پایگاه خبری خانه فوتبال:

معافیت سربازی از شرایط عجیبی برخوردار است.هر ساله قوانین معافیت سربازی با شائبه های زیادی همراه است.خرید یا معافیت سربازی انواع مختلفی دارد.معافیت سربازی انواع متفاوتی دارد.معافیت سربازی کفالت مشخص شد
معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا حقوق سربازان را براساس محل خدمت، بومی یا غیربومی، تاهل یا تجرد، فرزند و مدرک تحصیلی از ۳ میلیون تا سقف ۹ میلیون تومان اعلام کرد.
به نقل از ایسنا، حسین زاهدی در یک برنامه رادیویی افزود: طبق قانون باید حداقل ۶۰ درصد حداقل حقوق و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق کادر رسمی به سربازان داده شود. افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ حداقل حقوق را به ۳ میلیون رساند و امسال نیز ارتقای حقوق با توجه به محل خدمت، بومی یا غیر بومی، تاهل یا تجرد، فرزند و مدرک تحصیلی صورت گرفت که حداقل آن ۳ و حداکثر آن ۹ میلیون است.
وی با بیان اینکه براساس محل و یگان خدمت، ساعات کار سربازان متفاوت است افزود: سربازان متاهل از بدو ورود در جاهایی تحت آموزش قرار می‌گیرند که در نزدیک محل سکونتی خودشان یا همسرشان باشد و در غیر این صورت امکان انتقالی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به کاهش زمان خدمت به ازای هر فرزند خاطرنشان کرد: برای سربازان و افراد تحت تکفل آنها، بیمه  در نظر گرفته شده است.

انواع معافیت‌ سربازی

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی در خصوص انواع معافیت‌ها نیز گفت: معافیتهای پزشکی، کفالت، موارد خاص مانند افراد تحت پوشش و کفالت پدر نیازمند و مادر فاقد همسر با شرایط خاص جزو معافیت‌های سربازی است. همچنین معاف از رزم برای آن دسته از سربازانی است که بیماری محدودی دارند که همه اطلاعات در پایگاه‌های اطلاع رسانی قابل مشاهده است. شماره ۰۹۶۴۸۰ نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ و در نوبت عصر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در سراسر کشور پاسخگو است. برای اعتراضات نیز بازرسی سازمان وظیفه عمومی پاسخگو خواهد بود.
زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان وظیفه عمومی بخشی از نظام خدمت سربازی است و تمام نهادهایی که در این حوزه فعالیت دارند ذیل این نظام قرار می‌گیرند افزود: سازمان وظیفه یکی از سازمانهای فراجاست که مسئولیت رسیدگی به امور مشمولین قبل از ورود به خدمت، تعیین تکلیف آنها و معرفی سربازان به یگانهای خدمتی را بر عهده دارد.
معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا یادآور شد: قانون خدمت وظیفه عمومی پیش از انقلاب نیز وجود داشته و اولین قانون اصلاحی در سال ۶۳ ابلاغ شد و آخرین اصلاحیه آن مربوط به سال ۹۰ است. براساس این قانون، معافیت‌ها هدفمندتر، بکارگیری در دستگاه‌های غیر نظامی، کسر خدمت، تعیین مدت خدمت توسط ستاد کل نیروهای مسلح، نیاز نیروهای مسلح و نیاز روز جامعه و مشخص شدن مدت خدمت دوره ضرورت اصلاح شدند.

معافیت سربازی | کاهش دوره خدمت ضرورت با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح

زاهدی با بیان اینکه مدت خدمت ۳۰ سال است گفت: دو سال دوره خدمت ضرورت است که ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند این زمان را کم یا زیاد نماید. دوره ذخیره اول با مدت ۱۰ سال و ذخیره دوم با همین مقدار و دوره احتیاط نیز ۸ سال می‌باشد که تا امروز نیازی به این دوره‌ها در کشور پیدا نشده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس پیشنهادی که ستاد کل نیروهای مسلح به فرماندهی معظم کل قوا داد، دوره خدمت ضرورت کاهش یافته و به شکلی هدفمند شد و برای افرادی که در مناطق مرزی هستند حتی تا ۱۴ ماه کاهش یافته است. تمام اطلاعات در سایت https://vazifeh.police.ir/ درج شده است.

معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی در ادامه با اشاره به قدمت طولانی سربازی و دفاع از سرزمین گفت: در تمامی کشورهایی که امنیت مردم نهاد حاکم است، سربازی وجود دارد. در دکترین امنیت هر کشور، میزان تهدیدات، نگاه اقتصادی بر جامعه و میزان نیروی انسانی در شیوه تعریف شدن خدمت وظیفه عمومی اثرگذار است. لذا مقایسه‌ها کار درستی نیست. نگاه ایران، مردم نهاد است و در حوزه سربازی، شیوه نگاه به داخل به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به رویکرد جدید نیروهای مسلح برای هدفمندسازی سربازی اظهار کرد: حداقل آموزش کادر نیروهای مسلح که از دانشگاه افسری می‌آید، چهار سال است و اگر برای دوره کاردانی رفته باشد بیش از دو سال آموزش می‌بیند. همچنین نیروهای بخش‌های درجه دار، حداقل ۹ ماه تحت آموزش هستند در حالیکه نیروهای وظیفه حداکثر دو ماه آموزش می‌بینند.

معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا با اشاره به مساحتهای بالای مرزهای زمینی و آبی اذعان کرد: برای حفظ مرزها، نیروهای کادری، کفایت نمی‌کند سربازان مرزی، ۳ ماه تحت آموزش قرار می‌گیرند تا در مقابل اشرار و قاچاقچی‌ها ایستادگی کنند.

شرایط معافیت سربازی با انواع کفالت

مهم ترین و اولین نکته در این کفالت و انواع معافیت سربازی عدم وجود غیبت فرد مشمول است. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت بوده و سازمان نظام وظیفه برای صدور کارت معافیت به آن توجه زیادی می کند، تک پسر بودن فرد متقاضی است.

معافیت سربازی کفالت چیست؟

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که به سن قانونی برای خدمت نظام وظیفه رسیده‌اید اما به دلیل برخی از مسائل، امکان گذراندن خدمت سربازی برایتان وجود ندارد. یکی از مواردی که مانع از گذراندن خدمت سربازی برای شما می‌شود، این است که شما به عنوان سرپرست خانواده محسوب شوید و مجبور به مراقبت از دیگر اعضای خانواده تان باشید. در چنین مواردی شما می توانید برای معافیت کفالت اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر با این نوع از معافیت از خدمت سربازی حتما مقاله مشاوره نظام وظیفه مرکر مشاوره آویژه را تا انتها دنبال کنید.

معافیتی که به دلیل سرپرستی از افراد خانواده به شخص مشمول خدمت وظیفه داده می شود را معافیت کفالت می گویند.

معافیت سربازی

شرایط اعطای معافیت کفالت بسیار مشخص است. مهم ترین نوع معافیت کفالت، کفالت پدر می شود. کافی است پدر شما به عنوان سرپرست اصلی خانواده بالای 70 سال سن داشته باشد و یا اگر هم زیر 75 سال سن دارد به تشخیص پزشک نیازمند مراقبت باشد و توانی برای تامین مخارج خانواده را نداشته باشد.

به طور کلی معافیت کفالت زمانی به فرد مشمول داده می شود که وی به عنوان سرپرستی یکی و یا چند تن از اعضای خانوار باشد.  با این حال باید بدانید که معافیت انواع مختلفی دارد.

انواع معافیت سربازی کفالت

به طور کلی معافیت کفالت دارای انواع مختلفی است که در هر یک از آنها امکان معافیت شما از خدمت برایتان فراهم می شود. انواع مختلف معافیت کفالت را می توان اینطور برشمرد:

کفالت پدر

کفالت مادر

کفالت خواهر

کفالت مادربزرگ

کفالت پدربزرگ

کفالت برادر

کفالت والدین معلول

کفالت فرزند

کفالت اعضای نیازمند خانواده

شرایط برخورداری از معافیت سربازی با کفالت:

به طور کلی در تمامی انواع مختلف معافیت کفالت، فرد مشمول بایستی سه ویژگی اصلی داشته باشد تا به واسطه آنها برای معافیت کفالت اقدام نماید:

فرد متقاضی در سن مشمولیت سربازی قرار داشته باشد.

در صورت داشتن غیبت باید غیبت خود را موجه کند. برای اطلاع از این فراین مقاله توجیه غیبت سربازی را حتما بخوانید.

فرد مشمول تنها کسی باشد که مراقب و نگهدارنده عامل اصلی معافیت است.

در صورتی که این سه مولفه را دارا باشید می توانید برای معافیت کفالت از سربازی خود اقدام نمایید.

شرایط اختصاصی معافیت سربازی کفالت:

پدر خانواده بالای 75 سال سن داشته باشد.

پدر زیر سن 75 سال نیاز به مراقبت داشته باشد.

مادر همسر خود را از دست داده باشد و فرد مشمول تنها پسر بالای 18 سال سن او باشد.

فرد مشمول خواهری دارد که نه ازدواج کرده، نه پدر و فرزند پسری دارد که از او مراقبت کند.

فرد مشمول برادر بالای 18 سالی دارد که توان مراقبت از خود را به دلیل مشکلات پزشکی و روانی ندارد و پدرش فوت کرده است.

فرد مشمول برادر زیر 18 سالی دارد که پدر و یا برادر دیگری ندارد.

فرد مشمول دارای مادر بزرگ بدون فرزند و فاقد همسر است.

فوت پدر و یا برادر فرد مشمول هنگام خدمت.

 مدارک مورد نیاز برای معافیت سربازی کفالت

- برگه تکمیل شده وضعیت مشمولان که برگه شماره 2 در دفترچه ننننن نظام وظیفه محسوب می شود. مشمولات دارای تحصیلات غیردانشگاهی باید برگه شماره 3 را در دفترچه نظام وظیفه پر کنند.

- عکس رنگی تمام رخ و زمینه سفید در ابعاد 3 در چهار از فرد مشمول

- تصویر اصلی کارت ملی یا کارت موقت ملی فرد مشمول

- تصویر از تمامی صفحات شناسنامه عکس‌دار

- تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی که توسط مراجع کننده و یا ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.

- برگه معاینه اولیه مشمولان برگ شماره 5 در دفترچه نظام وظیفه

- برگه تکمیل شده واکسناسیون برگه شماره 4 در دفترچه نظام وظیفه

- گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی برای مشمولانی که هنگام خدمت اقدام برای معافیت می کنند.

- تصویر تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر و خواهران و برادران

- برگه تکمیل شده استعلام از آخرین وضعیت مشمول برگه شماره 1 در دفترچه نظام وظیفه

تمامی این اقدامات جهت دریافت کارت معافیت از خدمت شما به دلیل کفالت مورد نیاز است در تهیه آنها برای به سرانجام رساندن کار خود نهایت دقت را به خرج دهید.

منبع: اقتصاد آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: