پایگاه خبری خانه فوتبال:

شب یلدا در فرهنگ کهن ایران اهمیت خاصی دارد.شب یلدا یا چله مراسم خاصی دارد و ایرانیان و پارسی زبانان جهان علاقه خاصی به برگزاری جشن و میهمانی و دورهمی در این شب یلدا یا همان چله که بلندترین شب سال آن هم فقط چند لحظه هست دارند

هزینه خرید آجیل شب یلدا چقدر است!

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران قیمت هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا را حداکثر ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد.
​غلامرضا خدامی با اعلام این خبر اظهار کرد: قیمت آجیل شب یلدای ممتاز که شامل پسته اکبری یا احمدآقایی ممتاز، بادام هندی، مغزگردو، انجیر، مغز فندوق خام، بادام پوست کاغذی، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو می‌شود، حداکثر ۴۸۰ هزار تومان است.
وی ادامه داد: آجیل شب یلدا با آجیل شیرین تفاوت دارد و دارای تنوع بیشتری است.آجیل شب یلدا که مخصوص همین ایام بوده مخلوطی از حداقل ۱۰ کالا با باسلق است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران اضافه کرد: آجیل شیرین به دو شکل  عرضه می‌شود. نوع اول آن تمام مغز  و نوع دوم نخودچی، کشمش، مویز، بادام زمینی در کنار پسته است.
​به گفته وی متاسفانه برخی واحدهای صنفی بدون پروانه کسب، میادین شهرداری و افرادی که پروانه کسب اتحادیه های دیگر را دارند در ایام نزدیک به شب یلدا، آجیل شیرین ضعیف را به عنوان آجیل شب یلدا معرفی می‌کنند.
خدامی همچنین تصریح کرد: با توجه به تولید انبوه پسته در کشور قیمت این محصول در انواع مختلف از ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش داشته است. این کاهش باعث ثبات در بازار داخلی شده و همچنین رکورد ارزآوری بالا را برای کشور به همراه دارد.
​وی در پایان گفت:تقریبا به جز چند مورد هیچ گونه کمبودی در بازار خشکبار کشور نداریم و امیدواریم مجوز واردات  قانونی این اقلام نیز داده شود.

آئین زیبای شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا از قدیم الایام برای مردم ایران نماد پیروزی نور بر تاریکی بوده است. ایرانیان باستان بر این باور بودند که در شب یلدا تاریکی و روشنایی یا بدی و نیکی با یکدیگر مبارزه می‌کنند و پس از پیروزی نور به تاریکی، صبح دوباره خورشید طلوع می ‌کند.
به عبارت ساده این شب نماد عشق، محبت، روشنایی و خورشید برای ایرانیان است. شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در ایران و مناطقی از آسیای میانه و غرب آسیا جشن گرفته می‌شود.
این جشن از زمان‌های قدیم در ایران باستان وابسته به آیین مهرپرستی بوده و با آغاز فصل زمستان و انقلاب زمستانی مرتبط است. شب یلدا از زمان غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی به پایان می‌رسد.
نام “یلدا” احتمالاً از واژهٔ سریانی به معنای زایش برگرفته شده است. این جشن به مناسبت طی شدن بلندترین شب سال و آغاز فصل زمستان است.
مردم در این شب از طریق مراسم و آیین‌های مختلفی از جمله خواندن شاهنامه و دیوان حافظ، خوردن هندوانه و انار، گرفتن فال حافظ و قصه‌گویی، به استقبال شروع فصل زمستان می‌روند.

آداب رسوم شهرهای مختلف ایران در شب یلدا

آداب و رسوم اصلی شب یلدا در شهرها و استان های مختلف کشور ایران رایج است. آداب و رسومی مانند دور هم جمع شدن  فامیل و اقوام بزرگتر، گرفتن فال حافظ، خواندن اشعار سعدی و فردوسی، بیان داستان های اخلاقی، بیان خاطرات و داستان های کهن در همه مناطق انجام می شود.
خوردن میوه هایی مانند: هندوانه، انار، خربزه، میوه های خشک و تنقلاتی مثل: آجیل و گز در بین همه مردم یک رسم دیرینه است.
فرستادن هدایا برای تازه عروس ها و یا دخترانی که تازه نامزد کرده اند توسط خانواده داماد یک سنت رایج در اکثر شهرهای ایران می باشد.
این هدایا معمولاً شامل هندوانه و میوه های تزئین شده، پارچه، کله قند، طلا و … است که در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. در گذشته مردم از هر منطقه در کشور پهناور ما آداب و رسوم شب یلدا را به شکلی خاصی برگزار می کردند.
شب یلدا در هر استان یا منطقه ای از این سرزمین آریایی آداب منحصر به فردی دارد. با گذشت زمان، بیشتر این سنت ها اهمیت کمتری پیدا کرده و یا فراموش شده اند. اما زنده کردن این آداب و رسوم هنوز هم در میان بیشتر ایرانیان رایج است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: