پایگاه خبری خانه فوتبال:

معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: این همه مربی کروات که آوردیم آیا شده شرکت‌های ایران-کرواسی چنین نامه‌ای داده باشند؟
​سعید فائقی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد پرونده ویلموتس و ورود مجلس شورای اسلامی به این ماجرا اظهار داشت: من در این مورد نگرانی دارم.  الان در شرایط بدی هستیم. اساسنامه را تازه به فیفا ارسال کردیم و این مسائل طوری مطرح می‌شوند که به مخالفین ما گرا می‌دهد. یعنی این مسئله‌ای که مهدی تاج عنوان کرده و گفته وزیر به ما گفته، همان بحث دخالت وزارت در فوتبال را پیش می‌کشد. ای کاش این مسائل را برای بعد از تائید اساسنامه می‌گذاشتند. 
وی ادامه داد: باید فضا را طوری جلو ببریم که به فوتبال لطمه نخورد. نگرانی‌ام این است که در این اوضاع احوال فوتبال آسیب نبیند. باید حواسمان جمع باشد. درست است که نماینده مجلس نماینده مردم است اما چون مساله حاکمیتی است ممکن است در فیفا مشکل‌ساز شود. مسائل فوتبال باید فقط درون جامعه فوتبال حل شوند. اینگونه مسائل مدام برای فوتبال کشورمان مشکل‌ساز می‌شوند و این به نفع ما نیست. 
در قرارداد لژیونرها، تقابل با رژیم صهیونیستی را هم پیش بینی می‌کردیم
فائقی در خصوص نحوه انعقاد قراردادها عنوان کرد: این قرارداد در شرایط خاص خودش تنظیم شده، اینکه شفاف نبوده و برخی مسائل در آن رعایت نشده، بحث دیگری است ولی مشکل این است که ناکارآمدی داریم. مگر اولین بار است که مربی خارجی به فوتبال ما می‌آید؟ برای قرارداد با مربیان هزار نمونه وجود دارد. چرا یاد نمی‌گیرم مطالعه تطبیقی انجام دهیم و شرایط‌مان را در آن قرارداد داشته باشیم؟ می‌بینیم که مربیان بازیکنان خارجی مدام از ما شکایت می‌کنند و مدام محکوم می‌شویم. این‌ها راه دارد. ما نباید بعد از اینکه اتفاقی می‌افتد کار را شروع کنیم. 

وی تصریح کرد: ویلموتس شکایت کرده و ما هم دفاع خوبی نداشتیم. امیدوارم کار به گونه‌ای پیش برود که محکومیت بیشتری برای ما نداشته باشد ولی بعد از اینکه آب از آسیاب گذشت چه کار می‌توانیم بکنیم؟ همیشه منتظر می‌مانیم تا کاسه کوزه‌ها سرمان بشکند و بعد داد می‌زنیم. یادم هست زمانی دو نفر را به ماموریت فرستادیم و آن‌ها برای انعقاد قرارداد 6 ماه دوره دیدند. حتی در مورد بازیکنانی که لژیونر می‌شدند چون ممکن بود با رژیم صهیونیستی تقابل کنند پیش‌بینی کرده بودیم و در قراردادشان آورده بودیم که به تشخیص خود ورزشکار او می‌تواند در چند مسابقه شرکت نکند.

مدیر فوتبال باید اهلیت فوتبالی و بین‌المللی داشته باشد

فائقی با اشاره به حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران، اظهار داشت: اولین باری نبود که مربی خارجی آوردیم، در گذشته‌ راجرز و رایکوف را داشتیم و تا به امروز مربیان خارجی زیادی آمدند، پس دستمان خالی نبوده اما سطح فوتبال را به لحاظ مدیریت پایین و پایین‌تر آوردیم. ما مدیر جهان تراز تربیت نکردیم و این مساله باعث شده شرایط‌مان اینطور باشد. فدراسیون  فوتبال باید دست کسانی سپرده شود که اهلیت فوتبالی و بین‌المللی داشته باشد. مدیر ما باید مسلط به امور جهانی باشد. در غیر این صورت وضع‌مان همین است. باید به این سمت برویم که مدیران جهان تراز انتخاب کنیم تا فوتبال ما را از این وضعیت نجات دهند.

باید دندان طمع به فوتبال را بکشیم

وی در مورد اینکه وزیر ورزش سفارش شرکت فرهنگی ایران- هلند را به فدراسیون فوتبال ارجاع داده، عنوان کرد: اینکه مهدی تاج الان این موضوع را مطرح می‌کند مصداق «کی‌بود کی بود من نبودم» است. فدراسیون فوتبال بالاترین نهاد تخصصی و تصمیم‌گیر در فوتبال است. اما دوستان برای اینکه چند روز بیشتر مدیریت کنند به هم نان قرض می‌دهند و حالا که می‌بینند گیر افتاده‌اند می‌گویند من نبودم و فلانی گفت. 

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی افزود: وقتی قبول می‌کنیم فوتبال و فدراسیون مؤسسات غیردولتی هستند باید دندان طمع را بکشیم. ما آن روزها می‌دانستیم این قانون باعث می‌شود اختیارات‌مان کم شود. بعد از ما بلافاصله گفتند چرا عزل رئیس فدراسیون باید با مجمع باشد؟ پس رئیس سازمان که بعدا وزارتخانه شد چه کاره است؟ پس وزیر چه کاره است؟ به این ترتیب حرص قدرت ما را به حالت اول برگرداند.

آیا در وزارت بهداشت یک مهندس وزیر می‌شود؟

فائقی با اشاره به لزوم حضور ورزشی‌ها در سطح مدیریت ورزش، گفت: شما می‌گویید چرا بالاترین مقام ورزش این کار را انجام داده، در ورزش انسان‌ها با روحیه دخالتی نمی‌توانند کار کنند چون ورزش یک جامعه دموکراتیک و یک پدیده مدرن است. نماینده محترمی که می‌گوید فساد و تبانی محرز شده، باید روزی که رای می‌داد دقت می‌کرد. حمید سجادی قهرمان ملی ماست اما به او رای نمی‌دهند و به فرد غیر ورزشی رای می‌دهند.

وی ادامه داد: آیا شما در وزارت بهداشت و درمان تا به حال دیده‌اید یک مهندس وزیر شود؟ این کار یک کار تخصصی و پزشکی است. در همه جا این طور است. اما نمی‌دانم چرا به ورزش که می‌رسند این اتفاقات می‌افتد. در ورزش‌مان آدم‌های تحصیلکرده و متخصص زیادی داریم، چرا به سراغ دیگران می‌رویم؟ وقتی دقت نمی‌کنیم به این روز می‌افتیم. وقتی ورزش را به دست غیر ورزشی‌ها می‌دهیم نباید توقع دخالت نداشته باشیم. ورزش در این مملکت مظلوم است. از زمانی که وزارتخانه تشکیل شده به جز یکی دو مورد هیچ فردی ورزشی در آن نبوده است.

فائقی با اشاره به استفاده از متخصصان ورزشی، گفت: حمید سجادی چه مشکلی داشته که نتوانسته به وزارت ورزش برسد؟ در این 8 سال جناب روحانی، مقداری گودرزی تخصص ورزشی داشت اما تجربه مدیریت او کم بود و باید مورد بررسی قرار می‌گرفت. این انتخابات است که مشکلات ورزش را به وجود می‌آورد. یا در مورد فوتبال ناصر نوآموز تمام جنسش از فوتبال است چه ایرادی می‌شود به او گرفت؟ او در ایران و آسیا موفق شد و در دنیا به او احترام می‌گذارند و قبولش دارند اما ما از نوآموز به کجا رسیدیم؟ اینطور نیست که متخصص ورزشی نداشته باشیم. اتفاقا خیلی هم داریم. در سال 92 چقدر گفتم بیژن ذوالفقارنسب می‌تواند وزیر توانمندی شود چون همه شرایط را دارد اما ما از نیروهای قوی استفاده نمی‌کنیم. در کارنامه ذوالفقارنسب به جز خیر چه چیزی وجود دارد؟ 

نامه شرکت فرهنگی ایران-هلند برایم غریب است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص نامه شرکت فرهنگی ایران- هلند به وزیر ورزش که در نهایت منجر به انتخاب ویلموتس برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال شد، عنوان کرد: این شرکت یک NGO است و نامه‌ای که نوشته برایم غریب است. یادم نمی‌آید در طی سال‌هایی که در تربیت بدنی بودیم چنین نامه‌ای گرفته باشیم و این اتفاق در دنیا هم غیرمتعارف است. به نظرم این مساله یک لابی بوده، یک صحبتی شده و گفته شده شما معرفی کنید ما هم در خدمت‌تان هستیم! فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی اصلا سابقه داشته باشد. البته در موضوعات مختلف NGO هایی وجود دارد. مثلا ما در اتاق‌های بازرگانی شرکت‌های مختلفی داریم اما برای مثال این همه مربی کروات که آوردیم آیا شده شرکت‌های ایران-کرواسی چنین نامه‌ای داده باشند؟ باید این مسئله موشکافی شود تا ببینیم پشت این نامه چه بوده است. 

همه چیز به نفع ویلموتس شد

وی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در مورد این مساله گفت: صحبتم با نمایندگان این است که این مسائل حاشیه درست می‌کند. می‌توان این موضوع را چراغ خاموش پیگیری کرد. ما از اینکه تمام مملکت را به فساد متهم کردیم چه خیری دیدیم؟ این به نظرم اتهام است. مجلس حق نظارت دارد و تحقیق و تفحص کرده‌اند و اگر به این نتیجه رسیده‌اند باید به مراجع قضایی ارجاع دهند. البته در صورتی که تخلف‌شان ثابت شده باشد. در این میان همه چیز به نفع ویلموتس شده که برای هر روزش در فوتبال ایران بین یک تا دو میلیارد تومان پول می‌گیرد.ای کاش در این موضوع وکیل مجربی می‌گرفتیم که به فیفا می‌رفت و از ما دفاع می‌کرد تا این پول‌ها را ندهیم.

نبود تیپ قرارداد در فدراسیون یک درد است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: شکایت‌های زیادی از باشگاه‌ها، ویلموتس، برانکو و ... برای ما می‌آید و جریمه می‌آورد. باید وکلایی داشته باشیم که دفاع کنند و نگذارند جریمه شویم. در این سر و صداها در کشور ما یک آدم سالم نمانده و به هر کسی رسیدیم او را دزد و فاسد و ... خواندیم. از متهم کردن چیزی گیرمان نمی‌آید. با این کارها خودمان را خراب می‌کنیم و به این ترتیب همه علیه ما رای می‌دهند.

فائقی در اشاره به ورود دستگاه‌های نظارتی به این مساله، عنوان کرد: باید دستگاه‌های نظارتی اینجاها بیایند و سؤال کنند که چرا فدراسیون فوتبال نباید یک تیپ قرارداد برای مربی و بازیکن داشته باشد؟ این یک درد است و ما خودمان این مسائل را به وجود می‌آوریم. خواهشم این است که عزیزان در انتخاب‌هایشان دقت کنند. باید مدیر ورزش یا رئیس فدراسیون از درون ورزش و فوتبال و با خرد جمعی انتخاب شوند تا این مسائل به وجود نیاید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: