پایگاه خبری خانه فوتبال:

مرحله چهارم فروش خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه از فردا آغاز خواهد شد.خبر جدید از سامانه یکپارچه خودرو.سامانه یکپارچه فروش خودرو سامانه‌ای است که به منظور ثبت نام و خرید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است.متقاضیانی که قصد خرید خودرو فقط از طریق این سامانه یکپارچه و انجام فرایند ثبت نام در بخش مورد نظر می توانستند شانس خودرا امتحان کنند.سامانه یکپارچه برای فروش بدون قرعه کشی خودرو و با روش نوبت دهی و از ابداعات دوران وزارت فاطمی امین بود

فروش خودروهای وارداتی از فردا در سامانه یکپارچه خودرو

مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا آغاز می شود.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام کرد آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند برای انتخاب خودروها از فردا تا ساعت 23:59 روز پنج‌شنبه 1402/08/18 اقدام کنند.

سامانه یکپارچه

بازگشایی سامانه یکپارچه برای فروش ۶ خودرو وارداتی از فردا

رئیس سازمان توسعه تجارت از بازگشایی سامانه یکپارچه برای فروش ۶ خودرو وارداتی از فردا به مدت دو روز خبر داد.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی برای دارندگان اولویت از فردا ۱۶ آبان ماه تا ۱۸ آبان ماه به مدت دو روز فعال می‌شود.

او گفت: متقاضیان می‌توانند نسبت به انتخاب ۶ خودرو‌ی وارداتی اقدام کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: جتا VS۵، جتا VS۷، کیا سونت، زودی DL۵، فیات۵۰۰ و سوزوکی از جمله شش محصولی هستند که در این دوره سامانه وارداتی‌ها حضور دارند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ضمن انتقاد از تزریق قطره چکانی خودروهای وارداتی به بازار گفت: خودروهای وارداتی اکثرا با قیمت‌های علی‌الحساب بالای ۱.۲ میلیارد تومانی قیمت‌گذاری شده که با این قیمت‌ها مشکلی از مردم و تقاضای خودرو در بازار حل نخواهد شد.

مهدی عسگری نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره ریشه مشکلاتی که در بحث تسریح در واردات خودرو به کشور وجود دارد، گفت: در بحث خودرو اخیرا با اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی از سوی مسئولان دولتی مواجهیم که نشان از عدم یکپارچگی و وحدت رویه در دولت در این حوزه است.

وی افزود: این عدم هماهنگی علاوه بر اینکه به اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو صدمه زده،  اعتماد مردم نسبت به مسئولان و سیاست‌گذاران و نحوه سیاست‌گذاری در حوزه صنعت خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به طور مثال در بحث قیمت‌گذاری خودرو یک روز نقش شورای رقابت پررنگ می‌شود و روز بعد از آن کمرنگ می‌شود و در بحث نحوه ثبت‌نام و واگذاری به همین ترتیب یک بار می‌گوییم ثبت‌نام‌ها باید در یک سامانه مرکزی صورت گیرد و زمان‌بندی قرعه‌کشی شود و چند ماه بعد با تغییر سازوکار واگذاری تصریح می‌شود که خودروسازان خودشان باید به شکل مستقیم اقدام به واگذاری خودرو کنند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ در بحث واردات خودروهای کارکرده با وجود اینکه بیش از یک ماه بود که وزارت صمت آیین نامه آن را  به هیئت دولت ارسال کرده بود اما این آیین‌نامه در کمیسیون اقتصادی دولت دست به دست می‌شد تا اینکه در روزهای اخیر بالاخره  در هیئت دولت به تصویب رسید. البته  خودروهای وارداتی نو هم که آیین‌نامه آن تدوین شده،‌ با این شکل و ترتیبی که در حال حاضر اجرا می شود و شاهد تزریق قطره چکانی خودرو به بازار هستیم،‌ بعید به نظر می‌رسد که نیاز بازار را پاسخ دهد.

عسگری ادامه داد: البته همین خودروهای محدود نیز اکثرا با قیمت‌های علی‌الحساب بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با این اوصاف عملاً  مشکلی را از مردم و تقاضای خودرو در بازار حل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت صمت باید یک  زمان‌بندی مشخص برای هر تصمیمی از جمله در حوزه واردات خودرو داشته باشند، تصریح کرد:  اینکه اجرای یک مصوبه یا قانون خوب را به  حل شدن یک سری چالش‌های درون دولت از جمله اختلاف نظر با بانک مرکزی درباره نحوه تامین ارز منوط کنیم، قطعا اثر مثبت قانون را از بین خواهد برد.

عسگری با بیان اینکه کمیسیون صنایع برای هماهنگی  دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در حوزه خودرو تاکنون چندین جلسه برگزار کرده است، عنوان کرد: در این جلسات با دعوت از مسئولان سازمان استاندارد، شورای رقابت،  وزارت صمت و بانک مرکزی تلاش کردیم تا نظرات  را به هم نزدیک کنیم تا این نگاه جزیره‌ای که هم‌اکنون در اکثر این دستگاه‌ها وجود دارد از بین برود./تسنیم

سامانه یکپارچه|دولت دوباره تعرفه واردات خودرو را افزایش داد

همین چند ماه قبل بود که به طور ناگهانی تعرفه واردات خودرو به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. نکته مهم این است که طی این مدت هیچ کدام از مسئولان دلیل افزایش تعرفه ها را اعلام نکرده اند و صرفاً دولت و مجلس این اتفاق را گردن هم می اندازند.

به نقل از آخرین‌خودرو، حال می بینیم که این بار نوبت به افزایش تعرفه خودروهای مونتاژی رسیده است. محصولاتی که در ثبات قیمت بازار تاثیر زیادی دارند و افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، تبعاتی را بر بازار خودرو خواهد داشت. البته این اتفاق می تواند بار دیگر اثبات کند که دولت حمایت زیادی را از دو خودروساز بزرگ انجام می دهد و با این اقدامات به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای ایران خودرو و سایپا است.

در حال حاضر سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سی سی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰ درصد، ۲۸ درصد است. حال دولت تعرفه این بخش را به ۵۱ درصد رسانده است.

سود بازرگانی دولت از خودروهای با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد در شرایط فعلی ۶ و ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه می شود. اما دولت سود بازرگانی این بخش را هم افزایش داده و ناگهان به ۲۸ درصد رسانده است.

فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه 

مجری طرح واردات خودرو، ضمن اشاره به ادامه روند واردات خودروها به کشور، از عرضه خودروهای وارداتی که قیمت آن‌ها مشخص شده، طی هفته جاری و هفته آینده خبر داد.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص روند تحویل خودروهای وارداتی و واردات خودروهای جدید گفت: واردات خودروها به صورت انبوه و خرد در حال انجام است. تا پایان مرداد ماه از میان ۳۵ شرکتی که مجوز واردات اخذ کرده‌اند، ۱۸ شرکت موفق به ثبت سفارش قطعی شده و توانسته‌اند بخشی از ارز واردات را دریافت کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: از میان این ۱۸ شرکت، تاکنون تقریباً ۱۰ شرکت خودروهای خود را وارد کرده و الباقی در حال طی کردن مسیر واردات هستند. شرکت‌ها به سبب اینکه منتظر بودند تا در وهله اول مجوزهای استاندارد، محیط‌زیست و… را اخذ کنند، سپس ثبت نهایی درخواست‌ها را در شرکت‌های بزرگ انجام دهند، این روند طولانی شد. البته که تولید و حمل این خودروها، به‌ویژه اینکه قرار باشند از شرق آسیا وارد شوند، مستلزم یک زمان است.

مجری طرح واردات خودرو اعلام کرد: در مرحله اول، با توجه به اینکه همه مجوزها برای خودروهای وارد شده اخذ شده، فاز اول تحویل خودروها را آغاز خواهیم کرد؛ در حقیقت طی هفته جاری و هفته آینده، تحویل خودروهای وارداتی شرکت‌هایی که قیمت خودروها را گرفته‌اند (تاکنون چهار شرکت واردکننده لیست قمیت خودروهای خود را اخذ کرده‌اند) انجام خواهد شد.

وی افزود: از هفته بعد نیز برای شرکت‌های معتبری که خودروهایشان از کشور مبدا تولیدکننده بارگیری شده و اسناد حمل داشته باشند، عرضه صورت خواهد گرفت. شرکت‌ها بسته به توان خود ماهانه امکان واردات ۳۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه را داشته و وارد می‌کنند.

ضیغمی با بیان اینکه از زمان ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال گذشته، از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف داده‌اند، گفت: در فاز اول خودروی این ۳۰ هزار نفر تحویل داده می‌شود.

مجری طرح واردات خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌ها قراداد تولید ماهانه ۶۰۰۰ دستگاه دارند؛ این بدان معناست که برای ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دستگاه قرارداد می‌بندند، اما چنانچه کشور مبدا توان لجستیکی خوبی داشته باشد، این تعداد قرارداد می‌تواند عدد بسیار بالاتری باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با منبع تأمین ارز برای واردات خودروها، تصریح کرد: ارز خودروهای وارد شده تاکنون تأمین شده و تا پایان سال جاری، حداقل یک میلیارد یورو مصوبه وجود دارد که می‌توانیم از ارز صادرات غیر، استفاده کنیم. برای بیش از این نیز، چنانچه محل سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع خارجی وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد.

وی متذکر شد که سایت سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای آن دست از مشتریانی که در مرحله اول (در اسفند ماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده و دارای اولویت هستند، در هفته جاری برای انتخاب خودروی مورد نظر فعال و بازگشایی می‌شود. در این مرحله ثبت‌نام جدیدی صورت نخواهد گرفت و تنها خودروهای جدید برای مشتریان دارای نوبت، عرضه خواهد شد.

منبع: تسنیم

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: