پایگاه خبری خانه فوتبال:

ابهامات و سردرگمی‌هایی درباره آینده استقلال و پرسپولیس بار دیگر آنها را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است.

در حالی که همین چند روز پیش نامه رسمی معاون اول رییس‌جمهور در مورد واگذاری 80 درصد سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی منتشر شد و همه انتقال سهام تیم را قطعی می‌دانستند، روز گذشته ابتدا سخنگوی دولت و سپس وزیر ورزش اعلام کردند مسئله منتفی است! مدیران ارشد دولت از دو بانک خصوصی به عنوان مالکان آینده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نام بردند. 

وزیر ورزش در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی سعی کرد، نشان دهد اقدامی که در حال حاضر توسط دولت انجام می‌شود، اقدامی شجاعانه، درست و بی‌سابقه است. او گفت وعده واگذاری سرخابی‌ها شعار همه دولت‌ها بوده، اما در این دولت در حال عملی شدن است. جدا از اینکه همه می‌دانند بحث استقلال و پرسپولیس به دلایل گره خوردن با مسائل امنیتی اجتماعی از سطح دولت‌ها فراتر است و ضمنا اگر ای‌اف‌سی در این سه سال در مورد مالکیت مشترک سرخابی‌ها فشار نمی‌آورد هنوز هم در بر همان پاشنه سابق می‌چرخید، باید از کیومرث هاشمی پرسید آیا واقعا از روند واگذاری دو باشگاه رضایت دارید؟

جواب باید یک نه قاطع باشد! اما قطعا وزیر و سایر اعضای دولت آن را به زبان نمی‌آورند. به دلایل مختلفی با وجود موافقت همه با نفس عمل یعنی جدا شدن سرخابی‌ها از وزارت ورزش، مسیر واگذاری استقلال و پرسپولیس به هیچ عنوان شفاف، درست و امیدوارکننده پیش نمی‌رود.

در هفته‌های گذشته اعلام شد دولت تصمیم گرفته به صورت تکلیفی و دستوری سرخابی‌ها را به شرکت‌های خصولتی واگذار کند. آن هم عوض رد دیون خودش! بعد از مدتی کشمکش اسم سازمان تامین اجتماعی و پتروشیمی خلیج‌فارس از تخم‌مرغ شانسی‌های دست‌اندرکاران واگذاری بیرون آمد. ابتدا اعلام شد شستا خواهان پرسپولیس است. 

بعد از مدتی روزنامه اعتماد خبر داد تامین اجتماعی مایل نیست سهام پرسپولیس را در اختیار بگیرد و همان شب یکی از مدیران کل این سازمان با تایید خبر در تلویزیون از دلایل مایل نبودن باشگاه‌داری گفت. در روزهای بعد اما دولت، مدیران و برخی وزرا اصرار ورزیدند که تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی مالکان بعدی پرسپولیس خواهند بود و آن نامه معروف هم منتشر شد که نشان می‌داد با دستور معاون اول سهام سرخ‌پوشان در ازای دیون دولت واگذار می‌شود. این مورد حتی در سامانه کدال هم به ثبت رسید هرچند با یک خط توضیحات عجیب! باشگاه پرسپولیس جهت افشای اطلاعات در خصوص تغییر سهامدار عمده، نامه‌ای را در سامانه کدال بارگذاری کرد که طی آن آمده بود: «این واگذاری طبق مصوبه هیات محترم دولت و ابلاغیه معاون اول محترم رییس‌جمهور می‌باشد که در سایت‌های خبری منتشر شده و تاکنون رسما به این شرکت ابلاغی صورت نگرفته است.»

این اتفاقات عصبانیت بیمه‌شدگان و بازنشسته‌ها را به دنبال داشت و حتی تجمعاتی هم صورت گرفت. سوال اصلی این بود که چرا یک مجموعه بدهکار باید وبال گردن بازنشستگان آن هم در این شرایط اقتصادی بشود؟ به بیان دیگر همه می‌پرسیدند مگر می‌شود دولت بدهی‌اش را با بدهی تسویه کند؟ به این معنا که مثلا دولت چند هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد و عوض پرداخت بدهی‌ها مجموعه‌ای با بدهی نزدیک به هزار میلیاردی بدهد و در نتیجه ضرر سازمان بشود چند هزار میلیارد به اضافه بدهی جدید!

از آن طرف در مورد واگذاری استقلال به پتروشیمی خلیج‌فارس هم سوالات زیادی به وجود آمد. هیچکس در مورد این مسئله حرف نزد که سهامدار پتروشیمی خلیج‌فارس وزارت نفت است و رییسش را هم وزیر نفت انتخاب می‌کند. کسی نگفت مگر وزارت نفت با ادعای خروج از تیم‌داری در فوتبال باشگاه‌های نفتی را به حال خود رها نکرد تا نفت تهران نابود شود؟

حالا قرار شده سرخابی‌ها به بانک‌های خصوصی واگذار شوند برای حل شدن همین مشکلات! آن وقت باید از دوستان پرسید به نظر شما کمی دیر نیست؟ روز نهم فروردین باید مدارک حل شدن مالکیت مشترک دو باشگاه به ای‌اف‌سی تسلیم شده باشد. با توجه به اینکه کشور از هفته بعد وارد تعطیلی می‌شود و از آن طرف هم تعطیلات فروردین را داریم، چه زمانی قرار است این نقل و انتقال صورت بگیرد؟ یا شاید هم فقط قرار است چند نامه صوری و سرهم‌بندی شده امضا و با یک صورت‌جلسه تکلیف باشگاهی با چند ده میلیون هوادار مشخص شود؟

از متخصصان و مدیران هیات واگذاری باید پرسید مواردی که در بالا گفته شد الفبای قوانین تجاری و تیم‌داری بودند، چطور این همه طول کشید تا متوجهشان بشوید؟ آیا بابت چنین وضعیتی به خودتان افتخار می‌کنید؟

از همه بدتر با خراب شدن جایگاه، چهره و برند دو باشگاه چه کار می‌کنید؟ وزیر ورزش می‌گوید حمایت‌های معنوی دولت از دو باشگاه همیشه وجود داشته، پس چطور با این دو تیم که می‌توانند سالانه صدها، بلکه هزاران میلیارد درآمد داشته باشند به عنوان یک چیز زائد که باید از شرش خلاص شد، برخورد کردید؟ کالایی که همه از آن فراری هستند. نه بخش خصوصی حاضر است آنها را گردن بگیرد و نه خصولتی‌ها! 

به این سرگیجه در مورد واگذاری دو باشگاه خاتمه دهید! 

علی ولی‌اللهی - اعتماد

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: