پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید برای یارانه معیشتی خانوار اعلام شد.یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت میشود.یارانه معیشتی با توجه به معیار درآمدی و دهک بندی خانوار تعلق می گیرد.جزئیات جدید واریز یارانه معیشتی با صدک بندی را از دست ندهید

یارانه معیشتی سال 1403 تعیین تکلیف شد

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت:  در برنامۀ هفتم توسعه برای «رفاه همگانیِ» سه دهک پایین جامعه، چه بازنشسته باشند و چه در هر جای کشور خدمت کنند، براساس آزمون وسع کالابرگ دریافت خواهند کرد. همین‌طور همۀ ایرانیان بیمه خواهند شد. سازوکار کالابرگ الکترونیکی نیز با کوپن‌های دهۀ شصت در دوران جنگ، که تحت عنوان دفترچۀ بسیج اقتصادی به مردم پرداخت می‌شد، متفاوت است.  باید توجه کنیم که داریم یک یارانه ارزی و یک یارانه ریالی به کالاهای اساسی در کشور می‌دهیم. یعنی دقیقاً ارز می‌دهیم و ذرت، سویا، گندم و شکر وارد می‌کنیم. این جدا از یارانهٔ انرژی است که می‌پردازیم. در کل این یارانه را یا باید در ابتدای زنجیره به تولیدکننده پرداخت کنیم یا در انتهای زنجیره به مصرف‌کننده. لذا ما معتقدیم یارانه باید به مصرف‌کننده پرداخت شود. برنامه هفتم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان سال ۱۴۰۷ اجرا خواهد شد.

افزایش مبلغ یارانه معیشتی آذر خانوارها

یکی از مهمترین اقدامات دولت به افزایش مبلغ یارانه های دهک های ضعیف  درآمدی باز می گردد. در شرایطی که پیش از این رقم یارانه ها ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این یارانه، حتی به دهک های درآمدی بالا نیز تعلق می گرفت، دولت با اصلاح در این روند، یارانه دهک های ضعیف درآمدی را در قالب پرداخت نقدی افزایش داد.

 «پرداخت نقدی» یکی از متداول‌ترین برنامه‌های حمایتی در جهان است که افراد حق انتخاب دارند. بخشی از پرداخت یارانه در ایران به این شکل بوده و بر اساس دهک بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ماه یارانه کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. تقریباً در یک سال اخیر بیستم هر ماه به خانوارهای دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و خانوار دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده و ساعت ۱۲ بامداد بیست و یکم قابل برداشت است.

یارانه معیشتی

نوع دیگر کمک معیشتی دولت «شبه نقد» بوده و به شکل کوپن، بن غذا و کالا انجام می‌شود. این شیوه نیز در ایران در قالب کالابرگ الکترونیک بوده که مشمول خانوارهای دهک اول تا هفتم می‌شود. البته دریافت یارانه به شکل شارژ کالابرگ الکترونیک اختیاری است که در صورت استفاده از این روش مبلغی به یارانه افراد اضافه می شود.

مبلغ یارانه معیشتی برای 4 نفر 1402

یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت از دهک های ضعیف  درآمدی به مساله رایگان شدن درمان آنها باز می گردد. اکنون ۵ دهک از پوشش رایگان بیمه سلامت برخوردار هستند و درمان سه دهک نخست جامعه نیز رایگان است و   ۱۰۰  درصد حق بیمه افراد واقع در ۳ دهک اول درآمدی که مورد تایید پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان هستند، از سوی دولت پرداخت می‌شود.

 تداوم حمایت از دهک های ضعیف  درآمدی  در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه دولت بود.  طبق لایحه برنامه هفتم، دولت براساس آزمون وسع نسبت به اجرای برنامه حمایتی درمان مازاد بر بسته بیمه پایه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی برای بازنشستگان و دهک‌های پائین درآمدی حداقل سه دهک اقدام می‌کند.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: دولت پیش از این حکمی را تصویب کرد که فرانشیز بیماران در دهک های اول تا پنجم رایگان شود و این حکم ناظر به این است که علاوه بر رایگان کردن فرانشیز بتوانیم خدمات بیمه ای، شبیه خدمات بیمه تکمیلی به دهک های ضعیف جامعه ارائه کنیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: