پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، قصه یک قرارداد جنجالی در فوتبال ایران. قصه قرارداد مارک ویلموتس. ته آن را کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند. این‌قدر سیاه و تاریک است که هیچ چراغی روشنش نمی‌کند. فقط همه امیدوارند آخر قصه، مثل قصه‌های مادربزرگ‌ها باشد، خوب و خوش. ویلموتس به فیفا شکایت کرده. غرامت می‌خواهد. تاج، اما با یک پاس تودر، فعلاً روند بازی را عوض کرده. سعی کرده با پیش کشیدن پای وزارت ورزش و مرکز فرهنگی- تجاری ایران و هلند، آن‌ها را مقصر این قرارداد بداند، اما کیست که نداند معرفی مربی یا بازیکن در همه جای دنیا باب است، منتها قرارداد بستن کلیدی و حیاتی است؛ کاری که فدراسیون به اشتباه در ماجرای ویلموتس اجرا کرد. علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال کسی است که می‌تواند به خوبی در این باره پاسخگو باشد. او که در دوره‌ای نایب‌رئیس اول تاج هم بود، پرده از ماجرا‌های جالبی برداشت. البته گفت‌وگو با او با یک شوخی شروع شد...

آقای کفاشیان این‌قدر سوسک و مارمولک‌ها را به اردوی تیم ملی بانوان فرستادید که آخر سر ملخ‌ها به شهر نائین شما حمله کردند!

(خنده) کار بدی کردیم؟ گفتیم سوسک و مارمولک‌ها را بفرستیم تا بچه‌ها عادت کنند و دیگر نترسند. می‌رفتند شرق آسیا. سوسک به اردو می‌رفت، همه فرار می‌کردند. گفتیم در ایران آن‌ها را آماده کنیم تا برای مسابقات خارجی مشکلی نباشد.

خیلی علاقه‌مندیم یک روز به خبرورزشی بیایید تا ناگفته‌های فوتبال در دوران خودتان را بگویید.

نه الان زمانش نیست که بخواهم حرف بزنم.

به خاطر کرونا نمی‌آیید؟

شما که خودتان از کرونا خطرناک‌تر هستید! (خنده)

حالا خارج از شوخی، رأی پرونده شما در استیناف صادر شد؟ ظاهراً محرومیت شما لغو یا کمتر شده است.

من هم مثل شما بی‌خبر هستم. نمی‌دانم رأی صادر شده یا نه؟ برایم مهم نیست و خیلی حساسیتی رویش ندارم. دیگر همه بنده را می‌شناسند.

آقای کفاشیان! مهدی تاج اخیراً گفته مرکز فرهنگی ایران و هلند، ویلموتس را معرفی کرده. این چیز عجیبی نیست؟!

به نظر من اصلاً چیز عجیبی نیست که این مرکز مربی را معرفی کرده است. بالاخره خیلی‌ها در خارج از کشور دوست دارند به تیم ملی مربی معرفی کنند. در داخل هم همین‌طور است. رسانه‌ها هم مربی زیاد پیشنهاد می‌دهند. به خاطر همین چیز عجیبی نیست. مهم تصمیم آخری است که فدراسیون می‌گیرد و از بین همه گزینه‌ها بهترین گزینه را می‌آورد. حالا اینکه مرکز فرهنگی ایران و هلند سرمربی معرفی کرده به نظر من کاملاً طبیعی است و مشکلی هم نیست.

به قول شما قرارداد را فدراسیون می‌بندد نه آنها. مشکل سر قرارداد ویلموتس است نه حضور او.

این را دیگر من در جریان نیستم. قرارداد ویلموتس را ندیده‌ام و از آن خبر ندارم ولی به هر حال او نتیجه نگرفت. اگر من بودم حفظش می‌کردم. به هر حال تغییرات در این شرایط خوب نیست. خود او می‌ماند شاید شرایط تغییر می‌کرد. دوره‌ای که کی‌روش هم به ازبکستان باخت همه گفتند حذف شدیم و به جام جهانی نمی‌رویم. ما ولی کارلوس را نگه داشتیم و نتیجه‌اش را هم گرفتیم.

به شما هم از خارج از ایران پیشنهاد حضور مربیان را می‌دادند؟

بله. زمانی که من در فدراسیون فوتبال رئیس بودم، خیلی از سفارتخانه‌ها در خارج از کشور این کار را می‌کردند. یادم هست موقعی که می‌خواستیم مربی خارجی بیاوریم و دست آخر کی‌روش را انتخاب کردیم، از ۶ سفارتخانه به ما پیشنهاد سرمربی تیم ملی شد. به هر حال ایرانی بودند و علاقه‌مند. خیلی از آن‌ها فوتبال را پیگیری می‌کنند. در سفر‌های خارجی هم واقعاً ارتباط داشتند و به ما کمک زیادی می‌کردند. وقتی فهمیدند ما دنبال سرمربی هستیم، پیشنهاداتی می‌دادند. زنگ می‌زدند یا اطلاع می‌دادند که فلان مربی هست و می‌توانید او را انتخاب کنید.

اجبار هم می‌کردند؟

نه، پیشنهاد بود. رزومه مربیان را می‌فرستادند. قشنگ یادم هست که از سفارتخانه‌ها تماس می‌گرفتند و می‌گفتند مربیان مختلفی هستند که به کار شما می‌آیند. این چیز‌ها واقعاً متداول بود. بعضی وقت‌ها هم خود فوتبالی‌ها با سفارتخانه‌ها تماس می‌گرفتند که با فلان مربی برایمان حرف بزنید. این چیز‌ها واقعاً طبیعی است.

ولی مرکز فرهنگی فرق می‌کند.

حالا من نمی‌دانم این چه مرکزی است ولی به هر حال باشگاه‌های ما هم فرهنگی-ورزشی هستند. شاید از آن نظر پیشنهاد دادند! ولی این چیز‌ها در فوتبال جا افتاده است. حتی بعضی از مربیان خارجی از طریق سفارتخانه‌ها خودشان را به ما معرفی می‌کردند یعنی خودشان به سفارتخانه ما در خارج از ایران می‌گفتند بیکار هستند و شرایط‌شان طوری است که بیایند و کار کنند. سفارتخانه‌ها هم که اکثراً علاقه‌مند به فوتبال هستند. حالا اگر ما می‌خواستیم یک مربی برای دو و میدانی انتخاب کنیم، بگویید یک نفر زنگ بزند و آدم پیشنهاد دهد! تا اسم فوتبال می‌شد همه پیشقدم می‌شدند.

واکنش شما در مقابل معرفی‌ها چه بود؟ دست به سر می‌کردید یا بررسی؟

من هر بار می‌گفتم ما کمیته فنی داریم و آن‌ها باید رزومه را بررسی کنند. ما اطلاعات را می‌گرفتیم و به بچه‌های کمیته فنی می‌دادیم.

کی‌روش را هم سفارتخانه به شما معرفی کرد؟!

نه کی‌روش را سفارتی به ما معرفی نکرد. کاروالیو را که یادتان هست؟ وکیل کارلوس کی‌روش. او با من تماس گرفت و گفت اگر دنبال مربی هستید، کارلوس کی‌روش هست. می‌توانید وارد مذاکره شوید. رزومه را برای من فرستاد و من هم سریعاً از عباس ترابیان خواستیم تا مذاکرات با کارلوس کی‌روش را آغاز کند.

در ماجرای ویلموتس مشخص شد مثل دوران شما، دست تاج هم لیوان نبوده!

من دیگر به این چیز‌ها وارد نیستم. بعداً درباره لیوان و چنگال و قاشق حرف می‌زنیم!

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: