پایگاه خبری خانه فوتبال:

صحبت‌های اخیر جواد نکونام در نشست‌های خبری قبل و پس از بازی های استقلال، موافقان و مخالفانی در میان هواداران این تیم دارد که البته واکنش طرفداران رقیب را نیز به دنبال داشته است.
به گزارش "ورزش سه"، چالش‌های به وجود آمده بین کادر فنی و مدیریتی استقلال در بیشتر هفته های لیگ برتر و طولانی شدن این اختلافات، در فاصله بین بازی استقلال با ملوان تا بازی این تیم برابر همنام خوزستانی با عدم حضور نکونام در نشست های خبری فروکش کرده بود اما حضور سرمربی آبی پوشان در کنفرانس پس از بازی با استقلال خوزستان در هفته نوزدهم، بار دیگر آسمان این همکاری را ابری کرد.
جواد نکونام که دلخوری اش از بیانیه به ظاهر حمایتی مدیرعامل پس از کنار رفتن استقلال از جام حذفی را ابراز می‌کرد، علنا اعلام کرد نیازی به حمایت مدیریت و دعوت مدیریت از هواداران برای حمایت ندارد چرا که هواداران را با خودش دارد و آنها را روی سرش می گذارد.
بخش مهم تر این نشست اما، صحبت های نکونام درباره هدف گذاری قهرمانی برای این تیم بود، جایی که او گفت هرکسی از داخل یا خارج باشگاه بگوید استقلال باید قهرمان شود، خائن است و هواداران باید مواظب باشند کلاهی که فصل گذشته می خواستند سرشان بگذارند، امسال سرشان نرود.

این صحبت های نکونام با برداشت های مختلفی همراه شد و فضای هواداری استقلال را به موافقان رویکرد انتقادی خود نسبت به مدیرت و مخالفان این روند تقسیم کرد.

اختلافی که به گفت‌وگوی نسبتا بلندی بین موافقان و مخالفان این رویه در یک فضای هواداری منجر شد که در ادامه بخش‌هایی از آن را با این توضیح می‌خوانید که به اختصار، (+) و (++) برای استقلالیِ حامی مواضع نکونام، (-) برای استقلالیِ مخالف مواضع نکونام و (*) و (/) برای دو پرسپولیسی شرکت کننده در بحث می‌آید؛

+ من موندم از دعوای نکونام و خطیر چرا پرسپولیسی ها ناراحت میشن واقعا. اگر دقت کنی نکونام بعد از بازی با نفت دیگه نشست و اینا نرفت کلن. هیچ حرفی لام تا کام نزد. نه خودش نه دستیاراش. تا اینکه استقلال این بیانیه رو سر بازی مس داد.

* این بیانیه کلیتش بد نبود. جو اینکه فرها میاد بود و از دست دادن یه جام. یه بازی نبود، یه جام بود

+ چه نیازی به حمایت داره سرمربی تیمی که تو 20 بازی دو بار باخته؟ یه جام باشه. صد تا جام حذفی چه اهمیتی داره پیش یه لیگ؟ جواد دیشبم حرفش رو زد گفت من حمایت نمیخوام هوادار خودش با منه. واقعا هم همینه.

- حرف غلط. دو تا بازی رو ببازه بهش میگم [که هوادار باهاش هست یا نه]

+ جواد دربی رو هم بده باز اوله. اگر اخر فصل قهرمان نشد، اون موقع هوادار منطقی میاد به این فکر میکنه ببینه ایا این تیم در قواره قهرمانی بود یا نه؟ اگر بود و قهرمان نشد، اوکی دلیلش کی و کیا بودن؟ هرکی تقصیرش بیشتر بود، به سلامت.

-  اگه این استقلال قهرمان لیگ شد، من تا آخر عمرم حرف فوتبال نمی زنم

نه هوادار همین الان تیمش صدره هم منطقی فکر نمیکنه چون ۷ ماهه مغزش عادت کرده به این که بازیکن نداشتیم و مدیر تو کارمون گذاشته. استقلال که قطعا قهرمان نمیشه، شکی نیست. بحث من اینه، این حرفای نکونام باخت رو‌ تبدیل به برد براش میکنه. بازی رو بلده، اول فصل از سپاهان ترسید و این ماجرا رو پیش کشید و بعدش هم ادامه داد. قهرمانی احتمالی هم ازش سوپرمن میسازه که ایهاالناس من با این شرایط تیم رو‌ قهرمان کردم. وگرنه غر های نکونام هیچ تو مخی نیست اما ته ماجرا رو داریم می بینیم.

+ من شخصا حرفم یه چیزه؛ تلاش برای قهرمان شدن وظیفه تمام استقلالهای تاریخه تا وقتی این باشگاه هست. از استقلال انتظار جنگیدن برای کورس قهرمانی داشتن هم وظیفه تمام هوادارای استقلال در طول تاریخه. اینکه این تیم در شرایط فعلی باید قهرمان بشه، انتظار نابجاست. اگر استقلال قهرمان بشه( که میشه) یه دستاورد بسیار بسیار ارزشمنده.

- ببین مشکل بزرگ جواد نکونام اینه که پیش فرض های بدیهی لیگ ایران رو درنظر نمی گیره. تو وقتی مربی پرسپولیس، استقلال و سپاهان هستی، پیش‌فرض اینه که باید قهرمان بشی، حتی اگه تیمت پر از بازیکن معمولی باشه و مدیرعاملت خوب نباشه.

+ چرا میگید استقلال قهرمان نمیشه؟

- ده دوازده دقیقه آخر بازی با استقلال خوزستان رو دوباره نگاه کن. استقلال حتی دفاع نمی کنه. زیر توپ می زنه. این تیم نمی تونه قهرمان بشه. به والله ندیده بودم. مشابهش رو از استقلال ندیده بودم.

* من هنوز به اوسمار اعتقاد ندارم، اسکواد [پرسپولیس] خوبه فقط.

+خب همین دیگه استقلال اگر یه اسکواد در حد پرسپولیس یا سپاهان داشت، منم میگفتم نکونام اگر قهرمان نشه باید بره

 / در حد پرسپولیس داره و اذیت نکن، بابا مهرداد محمدی نیمکت نشینه

+ این قطعا بزرگ ترین نقطه منفی نکونام تو استقلاله که نتونسته از این بازی بگیره

- بهترین بازیکن پنج شش هفته اول استقلال بود با فاصله... خرابش کرد

* مهرداد رو اگه نکونام دسته رو ول کنه و بذاره خودش بازی کنه میترکونه. مشکل جواد گرفتن دسته هستش.

/ یه فرضی در استقلال وجود داره که هواداراش عاشق هر کسی میشن که خیلی معترض باشه فکر میکنن قراره حقشون رو بگیره جلوی قدرت و اینا، هر کی هم میاد نیمکت به این سمت میره که تو این موضع قرار بگیره. فرهنگ هواداری استقلال شده واقعا در یک دهه. نکونام هم هر هفته داره روی این مانور میره و عزیزتر میشه.

+ من هیچ وقت قائل به وجود یه اراده جلوی موفق شدن استقلال نبودم هیچ وقت

/ شما نیستی، ۹۰ درصد استقلالی‌های گرامی هستن. وگرنه از هفته اول قراداد دیگه غر زدن بی معنیه، شرایط بده خب برو یا نیا. حالا تا یه حدش هم قابل قبول و دیفالت مربی ایرانی، یحیی صد بدتر، ولی دیگه حد و مرز نداره نکونام، گرچه فنی واقعا مربی خوبیه به نظر من، حداقل مربی یونیکی هست در فوتبال ایران.

- دلیل اینکه میگم استقلال قهرمان نمیشه اینه که از الان ۱۱ تا بازی تا آخر لیگ مونده و با این کیفیتی که استقلال داره توی ۵ هفته اخیر بروز میده (بازی به بازی بدتر) امکان نداره تا هفته سی ام بشه بالا موند. از بازی با صنعت نفت آبادان بیا جلو، حتی بازی با سپاهان، با سرعت محسوس تیم داره افت می کنه. من فکر می کنم حتی اگه دربی رو نبازه، بحران از هفته ۲۳-۲۴ شروع میشه.

+ مقصر افت نکونامه؟

- یه بخش بزرگیش آره. وقتی مربی استقلال و پرسپولیس میشی، چاره ای نداری جز اینکه تیم کنش گر باشی. ولی جواد هنوز توی دوره نساجی و فولاده. گل بزنی و بری بشینی عقب و بازی های خارج خونه رو مساوی بگیری، مدل مربیگری تیم بزرگ نیست.

++ حرف نکو اینه تیم ما نسبت به پرسپولیس سپاهان تراکتور اسکوادی ضعیف تره، کاری نکنید که اگر قهرمان نشدیم بگید فاجعه بوده. سرمربی تیمه، هر طور دلش بخواد تیمش رو می چینه و با احترام به نظرتون، الان هم صدره.

- این استراتژی داره تیم خودشو خراب می کنه ولی، هر هفته داره نیم ساعت داره بازیکناش رو خراب میکنه. الان بله تیم اول جدوله. همین روند ۱۹ هفته رو ادامه بده، ۶۶ امتیاز می گیره و قطعا قهرمان میشه. ولی من فکر نمی کنم تا پایان فصل ۶۱-۶۰ امتیاز بیشتر بگیره و دوم یا سوم میشه

+ اقا تو همه نشست هاش داره میگه تیم هرجایی هست و به هرجا رسیده تا الان بازیکنا کردن. این بخشش رو هم ببینید. جواد یه بدشانسی جدولی اورده فقط، اونم اینه که از اول صدر بوده. اگر تیمش از پایین در هفته های پیش رو به اینجا می رسید، انقدر حاشیه براش ایجاد نمیشد.

+ من در اینکه مدت موفقیت استقلال با نکونام با رویکرد فعلی کوتاهه، باهاتون موافقم. اما اگر این پتانسیل وجود داره که بازه این موفقیت به ته لیگ بکشه، به نظرم ارزش ریسک کردن داره. نکونام برای بازی کنش گرایانه (جلوی پرسپولیس و سپاهان و تراکتور فقط منظورمه، وگرنه با همین تیم هم باید جلوی 12 تیم دیگه فقط حمله کنه)، احتیاج به ابزار خوب داره. این ابزار یا با پول میاد که استقلال در برابر سپاهان و تراکتور و حتی گلگهر فعلا حرفی برای گفتن نداره، یا در ازای جذابیت تیم و هوادار که در برابر پرسپولیس در موضع پایین تری قرار داره. پس تیم نیاز داره قهرمان بشه، یک وجهه ای ساخته بشه، چند بازیکن خوب اضافه بشن، تیم فوتبال خوب بازی کنه. حرفی که فرهاد هم تو نشست بازی با سپاهان زد. تیمی که 9 ساله قهرمان نشده، هوادار نمیاد به خاطر بازی زیبا کردن بهش کردیت بده. میگه من بازی قشنگ نمیخوام من جام می خوام. پس اول نکونام و فرهاد باید جای پاشون رو با قهرمانی سفت کنن بعد برن دنبال بازی زیبا که اگر مثل ساپینتو خوشگل بازی کردن و جام نگرفتن، هوادار و باشگاه پسش نزنه، بگه تو یه بارم قهرمان شدی، حالا وایسا شاید سال بعد موفق شدیم دوباره.

- دو تا بحثه که نباید مخلوط بشه یکی کیفیته یکی دستاورد. ما به لحاظ کیفیتی احتمالا مشکل نداریم که با کیفیت ترین تیم لیگ نیستیم. نتیجه معلول خیلی از اتفاق هاست. اسکواد، سنت، کاراکتر تیمی. پنجاه تا فاکتور جمع می شن که بخواد بشه نتیجه. جواد امسال تیمش با کیفیت نیست. برخلاف تیم پارسال ساپینتو که بدون دستاوردی بود اما از استقلال فعلی با کیفیت تر. اگر قراره به دستاورد هم نرسه، اون وقت نکونام میشه مربی نامناسب برای استقلال چون نه برات کیفیت آورده نه دستاورد. این کیفیت آینده تو رو تضمین می کنه. این مشکل کاراکتر رو اگه سه سال پیش می گفتی قبول می کردم. تیمی که دو سال پیش قهرمان شده، این مشکل کاراکتر رو نداره دیگه.

+ الان خود نکونام با این مشکل مواجهه. نکونام برای مقبولیت لازم داره اول با یک جام جای پاش رو محکم کنه. وگرنه فصل بعد یه باخت جلوی سه تیم قدرتمند لیگ و صدرنشین نبودن مساوی با اخراجه.

- این که مشکل استقلال نیست. مربی که نباید مسایل خودشو بریزه روی تیم.

+ در طول تاریخ لیگ برتر هر ده سال یک بار یه قهرمانی اتفاقی رخ میده مثل اس خوزستان یا سایپا. در غیر این صورت همیشه داشتن اسکواد مناسب شرط قهرمانی بوده. الان واقعا جمیع نکات خارج از کادر فنی(اسکواد و مدیریت) رو کنار هم بذارین، استقلال مدعی اول قهرمانی نیست. پس قهرمان نشدنش نباید چوب بشه تو سر جواد.

- استقلال اون تیم اتفاقی نیست که هر دهه یک بار قهرمان بشه. این تفاوت رو باید بپذیریم.

+ اصلا قیاسم برای اون نبود. میگم تو هر بیست سال لیگ، شاید دو سال بوده که یک تیم خارج از دایره قهرمانی اومده قهرمان شده. استقلال باید باید باید تا دو هفته اخر تو کورس قهرمانی باشه. در هرصورتی با هر اسکوادی با هر مربی و هر میزانی از پرداختی. اما برای اینکه بگیم این تیم بااااید قهرمان بشه، یک اسکواد مثل لیگ یازدهم و دوازدهم و دور برگشت لیگ هفدهم نیازه که شرط کنیم بااااید قهرمان شی. جواد تیم سوم رو گرفته، به نسبت فصل قبل تیمش تقویت نشده. سپاهان و پرسپولیس هر دو از سال قبل بهترن. هر نتیجه ای بهتر از سومی، دستاورده برای نکونام. هر نتیجه ای کمتر از چهارمی هم فاجعه. سومی هم هم سطح با توقعات. دیگه کم و زیاد کردن این توقع، قطعا بی حب و بغض نیست.

- شما یا باید مثل ساپینتو شش یک هوادار و هفت یک تراکتور دربیاری و تیم دوست داشتنی ای بشی، یا مثل تیم فرهاد نتیجه گرا باشی و قهرمان شی. یعنی یا کیفیت یا دستاورد و اگر شد هردوش. الان استقلال فقط معطوف به دستاورده و اگر این رو به دست نیاره، همه این جنگ و جدل ها بی نتیجه ست.

+ منم حرفم اینه وایسیم تا اخر فصل ببینیم به دست میاره یا نه. اگر نیاورد نقد کنیم.

-  فقط حرفم اینه که فارغ از نتیجه، استقلال داره افت می کنه (برعکس پرسپولیس که داره رشد می کنه) و چون خیلی تا پایان لیگ مونده، به قهرمانی نمی رسه.... نظر شخصی صرفا.

+ تلاقی این رشد و پسرفت شاید هفته 31 امی باشه که در کار نیست! ما الان صدرنشین و دست بالا رو داریم، پس محکومیم به خوشبینی. از 4 بازی دور برگشت 10 امتیاز اوردیم. پرسپولیس هم از چهار بازی 9 امتیاز. ما سپاهان و داشتیم اونا نداشتن. چرا باید ناامید باشیم؟

- دربی واسه استقلال خیلی مهمه. بردنش نه، نباختنش. یعنی اگه دربی رو نبازه، احتمال اینکه به قول تو افت تا هفته ۳۱ نشون داده نشه، هست. ولی اگه دربی رو ببازه، به نظرم بحران شروع میشه

+ اونم نمیبازیم قطعا.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: