پایگاه خبری خانه فوتبال:

کنکور آزمون ورود به دانشگاه است.کنکور تفاوت بزرگی در آینده دانش آموزان ایجاد می کند.کنکور غول ترسناکی است.حذف کنکور سالهاست داوطلبان ادامه تحصیلات را به وحشت می اندازد.کنکور مجازی می شود.

تغییر سه ساله در برگزاری کنکور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، ماده دو طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.
این ماده با پیشنهاد مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم تغییر پیدا کرد و به شرح زیر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ماده ۲- تبصره (۵) ماده (۵) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده یک این طرح را حذف کردند که در آن آمده بود: « ماده ۱- بند (الف) ماده (۱) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس عمومی و تخصصی دوره متوسطه دوم است که دروس آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشخص می شود. آزمون دروس مزبور براساس اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.»این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می شود.

کلیات طرح اصلاح قانون کنکور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره  طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی کرده و در نهایت کلیات این طرح را با ۱۸۲ رای موافق به تصویب رساندند.
احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات این طرح، بیان کرد: باید در سراسر کشور عدالت آموزشی رعایت شود. گفته شده در آزمون هایی که برگزار می شود توسط آموزش و پرورش استانداردها مورد نظر لحاظ شود. در خصوص میزان تاثیر قطعی معدل نیز پیشنهاد شده هر سال میزان تاثیر از سوی آموزش و پرورش اعلام شود. مسئله کنکور یک موضوع تخصصی است که سال ها است کشور را درگیر کرده است و حتما باید نگاه تخصصی در این حوزه باشد. هر سال بالغ بر یک میلیون دانش آموز با مسئله کنکور درگیر هستند.

کنکور

شیوه جدید کنکور و ورود به دانشگاه

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: از سال ۱۴۰۳ آزمون‌ های سراسری به صورت هوشمند الکترونیک برگزار می‌ شود.
عبدالرسول پور عباس در نشست با مسئولان برگزاری آزمون‌های سراسری در قم با بیان اینکه برگزاری آزمون‌های سراسری به سمت و سوی هوشمندی و الکترونیکی شدن می‌رود، گفت: از سال ۱۴۰۳ با تحقق این نوع آزمون، هر داوطلب می تواندهر یک ماه یا دو ماه یک بار به صورت آزمایشی در رقابت‌های علمی شرکت و شانس خود برای حضور در دانشگاه مورد نظرش امتحان کند.
او می گوید: با برگزاری آزمون‌های هوشمند، داوطلبان می‌توانند آزمونی که آزمایشی داده اند و رضایت دارند را به عنوان آزمون اصلی خود تلقی کنند.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ همچنان ۵۰ درصد

​از سال تحصیلی جدید، امتحانات نهایی در هر سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود و پیشنهاد آموزش و پرورش، برگزاری امتحانات نهایی از تمام دروس است همچنین سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ همچنان ۵۰ درصد است.
طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی تا سال 1405 در پذیرش دانشگاه‌ها باید به 60 درصد برسد بر همین اساس از سال تحصیلی جدید، امتحانات نهایی در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار خواهد شد.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نهایی در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از سال تحصیلی جدید گفت: پیشنهاد آموزش و پرورش برگزاری امتحانات نهایی برای تمام دروس پایه‌های دهم و یازدهم است و این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده اما باید در شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز مصوب شود که این موضوع طی یک یا دو هفته آینده نهایی و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری امتحانات نهایی در هر سه پایه تحصیلی دوره متوسطه دوم به ابزار و تجهیزات نیاز داریم که این موضوع را در جلسات هیئت دولت اعلام کرده‌ایم، ادامه داد: سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403 همچنان 50 درصد به صورت قطعی اما از دروس پایه دوازدهم است همچنین سهم دروس عمومی و تخصصی در امتحانات نهایی تغییراتی خواهد داشت که باید در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شود.

قابل ذکر است: امسال از سهم 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، 26 درصد مربوط به دروس عمومی و 14 درصد مربوط به دروس اختصاصی بود و این پیشنهاد مطرح است که برای کنکور 1403 این سهم به 28 درصد برای دروس عمومی و 22 درصد برای دروس اختصاصی تغییر یابد.

با این حال نمایندگان مجلس در تلاش برای تغییر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف یا کاهش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها هستند. در همین ارتباط؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه 27 شهریور در جریان بررسی تقاضای اولویت دار شدن طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در رابطه با اعمال تاثیر معدل دانش‌آموزان در کنکور با اکثریت آرا با این تقاضا موافقت کردند.

کنکور

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: توجیه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعه‌ای از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود اما باید مشخص شود که نسبت این موارد به هم چند به چند است؟خروجی تصمیمات خلق الساعه، بازی کردن با اعصاب و روان دانش‌آموزان و والدین است که پس از 12 سال تلاش برای ورود به دانشگاه به یکباره به دنبال تصمیمی خلق الساعه تمام تلاش چندین ساله آنها از بین می‌رود لذا امیدوارم شاهد اصلاح این قانون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور باشیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: