراکه این اعتبار بر اساس «کد ملی» به افراد تخصیص می‌یابد.

وی تاکید کرد: مشمولان در نظر بگیرند که اگر از ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی ماهانه استفاده نکنند این رقم ذخیره نمی‌شود و آن را از دست می‌دهند چرا که شرط بهره‌مندی و آزاد شدن ۱۲۰ هزار تومان، خرید ۲۰۰ هزار تومان از کل اعتبار یارانه است.

وی ضمن اشاره به اتصال ۱۱۱ هزار فروشگاه به طرح کالا برگ الکترونیک گفت: درصدد هستیم تعاونی‌های شهری و روستایی و بالاخص اکثر تعاونی‌های روستایی و محروم را نیز تا پایان هفته به این طرح متصل و تجهیز می‌کنیم. در حال حاضر دسترسی به فروشگاه‌ها در ایران به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده و اگر تعاونی‌های روستایی نیز وصل شوند این فاصله به زیر ۲۵۰ متر می‌رسد که کاربران با استفاده از برنامه «شما» می‌توانند پنجره مربوط به فروشگاه‌ها را کلیک و نزدیک‌ترین فروشگاه را پیدا کنند.

جزئیات جدید از افزایش یارانه خانوار

اقتصاد ۱۰۰- معاون وزیر رفاه گفت: یارانه افراد قطع نمی‌شود، فقط جایگاه دهک‌ها تغییر پیدا می‌کند.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی از استقبال یک میلیون خانوار سه دهک اول در طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: ۱۱ قلم کالا در سبد ثابت و مبنای قیمت بر پایه سال گذشته است. مردم اگر ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها را خریداری کنند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار جدید به آنها اضافه می‌شود
وزیر کار می‌گوید قرار است دهک‌های بیشتری شامل افزایش مبلغ یارانه شوند. چه دهک‌هایی مشمول این تصمیم می‌شوند و قرار است این امر چه زمانی به مرحله اجرا درآید؟
 آنطور که امروز صولت مرتضوی- وزیر کار اعلام کرده قرار است یارانه تشویقی شامل یارانه‌بگیران شود. پیشتر روابط عمومی وزارت کار از افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای‌ خانوارهای دهک اول تا سوم خبر داده بود، حالا قرار است طبق گفته مرتضوی، تعداد دهک‌های مشمول افزایش یارانه از سه به پنج دهک ابتدایی تغییر کند. البته وزیر به طور مشخص نگفته که این امر دقیقا در چه روزی اجرا خواهد شد و فقط به ذکر «روزهای آینده» اکتفا کرده است.

آنطور که وزیر کار در هیات دولت خبر داده اگر خانوارهای ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آنها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

مرتضوی همچنین خبری هم برای معترضان داشته، او گفته کسانی که به هر طریقی یا ثبت‌نام نکرده‌ و یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد و یا نسبت به دهک‌بندی‌شان اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

11 قلم کالای اساسی در کالابرگ الکترونیک

یارانه

مردم یارانه می‌خواهند یا کالابرگ؟

حالا در حالی وزارت کار از افزایش مبلغ یارانه در قالب کالابرگ الکترونیک خبر می‌دهد که پیشتر نظرسنجی‌هایی که انجام شده بود، نشان می‌داد مردم بیشتر به دریافت یارانه نقدی راغب هستند تا استفاده از کالابرگ.

اخیرا این موضوع را از محمدتقی فیاضی- تحلیلگر مسائل بودجه- پرسیده بودیم که مردم یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟ او در پاسخ گفته بود: «مطالعات و شواهد امر نشان می‌دهند که درمجموع مردم برای سبد مصرفی خودشان بهتر از دولت می‌توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، هم مردم راغب هستند که یارانه نقدی دریافت کنند و هم بهتر است دولت یارانه را به شکل نقدی پرداخت کند.»
وی افزوده بود: «در مجموع باید گفت هرچند این یارانه‌ها کمک چندانی به جبران رفاه از دست ‌رفته خانوار نمی‌کنند، اما وقتی دولت بخواهد مبلغ یارانه‌های نقدی را بالا ببرد، قیمت مواد غذایی و کالاها را افزایش می‌دهد که تا حدودی بتواند از کسری بودجه خودش جلوگیری کند.»
بنابراین، باز هم به نظر می‌رسد پای کسری بودجه در میان است و این معضل است که مسیر حرکت دولتمردان را در برخی تصمیمات تغییر می‌دهد. هرچند مقامات اقتصادی یا منکر وجود کسری بودجه طبق برآوردهای کارشناسان شده یا حتی در مواردی به کاهش کسری اشاره کرده‌اند.

یارانه

سیر تا پیاز تصمیم دولت برای افزایش یارانه خانوار

معاون وزیر کار و رفاه ضمن تشریح آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک و افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار یارانه (۵۲۰ هزار تومان) سه دهک اول درآمدی گفت: این اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی از دهم مرداد در حساب این دسته از مشمولان وجود دارد؛ اما شرط استفاده از آن، خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه به صورت کالا و از سبد اعلامی (۱۱ قلم کالا) است که هنگام خرید این رقم آزاد و باز می‌شود و مردم یک ماه فرصت استفاده از آن را دارند.وی با تاکید بر اینکه دولت در صدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمتهاست ادامه داد: با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم تامین می‌شود که شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌شود و استاندارد شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران است. هدف این است تا مردم تحت هر شرایطی برای استفاده از این سبد گرایش پیدا کنند.

علیرضا عسگریان با حضور در شبکه خبر ضمن اعلام آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک گفت: قرار است مبنای قیمتی سبد کالایی که شامل ۱۱ قلم اعلامی می‌باشد، ثابت و با قیمت سال ۱۴۰۱ محاسبه شود. مقرر شده تورم سفره مردم توسط دولت جبران شود لذا مرحله جدید طرح در مرداد و شهریور ماه اجرا می‌شود که بر اساس آن ۱۲۰ هزار تومان به یارانه سه دهک اول درآمدی اضافه می‌شود که البته فرصت‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در صدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمتهاست ادامه داد: با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم تامین می‌شود که شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌شود و استاندارد شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران است. هدف این است تا مردم تحت هر شرایطی برای استفاده از این سبد گرایش پیدا کنند.

عسگریان با بیان اینکه این سبد از این جهت مهم است که سعی شده در هر شرایط خاص تحریمی و تورمی نیازهای غذایی مردم را تامین کند با تاکیدی دوباره بر اینکه هم اکنون قیمت این سبد کالایی مشمول ۱۱ قلم برای ۳ دهک اول درآمدی ثابت شده است عنوان کرد: در طرح دو هفته گذشته سقف تورمی این سبد و ۱۱ قلم برداشته شد به این معنا که اگر قیمت سبد در سال گذشته فرضا ۵۰۰ هزار تومان بوده، امروز همان سبد را باید ۷۳۰ هزار تومان بپردازیم که مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را دولت جبران می‌کند یعنی مستقیم به فروشنده پرداخت و دیگر از جیب مردم نمی‌رود.

عسگریان افزود: امکان دارد ماه بعد این تورم باز هم افزایش یابد که باز هم ما به التفاوت افزایش قیمت جبران می‌شود لذا تورم هر چقدر شود، پوشش داده می‌شود. این در حالیست که امروز یک امتیاز ویژه دیگر هم در نظر گرفته شده؛ به طوریکه ۱۲۰ هزار تومان هم به این یارانه اضافه می‌شود به شرطی که اگر مثلا سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان از سبد خرید کنند، ۱۲۰ هزار تومان هم اعتبار جدید به یارانه اضافه و شارژ می‌شود؛ در مجموع از ۵۲۰ هزار تومان یارانه جدید، ۳۲۰ هزار تومان می‌توان از سبد خرید کرد و ۲۰۰هزار تومان هم امکان برداشت نقدی وجود دارد.

به گفته وی این اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی از ۱۰ مردادماه در حساب مردم وجود دارد، اما شرط استفاده از آن خرید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه به صورت کالا و از سبد اعلامی (۱۱ قلم کالا) است که هنگام خرید این رقم آزاد و باز می‌شود و مردم یکماه فرصت استفاده از این رقم را دارند.

عسگریان این را نیز اضافه کرد که ۱۲۰ هزار تومان ذکر شده به ازای هر نفر شارژ و قابلیت استفاده دارد. به عبارت دیگر یارانه به ازای هر نفر جزو سه دهک اول درآمدی، ۵۲۰ هزار تومان شده است که در مجموع 49 میلیون ایرانی را شامل می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار و رفاه با بیان اینکه اگر مردم از این طرح خوب استفاده کنند نقاط ضعف و قوت آن استخراج می‌شود گفت که در حال حاضر ۹۰ هزار مغازه و فروشگاه به این طرح متصل هستند؛ لذا اگر استقبال خوب باشد آماده می‌شویم تا در ماه‌های آتی دهک‌های ۵ و ۶ را نیز تحت پوشش این طرح دربیاروریم.

وی تاکید کرد: اگر استقبال خوب باشد امیدوارریم از ماه آینده یا ماه بعدتر دهک‌های ۵ و ۶ هم به این طرح اضافه شوند.

عسگریان با اشاره به اینکه از نظر مدیریتی آماده اجرای گستره‌تر طرح هستیم چرا که زیر ساختها، کدهای دستوری و مغازه داران و بارکدخوان‌ها آماده هستند گفت: استفاده از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی خریداری شده توسط مردم همان لحظه به فروشنده پرداخت می‌شود.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: قبلا میزان استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیک حدود یک میلیون خانوار از مجموع ۸.۹ میلیون خانوار بود و علت این عدم استقبال هم آماده نبودن زیر ساخت‌ها بود لذا مردم پول یارانه را نقدی یا در محل‌های دیگر مصرف می‌کردند، اما الان زیرساخت‌ها فراهم شده است. پیش بینی می‌شود در مرحله جدید استقبال مردم افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت افزایش دوباره قیمت کالاها، فاصله تورمی همواره جبران می‌شود گفت: پس در این صورت رقم یارانه از ۵۲۰ هزار تومان نیز دوباره افزایش می‌یابد لذا مردم از این طرح استفاده کنند.

عسگریان با بیان اینکه یارانه پانزدهم هر ماه پرداخت می‌شود و بیستم ماه کارتابل‌ها با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها صفر می‌شود اظهار کرد: پانزدهم این ماه یارانه مردم پرداخت و یکماه نیز زودتر شارژ می‌شود و بلافاصله ۱۲۰ هزار تومان هم بالا سر این یارانه قرار می‌گیرد. ساعت ۱۲ نیمه مرداد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به یارانه ۹ میلیون خانوار (۲۹ میلیون نفر) اضافه شد.

اینکه نشانه‌های تجاری مختلف مشمول این طرح می‌شوند یا خیر واینکه حتما باید اقلام ذکر شده در سبد را مردم خریداری کنند؟ در صفحه شخصی برخی مشمولان طرح اطلاعاتشان به روز نشده و ... پرتکرارترین ابهامات این طرح است که عسگریان در پاسخ به آن‌ها گفت: نشان‌های مختلف تجاری مشول طرح نمی‌شوند. حدود ۲۱۰ هزار بارکد مختلف را در سامانه بارگذاری کرده‌ایم لذا مبنا ثابت است مثلا اگر قیمت شیر کم چرب در سبد ۱۸ هزار تومان باشد، تورمش توسط طرح پرداخت می‌شود، اما اگر فردی شیری با قیمت بالاتر را انتخاب کند، ما به التفاوتش را از جیب باید بپردازند.

وی تاکید کرد که مشمولان با نصب برنامه کاربردی یا اپلیکیشن شما، می‌توانند از اعتبار یارانه خود باخبر شوند.

عسگریان با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح به ۹۰ هزار افزایش یافته است که ممکن است به رقم ۱۰۰ هزار فروشگاه هم برسد ادامه داد: این بستگی به رفتار و تراکنش مردم دارد که چقدر از طرح استقبال کنند. مشمولان، برنامه کاربردی یا اپلیکیشن "شما" را نصب کنند و بر حسب موقعیت جغرافیایی خود، فروشگاه‌های نزدیک به محل آن‌ها معرفی می‌شود و این امکان تا دورترین روستاها انجام شده است. استقبال فروشگاه‌ها نیز از طرح خیلی خوب بوده و طیف وسیعی خواستار اتصال به این طرح هستند البته این اتصال هزینه‌ای برای فروشگاه‌ها ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر مردم از این طرح استفاده کنند، نقاط ضعف و قوت خودش را نشان و ما به سمت اصلاح آن حرکت می‌کنیم و حتی به سمت پوشش دهک‌های دیگر می‌رویم که اگر تا یکماه آینده دو دهک دیگر (۵ و۶) را تحت پوشش قرار دهیم در مجموع ۵۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح می‌شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: