پایگاه خبری خانه فوتبال:

باید دید که مدیران استقلال می‌توانند در آخرین روز پنجره زمستانی بازیکن جدیدی جذب کنند یا خیر.
به گزارش "ورزش سه"، پنجره نقل و انتقالاتی فوتبال ایران به روز آخرش رسیده و هواداران استقلال امیدوار هستند که در روز پایانی، شاهد جذب یک بازیکن جدید نیز باشند تا پیش از دیدار برابر سپاهان، اسکواد تیم تقویت شود. درواقع شاگردان نکونام در شرایطی حالا به پیچ سخت رقابت‌های لیگ رسیده‌اند و طی 3 هفته پیش رو باید دو دیدار سرنوشت‌ساز در برابر دو مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر برگزار کنند که بزرگ‌ترین سوال و ابهام در این باشگاه به این موضوع مربوط می‌شود که آیا استقلال در پنجره زمستانی به خوبی تقویت شده و خود را آماده نیم‌فصل دوم کرده است؟

فرهیختگان در گزارشی که منتشر کرده، نوشته است: استقلال پیش از شروع فصل بیست‌وسوم نتوانست براساس خواسته‌های سرمربی جوان خود، تقویت شود این درحالی است که از همان زمان چشم امید کادرفنی و البته هواداران استقلالی به پنجره نیم‌فصل بود تا این تیم که با صدرنشینی به کار خود در نیم‌فصل اول پایان داد، با تقویتی مناسب و جذب نفرات مدنظر نکونام در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها نیز همچنان خود را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی تا پایان رقابت‌ها حفظ کند. نکته قابل توجه اینکه در این برهه زمانی شاید بتوان فقط از ماشاریپوف به‌عنوان یک خرید واقعی نام برد؛ چراکه سیلوا بیشتر به دلیل طلبش از آبی‌ها به جمع بازیکنان تیم برگشت و فخرالدینی هم درحالی به استقلال پیوست که اگر یامگا به آن وضعیت عجیب دچار نمی‌شد، این خرید هم توجیه زیادی پیدا نمی‌کرد.

حال اینکه در قیاس با رقبایی مثل پرسپولیس، سپاهان و حتی تراکتور و سایر تیم‌های لیگ برتری، آیا استقلال در نیم‌فصل موفق شده تا با نفراتی که مدنظر سرمربی این تیم بودند خود را تقویت کند و استقلالی‌ها را به مقصود برساند یا خیر، چه بسا با در نظر گرفتن نقل و انتقالات زمستانی در فصل جاری با چند فصل گذشته و سرنوشت استقلال فصول قبل که نتوانستند به خوبی خود را تجهیز و تقویت کنند، در پایان فصل بهتر بتواند هواداران این تیم را به پاسخ این پرسش برساند.

فصل 22

در آن فصل از رقابت‌ها استقلال با سرمربیگری ساپینتوی پرتغالی درحالی از شانس‌های مسلم قهرمانی بود که با وجود بهره بردن از نفراتی مانند قایدی و محبی، در میانه رقابت‌ها و در ترکیب این تیم خلأ یک مهاجم تمام‌کننده و یک بازیساز به‌شدت احساس می‌شد اما به خاطر بسته بودن پنجره، این تیم فرصت جذب نفرات جدید را پیدا نکرد تا درنهایت با کسب عنوان سومی رقابت‌های لیگ برتر به کار خود پایان دهد. درواقع اگر پنجره این تیم باز بود و ساپینتو می‌توانست نفرات مدنظر خود را جذب کند، چه بسا برای اولین بار آبی‌پوشان در فصل گذشته می‌توانستند دبل قهرمانی را تجربه کنند.

فصل 21

دو فصل قبل درحالی استقلال با فرهاد مجیدی به‌عنوان قهرمانی رسید که با وجود جدایی دو ستون خط دفاعی خود در نیم‌فصل و اعزام آنها به خدمت سربازی، سرمربی استقلال با دو انتخاب درست در فاز دفاعی (سیلوا و حردانی) و همچنین خرید عزیزبک آمانوف ازبک درنهایت این تیم را بدون شکست به قهرمانی رساند.

فصل 20

در آن دوره استقلال وضعیت عجیبی را سپری کرد. این تیم درحالی تا واپسین روزهای حضور محمود فکری در نیم‌فصل رقابت‌ها در کورس و در بین بالانشین‌ها جایگاه خود را حفظ کرده بود که درنهایت با خروج فکری از باشگاه و بازگشت دوباره اما دیرهنگام مجیدی، فرصت تقویت استقلال در نیم‌فصل از دست رفت و این تیم با وجود جذب نفراتی مانند مهری، رمضانی و گل‌محمدی در پایان فصل به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نکرد. البته رمضانی در فصل بعدی نقش مهمی را در راه قهرمانی آبی‌ها ایفا کرد.

فصل 19

در این فصل هم اتفاقاتی مشابه با فصل بیستم برای آبی‌پوشان رخ داد. درواقع با وجود اینکه این تیم در هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر به صدرنشینی رسیده بود اما با جدایی سرمربی ایتالیایی، این تیم در فرصت نقل و انتقالات زمستانی بیشتر وقت خود را به چانه‌زنی برای بازگشت استراماچونی اختصاص داد اما درنهایت با آمدن فرهاد مجیدی، آبی‌ها به دو خرید یعنی ارسلان مطهری و نیکولای بودوروف بلغارستانی بسنده کردند. این درحالی بود که این تیم در نیم‌فصل اول در برخی از پست‌ها با ضعف‌های مشهودی مواجه بود که استرا برای برطرف کردن آنها رو به استفاده از نفرات جوانی مانند خادم‌پور، آقایی و... آورده بود. البته در نیم‌فصل دوم مطهری بعضا کارساز واقع شد و گل‌های حساسی را به ثمر رساند.

فصل 18

در فصل هجدهم رقابت‌های لیگ برتر اگرچه آبی‌ها از لحاظ هدایت تیم خود با حضور سرمربی آلمانی تا روزهای پایانی لیگ، دوران باثباتی را سپری کردند اما خرید 4 بازیکن خارجی به نام‌های ایسما، منشا، نویمایر و پاتوسی به همراه بازگشت نورافکن می‌توانست این تیم را به سمت قهرمانی رهنمون کند اما برخی حاشیه‌ها در آن دوره برای برخی بازیکنان خارجی و اخراج شفر از سرمربیگری استقلال و همچنین ترانسفر بدموقع صیادمنش که در نیم‌فصل، مقدمات آن فراهم شد، باعث شد تا تیم در هفته‌های پایانی از کورس قهرمانی جا مانده و درنهایت با کسب عنوان سومی به کار خود پایان دهد. نکته قابل توجه اینکه در ابتدای این فصل با خروج بازیکنانی مانند نورافکن، ابراهیمی، حسینی، قربانی، تیام و جباروف این تیم به اندازه کافی تضعیف شد و همه امیدها به خرید ستاره‌هایی در قد و قواره همین دسته از بازیکنان در نیم‌فصل بود که این امر هم سرانجام محقق نشد.

فصل 17

در فصل هفدهم این تیم به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نکرد. البته آبی‌ها در فصل هفدهم درحالی قهرمانی جام حذفی را به ارمغان آوردند که با وجود عملکردی نه‌چندان خوب در پنجره زمستانی یکی از بهترین خارجی‌های خود به نام تیام را شکار کردند. هرچند حضور این مهاجم زهردار بیشتر از نیم‌فصل در این تیم دوام نداشت.

فصل 16

در این فصل از رقابت‌ها هم آبی‌ها درحالی بعد از رقیب دیرینه خود به نایب قهرمانی رسیدند که در این دوره نیز به خاطر بسته بودن پنجره در امر یارگیری ناکام ماندند. این تیم در نیم‌فصل با تیموریان و جباروف به توافق رسیده بود اما نتوانست آنها را در این مقطع زمانی جذب کند.

فصل 15

در این فصل اتفاقاتی مشابه فصل جاری رخ داد! در نقل و انتقالات نیم ‌فصل مدیران استقلال به دلیل برخی مشکلات در جذب بازیکنان مورد نظر سرمربی وقت خود ناکام مانده و جالب اینکه مظلومی عنوان کرده بود: «ظاهرا قهرمانی نمی‌خواهند که قصد ندارند بازیکنان مورد نظرم را جذب کنند.» درنهایت در زمستان شیحی و مومنی راهی استقلال شدند و این تیم هم با کسب عنوان سومی به کار خود پایان داد.

حرف آخر با آقای مدیرعامل!

با همه این تفاسیر اما نکونام هنر خود را زمانی نشان داد که با همین نفرات و درحالی‌که برخی از آنها را از لیست خروجی ابتدای فصل خود بازگردانده بود، موفق به کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل شد. این امر نشان می‌دهد نکونام کارش را به نحو احسن انجام داده و چه بسا با موجودی فعلی و بضاعت کنونی، در پایان فصل هم بتواند عنوان قهرمانی را به دست بیاورد اما قطعا نادیده گرفتن درخواست‌های سرمربی تیم از سوی مدیریت هم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد که نتیجه آن درنهایت در انتهای فصل مشخص خواهد شد.

در این مقایسه به خوبی مشخص شد که استقلال درحالی‌که در بسیاری از فصول اخیر از شانس بالایی برای کسب عنوان قهرمانی تا هفته‌های پایانی برخوردار بوده اما به خاطر پنجره بسته، دعواهای مدیریتی و شکاف با کادرفنی و به تبع آن نادیده گرفتن درخواست‌های سرمربی برای تقویت و چه بسا انتخاب‌های غلط در نیم‌فصل، به این تیم ضرباتی تحمیل شده که استقلال در این فصول در هفته‌های پایانی کم آورده و از کورس جا مانده است. شاید اشاره دوباره به این نکته خیلی هم بیجا نباشد که جذب نفرات لیست سوم نکونام از هر لحاظ می‌توانست به نفع این باشگاه باشد اما تا امروز از همین لیست هم خبری نشده است.

هرچند شنیده می‌شود نفراتی مانند اسلامی یا گودرزی یا باقری امروز استقلالی می‌شوند که تا لحظه تنظیم این گزارش، تحول جدیدی در این خصوص هم ایجاد نشده و شاید هم مدیران استقلال خبر ندارند که پنجره نقل و انتقالات زمستانی امشب بسته می‌شود. در فضای مجازی هواداران تیم‌های مختلف زمانی که می‌خواهند مدیران خود را ترغیب به جذب بازیکن کنند از اصطلاح «حرکت کن» خطاب به مدیرعامل استفاده می‌کنند و حالا هم به نظر می‌رسد برای اینکه فرصت‌سوزی بیشتری شکل نگیرد، باید این لفظ را برای مدیرعامل استقلال به کار گرفته و به وی گوشزد کرد که پنجره امشب بسته می‌شود؛ پس خطیر حرکت کن!

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: